Jump to content

Startstrøm via skillebryter?


rogeri

Recommended Posts

Har 2 stk 115Ah batteri tilkoblet skillebryter av typen (0,1,2,ALL) max 350 A,tror jeg.

(sort bryter fra Maritim)

Kan jeg ta startstrømmen fra common på skillebryteren, eller bør jeg gå direkte fra det ene batteriet til startmotor?

Er usikker på hvor stor startstrømmen er på en Ford 2704.

 

Har lagt opp 70 kvad. batterikabler fram til bryter og er redd denne bryteren vil virke som en flaskehals /motstand i startkretsen.

 

Hadde dette på en tidl. båt med 130hk Yanmar og måtte sette bryteren til ALL for å få nødvendig fart på starteren,men kablene var her bare 50 kvad.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet heller ikke startstrømmen på Ford 2704 men synes 350A høres litt snaut ut. Vil vel tro at startstrømmen går langt over 350A et lite øyeblikk for så å synke en del. Om en antar at startmotoren er 2.5kW gir det 208A ved 12V.

 

Men hvorfor skillebryter på startstrømmen? Alle ledd fra batteriet til startmotoren gir spenningsfall og selv 0.1V unødvendig spenningsfall i startkretsen kan være kritisk når det er kaldt og batteriet gjerne ikke er helt toppladet. Jeg ville hatt både + og - kablene så tykke som mulig, i et stykke og kortest mulig fra batteri til startmotor.

 

Selv har jeg 2-2.5 meter startkabler men har vurdert å flytte batteriene for å korte inn kablene (ikke noe høyt prioritert jobb da jeg ikke har de helt store startproblemene men vurderer det i alle fall).

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei SveinHa! :yesnod:

 

Årsaken til skillebryter på startstrømmen er vel egentlig å ha ett fleksibelt system,hvor begge kretsene er likeverdig i forhold til bruk for start/forbruk.

Jeg vil ha et manuelt system som jeg opererer selv, samt at ALL strøm blir brutt ved stilling i OFF.

Link to post
Share on other sites

max 350 A,tror jeg.

men synes 350A høres litt snaut ut.

Står det noe mer ?

Max 350A continuerlig tåler sannsynligvis mye mer i startøyeblikket. Hvis det derimot er max 350 peakstrøm høres det lite ut.

 

To enkle brytere vil ofte tåle langt høyere belasting en "off / 1 / 2 / All" - typen, men en god "off / 1 / 2 / All" burde holde.

 

Har du denne ?

Bilde

Kontinuerlig 350 A / Spissbelastning 1500 A

Det burde holde.

 

Og ja, jeg er enig med de andre, du bør ta startstrømmen gjennom bryteren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei SveinHa! :yesnod:

 

Årsaken til skillebryter på startstrømmen er vel egentlig å ha ett fleksibelt system,hvor begge kretsene er likeverdig i forhold til bruk for start/forbruk.

Jeg vil ha et manuelt system som jeg opererer selv, samt at ALL strøm blir brutt ved stilling i OFF.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette her handler litt om religiøse overbevisninger :lol: og jeg vet Lotus ikke leser samme boken som meg :wink:

 

For meg er startbatteriet hellig, brukes KUN til start og INGENTING annet. Lades på lik linje med forbruksbatteriene via skilledioder. Helautomatisk, robust system som jeg slipper å tenke på.

 

Har hatt 1-1+2-2 vender i en tidligere båt men for meg blir det bare tull og ball av det. Så lenge begge batteriene alltid skal lades må bryteren stå på "1+2" så lenge motoren er i gang og den blir GARANTERT glemt der en eller annen gang og hvor er da det fleksible systemet med å velge det ene eller andre startbatteriet hvis begge er nesten tomme......... Selvsagt kan en lade begge batterier med dioder selv om en bruker slik bryter men da er plutselig ikke batteriene 100% frakobler om bryteren står i "OFF". En annen sak er at om du setter bryteren i "OFF" med motoren i gang er sjansen for at du tar knekken på dynamoen i løpet av få sekund rimelig stor.......

 

Just my 5 cents......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I mitt system har jeg skillebryter på begge batterier(1,2, 1+2 og off). Dette har fungert i alle båter jeg har hatt side -84 og selvfølgelig bygde jeg samme system i den siste som ble sjøsatt i 2002. Jeg foretrekker å vite at all spenning er avslått i båten, når jeg har bryteren i "OFF". Bryterne må selvfølgelig dimensjoneres til den startstrøm som skal gjennom kontaktsettet.

 

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Det er ikke denne Wema bryteren jeg har (desverre)!

Det er nok den andre "vanlige" sorte jallatypen? til maritim og jeg ser at den står oppført i katalogen med kun 350 A spissbelastning!

Nei det blir vel bare å få tak i en sånn Wema bryter!

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor de operere med så mange typer, prisforskjellen er jo ikke stor heller!

 

Ellers er det vel å si at jeg har blitt vant med dette brytersystemet gjennom mange år og synes det har fungert nogenlunde greitt,kontra div skilledioder/releer osv.

Hovedstrømbryter må man jo ha uansett.

 

Ser forresten i katalogen at Maritims små enkeltbrytere for hovedstrøm kun står stemplet 75 A, og det er vel ikke få av dem i norske småbåter?

 

Mens vi er inne på dette med strøm ombord...,oppdaget at det var montert ekstra startrele på Sabb-Forden, faktisk ett rele som skal operere selve startinnslagsreleet på startmotoren. Dette releet var defekt og satt ut av funksjon ved at styrestrøm fra tenningslås gikk direkte til "hovedreleet".

Regner med at dette releet var satt inn for å unngå "lysbue" i tenningslås under oppstart.

 

Har derfor satt inn ett vanlig 30A lysrele for dette og regner med det gjør samme nytten?

 

Det samme er også tilfellet på stoppsolenoiden, ekstra rele her også!

Link to post
Share on other sites

For meg er startbatteriet hellig, brukes KUN til start og INGENTING annet. Lades på lik linje med forbruksbatteriene via skilledioder. Helautomatisk, robust system som jeg slipper å tenke på.

Hei.

 

Hellig for meg også, og lades på samme måte automatisk via skilledioder.

 

Men jeg er ikke helt så troende som SveinHa. Halleluja. Vinsjen som kun brukes mens motoren går er også koblet til dette batteriet.

 

Og som en sikkerhetsforanstaltning kan VHF og lensepumpe også kobles over til startbatteriet dersom forbruksbatteriet skulle gå tomt i en nødsituasjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda..er man ikke religøs i forhold til dette med å ha tilgj. startstrøm så BLIR man det ved andre eller tredjegangs "klikk" fra startreleet, hvis man befinner seg inne i ett fjordholl langt unna folkeskikken ...

 

Jeg er vel "dobbelt religøs" som ønsker å ha MULIGHETEN til å kunne starte fra begge kretsene uten noen større omkoplinger av batteriene. Jeg har jo også ett batteri jeg dedikerer for start...der og da!

 

I teorien kan man glemme seg bort og sette bryteren i OFF under gange ,men for meg er det like usansynlig som å skritte ut av båten FØR jeg er ved kai :cool: !

 

Dessuten er jeg ikke fullautomatisert ennå :wink:

 

Har manuell winch og den starter alltid :smiley: !

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man uansett må skru på hovedstrømbryteren når man skal ut på tur, spiller det vel liten rolle om man vrir den ene eller den andre veien? Kan ikke helt se hvordan man skulle glemme å sette noe i riktig posisjon når man uansett må gjøre noe med bryteren.

 

Hovedstrømbryteren skrur av strømmen. Punktum. Liker dårlig å ha en 70 kvadrat usikret kabel med spenning på døgnet rundt året rundt. Hva hvis det skjer en feil?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I boken strøm ombord står følgende om skillebryter: I praksis går du med bryteren i stilling 1 og lader forbrukskretsen hele tiden.En gang iblant kan du skru over på stilling 2 en halvtimestid for å ladde startbatteriet: Dette høres veldig fornuftig og riktig ut eller ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...