Jump to content

Fikk slep av RS - endte med totalforlis!


Mouche

Recommended Posts

Makan - det kan da ikke være alvorlig ment av dere som mener at en som hjelper en havarist skal kunne havne i ansvar for havaristens båt??

 

Jeg hjalp en kar med en Ibiza i sommer som ikke hadde tatt motoren ut av gir før han prøvde å starte den etter at han hadde fisket utenfor Fevik. Mens jeg søkte etter feilen (nei, girspaken var desverre ikke det første jeg tenkte på - der satt jo eieren) skled båten rolig mot land og fikk en flott, lang stripe i skroget fra fjellet, tipper det er en skade som raskt koster 15-20 tusen å fikse. Båten var da fortøyd mot min båt - men guttungen min klarte ikke å trekke oss begge to ut (han klarte bare å forsinke at vi traff fjellet, samt hindre at båten hadde god fart mot fjellet). Heldigvis var dette en mann som ikke skriver her på forumet - for han var overlykkelig når vi endelig fant feilen og fikk start på motoren igjen. Dermed kunne han, barna og kona ha en fin tur tilbake til Arendal, uten noen personskader og vel vitende om at dersom de får problemer kommer det noen til unnsetning. Skaden var en del av det at han ikke hadde funnet feilen selv og før.

 

Hvis man skulle ha den typen ansvar enkelte her tar til orde for ville jo ingen hjelpe til - og  jo flottere båt noen har, jo mindre sannsynlig ville det være at de fikk hjelp hvis de trengte det. Man må skille mellom materielle skader og de verdiene som faktisk betyr noe til sjøs. Sjøen er farlig nok om man ikke skulle få hjelp om man trenger det fordi folk er livredde for å havne i erstatningsansvar.

 

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

@NapoliDu kan ikke sammenligne ubetalt hjelp fra en tilfeldig privatperson med et oppdrag som du har betalt en profesjonell aktør for å utføre. Det er ingen her som har tatt til orde for at privatpersoner skal være økonomisk ansvarlige for skader som måtte oppstå dersom de hjelper andre sjøfarende med slep e.l.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det spiller ingen rolle om den som hjelper er profesjonell eller amatør. Hva hvis fiskebåter nekter å hjelpe? Eller taxibåter? Eller tilfeldig forbipasserende taubåter? Bare fordi de da risikerer å havne i en ansvarssituasjon? Nei, ber man om hjelp fordi skuta på en eller annen måte er i en akutt farlig situasjon, så tenker jeg at man skal være glad for at man kom til havn med livet i behold. Så er det en bonus om du fikk båten med deg inn - uansett hvilken stand og hvem som tauet deg inn.

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

I en rednings-/nødsituasjon, ja, helt klart.

 

Dersom det er et fraktoppdrag som er planlagt og kjøpt inn blir det et annet spørsmål. Da kommer jo graden av uaktsomhet inn i bildet, kunne det vært unngått hvis.... osv. Dette er jo grunnen til at man skal ha kasko på sjøen - hver enkelt svarer i utgangspunktet for sitt eget i forbindelse med skade. 

 

Jeg vet, uten sammenligning forøvrig, at en del speditører på land som frakter båter på lastebil får sine kunder til å skrive under på at speditør er uten ansvar dersom uhell skulle skje under transport. Det samme gjør f.eks Wilhelmsen Lines når de frakter båter på dekket på sine båter. Og jeg antar at det er en grunn til at f.eks Statoil har full kontroll og en mann ombprd på alle slepebåter og rigger når de skal slepe en rigg ut. Dersom de "bare" kunne saksøkt speditøren/kontraktøren dersom noe gikk galt tror jeg ikke de hadde giddet å holde så streng kontroll.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 17 timer siden:

Medlemskapet dekker slep vederlagsfritt fra havaristed til nærmeste havn med veiforbindelse.

I eksemplene du nevner handler det nok om slep over svært lange avstander og  med medgått tid 15 timer eller mer.

 

Feil, han ene ble slept høyden en drøy time. Viksund 31 St. Cruise . Regning på 36.000 ...

Fikk akutt lekkasje nær Godøysund,  ble slept til hjemmehavn i Florvåg for slippsetting. 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Regner med han spurte: hvorfor fikk han denne regningen? 

Ønsket å få båten hjem og på land omgående, vist ikke hadde han totalhavarert, sunket. Forsikringen tok regningen, men det hadde de gjort selv om han ikke hadde vært totalmedlem...

Er vel unødvendig å nevne at han ikke er medlem lenger..

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Sjeldenutpå said:

I vinteropplag må man også ivareta egne verdier.  Kan godt hende det finnes opplagsplasser som tar ansvar og forsikrer verdiene til kunder, men det er nok sjelden.

 

Vi kan jo høre her om noen noen gang har hørt om det. For egen del har jeg aldri hørt om det, og har aldri vært tilelle på de steder jeg har hatt båt i opplag eller på service.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Vi kan jo høre her om noen noen gang har hørt om det. For egen del har jeg aldri hørt om det, og har aldri vært tilelle på de steder jeg har hatt båt i opplag eller på service.

Er du sikker på det Mouche? 

Det er nesten alltid båteierens forsikring som må dekke skader, tyveri, brann eller lignende i opplag. Ofte er det av ikke mulig å forsikre annen mans eiendom, for den som driver opplastede. Tabbeforsikring vedrørende utført arbeid er noe annet, men alle bør ha kaskoforsikring i orden ved opplag. 

Link to post
Share on other sites

Ja, Kallethekid, jeg er helt sikker på at jeg aldri har hørt om noe opplagssted, eller sted hvor jeg har hatt service på båt og eller motor, som forsikrer mine eiendel, så jeg har alltid hatt kaskoforsikring på mine båter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 minutt siden:

Det er vel det Mouche skriver. At han aldri har hørt om opplagssted som forsikrer båtene.... 

Beklager, da leste jeg litt fort her her på morgonen... Virker som vi alle er enige.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...