Jump to content

Mistenkelig atferd i båthavna


PiperBill

Recommended Posts

Ved marinaen der du har båten din går det 3 men rundt og fange krabber. De er der veldig ofte. Uskyldig nokk det… men…. Du bruker lit tid for å observere disse tre og du legger merke til at de ikke bare går fram og tilbake for å sjekke krabbeteinene men de er også opptatt av å titte inn i en del båter, på en sånn diskré måte. Kanskje de er bare båt interessert… kanskje de er på kikk etter ting å stjele.

 

Blir du misstenkerlig? Blir du mer mistenkelig nå du ser at disse folk ikke er norske? Hva ville du har gjort?

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

.... Hva ville du har gjort?

Spurt dem hva de driver med! Hvor båten dømmes er (har de ikke båt selv ved denne marina'en, har de ikke noe der å gjøre!). Det er nettopp slik "årvåkenhet" - eller mangel på sådan - som gjør at eventuelle tyver kan herje fritt! Det er ikke noe galt i å være skeptisk. Har de "rent mel i posen" så tar de seg ikke nær av et slikt spørsmål.  :smiley:

:smiley: Innlegg nr.: 999 - Snart er tiden som 1. Styrmann over og man kan kalle seg for SKIPPER!   :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok muligens blitt litt skeptisk dersom jeg hadde sett folk som gikk rundt og prøvde å se diskre inn i båter. Om de er utlendinger eller ikke tror jeg har lite å si sånn sett. Dersom jeg hadde vært ute etter tips om hvordan jeg skulle ha endra noe i min båt, så kan det godt være at jeg selv hadde sett meg litt rundt i marinaen, dog uten å prøve å skjule dette. Blir skeptisk av at noen ser på båt, samtidig som de prøver å skjule dette. Når det gjelder å gjøre noe med det, så tror jeg ikke det er så mye en kan gjøre. I og med at det er en marina, så vil jeg tro at det er endel folk i næreste omegn allikevel, slik at de mer eller mindre er under oppsikt hele tiden  (dvs båtene altså) Men når det skal legges til så sier du jo at du har sett de ofte, noe som hadde ført til at jeg selv ikke hadde blitt så veldig redd for båten min. Kanskje litt stygt av meg å si, men dersom du er veldig redd for dette kan du jo evt ta et bilde av vedkommende, sånn at dersom noe skulle skje, så kunne de evt. blitt skjekka. Så er det jo muligheten for video overvåkning i marinaen, noe jeg personlig syns der skulle være på slike plasser. Dette var noen av mine tanker på dette området, mulig ikke alle er enige, men godt er det at vi kan ha egne meninger  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir du misstenkerlig? Blir du mer mistenkelig nå du ser at disse folk ikke er norske? Hva ville du har gjort?

Det er trivelig i havna vår. Havna blir av byens befolkning sett på som noe av det fineste og mest miljøskapende vi har i byens sentrum. I havna snakker folk med hverandre langt mer enn til hverandre. Denne trivselen er da ikke til hinder for at folk bryr seg, kanskje snarere tvert i mot!

 

Mange her tror jeg, ville hilst hyggelig på disse og spurt om de ser etter en spesiell båt til noe de kjenner. Da kan man jo registrere svar og kroppspråk om dette er noe normalt eller...? Kommer de siden igjen så kan man jo begynne å lure! Men for min del ville jeg ha sagt noe sånn som, hei karer - dere er ute å titter på båter igjen? Dette må vel føre til at de skjønner at de er gjenkjent og regnet med om noe skjer i havna??? Lenger har ikke jeg vært involvert i noe lignende. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klippet fra Moss-Avisa … råde fra politiet angående økende tyverier i båter

 

Sitat ”Til de båteierne som ennå ikke er blitt utsatt for tyvenes herjinger har han følgende råd.

– Se til båtene ofte!” sitat slutt

 

Hva i **##%& skal man gjøre? Det er snart så man må bor i båten for å passe på den!

 

Selv har jeg gått med tanker om å finne en måte å hekte påhengsmotoren, (som vi bruke på slepejolla) på båten slik at jeg slipper å dra den med meg hjemme eller løfter den ned i båten for å gjemme den. Det er ganske slitsomt å holde på med 30+kg motor, men etter det jeg har sett og lest i det siste så tror jeg at påhengsmotoren står tryggest hjemme hos meg… men kanskje ikke det heller???

 

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Husker en episode fra båthavna vår for noen år tilbake. Det var meg og broder'n som var i havna og det kom ned noen mennesker som begynte å ta bilder av noen båter. Vi var jo ikke så veldig gamle så vi spurte ikke eller noe sånt om hva de gjorde, men synes jo det var litt mistenkelig. Senere snakket vi med de som eier marinaen og de sa at det hadde vært mye tyveri i havna i det siste og at de som tok bilder sannsynligvis var mennesker som "stjal båter på bestiling".

 

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

eg går ofte på brygger og titter på båter og smarte løsninger. Av og til tar eg også bilder dersom det er en spesiell badeplattform eller rekke ol. som eg liker veldig godt og som eg ønsker å ha en lik på Halco`n. Håper ikke folk tror eg planlegger å stjele båtene!

Link to post
Share on other sites

eg går ofte på brygger og titter på båter og smarte løsninger. Av og til tar eg også bilder dersom det er en spesiell badeplattform eller rekke ol. som eg liker veldig godt og som eg ønsker å ha en lik på Halco`n. Håper ikke folk tror eg planlegger å stjele båtene!

Nei, nå mente ikke jeg at de som tar bilder av båten er tyver, men når vi også fikk høre at det var blitt stjålet båter i havna, det var da vi skjønte at det sannsynligvis var det de var. :smiley:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende opplevelse som det du beskriver i dag. Gikk fra båthavna og oppdaget en mann som så noe "subbete" ut vandre utover brygga, kikkende inn i båt etter båt. I stedet for å kjøre bestemmer jeg meg for å sitte å observere litt fra bilen. Registrerer at han kikke i de store og dyre båtene og hopper over de billigere. Plutselig oppdager han at han observeres og går raskt bort fra båtplassen.

 

Kan selvsagt ha vært en som drømmer om større båt, men jeg vil nå uansett velg å følge med og håper andre i min havn gjør det samme!!

Link to post
Share on other sites

Det å være oppmerksom på mistenkelig adferd i marinaen er vel en hver båteiers plikt? Problemet er vel kanskje å skille mellom hva som er mistenkelig adferd og hva som er nyskjerrig adferd, men jeg er av den oppfatning at det er bedre å være på den sikre siden, og da heller spørre alle som viser mistenkelig/nyskjerrig adferd i båthavna om hva de gjør der/har der å gjøre. Nå er det selvsagt litt lettere i mindre båthavner og på mindre steder å ha "oversikt" over hvem som har noe i havna å gjøre.

 

I Eidsvoll hadde vi i forige uke en veldig skummel episode. Natt til søndag løsnet noen fortøyningen til en båt som hadde lagt seg til på gjestebrygga. Heldigvis våknet en av de ombord, slik at båten kunne startes og kjøres til land igjen. De som løsnet fortøyningen var nok ikke klar over hva konsekvensene av det de gjorde kunne bli. Saken ble anmeldt.

Link to post
Share on other sites

PiperBill: ser du er fra Kristiansand. Om du er i båthavna (forutsatt at dette er en båthavn eid og/eller vedlikeholdt av havnevesenet) etter kl 22 på kvelden om sommeren kan du melde ifra til en vaktmann i en av de hvite buene som står plassert rundt om i havnene. Denne kan så holde en ekstra kikk etter mennene, samt føre det opp som en merknad i loggboka. Dermed ser andre vakter det også.

Link to post
Share on other sites

Enig Ole Andreas!

 

Går selv vakt et par ganger hver sommer i vår båtforening. Vi har ikke stengt bryggene for "uvedkommende", men en hyggelig og direkte prat med de fleste avdekker ALT. Har selv som vakt aldri problemer med å få forståelse og respekt for hvorfor vi spør! PASS PÅ.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Hvor båten dømmes er (har de ikke båt selv ved denne marina'en, har de ikke noe der å gjøre!).  :yesnod:[/color][/b][/sub]

 

Eeh... Hæ? Du mener altså at hvis jeg ikke har MIN båt i en marina, så har ikke JEG lov til å bevege meg der? -Sorry, men det har jeg vitterlig! Rett nok kommer jeg meg ikke gjennom disse låste bryggene med piggtrådport à la Auswitch. Men ingen skal komme å nekte meg en rolig spasertur i en hvilken som helst marina som ligger åpen for almen ferdsel. Ei heller å titte ekstra nøye på spennende båter!

 

Jeg har møtt en og annen overivrig "Havnesjef" (Nattevakt) på mine spaserturer, og det står nok ikke så bra til med vaktinstruksene alle steder!

 

-Vis folkeskikk og snakk hyggelig med de du møter i båthavna. Kanskje de blir nye medlemmer i båtforeninga til neste år?

Link to post
Share on other sites

... Men ingen skal komme å nekte meg en rolig spasertur i en hvilken som helst marina som ligger åpen for almen ferdsel. Ei heller å titte ekstra nøye på spennende båter!

Tja, at det ikke er hindre i en marina betyr vel ikke at "utenforstående" har samme rettigheter som de som har båtplass i marinaen? Fordi det ikke er stengsler er det ikke dermed sagt at alle har samme rett i omådet.

 

Hva mener du egentlig? :cool:

Link to post
Share on other sites

Tja, at det ikke er hindre i en marina betyr vel ikke at "utenforstående" har samme rettigheter som de som har båtplass i marinaen? Fordi det ikke er stengsler er det ikke dermed sagt at alle har samme rett i omådet.

 

Hva mener du egentlig? :headbang:

 

 

Jeg mener at selv om et område er i privat eie, så gjelder lov om fri ferdsel. Så lenge allmenheten har tilgang (Og det skal mye til for å stenge "allmenheten" ute!), så syns jeg det er upassende med bryske båteiere som vil jage "uvedkommende" vekk. Jeg tror at om f.eks. du hadde vært en smule "bøs" mot meg, der jeg rusler ut på flytebrygga, så hadde du fått igjen med samme mynt.

Link to post
Share on other sites

Det spørs hva du mener med EKSTRA NØYE vel?? Om noen er borte og plukker på båten din, sier du vel ifra?

 

Hyggelig tone er en selvfølge!  :headbang:

 

 

Grensen går vel ved å "ta på" båten. Det er vel også ganske upassende å stå med nesa inn  på glasset for å kikke inn i båten. -Men gå ut på pontongen mellom båtene må være lov.

 

 

Hyggelig tone er uansett en selvfølge! Å være "bøs" i utgangspunktet, selv om man er usikker på den besøkendes motiver, er dårlig taktikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at selv om et område er i privat eie, så gjelder lov om fri ferdsel. Så lenge allmenheten har tilgang (Og det skal mye til for å stenge "allmenheten" ute!), så syns jeg det er upassende med bryske båteiere som vil jage "uvedkommende" vekk. Jeg tror at om f.eks. du hadde vært en smule "bøs" mot meg, der jeg rusler ut på flytebrygga, så hadde du fått igjen med samme mynt.

 

--------------------------------------------

Grensen går vel ved å "ta på" båten. Det er vel også ganske upassende å stå med nesa inn  på glasset for å kikke inn i båten. -Men gå ut på pontongen mellom båtene må være lov.

For en tyve år siden hadde jeg som alle båteierne i havnen nattevakt i en havn hvor det ikke var sperrer. Hadde du oppført deg slik du sier her, ville nattevakten ha tilkalt politiet. Om politiet da hadde vært forhindret fra å komme, ville du blitt vist bort av nattevakten. Dette var i henhold til instruksen vi hadde, og avtale mellom politiet og de som organiserte havnen.

 

Jeg har lett på lovdata etter "lov om fri ferdsel" som du viser til uten å finne noe. Kan du gi en sporbar referense?

 

Hva om det ved pirene båtene ligger på står skilt "Adgang forbudt for uvedkommende"? Mener du slike skilt er i strid med norsk lov?

Link to post
Share on other sites

Grensen går vel ved å "ta på" båten. Det er vel også ganske upassende å stå med nesa inn  på glasset for å kikke inn i båten. -Men gå ut på pontongen mellom båtene må være lov.

 

Jeg syntes ikke det. For å få med detaljer må du "glane" inn eller på detaljene som du vil studere. Jeg glaner selv og er blitt glant på. Syntes det er greit nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg er "båtoman" (les båtgal)!! Ser jeg en båthavn og har litt tid, MÅ jeg bare se på båtene :eek:

MEN: Jeg er klar over faren for tyveri og går selv nattevakt i havna heime 4 netter i sesongen, så jeg oppfører meg deretter: Gammel båtlue på snei, jakke med "Børsa Båtforening" på brystet OG slår av en prat med folk og passer på å IKKE "snoke" om dere forstår. Reiser landet rundt i embeds medfør og har besøkt MANGE havner på denne måten, og DU VERDEN hvor mange trivelige båteiere jeg har møtt. Men jeg SPØR også folk i havna om det er lov å SE på båtene.... (Bare EN gang fikk jeg beskjed om at det ikke var adgang for uvedkommende, og da takket jeg for opplysningen og dro min vei; Husker ikke hvor det var)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...