Jump to content

Mistenkelig atferd i båthavna


PiperBill

Recommended Posts

- Poenget er godt, men enig med BEG, tenk om de faktisk bare filmet båten fordi de har tenkt å kjøpe maken eller synes den var fin. 

 

- Sladd personene, så kan vi fortsette tråden uten å komme i konflikt med personvernet. 

 

- Har forøvrig opplevd det samme i frognerkilen. Her så forøvrig forografen ut som en kjeltring også

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan ser en kjeltring ut???

Link to post
Share on other sites

Klokt av deg å fjerne bildene. Men jeg ville så absolutt beholdt dem. Du kan like gjerne ha rett, og da er de et godt verktøy for en etterforsker.

Ellers så synes jeg man skal være ekstra varsom i disse tider hvor veien fra linsa til nettet er svært kort. Man skal tenke seg godt om før man legger ut lett gjenkjennelige bilder av folk man ikke kjenner. Jfr. en tråd vi hadde om vikeplikt. Hadde den tomasteren vært min båt hadde jeg blitt fly forbanna.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

PanPan - du pleier å være så tydelig i din kommunikasjon - men her henger jeg ikke med. Hva fiskes det etter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er trett av dette "velmeneri" - for all del, ikke vis bilder av folk som er nærgående til båter i havna!

 

Jeg vil stille spørsmål ved om det er legetimt å ta bilder eller video av andres båter og båtustyr.

 

Mitt svar til dette er at, ja - det er det - til en viss grense!

 

Dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1069444.ece er lagt ut på tråden "Merkelige besøk i båthavna, obs! http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13536

 

Aftenposten skriver om Spår båttyverier. De siste ukene har vakter merket seg 100 baltisk-registrerte biler i båthavnene i Østfold på kvelds- og nattetid. 70 av bilene er registrert i Kaunas, ti andre kommer fra resten av Litauen. De 20 siste kommer fra Estland eller Latvia.

 

På bakgrunn av dette mener jeg at folk flest bør forstå at man nå bør holde seg noe tilbake mht å gå rundt i båthavnene for å fotografere. Situasjonen gjør det nå mer legetimt å reagere på slikt i større grad enn tidligere. Båteierne har nå større legitimt behov for beskyttelse!

 

For min del, hvis jeg gikk ut på bryggene og viste nærgående iver med fotografering, slik som det for en kort stund var dokumentert her foran, da måtte jeg finne meg i at bilder av meg i den situasjonen ble lagt ut på Internett.

 

Jeg forstår at andre ikke nødvendigvis er enig med meg. Det er beklagelig at kjeltringene får råde grunn slik de får lov til å gjøre (se Aftenposten).

Link to post
Share on other sites

Satt på verandaen og spiste lunch idag rundt 13:30 og oppdager et par som fotograferte en spesiell båt på en av bryggene nedenfor. Synes dette så litt mistenkelig ut. Paret ble oppmerksom på meg, og forlot brygga raskt og diskret. Jeg løp ned på brygga, men da var paret allerede forduftet. Varslet et antall båteiere i området.

Jeg syntes dette så mistenkelig ut som dokumentasjon av et bestillingstyveri. Mannen tok ikke stillbilder, men videofilmet både båt og omgivelser. (Slik at evt. tyver senere skulle kunne gjøre seg kjent med området??)

Jeg har jo ingen bevis på om hensikten var som jeg antyder, men man bør nok være på vakt!  :nono:

 

Trond

<{POST_SNAPBACK}>

 

Og hvorfor tror en at dette paret ikke var "kjeltringer"

Eg gidder ikke stikke av om noen ser meg ta bilde av en pen båt eg liker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg er trett av dette "velmeneri" - for all del, ikke vis bilder av folk som er nærgående til båter i havna!

 

Jeg vil stille spørsmål ved om det er legetimt å ta bilder eller video av andres båter og båtustyr.

 

Mitt svar til dette er at, ja - det er det - til en viss grense!

 

Dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1069444.ece er lagt ut på tråden "Merkelige besøk i båthavna, obs! http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13536

 

Aftenposten skriver om Spår båttyverier.  De siste ukene har vakter merket seg 100 baltisk-registrerte biler i båthavnene i Østfold på kvelds- og nattetid. 70 av bilene er registrert i Kaunas, ti andre kommer fra resten av Litauen. De 20 siste kommer fra Estland eller Latvia.

 

På bakgrunn av dette mener jeg at folk flest bør forstå at man nå bør holde seg noe tilbake mht å gå rundt i båthavnene for å fotografere. Situasjonen gjør det nå mer legetimt å reagere på slikt i større grad enn tidligere. Båteierne har nå større legitimt behov for beskyttelse!

 

For min del, hvis jeg gikk ut på bryggene og viste nærgående iver med fotografering, slik som det for en kort stund var dokumentert her foran, da måtte jeg finne meg i at bilder av meg i den situasjonen ble lagt ut på Internett.

 

Jeg forstår at andre ikke nødvendigvis er enig med meg. Det er beklagelig at kjeltringene får råde grunn slik de får lov til å gjøre (se Aftenposten).

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for forklaringen på :fishing:

Og jeg er i ganske stor grad enig med deg. Hadde noen tatt bilder av båter i havna vår hadde jeg blitt litt interessert i hva de drev med. Bilder lagt ut på internett er OK - så lenge man sladder de litt synes jeg. Således hadde jeg sans for bildene til svenning - men jeg hadde nok sladdet ansiktene til personene forå være på den sikre siden

Så vidt jeg vet er havna til Svenning både videovervåket og bevoktet av vekter.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på eysteind her.

Jeg går ofte i forskjellige havner (mer før) for å kikke/lære nye båter å kjenne. Fått endel kunnskap på denne måten. Ser også etter smarte løsninger og får idéer. Aldri blitt sett negativt på eller blitt spurt av noen på hva jeg gjør. Heller aldri gått ombord i en båt uten lov og heller aldri tatt noe tilhørende marinaer. Rett og slett ute etter masse ny kunnskap, man blir aldri utlært.

 

Da jeg var yngre (les: dritt-unge) var jeg og mange av de båtinteresserte vennene mine i havna omtrent hver dag og kikket på båter, eller ute i min lille søte zodiac. *mimre om en konge barndom*

 

Men er litt enig også, man bør være på vakt mot "mistenksomme" personer, og hadde kanskje sett både en og to ganger på vedkommende om de hadde gått og tatt bilder og de hadde vist seg der ofte.

 

Var en sommer det føk rundt menn rundt brygga på hytta og nabohytta.

Begynte å låse båtene om natten da vi syntes det var litt mistenksomt at de kjørte frem og tilbake. En morgen hadde jeg ikke båt lengre.

Bensintanken og diverse annet utstyr ble funnet i kragerø på bunnen av havet :(

 

Hadde vært enklest om folk visste hva som var mitt og ditt..

"...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much."

Link to post
Share on other sites

Jeg er trett av dette "velmeneri" - for all del, ikke vis bilder av folk som er nærgående til båter i havna!

 

Jeg vil stille spørsmål ved om det er legetimt å ta bilder eller video av andres båter og båtustyr.

 

Mitt svar til dette er at, ja - det er det - til en viss grense!

 

Dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1069444.ece er lagt ut på tråden "Merkelige besøk i båthavna, obs! http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13536

 

Aftenposten skriver om Spår båttyverier.  De siste ukene har vakter merket seg 100 baltisk-registrerte biler i båthavnene i Østfold på kvelds- og nattetid. 70 av bilene er registrert i Kaunas, ti andre kommer fra resten av Litauen. De 20 siste kommer fra Estland eller Latvia.

 

På bakgrunn av dette mener jeg at folk flest bør forstå at man nå bør holde seg noe tilbake mht å gå rundt i båthavnene for å fotografere. Situasjonen gjør det nå mer legetimt å reagere på slikt i større grad enn tidligere. Båteierne har nå større legitimt behov for beskyttelse!

 

For min del, hvis jeg gikk ut på bryggene og viste nærgående iver med fotografering, slik som det for en kort stund var dokumentert her foran, da måtte jeg finne meg i at bilder av meg i den situasjonen ble lagt ut på Internett.

 

Jeg forstår at andre ikke nødvendigvis er enig med meg. Det er beklagelig at kjeltringene får råde grunn slik de får lov til å gjøre (se Aftenposten).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt enig med deg PanPan! Hvis folk har 'rent mel i posen' er det vel ingen grunn til bekymring...

 

Nei la oss alle skjerpe oss og ikke la kjeltringene herje fritt,- det skulle da ellers bare mangle at man ikke reagerer etter det vi vet i dag!!!

 

Det er lov å passe på båtene/-verdisakene sine! Hvis ikke folk aksepterer at man bryr seg når situasjonen er som den er,- ja da må dem bare vennligst gå andre steder å filme/fotografere.

 

Vær nærgående på mistenkelige personer, særlig utlendinger fra øst Europa! La dem forstå at dem er under oppsikt og at vi faktisk bryr oss! Vi skal vel ikke gjøre det enkelt for 'pakket'?! Borgervern har vært benyttet før,- med godt resultat! Nå må vi bare være våkne alle sammen,- 'snillisme' passer IKKE i disse sammenhenger!

 

(Nå ble jeg visst ivrig) :wink: MEN, JEG MENER DET!

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaringen på  :fishing:

Og jeg er i ganske stor grad enig med deg. Hadde noen tatt bilder av båter i havna vår hadde jeg blitt litt interessert i hva de drev med. Bilder lagt ut på internett er OK - så lenge man sladder de litt synes jeg. Således hadde jeg sans for bildene til svenning - men jeg hadde nok sladdet ansiktene til personene forå være på den sikre siden

Så vidt jeg vet er havna til Svenning både videovervåket og bevoktet av vekter.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig som du sier Bitteliten, den er både video og vekterovervåket.

 

Men, i en sen nattetime vil 2-3 personer som ankommer i en liten båt med riktig utstyr, kunne klippe fortøyninger og låsewire, trekke ut båten fra båtplassen og være på vei med den stjålne båten på slep på etpar minutter. Og, selv om vi så dette fra verandaen, ville vi antagelig ikke rekke ut til helt ytterst på brygga (der den båten som ble filmet idag) lå før det var for sent.

Og da hjelper ikke video eller streifvakt. Det er utfordringen.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier Bitteliten, den er både video og vekterovervåket.

 

Men, i en sen nattetime vil 2-3 personer som ankommer i en liten båt med riktig utstyr, kunne klippe fortøyninger og låsewire, trekke ut båten fra båtplassen og være på vei med den stjålne båten på slep på etpar minutter. Og, selv om vi så dette fra verandaen, ville vi antagelig ikke rekke ut til helt ytterst på brygga (der den båten som ble filmet idag) lå før det var for sent.

Og da hjelper ikke video eller streifvakt. Det er utfordringen.

 

Trond

<{POST_SNAPBACK}>

Enig - og dere har kommet langt i sikring sammenlignet med andre havner. Utover havnesikringen finnes de jo også alarm, gjenfinningssystemer, skikkelig lås etc som gjør det vanskeligere å ta med båten og lettere å finne igjen. Men 100% sikker blir man ikke før man kvitter seg med båten.
Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle tatt bilder av båter jeg går og titter på i en havn, hadde jeg også vært forberedt på å bli spurt om hvorfor. Og hadde ihvertfall ikke stukket av om noen hadde spurt meg om hva jeg holdt på med.

Min mening er at om folk stikker når de skjønner at de er observert så har de ikke ønske om å bli identifisert. Oppførselen tyder på at de har vært på rekognosering for senere tyveri. (uten at man kan være helt sikker, selvfølgelig).

Håper at Svenning har spart på bildene han tok, for evt. senere å kunne overlevere til politiet om noe skulle skje.

Link to post
Share on other sites

Hulda har tatt bilde av andre båter i bøtter og spann for å hente ideer og som "huskelapp" vedr. fikse deltaljer for senere kopiering. Skulle jeg bli spurt om hva jeg driver med, så har jeg naturligvis et svar. Jeg er heller ikke ute før fanden får sko på beina om morran.

 

Er det folk ombord, så spør jeg om tillatelse til å ta bilde. Denne måten å gjøre det på har ført til mange interssante meningsutvekslinger og tildels invitasjon ombord for omvisning. Kun en gang har jeg blitt nektet å ta bilde av en båt, men vedkommende hadde kanskje rappa båten....

Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle tatt bilder av båter jeg går og titter på i en havn, hadde jeg også vært forberedt på å bli spurt om hvorfor. Og hadde ihvertfall ikke stukket av om noen hadde spurt meg om hva jeg holdt på med.

Min mening er at om folk stikker når de skjønner at de er observert så har de ikke ønske om å bli identifisert. Oppførselen tyder på at de har vært på rekognosering for senere tyveri. (uten at man kan være helt sikker, selvfølgelig).

Håper at Svenning har spart på bildene han tok, for evt. senere å kunne overlevere til politiet om noe skulle skje.

<{POST_SNAPBACK}>

Bildene er selvfølgelig tatt vare på ja. Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her for ca 4 år siden så var jeg og brodern nede i båten for å dra på tur og da så vi tre personer (2 menn og 1 kvinne) av øst europeisk opprinnelse som gikk rundt på bryggene og titta på båtene. De tok også bilder. Senere fortalte jeg dette til han som driver havna for jeg syntes dette var merkelig. Etter all sannsynlighet så var det bestillingstyveri de drev med. Den sommeren/sesongen ble det stjålet 3 båter og 1 motor fra havna, såvidt jeg å husker. Etter den sesongen ble det innført vaktordning og siden har det ikke blitt stjålet noen verdens ting.

 

Så det er best å være på vakt. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite om hva vedkommende driver med.

 

Selv tar jeg også bilder av andre båter for å få ideer ol, og hvis noen spør meg om hva jeg driver med så skjønner jeg godt at de er litt skeptiske.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dette er et stort problem, har sett dette i Stavanger flere ganger. Så her forleden 2 menn av utenlandsk bakgrunn stå i innkjøringen til Sølyst - Stavanger seilforenings havn, hvor de fra bil sto og fotograferte diverse båter.

Kan bare anbefale alarm i båtene, se www.seatracking.no

Link to post
Share on other sites

Vær nærgående på mistenkelige personer, særlig utlendinger fra øst Europa!

<{POST_SNAPBACK}>

 

... av øst europeisk opprinnelse

<{POST_SNAPBACK}>

 

... 2 menn av utenlandsk bakgrunn

<{POST_SNAPBACK}>

Det er selvfølgelig ingen ordentlige nordmenn som gjør slike ting! Etter at du har tatt bilde av de mistenkelige "utlendingene", kan det være lurt å sjekke om de har en bombe under jakka.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...