Jump to content

Mistenkelig atferd i båthavna


PiperBill

Recommended Posts

Jeg har lett på lovdata etter "lov om fri ferdsel" som du viser til uten å finne noe. Kan du gi en sporbar referense?

 

Hva om det ved pirene båtene ligger på står skilt "Adgang forbudt for uvedkommende"? Mener du slike skilt er i strid med norsk lov?

 

 

 

Nei, jeg har annet å gjøre enn å bla i lovbøker. Jeg sier at om feks DU hadde vært "bøs" på meg, uten det jeg ser som skjellig grunn, så hadde du fått tilbake med samme mynt.  Men er du høflig og blid så har jeg heller ingen problemer med å forklare mitt ærende for å unngå å provosere.

 

Provokasjoner skal man unngå, enten man er nattevakt eller båtfrelst besøkende!

 

 

 

 

"Adgang Forbudt" skilter er ofte, men ikke alltid rettstridige i Norge. Jeg kan vanskelig se at en båthavns eierforhold er nok til å sette til side retten til fri ferdsel i strandsonen. Flytebryggene kan lovlig avlåses, men skal man påberope seg at uvedkommende ikke har noen adgang ut på de, så må de nok også nettopp det: avlåses.

Link to post
Share on other sites

 Jeg kan vanskelig se at en båthavns eierforhold er nok til å sette til side retten til fri ferdsel i strandsonen. Flytebryggene kan lovlig avlåses, men skal man påberope seg at uvedkommende ikke har noen adgang ut på de, så må de nok også nettopp det: avlåses.

Med respekt å melde, du tar grunnleggende feil!

 

Sakser følgende fra "Lov om friluftslivet":

 

§ 1. (Lovens formål)

 

      Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.  

 

Lov om friluftslivet gjelder ikke for anlegg som båthavner. En båthavn er ikke friluftsmark. :cool:

Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde, du tar grunnleggende feil!

 

Sakser følgende fra "Lov om friluftslivet":

 

§ 1. (Lovens formål)

 

      Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.  

 

Lov om friluftslivet gjelder ikke for anlegg som båthavner. En båthavn er ikke friluftsmark. :cool:

 

 

He he! Det blåser jeg i, for jeg er større enn deg! -Og prøver du å nekte meg fysisk kan det hende du får deg et bad!     :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

He he! Det blåser jeg i, for jeg er større enn deg! -Og prøver du å nekte meg fysisk kan det hende du får deg et bad!     :lol: :lol: :lol:

 

Well... with that attitude I'm glad you are not a thief!

 

Take it easy man......  :cool::lol:

 

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Nå er du rimelig usaklig, Reiar 67. Har vært fornøyd med seriøsiteten til folk her inne, men nå begynner jeg å lure. Slik argumentasjon hører ikke hjemme her!

 

Jeg er dønn seriøs, og har bare satt det litt på spissen. Hvis vi båteiere opprettholder en

 

[glow=red,2,300] "MITT-MITT-MITT!" [/glow]

holdning som enkelte synes å ha om sine båthavner, oppnår vi å støte andre folk fra oss. Og den dagen feks båthavna trenger utvidelse (Var ikke det et behov allerede for 20 år siden???), kan jeg nesten garantere negative reaksjoner fra omgivelsene. -Med påfølgende avslag i kommunestyret.

Link to post
Share on other sites

Om du har for vane å rive ned skilter du ikke liker, Reidar, kan du ikke forvente å bli tatt seriøst her. Slik atferd tror jeg de fleste her inne har lite til overs for uansett hva en mener om å kikke inn i andres båter eller ei. Umoden atferd - kort og godt! De fleste av oss ønsker et seriøst forum her. Uttalelser som "jeg er større en deg" og "du kan vente deg et ufrivillig bad" får du ta ut andre steder. Det er jo ikke morsomt en gang! Spar oss!!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det inntrykket jeg får når du tror at det er fri ferdsel i båthavner og påberoper deg lov som slettes ikke gjelder i slike tilfeller. :cheers:

 

Men da kan du sitte der på kontoret med lovboka di og tolke "reglene", så rusler jeg en tur i havna og kikker på båten din  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Om du har for vane å rive ned skilter du ikke liker, Reidar, kan du ikke forvente å bli tatt seriøst her. Slik atferd tror jeg de fleste her inne har lite til overs for uansett hva en mener om å kikke inn i andres båter eller ei. Umoden atferd - kort og godt! De fleste av oss ønsker et seriøst forum her. Uttalelser som "jeg er større en deg" og "du kan vente deg et ufrivillig bad" får du ta ut andre steder. Det er jo ikke morsomt en gang! Spar oss!!

 

 

Spøk til side. Jeg har kommet i land på "private" holmer, hvor grunneier har satt opp skilter i alle kompassretninger med forbud om ditt og datt. Jeg rev ned skiten. I det tilfellet, og i mange andre tilfeller, er det faktisk skiltingen som er lovstridig. Selvfølgelig er riktig "prosedyre" da å anmelde forholdet, og la saken gå sin gang. Jeg har annet å gjøre, og sliter ikke med dårlig samvittighet for mitt lille "lovbrudd".

 

Likeens virker det som om enkelte mener de har en "rett" til fysisk (ta tak i ens person) å jage folk vekk fra sin båthavn. Riktig prosedyre er selvfølgelig også her å tilkalle politiet, og la de gjøre vurderingen. Det er faktisk en legemsfornærmelse om en havnevakt skulle finne på å ta tak i meg fysisk for å stoppe meg i å rusle på bryggene. Folk vil reagere ulikt, men et ufrivillig bad er ikke en usannsynlig utgang på et slikt forsøk fra en havnevakts side!

 

Jeg gjentar at utgangspunktet for en havnevakts opptreden må være at folk er i lovlig ærende, og havnevakta må oppføre seg deretter. En båthavn som er plaget tyverier fra båtene må gjerne sette opp port på hver enkelt brygge. Men selve kaianlegget, altså på land, bør i de fleste tilfeller ligge åpen for almen ferdsel. Ellers skaper vi holdninger til oss båteiere som vi ikke er tjent med.

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg få be dere som angriper meg for "usakligheter" om å lese alt jeg har skrevet, og også litt mellom linjene.

 

Tråden handler om hvordan en bør gå fram for overfor besøkende i båthavna for å avklare deres ærende, uten å provosere. Noen mener visst at man kan ture fram, spørre hva i h****e folk gjør i båthavna deres, og så pælme de ut. -Helt feil etter min mening. Og om noen gjør det mot meg en dag, så står jeg neppe og skjelver med dårlig samvittighet, fordi jeg har våget meg inn på "annenmanns grunn".

 

 

Og pan-pan, det er en uskreven regel at når man siterer andre skal man ikke ta en setning ut av konteksten, slik at den fremstår som noe annet enn den var ment som. Klipp og lim, men ikke slik du har gjort.

Link to post
Share on other sites

Og pan-pan, det er en uskreven regel at når man siterer andre skal man ikke ta en setning ut av konteksten, slik at den fremstår som noe annet enn den var ment som. Klipp og lim, men ikke slik du har gjort.

Da synes jeg du bør ta opp det konkrete direkte i den sammenhengen du mener det er gjort feil, ikke slik du nå gjør det. Nå kan jeg ikke se hva som har blitt galt slik du er blitt sitert i denne tråden.
Link to post
Share on other sites

Da synes jeg du bør ta opp det konkrete direkte i den sammenhengen du mener det er gjort feil, ikke slik du nå gjør det. Nå kan jeg ikke se hva som har blitt galt slik du er blitt sitert i denne tråden.

 

 

PanPan

Bluechart

 

 

 

 Re: Mistenkelig adferd? « Svar #34 idag 09:25 »   Sitér i svaret  Rediger  

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Reidar67 : Jeg er dønn seriøs.......

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det er ikke det inntrykket jeg får når du tror at det er fri ferdsel i båthavner og påberoper deg lov som slettes ikke gjelder i slike tilfeller.  

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

© PanPan

-----------

".. I rolig farvann er hvermann los ....."  

Link to post
Share on other sites

PanPan

Bluechart

 

 Re: Mistenkelig adferd? « Svar #34 idag 09:25 »   Sitér i svaret  Rediger  

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Reidar67 : Jeg er dønn seriøs.......

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det er ikke det inntrykket jeg får når du tror at det er fri ferdsel i båthavner og påberoper deg lov som slettes ikke gjelder i slike tilfeller.

 

--------------------------------------------------------------------------------

© PanPan

-----------

Det sitatet vedstår jeg meg helt og fullt. Det siterte utsagnet fra deg synes jeg står i kontrast til hvordan jeg opplever deg i denne diskusjonen: lite seriøs og ganske usaklig. Det inntrykket kan forandre seg, men det er opp til deg.  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Det sitatet vedstår jeg meg helt og fullt. Det siterte utsagnet fra deg synes jeg står i kontrast til hvordan jeg opplever deg i denne diskusjonen: lite seriøs og ganske usaklig. Det inntrykket kan forandre seg, men det er opp til deg.  :smiley:

 

 

Hvis du er enig med meg om at havnevaktene skal utvise mer enn alminnelig folkeskikk og høflig opptreden overfor besøkende "fotgjengere", så skjønner jeg ikke hva som er problemet.

 

Hvis du derimot mener at ingen andre enn båtforeningens medlemmer kan legge rusleturen innom kaia og kikke på båtene, så får du slite med sånne som meg.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er enig med meg om at havnevaktene skal utvise mer enn alminnelig folkeskikk og høflig opptreden overfor besøkende "fotgjengere", så skjønner jeg ikke hva som er problemet.

 

Hvis du derimot mener at ingen andre enn båtforeningens medlemmer kan legge rusleturen innom kaia og kikke på båtene, så får du slite med sånne som meg.

Les dette https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...9366966;start=0 svar #3 på tråden. :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Satt på verandaen og spiste lunch idag rundt 13:30 og oppdager et par som fotograferte en spesiell båt på en av bryggene nedenfor. Synes dette så litt mistenkelig ut. Paret ble oppmerksom på meg, og forlot brygga raskt og diskret. Jeg løp ned på brygga, men da var paret allerede forduftet. Varslet et antall båteiere i området.

 

Jeg syntes dette så mistenkelig ut som dokumentasjon av et bestillingstyveri. Mannen tok ikke stillbilder, men videofilmet både båt og omgivelser. (Slik at evt. tyver senere skulle kunne gjøre seg kjent med området??)

 

 

Jeg har jo ingen bevis på om hensikten var som jeg antyder, men man bør nok være på vakt! :nono:

 

Trond

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at dette har vært personer med kriminelle hensikter. MEN; bildebruken her var uheldig. Personene er godt gjenkjennelige og hva da om disse faktisk bare er helt ordinære folk? Ikke hyggelig å bli uthengt som mulig skurk.

 

Man er tross alt ikke potensiell kriminell bare fordi man tar bilder der andre ikke ser motivet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at dette har vært personer med kriminelle hensikter. MEN; bildebruken her var uheldig. Personene er godt gjenkjennelige og hva da om disse faktisk bare er helt ordinære folk? Ikke hyggelig å bli uthengt som mulig skurk.

 

Man er tross alt ikke potensiell kriminell bare fordi man tar bilder der andre ikke ser motivet.

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser poenget BEG, og har allerede tatt vekk bildene. Men, det virket mistenkelig.

 

Takk for OK korreks!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

- Poenget er godt, men enig med BEG, tenk om de faktisk bare filmet båten fordi de har tenkt å kjøpe maken eller synes den var fin.

 

- Sladd personene, så kan vi fortsette tråden uten å komme i konflikt med personvernet.

 

- Har forøvrig opplevd det samme i frognerkilen. Her så forøvrig forografen ut som en kjeltring også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...