Jump to content

12v opplegg - råd til oprydning i rod

MajorAndy

Recommended Posts

Båden er nu på land og vinterprojekterne kan begynde. Jeg har længe haft mistanke til 12v-installationen og at den et udført noget amatøragtigt. I dag gik jeg til sagerne og prøvede at få et overblik, men det er helt umuligt!

jeg har brug for lidt ekspertise til dels at gennemskue det nuværende opplegg og dels at komme med råd til hvordan det bør være.

Båden har 2 stk 75, der burde være til start, men som jeg kan se er koblet sammen med forbrugsbanken. Forbrugsbanken er på 4 stk 115 ah. To af dem står i den gamle batterikasse mens to er tilføjet senere og står i batterikasser fra Biltema. Endelig er der en solcelleregulator koblet til et af de sidstnævnte batterier. 

Her er lidt billeder - er der nogen, der kan bekræfte at det er noget rod? Og som kan hjælpe med identifikation ? Jeg tænker, at de blå kabler er dem, der går til laderen? 

Oversigtsbillede:

C892BD7A-1CE6-4AAD-AAFD-B196670A47AE.jpeg.0bfe445cc4d7fff105404d4f0f8675a8.jpeg

Solelleregulator

7C0161F4-6B26-4E95-8CBE-2FF14C863B6B.jpeg.be0d4164977b424319aa14394cebe09d.jpeg

De to 75 ah batterier:

3C13403F-9764-4EFA-9374-BB6810A12015.jpeg.5fd1b0e53bf5c6aa0c2121f4746bc0c8.jpeg6C7FF147-0C42-4C8F-871B-F71BC37740E7.jpeg.15e4f8417a36906220a4917fff8af3b8.jpeg

De to (primære) 115ah, der er koblet til alle mulige forbrugere: To ankerspil, to thrustere og selve forbruget.

40F6E62F-EC9E-457E-A2B5-047C9DDFF5B1.jpeg.624b99b5858bea37276ba2f7a5b7cdf0.jpeg23376757-CBD1-4C3A-A87B-05F20E71AB45.jpeg.57c8242c4bc362344e962bc9cccf5b75.jpeg

Det to Biltema-kasser med 2 115ah - det ene er tilkoblet solcelleregulatoren:

8BAB0D47-8034-4185-97AD-EC33F19CD9B1.jpeg.035cc7d633a61a57d1e5ae21d8fe0bf9.jpeg5B1E0725-4327-431C-B29B-2B011A57BAD2.jpeg.ce942f27bfe7781fa55bf1b4fe22589e.jpeg

Gode råd er meget velkomne!

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Hvis du ikke tenker å rive ut alle kabler og starte på nytt så må du nesten få deg en god oversikt før du starter med noe som helst.

Kjøp deg en billig mulitmeter på biltema.

Begynn med å lage deg er en skisse når du er i båten og kartlegger. Start med å dokumentere hvordan batteriene er koblet sammen, om det er et skillerele mellom forbruk og start, finn din minusskinne, bryterpanel, hovedsikring, hovedbryter etc og dokumentere hele kretsen med hvor kablene tar veien så skal du se at du får en bedre oversikt.

Lykke til :thumbsup:

PS. forbedringspotensial - jeg ville snudd et av dem to første sorte batteriene slik at ikke pluss og minus står hverandre så nært, ser ut til at det kun er litt elteip som skal løsne før en brann oppstår der, men det er kun tanker fra en brann-paranoid elektriker. Av bildene å dømme så ser det ut til at det er en direkte kobling mellom sorte og blåe batteriene, et skillerele her ville gjort susen. Og for guds skyld om du får litt ekstra rød kabel over så bytt den blåe koblingen mellom pluss på dem sorte batteriene og dem blå batteriene. (Blå kabel for pluss er som å banne i kyrkja) :wink:

Edit: siden jeg er svensk så forstår jeg ikke helt din dialekt men du hadde er spørsmål om hvem kabler som var dem som ladet batteriene?

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Tak for svar. Båden er en Aquador 32c med en Volvo D6 370. Hæk- og bovthrustere, ankerspil for og bag . Ellers ikke noget betydelig forbrug : LED lys overalt, køleskab og navigationsudstyr. That’s it. Batterierne står i lastrummet - ikke i motorrummet. Der er ikke udluftning i batterikasserne, så det giver ingen mening at have slangerne på batterierne.

Melder meg på tråden da jeg har tenkt å gjøre samme jobben. For meg så holder det med å tegne opp hele anlegget, merker hva som er hva, flytte på en del sikringer slik at de er nærmere strømkilde  og pusse alle koplinger. Om jeg skulle bytte ut alt så ville jeg har overlat det til en som er proff.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Synes ikke dette ser så ille ut. Men den blå ledningen mellom start og forbruk må være en nødløsning, her burde det I stedet vært et skillerele eller I det minste en bryter. Kan det være at du har noe sånt I tillegg, og at ledningen har blitt lagt til pga et defekt rele eller noe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De blå kabler går fra batterier til lader, så jeg tænker at det er ladekabler og der måske er et skillerelæ i laderen.  Derfor undrer det mig, at der er et rødt kabel der forbinder plus på startbatterierne med plus på forbrugsbanken? 

Jeg hører at det måske ikke ser så ille ud men i min verden var de enkelte forbrugere koblet til en skinne og der gik derfra en enkelt forbindelse ned til hver bank. Jeg ville fx gerne sætte en batterimåler på men det er jo umuligt med dette setup når alle minuskabler ikke er samlet et sted?

MajorAndy skrev 1 time siden:

De blå kabler går fra batterier til lader, så jeg tænker at det er ladekabler og der måske er et skillerelæ i laderen.  Derfor undrer det mig, at der er et rødt kabel der forbinder plus på startbatterierne med plus på forbrugsbanken? 

For meg ser det ut til at det er kun en rød kabel ut fra startbanken. Går ikke denne til startmotoren? Det ville være rart om denne er koplet rett på forbruksbanken, da har du I praksis bare en bank. Men båtfolk gjør mye rart da..

Jeg ville nok ha gjort som på bildet imin båt, I stedet for skinner etc. Korte kabler mellom batteriene I banken er bare et gode. Skal du ha lange kabeler til en sentralt montert skinne øker du bade spenningsfall og antakk kontaktpunkter som akn gi dårlig kontakt. Funksjon og estetikk går ikke alltid helt sammen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Aha - jeg tror at jeg har gennemskuet det! 

På dette billedet ser man et rødt kabel, der er mærket start gå ud fra det blå 115 ah Tudor. Der sidder ikke andre røde kabler på. Til gengæld er der et blåt ladekabel på denne. Hvis jeg har ret, så er dette startbatteriet og de to 75 ah er ikke startbanken men er koblet sammen med de resterende tre 115ah så forbrugsbanken altså består af 2x75 og 3x115 og der er så et enkelt 115 til start. 

Men hvorfor er der så adskillige sorte negativ-kabler på samme batteri? Der burde vel så kun være et negativ-kablel fra motoren?? Eller skal alle negativ kobles sammen på tværs af alle banker?

FC4E98F0-93F1-4EEF-83DE-6EE512404197.jpeg.b0cae4c64cb38468c1556c8d68888f84.jpeg

Så ser det sådan ud: 

Batterier.jpg.224d6c0abc6506cc459464fe41a28990.jpg

1) Kan det passe, at alle forbrugere går gennem samme, ene røde kabel? Altså både forbrug, thrustere, ankerspil mm?

2) Der er 8 sorte negativ-kabler, jeg ikke kan se hvor går hen. Et af dem forbinder sikkert de to 75 med resten af forbrugsbanken. Et går til starteren? Så er der fem negativ-kabler jeg ikke ved hvor går hen. 

Jeg bliver klogere - men det går laaangsomt..... ;-)

Jeg tror du har tegnet feil. Eller så er det noe som er der, men ikke har kommet med. Eks. Lader har to plusser, men ingen minus. Solcellene vil ikke lade, ingen forbindelse via pluss til øverste høyre 115 A. Ingen ladeskiller mellom batteriene. Virkeligheten din med kablingen på bildene virker forvirrende på meg. Hadde det vært meg, ville jeg plukket vekk alle kablene og lagt opp på nytt. 

Nå skjønner jeg hva ne.andersson mener. Den konfigurasjonen der er jo helt horribel.

I og med at du har motorbåt, med lading fra landstrøm, egen motordynamo og solceller, ville jeg lempet på land to av batteriene på 115 Ah. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Red: Hulda, hvis det øverste højre 115 er startbatteri så er det vel ok, at solcellerne ikke lader på dem?

Baseret på Huldas input tænker jeg, at dette er mere korrekt:

59ea04f2ba41d_Batterierasis.jpg.3c5db35cad7efa45e60f488a19ec34d8.jpg

Beklager de hakkede linier - det er noget der sker i konverteringen fra PPT til JPEG..

Skillerelæ kan jeg ikke se nogen steder. 

Nei, ikke riktig det heller. Vi kan snu litt på informasjonsflyten. Vi tenker ikke lading via landstrøm akkurat nå. Ønsker du at 2x75 Ah skal være presumtivt startbatterier? Og 4x115 Ah forbruk? Ønsker du shunt og Ah-måler? Så lager vi en blyantskisse. Ellers kan du gå inn på byggingen av Hulda, innlegg 11, der finner du et koblingskjema. Som fungerer. Enkelt, lite elektronikk.

Til alle: Tegningerne er mit bedste gæt på hvordan setuppet er. Noget er helt korrekt (de forbindelser, jeg kan se hvor går hen) andet er gætteri.

Og så har jeg i hvert fald fået bekræftet, at noget er helt galt i det nuværende. Det var første mål, der blev opfyldt :-)

Lars: jeg tror, at de blå kabler går til landstrønslader. Men er ikke sikker. Generator kan jeg ikke se hvor kommer ind. 

Hulda: ja, de to 75 skulle ideelt være til startmotor. Og resten til forbrug. Jeg ligger mest i havn og har jo solceller, så jeg slipper gerne af med to af 115-erne. Men jeg har jo to thrustere (for og bag) som bliver flittigt brugt. Så der skal være kraft nok til dem. Ankerspillene bliver max brugt 3-4 gange pr. Sæson. Og ja, stunt og ah-måler.

En blyantstegning ville være en fin ting!

Ja, nå begynner det å ligne på noe. Men du må finne ut hvor pluss og minus fra dynamoen kommer inn i bildet.

Ellers har jeg gjort noen endringer jeg mener er viktige. For at battmeteret skal fungere, må det måle både det som går inn og ut av forbruksbanken din. Derfor har jeg flyttet minuskabelen din fra solcelleregulatoren litt, til den siden av shunten for battmeteret som er bort fra batteriene. Til dette punktet har jeg også tegnet inn en minus fra landstrømladeren. På den siden av shunten som vender mot batteriet, skal det IKKE kobles noe annet enn batteriet.

Og så har jeg gjort noen små endringer slik at batteriene i forbruksbanken får likest mulig belastning og lading. Dette gikk litt fort, håper jeg ikke har oversett noe.

major_andy_batterier2.gif.cb350e1e52fb3ee4af4a9beb47ec3f09.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skillet skal skille batteribankene. Slik at du både eksempelvis skal kunne starte motoren med startbat., forbruksbat., eller begge. Tror vi tenker på to forskjellige ting. Hva jeg beskriver gjelder for så vidt ikke lading. Det du tenker på er vel styring av ladeprosessen, når den rne banken er fulladet, styres ladingen over til den sndre banken? Men slik jeg forstår skissen, har laderen to utganger og kan lade to batteribanker uavhengig.

Slik Lars har skissert, kan du kun starte med 2x75 Ah- banken. Start kan ikke støttes av 4x115 Ah.

OK, så lenge vi ennå ikke vet om det som er kalt lader med to utganger, eller at det egentlig er ladestrøm fra dynamo via skilledioder, kan vi ikke konkludere med noe ennå. Men dersom det kommer fra en dynamo, kan en ny modifikasjon av skjemaet bli som nedenfor. Det er slik jeg har det på Trudelutt, bortsett at jeg kun ar et startbatteri på 65Ah og 2 forbruksbatterier på 140Ah hver.

Etter hvert kan du jo lete etter 2 hovedbrytere slik at vi kan få tegnet inn disse også.

major_andy_batterier3.gif.42c7f64729c2203eb89e7d5964a94244.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...