Jump to content

12v opplegg - råd til oprydning i rod

MajorAndy

Recommended Posts

Tak for fantastisk hjælp, Lars og Hulda! BP når det er bedst! Jeg lærer virkelig noget her, som jeg ikke har vidst før!

Når jeg siger skillesrelæ, så tænker jeg noget a la dette: http://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

Men det er måske ikke nødvendigt hvis laderen har to udgange - en til startbanken og en til forbrugsbanken?

jeg tænker, at jeg så skal samle alle negativ-kablerne fra de forskellige forbrugere; ankerspil og thrustere, på en samleskinne til venstre for shunten?

Og så skal jeg i båden i morgen og se hvor henholdsvis generator-ledningen og ladeledningerne kommer ind.

Endnu en gang mange tak for hjælpen så langt!

Så har jeg tillempet Lars' tegning med den forudsætning, at der er to udgange på laderen og at jeg ikke (endnu) ved hvor generatoren kommer ind. But we're gett'n there!

Og så har jeg vendt det ene 75a som ne.andersson anbefalede :-)

59ea552958f1c_Batteriertobe2.jpg.9b7d0d7d7dad8eb2fd8a04f32ec69201.jpg

Red: Fandt manualen til laderen på nettet. Den har to udgange til hhv. forbrugsbank og startbank. Så er det fastslået...

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Det blir spennende å se hva du finner ut om kobling fra generatoren og landstrømladeren. men nå er det fredag kveld, så ta deg en kald øl og tenk på noe annet. Du har hele vinteren til å finne ut av dette. Jeg skal bistå så godt jeg kan og det er det mange andre som sikkert vil.

For meg er årets båtsesong slutt. Båten skal opp på land for vinteren på tirsdag 24 okt.  Men det har vært en god lang sesong fra sjøsetting 26. mars. Da mangler det bare 2 dager på 7 måneders båtsesong!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

vedr fortsettelse med  forbruks kurser

( dersom det er plass og tilkomst bak dash bord )

jeg rev ut alt det gamle og monterte på nytt for noen år siden

kjøpte et panel gunstig fra USA med 12 automat sikringer

først monteres en skikkelig jordskinne til minus ledningene

deretter 2 parallelle lister med rekkeklemmer med passende avstand til plussene

på den første monteres ledninger fra sikrings panelet  i logisk rekkefølge

på den andre alle forbrukerne som skal ha strøm

for de som skal ha bryter monteres den mellom  riktige klemmer  på skinne 1 og 2

for forbrukere som kun skal ha strøm , legges det bare en kort lednings bit mellom skinne 1 og 2

sammen med en skikkelig skisse og merking blir dette  oversiktlig og logisk og lett og feilsøke

eller endre og utvide med nye forbrukere

Gjøres i stor grad på større proffe installasjoner og kalles for et krysskoblings skap eller stativ

Angående generator på motor, så er det vanlig at den er koblet til samme ledninger som går til startmotor, hvertfall på Volvo Penta, så jeg regner med at det er det originalt på din D6 også. Så slik du har tegnet systemet ditt, så er det kun startbatteriene som får ladding når motoren er igang. Så du må nok inn med et skillerele mellom start og forbruk også.

Janet: Jo, der må faktisk være en eller anden form for positiv skinne i dag, for jeg ser kun en positiv leder gå ud fra forbrugsbanken, så den må dele sig et sted. Skal se om jeg finder det i løbet af helgen.

Bellen: Det var nyttig info. Det Lan jo være derfor jeg ikke finder noget kabel fra motorens generator. HM... men det må så betyde, at forbrugsbanken heller ikke lader fra motoren i dag? Endnu en ting at tjekke i båden!

gullfisk: Nej, jeg tænker ikke at have startbanken med. Men kommer det ikke an på hvilken bank, man sætter den positive sense-ledning på når man installerer selve batterimåleren? Jeg mener at have set i manualen, at nogle instrumenter har mulighed for at overvåge to banker og at man der bruger samme shunt men sætter en sensor-ledning på hver sin bank?

MajorAndy skrev 1 minutt siden:

.....

Bellen: Det var nyttig info. Det Lan jo være derfor jeg ikke finder noget kabel fra motorens generator. HM... men det må så betyde, at forbrugsbanken heller ikke lader fra motoren i dag? Endnu en ting at tjekke i båden!

.......

Kan det være at blå ledninger går til et skillerele og både generator og landstrømsladder går til denne?

MajorAndy skrev 34 minutter siden:

Det er såda, jeg mener: Samme shunt men to forskellige sensor-ledninger:

Battmeteret har kun en shunt, og kan derfor kun måle strøm (A) og kapasitet (Ah) for en batteribank, feks. forbruksbanken. Men den kan måle spenning (V) for både forbr.bank og startbatteri via målekabelen merket "This cable is not supplied". Det brukes forresten ikke ordet sensor-ledning for dette. Det skaper bare forvirring. En sensor-ledning er normalt en ledning fra dynamoens regulator til batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En måte og gjøre det på, blant et utall andre:

SAM_2019.JPG.1d67f97fbfe47158d223a06d44129110.JPG

Bryteren nederst på bildet styrer plusskablene. Nederst kommer lading/start fra motor inn, sammen med sense fra dynamo. Ladekablene fra dynamoen er koblet til denne nede på motoren. Slik man gjør på bil, og slik Volvo gjør det på marine. Ut til høyre går tunge brukere som skøtewincher etc. Den sorte ledningen med rød tape ut fra bryter på oversiden er plussen som forbinder baugbatteriet til systemet. Det er hva denne bryteren gjør. Stilligene er 1 (forbruksbank som er avbildet her), 2 er kun baugbatteri (som kan starte motoren) og 1&2 som kobler sammen begge batteribanker. Den sorte minuskabelen fra batteriene går under plusslederen til baugbatteriet, under trebjelken og inn til shunt. Deretter som Lars H tegnet. Shunten går til BEP batterimonitor. Jeg måler også spenning på baugbatteriet på BEP batterimonitor. Men skal jeg vite hvor mye strøm det er på dette batteriet, må også dette batteriet ha en shunt. Baugbatteriet står stort sett fulladet (det ser jeg av spenningen).

59eb097bde2a9_Huldamars2015018.jpg.c192467e7b2d70c2c9b9aae83eaf1534.jpg

Landstrøm lader nr. 1 er en Stirling kjøpt av Jörg Becker. Den gir maks 50 A og har tre utganger:

SAM_2043.JPG.ff9e3e4e1af4e5214f73f6b1dc72b8a3.JPG

De tre utgangene er lasket sammen og dedikert til forbruksbanken. Så når forbruksbanken er nede på, la oss si 80 %, gir Stirling iflg. BEP batterimonitor 48 A input. Baugbatteriet har sin egen vedlikeholdslader, som er en slik:

59eb0cd4d1a5a_SAM_1792-Kopi.JPG.3bc62d2130aba2b0350dd605f7cf19d5.JPG

Skriver dette kun for å anskueliggjøre på en praktisk måte hvordan saker kan legges opp og få det til å fungere.

Jeg er klar over at menigheten grøsser til langt inn i margen grunnet mangelende VSR'er, diodeskiller og alt mulig fancy greier.

Disse sakene er koblet opp slik som beskrevet i koblingsskjemaet jeg har referert til tidligere i denne tråden.

Redigert av Hulda (see edit history)

Godt!

Så har jeg tilbragt endnu et par timer sammenkrøbet i lastrummet for at få overblik over det nuværende, og nu tror jeg, at den er der 90-95% sikkert. Det er kun et mysterium tilbage. Mere om det senere.

Af overskuelighedshensyn har jeg dokumenteret positiv og negativ for sig. Først negativ:

(red: Hvis to kabler krydser hinanden betyder det ikke, at der er forbindelse. Det er svært at lave en bue i PPT og der er kun kontakt via batteripolerne)

59eb4913127f5_Batterierasisnegativ.jpg.6ec4e3fff5c516ac0b60ba7b1411742d.jpg

Og så positiv. Der var ikke nogen samleskinne, men thrusterne var ført sammen ved en sikring og det samme var de to ankerspil.

Her mangler jeg at gennemskue hvordan der lades på forbrugsbanken med motoren. Enten er der en forbindelse (en slags skillerelæ) i forbindelse med hovedafbryderne, eller også sker ladningen ved at motoren lader og strømmen går via startbatteriet og baglæns ind i laderen hvorefter den kommer ud af den anden ladekreds. Er der nogen, der har bud på det?

59eb47fcf338e_Batterierasispositiv.jpg.ffa5f25be8d49864f4c83a06d86bd2b2.jpg

Der du har skrevet 'lader' er det nå vel sikkert at kablene kommer fra en landstrømlader med to utganger? Har du typebetegnelse på den? De to siste tegningene, jeg forstår det slik at det er NÅ, og ikke slik det eventuelt kan endres til å bli? Det har vært litt forvirrende hva som er startbatteri, men de siste tegningene viser i hvert fall at kun et batteri, det på 115Ah øverst til høyre går til start.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Yes, Lars. Dette er “as-is” så jeg har et overblik inden jeg begynder at pille fra hinanden. 

Der er to udgange på laderen. Det er en Navix V34510, der ikke laves mere...men som du ser herunder, så har den “Own charging circuits for service and start”

Og ja, det er kun det øverste 115ah, der er startbatteri. Hvorfor det dog er ændret fra at være de to 75ah går over min forstand.

51E40A21-3345-4C23-B970-2EC640E7B2CA.png.beba2552a0950786b204bb3322ca94e9.png

Ja, i går oppfattet jeg det sliik at det var de to 75Ah batteriene som var startbatterier.

Kul tråd dette.

Spent på hvordan du ønsker å gjøre det Major.

Tenker du beholde alle batteriene der de er? Eller evt flytte et batteri forover til thruster/spill i baugen?

Har du noe anslag på det vanlige forbruket ditt.

Altså slikt som lys/vann/lensepumper/evt vifte/radio/kjøleskap/musikk/yv og denslags. Hvor mye i Ah går med i et døgn?

V8 rules.

MajorAndy skrev 48 minutter siden:

Yes, Lars. Dette er “as-is” så jeg har et overblik inden jeg begynder at pille fra hinanden. 

Der er to udgange på laderen. Det er en Navix V34510, der ikke laves mere...men som du ser herunder, så har den “Own charging circuits for service and start”

Og ja, det er kun det øverste 115ah, der er startbatteri. Hvorfor det dog er ændret fra at være de to 75ah går over min forstand.

Den så jo grei ut, og med “Own charging circuits for service and start”, er det jo en grei innkopling slik batteriene er "as-is". Og slik alt er nå, så fungerer det jo? Eller, bortsett fra å få en god oversikt, har du problemer med lading, trustere, kapasitet ved lang tid i naturhavn, eller hva? Hva med battmeter, det er vel noe du har tenkt å installere. Da vil jeg anbefale Victron.

Som jeg har forstået det, så er det ikke god latin at have forskellige batterityper på samme ladekreds? Lige nu har jeg jo både 115 og 75 på samme kreds? Så min plan er at gå tilbage til de 2x75 som start og have en batteribank på 4x115 med en samleskinne på negativ og en batterimonitor. Hvor stor skal shunten være? Holder det med 300A eller skal den være 600A? Og hvad med samleskinne? 

Desuden er jeg stadig i vildrede om hvordan motoren lader forbrugsbanken. Er det “baglæns” gennem laderen, så den ene ladekreds er forbundet til den anden i laderen? Eller er det i hovedafbryderen, hvor der er en eller anden form for skillerelæ indbygget?

Dersom dynamoen lader både start og forbruksbatterier, trenger en egentlig ikke at landstrømladeren lader startbatteriet. Det er jo ikke mye det batteriet tappes ved en start. I min båt starter motoren etter max 2 sekunder. Litt mer forbruk kan det nok bli med en tungstartet motor med gløding som jo også trekker mye strøm.

MajorAndy skrev 9 minutter siden:

Som jeg har forstået det, så er det ikke god latin at have forskellige batterityper på samme ladekreds? Lige nu har jeg jo både 115 og 74 på samme kreds? Så min plan er at gå tilbage til de 2x75 som start og have en batteribank på 4x115 med en samleskinne på negativ og en batterimonitor. Hvor stor skal shunten være? Holder det med 300A eller skal den være 600A? Og hvad med samleskinne? 

Desuden er jeg stadig i vildrede om hvordan motoren lader forbrugsbanken. Er det “baglæns” gennem laderen, så den ene ladekreds er forbundet til den anden i laderen? Eller er det i hovedafbryderen, hvor der er en eller anden form for skillerelæ indbygget?

Å blande åpne bly/syre, GEL og AGM, vil jeg ikke anbefale, men å koble sammen et 75Ah og et 115Ah av samme type, er greit. Men den kommentaren min kommer det sikkert protester på. For å unngå dette er ditt forslag til omkobling av batteriene helt å anbefale. Hvor stor shunt du skal ha er avhengig av max strømtrekk. Mitt Victron battmeter er levert med en 500A shunt, og det holder fint når jeg kjører trusteren som trekker opp i 350A.

Når det gjelder lading fra dynamoen, kan jeg ikke si noe nå, det blir bare spekulasjoner før du har tatt en ny runde i båten og krabbet rundt med notisblokk og blyant og tegnet hva du finner. Så langt har jo dine tegninger vært helt utmerket til å forstå hvordan ting er koblet sammen. Senere kan vi se på eventuelle forbedringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...