Jump to content

12v opplegg - råd til oprydning i rod

MajorAndy

Recommended Posts

Hvis du kjører shunten på forbruk så ville jeg valgt 600 A, i fall du kjører ankerwinch og baug/hekkpropell samtidig. 300 A vil jeg i alle fall anta blir for lite. 500 A (som Lars nevner) vil også holde. 

Som nevnt over kommer vel ladingen fra dynamoen inn via strømkabelen som går til selvstarter. Og ut fra det du har skissert, lader du kun startbatteriet fra motorens dynamo. Om det ikke sitter en forrigling et eller annet sted som du ikke har tegnet inn. 

Du har en del saker å rydde opp i her. Spørsmålet er om du ikke burde gjøre kort prosess. Fjerne alle de grove kablene og begynne på nytt. Se Hulda over. 

Når det gjelder strømskinner, her finner du vel en del leverandører i Danmark for den slags utstyr. Mener foretak som Blue Sea Systems har forhandler i Danmark. BEP Marine (som vel nå er kjøpt opp av andre), etc. Dyre og bra greier. Til Hulda lagde de 'tunge' strømskinnene selv. De 'lette' kommer stort sett fra BEP og Biltema.

Laderen din ser grei ut. Det kan virke som den er en slags kombinert lader og landstrømsaggregat. Ut fra beskrivelsen kan jeg ikke se hvordan den fungerer.

Når det gjelder lading av batterier, heller jeg vel en smule mot holdningen til Lars H. Men det gjelder kun om batteriene får tid nok til å jevne seg ut. Kjemien går langsomt. Men jeg hadde nok ikke blandet batterier med forskjellig Ah om bord i Hulda.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg takker igen for stor hjælp!!!

Ja, hvis man ser på tegningen, så kunne det virke som om motoren ikke lader forbrugsbatterierne. Men jeg kan jo se på plotteren, at spændingen stiger når motoren kører. Så der må jo være en forbindelse. Men jeg behøver nok ikke anstrenge mig for at undersøge det, for jeg kan jo lave de ændringer jeg skal uden at ændre den del. 

Jeg går ud fra at samleskinnen også skal være en 600A? Cactusnav har en med otte tilslutninger og 600 A til 150 GBP. ?

MajorAndy skrev for 1 time siden:

Men jeg kan jo se på plotteren, at spændingen stiger når motoren kører. Så der må jo være en forbindelse. Men jeg behøver nok ikke anstrenge mig for at undersøge det, for jeg kan jo lave de ændringer jeg skal uden at ændre den del

Men du ønsker vel å få en oversikt over hele det elektriske angående batterier og lading og å sette deg inn i det, om du har skilledioder, reléer eller hva? Og dess mer du finner ut, dess lettere er det å hjelpe.

Igår kveld skrev du:

Sitat

Jeg bliver let grebet af sådanne opgaver, der kræver, at jeg sætter mig ind i nye ting...

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var en jævlig pris! På høyamp-kabler bruker jeg en teknikk som amerikanerene kaller 'spline'. Jeg bruker kun skinner på lavamp-forbindelser. Rett og slett kabelsko med hull som blir boltet sammen. Skal ned på Hulda, kan ta et bilde om jeg finner en spline som ikke er helt bortgjemt. Tilbake på tirsdag. 150 GBP blir vel borti 1000 danske lire?

Men hvis du går inn på Hulda innlegg 11, finner du en skinne jeg mekket sammen på høvelbenken i kjelleren. Hvor mange amp tåler den? Vet ikke. Blir som hestekrefter og Rolls Royce, 'Tilstrekkrlig'. Det går inn 95 kvadrat kabler på denne skinnen.

Sitat

Major Andy skreiv

Så har jeg tilbragt endnu et par timer sammenkrøbet i lastrummet for at få overblik over det nuværende, og nu tror jeg, at den er der 90-95% sikkert. Det er kun et mysterium tilbage. Mere om det senere.

Å få eit fullstendig overblikk og tegne det ned på papir, er einaste måten til å få ei problemfri framtid med dette.

Sitat

Major Andy skreiv

Desuden er jeg stadig i vildrede om hvordan motoren lader forbrugsbanken. Er det “baglæns” gennem laderen, så den ene ladekreds er forbundet til den anden i laderen? Eller er det i hovedafbryderen, hvor der er en eller anden form for skillerelæ indbygget?

dette må du finne ut av. Du må regne med at der går ingen strøm baklengs gjennom laderen, men du har tydeligvis forbindelse til å få lading til dine forbruksbatteri.

Tips: Løsne polskoen fra plusspolen på det batteri som er til start, med motor stopp, og lader av. Er der 12 volt i den polskoen når den er av batteriet? I så fall er der nokon sammenkobling slik at du i praksis har eit stort batteri, og ikkje adskilt. Hvis den polskoen ikkje har 12 volt er der sannsynlig eit skillerele av noko slag einkvan plass.

Sitat

Major Andy skreiv

Som jeg har forstået det, så er det ikke god latin at have forskellige batterityper på samme ladekreds? Lige nu har jeg jo både 115 og 75 på samme kreds?

Sitat

og LarsH svarte

Å blande åpne bly/syre, GEL og AGM, vil jeg ikke anbefale, men å koble sammen et 75Ah og et 115Ah av samme type, er greit. Men den kommentaren min kommer det sikkert protester på.

Så lenge det er snakk om paralellkobling av batteri, so er eg enig med LarsH. Seriekobling derimot, for å oppnå høgare spenning (24 volt) så skal man ha batterier av samme fabrikat, samme alder og samme størrelse og helst samme batchnr. for å få eit heilt godt resultat.

Magne

PS:

sett no ein sko på den ledningen fra solcelle, å legge den rundt skruen sammen med sko på so store kabler, blir heilt feil.

batterirommet ditt ser ganske romslig ut, og tørt - ikke minst

hadde vel vært kult å lage skinner i stål selv, evt dekket til med Lexan (tror Lexan opp til 4 mm kan kaldbøyes)

då få du akkurat så store skinner som du selv ønsker

LURER INN EN FRÅGE om BEP skinner her;

Jeg har for mange strømuttak direkte fra dynamo, jeg bør rydde opp i dette.

Har lurt på å skru en BEP skinne til en 2.5 eller 3 mm stålplate og så bolte platen direkte til motor på et høvelig sted.

(motor er en bensin V8 - dermed meget moderat med vibrasjon)

Er dette dumt? Eller burde det gå ok?

V8 rules.

Dinamo skrev for 14 timer siden:

Tips: Løsne polskoen fra plusspolen på det batteri som er til start, med motor stopp, og lader av. Er der 12 volt i den polskoen når den er av batteriet? I så fall er der nokon sammenkobling slik at du i praksis har eit stort batteri, og ikkje adskilt. Hvis den polskoen ikkje har 12 volt er der sannsynlig eit skillerele av noko slag einkvan plass.

Godt tips. Det er testet og nej, ikke 12V mellem polskoen og negativ. Hverken med hovedafbrydere af eller på. Og det kabel (mærket “start”) går til motoren, for der er ikke strøm til motoren med dette kabel fjernet. (Testet...)

Men hvad så ? Hvad er næste skridt i jagten på det hemmelige skillerelæ?

715C1E6E-626A-4DC5-BC7C-D0C249A36CDE.jpeg.f39e558fbc18083484581d141ab3f39a.jpeg11C63496-AFC7-46C3-A128-7E40AA4288CF.jpeg.0cb8c54dd207857547fe0ceb4e92c5fa.jpeg

MajorAndy skrev for 17 timer siden:

Men jeg kan jo se på plotteren, at spændingen stiger når motoren kører. Så der må jo være en forbindelse. Men jeg behøver nok ikke anstrenge mig for at undersøge det, for jeg kan jo lave de ændringer jeg skal uden at ændre den del

Men du ønsker vel å få en oversikt over hele det elektriske angående batterier og lading?

Sitat

Hvad er næste skridt i jagten på det hemmelige skillerelæ?

Da er vel neste skritt å følge den tykke kabelen som er koblet til dynamoens B+ rent visuelt for å sjekke hvor den går, og til hva? Du er jo "ung og slank" og kan krabbe og krype? :easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oioi her har det vært mye informasjon og mange gode råd siden jeg bordet Kiel-fergen fredag ettermiddag :smiley:

Jeg vet at veldig mange har forskjellige tanker om hvordan det elektriske opplegget i båt bør være og det jeg skisserer nedenfor er bare mine tanker om hvordan ditt opplegg burde se ut i en optimal velden men jeg sier ikke at det er slik ditt ser ut eller at det er riktig.

Minus fra dynamo er streket da det ikke er gitt noe informasjon vedr. om det er et 1 eller 2-pols system på motoren, hvis det er 1-pols så tar dynamo minus direkte fra motorblokket.

Noe av det som er absolutt viktigst å tenke på om du skal gjøre noen form for endring er at alle kretser sine kabler må dimensjoneres godt samt sikres opp med riktig AMP med tanke på tyngde av forbruket. Å dømme av bilder og informasjon over så kan det hende at flere av dine funksjoner er usikret per dags dato siden dem er tatt ut direkte fra batteriene.

Jeg har her brukt meg av en tegning laget for en annen bruker jeg hjalp men editert den etter beste evne til dine forhold og forbeholder meg retten til at jeg eventuelt glemt noen elementer :giggle:

hA4iSgh.png

Om jeg skal være ærlig så tror jeg at noe av det beste du kan gjøre er å lage deg en slik tegning som jeg gjort over her for alle deler av båten sin elektrisitet, det er en veldig god følelse når du lært kjenne båten og har kontroll på det elektriske.

Det er bare å stille dem spørsmål som måtte komme opp :thumbsup:

Ok, jeg tror jeg har overblikket sådan nogenlunde nu. Det eneste jeg stadig ikke forstår er hvordan motoren lader forbrugsbatterierne. Men ellers er der styr på tingene.

Alle forbrugere er sikret på korrekt måde i installationen, så det er ikke noget problem. De to ankerspil sidder på samme sikring, der herefter er ført videre til hovedafbryderen. Det samme for det to thrustere.

Tegningen er meget nyttig og nu skal jeg til at købe ind. Jeg køber nye kabler mellem batterierne i de enkelte banker - hvilken dimension skal jeg gå for?

red: Nå ja, og VP D6 er to-polet 

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Hvilken dimensjon?

Skal du handle inn før du har laget deg en fullstendig tegning/plan for hvordan du vil ha det?

(Jeg for min del kommer langt (helt i mål) med vanlig AWG2 kabel, (210 A utenfor maskinrom), men jeg har ingen lange avstander og ingen store amp sugere som spill/thruster.)

Du bør lage deg en tegning for hvordan du ønsker det skal være og så se på hva som kan bli maks

strømføring i de enkelte kablene. Da bør du nok tenke hele forbrukssiden når du ser på mulig maks strømføring.

Om du leter deg frem til katalogen til Ancor (en av de aller største amerikanske produsentene av kabler til marint formål) så vil

du bak i den finne et vell av meget nyttige tabeller re kabling og dimensjonering.

Bl a belastning, temperatur, lengde og hva du aksepterer av spenningsreduksjon kan tas hensyn til.

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Nå er det vel ikke vanlig å tenke AWG for kabeldimensjon her i landet. Hva tilsvarer AWG2 i mm2?

AWG2 er 34/35 mm2.

Og det jeg skrev over ble helt feil, skal rette det.

Jeg satt og tenkte på noe helt annet da jeg skrev det.

Tabellene i katalogen til Ancor (kan lastes ned i PDF) er laget for både mm2 og AWG.

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...