Jump to content

12v opplegg - råd til oprydning i rod

MajorAndy

Recommended Posts

Dinamo skrev 11 minutter siden:

Og når eg les denne tabellen, står det klart for meg at om kabel i AWG-mål skal brukast, må ogso kabelsko vera i AWG, og pressverktøyet skal passa desse kabelskoa. Eg anbefaler å bruka standardstørrelser i kvadratmillimeter, so er der enkel tilgang til både kabelsko og pressverktøy.

det der er ikke noe problem, terminaler og verktøy brukes om hverandre

det gjelder i meget stor grad også selve kablene

og når masn snakker om flertråds kabel så vil det i enda større grad være samsvar mellom mm og awg mål

men hele poenget mitt med å nevne dette

er i tabellene i katalogen de er nyttige uansett hvordan man velger å måle kabler kvadratkilometer eller tommer eller noe annet.

V8 rules.

Må sterkt moderere utsagnet mitt over om at Ancor katalogen inneholder et vell av nyttig informasjon.

Den gjør ikke det, den inneholder noe.

Slik som hvor mye ulike kabeldimensjoner kan belastes, (verdier for RMS last er fjernet).

Spenningstap i kabel basert på strømstyrke, kabeldimensjon og lengden på strekk.

Nyttig det.

Eldre utgaver av Ancor katalogen inneholdt vesentlig mer og meget nyttig informasjon og råd om kabling

som nå er fjernet.

Nå ser jeg i stedet at Ancor har brukt en del henvisninger til retningslinjer fra USCG for elektriske anlegg

i småbåter.

(vet ikke, muligens for å fjerne evt mulig grunnlag for mulige erstatningssaker i amerikansk rettsvesen)

Sendte dem en mail og spurte om eldre utgaver var tilgjengelig elektronisk.

(Det ble nevnt over her at bruk av kabler hvor tverrsnittet er kvantifisert i henhold til AWG i stedet for mm2 vil kreve egne

terminaler og eget verktøy. Slik er det jo ikke. Man snakker i stor grad om de samme kablene, forskjellene er heller marginale.

Har flere ganger kjøpt terminaler for batterikabler fra Ancor, diss har faktisk vært merket med mm2.

Og krympeutstyret fungerer utmerket uavhengig av hva man måler tverrsnittet i.

Det jeg kaller vanlig batterikabel (AWG2) ser jeg solgt i norske butikker som 33 mm2 og 34 mm2 og 35 mm2,

så ikke akkurat noen eksakt vitenskap dette med tverrsnitt.)

V8 rules.

Tak igen for gode råd, nyttig viden og stort engagement!

Jeg har konkluderet på mine foreløbige analyser og jeres venlige input:

12V-opplegget er grundlæggende sundt og det burde det også være, når det er lavet af et af de førende værfter i Norden (Bella Boats). Men der er åbenbart efterfølgende ændret i det ad flere omgange: Der er tilføjet en thruster og et eller to ankerspil, der ikke var oprindeligt ligesom der er tilføjet solceller, to ekstra batterier og der er så byttet om, så det, der oprindelig var startbanken nu er en del af forbrugsbanken. Det batteri, der nu er startbatteri, opfylder ikke Volvos specs for den nødvendige startkraft (1000 CCA).

Jeg er stadig usikker på det med motorladningen, men har skrevet til værftet for at se, om der skulle være nogle originale tegninger af setuppet som jeg kan lære noget af. Jeg har jo det problem, at båden er på land og konserveret, så jeg kan ikke starte motoren og måle på generatoren. Men ved næste lejlighed tager jeg i båden og tager billeder af hele setuppet "fra luften", af generator, starter mm. Så godt som det kan lade sig gøre i et noget trangt motorrum...

Hvad vil jeg opnå: Jeg vil gerne bibeholde de ekstra batterier og solcellerne,  tilføje en batterimonitor og bytte batterierne tilbage, så jeg får mere kraft til at starte motoren.

Den tegning, som både Hulda og andersson har lavet, er meget tæt på min "tobe"-situation. Desværre er min lille "potet-ferie" blevet afløst af noget ubehageligt noget kaldet "arbejde", men når jeg får tid, så laver en tegning af mit kommende setup og så river jeg det hele ud og bygger om. Jeg har bestilt en samleskinne (600A) og en Victron batterimåler i UK, så de burde være her om 7-10 dage, så det er tidsperspektivet :-)

janet skrev for 11 timer siden:

det der er ikke noe problem, terminaler og verktøy brukes om hverandre

det gjelder i meget stor grad også selve kablene

og når masn snakker om flertråds kabel så vil det i enda større grad være samsvar mellom mm og awg mål

men hele poenget mitt med å nevne dette

er i tabellene i katalogen de er nyttige uansett hvordan man velger å måle kabler kvadratkilometer eller tommer eller noe annet.

Javel, hvis eg hadde sagt noko slikt i fullt alvor på min arbeidsplass, so hadde eg fått eit hastemøte med sjefen der eg ville fått ein liten sjans til å seie opp sjølv, sånn på timen.

Dette er en av de meste opplysende tråder jeg har lest her på BP. Særlig tegningen til ne.andersson er (såvidt jeg vet) nærmest identisk til opplegget på min båt. Jeg har 2 batterier på startsiden og 2 på forbruk og ønsker å «flytte» den ene fra start slik at jeg får 3 på forbruk. Men først må jeg kartlegger alt i løpet av  høsten/vinteren. Så kommer jeg med egen tråd.

El. ting har alltid vært problematisk for meg. Ikke minst fordi jeg er fargeblind. Men jeg har lært utrolig mye gjennom flere tråder her inne og selvtilliten øker deretter :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hyggelig at informasjonen vi presterer å poste her hjelper folk.

Sitat

El. ting har alltid vært problematisk for meg. Ikke minst fordi jeg er fargeblind. Men jeg har lært utrolig mye gjennom flere tråder her inne og selvtilliten øker deretter :-)

Det er bare å si fra når det er på tiden for installasjon så skal vi prøve å bistå deg best mulig. EL er gøy, spesielt når det blir bra :thumbsup:

Eg vil sei at den øverste av desse to tegningane er mest korrekt, ingen av dei gir shunten måling av forbruk i startbanken, men den nederste tegning gir shunten måling av lading frå lader til startbank. for øvrig må eg sei at desse tegningane er veldig oversiktlige, men så vidt eg kan sjå so mangler lading frå motorens dynamo. Det er forresten godt å sjå sikring på ledningen til solcelleladingen. Pass berre på at den sikringen ikkje blir plassert inni batterikassen.

Magne

Som Dinamo sier: Det øverste diagrammet er korrekt angående minus for startbatteriene. På den siden av shuntn som er mot forbruksbatteriene, skal det IKKE KOBLES NOE ANNET ENN FORBRUKSBANKEN. Det er den eneste korrekte måten som lar battmeteret kun måle det som går inn og ut av forbruksbanken og ikke noe annet.

Ellers ventes det spent på opplysninger hvordan det er koblet fra dynamoen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Føyer meg til Dinamo og Lars H. Så var det dette med minusskinne som er vanvittig kostbart. Jeg har laget min egen skinne, uten at jeg visste prisen på hva de profesjonelle tar for slikt. Nå skal vel MajorAndy ha noe som er sertifisert og bekreftet. Hvilket jeg ikke bryr meg særlig om, så lenge det holder. Så her er min skinne med 'Negative Spline':

20171023_142308.jpg.c89ec72aa72cd65eb1e81ad82a8e01f0.jpg

Til venstre skimtes ytterste del av shunt. Denne går inn på kopperskinen. Og her er det ledere mellom 1,5 kvadrat og 95 kvadrat. De isolerende delene er laget av plexiglass. De ledende delene er av kopper med A4 bolter/skruer. 

Første tegningen din er mest riktig, se bildet her som forklarer hvordan shunt og batterimåler kobles. Altså startbank kobles direkte på utsiden av shunt. (jeg ville nok tatt den direkte på minusskinne slik min og din første tegning var for å opprettholde tanken om minst rot)

Når den er koblet sånn her vil du få målt helt korrekt strømforbruk på forbruksbanken og i tillegg har du mulighet å koble på en batterimåler funksjonen på startbanken din.

image.png.7cfaca1c1ed87b27dbbdf9abf99a74a2.png

En ting jeg stusser på er at du sikrer opp thrustere og ankerspill 2 ganger, har du noen spesiell tanke bak å gjøre det sånn? Og jeg regner med at det er en sikring til hver enhet (og ikke en delt på begge) her markert med grønne piler?

image.png.1604ebb31e7d441f8495f51c9866f2ae.png

Hva er planen vedr. lading av forbruksbatteriene fra dynamo? I følge tegningen din har du ikke noe skillerelè som tillater lading av forbruksbanken men skiller dem åt slik at forbruket ikke kan bruke strøm fra startbanken.

Se på min tegning, funksjonen til skillerelè boksen på tegningen er at den lader først startbanken og sen forbruksbanken når voltnivå på startbanken går over en gitt volt. Dette inntrer nesten alltid direkte ved lading fra dynamo og den funksjonen ved at den skal lade en bank à gangen er litt overfladisk og den lader nesten alltid begge samtidig men funksjonen ved at den slår av koblingen mellom bankene når volten går under gitt volt funker veldig bra og må til om du skal ha kun et sett med kabler som kommer fra dynamo og ikke måtte være urolig for at vanlig forbruk lader ut startbanken.

Håper dette var forståelig :smiley:

Jeg takker igen ydmygt for fantastisk rådgivning og engagement. Og hvis denne tråd kan give andre lyst til at få et tilsvarende overblik over deres 12V system, så er det jo en stor bonus :-)

Jeg hører jo hvad I siger angående ladning fra generatoren. Men det er jo sådan, at generatoren lader forbrugsbanken i dag - selv om den ikke burde. Og ifølge dinamo herind, som rådgav om en lille test herover, så kan det indikere, at der er et skillerelæ et sted - måske indbygget i laderen eller ved hovedafbryderen. Jeg har skrevet til både værft og importør for at høre om de skulle have en tegning over anlægget, men ikke hørt noget. 

Jeg regner med at gå i gang med selve omflytningen i næste uge. Så burde tingene være kommet fra UK. I mellemtiden har jeg lidt hygge med at skifte til LED og LED lysdæmpere i salonen og på agterdækket. Så er der et horn, der er defekt. Og så skal jeg installere et NMEA-interface mellem motor og plotter. Og lidt andet... 

Regner med at få tid til at komme i båden i helgen, så jeg kan tage fotos af generatoren og ovsersigtsbilleder. Det er også sjovt at have et før og efter-billede :-)

Hvis nogen har råd til yderligere eftersøgning efter det mytiske skillerelæ, så hører jeg gerne fra jer! 

Red: Og så skal jeg lige tjekke det med sikringerne. Jeg mener, at det er sat op som jeg har tegnet det: Med en sikring lige efter hovedafbryderen og derefter en sikring, hvor de to thrustere og spil er koblet sammen.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Dynamo og lading av to banker: jeg forstår det du skriver som at du per dags dato har 2 kabler ut fra dynamo som lader begge bankene? (Er det dem mystiske blå kablene?) Hvis det er fallet og det ikke er koblet noen brytere på dem kablene betyr det indirekte at begge bankene er koblet sammen via tilkoblingspunktet på dynamoen uavhenging av andre koblingspunkter ved batteriboksene. Noe som i sin tur er veldig uheldig om du får høyt strømforbruk mellom bankene via disse sikker litt tynnere kablene på tilkoblingspunktet ved dynamoen. Men her griper jeg litt i forkant av problemet før jeg faktisk vet at det er fallet.

Annet: bra du holder deg sysselsatt med annet kos i avvente på utstyr :wink:

PS. Hadde båten væet lokalisert i Akershus med omegn ville jeg tatt turen og sett på dette selv for her blir jeg nysgjerrig :rolleyes:

Nå synes jeg at vi kan vente med å foreslå diverse mer eller finurlige koblinger til lading fra dynamo frem til trådstarter finner ut hvordan det faktisk er koblet i hans båt pr. nå. Kanskje han allerede har et meget godt opplegg?

De to blå kablene er for lengst avmystifisert. De kommer fra en landstrømlader med 2 utganger beskrevet lenger oppe i tråden. Scroll litt tilbake, så får du med deg hele tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om motor har originalt ledningsnett, så er pluss på starter koblet sammen med pluss på dynamo. Så da må vi anta at dynamo kun er tilkoblet startbatteribanken. Derfor lurer jeg på om landstrømsladderen kan ha en form for innebygd skillerele som slipper strøm fra startbatteri til forbrulsbatteri når den måler forskjellig spenning på dei forskjellige bankene. Dette kan kjapt bekreftes eller avkreftes ved å demontere ene blå kabelen og sjekke om han mister ladespenningen til forbruksbanken 

Tak igen!

Det bellen siger er også min hypotese, men det kan vel kun gøres mens motoren kører, og da den er vinterkonserveret, så bliver det noget jeg kan gøre til våren. 

Som bellen ganske rigtig skriver, så er der fysisk kun en rød ledning, der forlader motorrummet, og det er den, der sidder på starteren, så der er for mig ingen tvivl om at motoren har originalt ledningsnet. Det er derimod meget lærerigt at Volvos D6-ere har den opkobling. Jeg lærer noget nyt hver dag i denne sag, så det er jo herligt :-)

men hvis generatoren er koblet til starteren, hvordan undgår man så at starteren bliver aktiveret når generatoren begynder at lade..??

Hulda skrev 1 time siden:

... I og med at du har to-polet anlegg er det interessant å vite hvordan minuskabelen fra motoren og inn på båtens avlegg egentlig er koblet opp. Eller vet vi det nå?

Volvo Pentas D -motorer er originalt oppbygget med et sant to-polet elektrisk system (minus adskilt fra gods). Men, uvisst av hvilken grunn, har de "ødelagt" dette ved å koble en kraftig lisse fra minus til gods på motoren.

Det er slik jeg har sett det på alle de D -motorer jeg har kikket på, inkludert mine egne. Men, det er jo ikke umulig at Bella Boats har fjernet denne lasken på sine båter.

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...