Jump to content

12v opplegg - råd til oprydning i rod

MajorAndy

Recommended Posts

Ja, det er et paradoks. Men dette er eneste måte at det blir fornuft i at 220 V jord skal kobles til batteri minus. Dette gjelder muligens også utjevning for elektronikk, unngå spenningsoppbygging. Så mye av slikt offshore. Noen la inn masse jobb på å isolere metaller fra hverandre. Så kom elektro og la over en solid lask for å unngå oppbygging av bl.a. statisk elektrisitet.

3 hours ago, MajorAndy said:

Tak igen!

Det bellen siger er også min hypotese, men det kan vel kun gøres mens motoren kører, og da den er vinterkonserveret, så bliver det noget jeg kan gøre til våren.

Du kan kanskje koble til en kraftig lader/boost-pack ved startmotoren og late som om dynamoen gjør jobben sin? Rett og slett vedlikeholdslading, men starte i en annen ende enn vanlig?

Gullfisk, ja, det er testet at de to banker er adskilt. Se tidligere post. Laderen er en Navix - der er også lidt data på den i en tidligere post.

ventus: Ja, det var måske en ide, men jeg ønsker ikke at ødelægge noget, og jeg ved jo, at der lades på forbrugsbanken når motoren kører, for det kan jeg se på voltmeteret på plotteren. Jeg ved bare ikke hvorfor. Så du ved: if it ain’t broke....

Dette er kanskje viktigst ved tyngre forbrukere, men generelt bør vel belastningen av en batteri bank være "diagonal", dvs om man har 2 batterier, henter man minus fra det ene, og pluss fra det andre. Mulig det ikke er så viktig i ditt tilfelle MajorAndy, men jeg har sett dette anbefalt flere steder for å belaste batteriene jevnt. Ser for meg ut som det ikke er slik på verken start- eller forbruksbanken din nå. Hvor mye det har å si vet jeg ikke...

Illustrasjon;

batteri.gif

Håper det er 6V batterier i tegningen over. Med 4stk 12V, blir det 24V ut! Så la oss holde oss til sammenkobling av 12V batterier i et 12V system.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den illustrasjonen der blir 24 volt og ikke 12 volt. Det som betyr noe nå er som Lars og noen andre har påpekt noen ganger, nemlig hvordan ladingen skjer i dag. Som sagt kan Majoren ha et bra opplegg allerede når det gjelder ladefordeling. 

Ja, der var Lars sekundet før meg. Når det gjelder hvor et skillerele eller diode er plassert er jo baksiden av hovedbrytere et sted og lete. Det er vel rimelig opplagt at noe må der være med så mange batteri. Noen ganger kan det lønne seg og bare legge multimeteret vekk ei stund :smiley: og faktisk finne ut hva man har først, og så planlegge ombygging etterpå om det er nødvendig. Etter min mening kan ikke Majoren bygge noe nytt inn før man med sikkerhet vet hva man har i dag. 

Redigert av hegra (see edit history)
2 hours ago, MajorAndy said:

Ventus: Ja, det var måske en ide, men jeg ønsker ikke at ødelægge noget, og jeg ved jo, at der lades på forbrugsbanken når motoren kører, for det kan jeg se på voltmeteret på plotteren. Jeg ved bare ikke hvorfor. Så du ved: if it ain’t broke....

Tanken var at du da kan koble vekk laderen din - og sånn sett lettere finne hvor det er en overgang mellom alt sammen. Du kan jo også måle kontinuitet mellom inn/utganger etc. på diverse enheter, men en del vil nok trenge strøm for å fungere riktig.

Jeg ved ikke om jeg har fået et hint, der måske kan forklare hvor forbindelsen mllem start- og batteribank er - jfr. ovenstående problematik.

Plotteren er forbundet til forbrugsbanken.

Når jeg tænder plotteren, viser den spændingen på banken - i dette tilfælde 11,8V (og inden nogen falder over, at det er for lavt, så har jeg målt på batterierne også, og der er et spændingsfald på 0,5V fra batterier til plotter - så den reelle spænding på forbrugsbanken er altså 12,3V. Der er gået mindst et par døgn inden sidste ladning og der er forbrug på banken - i dette tilfælde plotter og VHF)

image1.png.e96f673e2d0841604666586e8587b527.png

Nu slår jeg tændingen til. Og så stiger spændingen - målt på plotteren - til 12V:

image2.png.8d70b38e926dd92984bad7915399969f.png

Og slukker jeg igen, så falder spændingen igen til 11,8V

Det må vel betyde, at når tændingen er slået til, så åbner det for en forbindelse mellem forbrugsbank og startbank? Hvilket vel også betyder, at der lades på forbrugsbanken når motoren kører? Og det må vel betyde, at der sidder en eller anden form for skillerelæ på motoren? Eller hvad?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
MajorAndy skrev for 3 timer siden:

Jeg ved ikke om jeg har fået et hint, der måske kan forklare hvor forbindelsen mllem start- og batteribank er - jfr. ovenstående problematik.

Plotteren er forbundet til forbrugsbanken.

Når jeg tænder plotteren, viser den spændingen på banken - i dette tilfælde 11,8V (og inden nogen falder over, at det er for lavt, så har jeg målt på batterierne også, og der er et spændingsfald på 0,5V fra batterier til plotter - så den reelle spænding på forbrugsbanken er altså 12,3V. Der er gået mindst et par døgn inden sidste ladning og der er forbrug på banken - i dette tilfælde plotter og VHF)

image1.png.e96f673e2d0841604666586e8587b527.png

Nu slår jeg tændingen til. Og så stiger spændingen - målt på plotteren - til 12V:

image2.png.8d70b38e926dd92984bad7915399969f.png

Og slukker jeg igen, så falder spændingen igen til 11,8V

Det må vel betyde, at når tændingen er slået til, så åbner det for en forbindelse mellem forbrugsbank og startbank? Hvilket vel også betyder, at der lades på forbrugsbanken når motoren kører? Og det må vel betyde, at der sidder en eller anden form for skillerelæ på motoren? Eller hvad?

Dette ser ut som du har et rele, ja. Om du så skal være tilfreds med eit rele, eller oppgradere til eit VSR, det er din vurdering.

Så lykkedes det at få en tegning fra værftet! Ganske vist står der, at det er til en 33HT, men de mener, at det er samme design og elementer. Jeg genkender i hvert fald stort set det hele.  

59fc70e3a838d_Skrmbillede2017-11-0314_30.04_edited.jpg.0026d8c9c9bd177801e1c13b9099893a.jpg

Og voila; der er et VSR på tegningen mellem de to hovedafbrydere. Der er også en samleskinne, som i hvert fald ikke er på min båd. Så min teori om at der har været en hjemmeelektriker på spil er nok rigtig: En eller anden tidligere ejer (der har været to) har besluttet sig for at udvide batteribanken, tilføje solceller og sætte et ankerspil på agter. Det har man gjort ved at afskaffe samleskinnen og fordele alle negativ-kablerne på selve batteribanken. Og ændre startbatterierne til at være en del af forbrugsbanken. 

I dag er der kommet en pakke fra UK med et Victron batteri monitor, lidt kabler og en samleskinne 600A, så mon ikke helgen skal bruges til at mekke lidt? Nu har jeg i hvert fald en ret korrekt tegning at gå ud fra.

Tak endnu en gang for hjælp og engagement. Jeg vender tilbage med lidt fotos og en beretning om hvordan det gik med at rydde op!

RED: Tilføjet lidt nærbilleder i posten herunder:

Og så slutspurten .

Anskaffet to nye startbatterier. Tilsammen 1200 CCA

059371FF-F2D7-43FB-BE31-C3AF385DD9B6.jpeg.411d32ce5818310d453ec8ff18cc302f.jpeg

Savet et stykket af låget på forbrugsbanken og monteret shunt og samleskinne.

99210145-821A-4D4C-90EA-FAA02E4A1228.jpeg.ab4b3f785a489b8707c676145a3d0230.jpeg

Trukket kabel til Victron instrumentet. Svært som altid...?

6862B454-9166-4147-A204-64F3F388A0F7.jpeg.016b7dba577d32462e7bdfb632e92cf4.jpeg

Montere shunt og samleskinne.

3D17B354-416E-4C6B-9F0C-50D432BB9A22.jpeg.4552ba921206b1599d807b98ebed35e1.jpeg

Næsten færdig!

A14EC2B3-2DEC-45C9-BE3B-1F6B4DC684B8.jpeg.8de24838504efdc9d306459d0c88f487.jpeg

Låg på.

380ECC38-D001-4CA7-907C-75CEDA112795.jpeg.befbcadf610d13ea3f0728a5a6fd0c87.jpeg

Teste instrumentet! Det virker. Lader begge banker med 14.1 V. Så mangler jeg bare at bore hul til instrumentet. Glemte at få hulboret med herned...?

29565D9B-8638-4731-AC2B-59EC7104FA3E.jpeg.0a5abc12643571760a02bf925b2ed4a3.jpegA124EEBB-CD97-43C8-8970-DF091773AE0B.jpeg.17c079784af8171b7a534d3baf8ef676.jpeg

• 3 måneder senere...

Jeg er kommet i tvivl om forbindelsen fra starter/generator til batteribanken i min nye opsætning. Lige nu går minus fra motoren (starter OG generator) til minusskinnen og derfra gennem shunten til fælles negativ i batteribanken. Dette for at shunten kan måle ladningen fra generator til batteribank. Men det vil så OGSÅ betyde, at shunten måler forbruget på startbanken, ikke?

Batterier.jpg.795db16943b0be275a330ffd0d6ba0ab.jpg

er der en rigtigere måde at gøre dette på? Skal de to banker have fælles negativ? De må de vel have, for ellers lader generatoren ikke begge banker? 

Jeg troede ellers at jeg var færdig, men er i tvivl nu...

Som de andre sier: Den ene siden av shunten skal KUN gå til forbruksbatteriets minuspol. Men det er en annen ting jeg stusser på.Utgangen av dynamo/generator går så langt jeg kan se kun til startbatteriet, skal du ikke lade forbruksbanken?

andy.jpg.a51c9ba7008f08d72498c0e5d18b354f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg må sige, at jeg ikke forstår dette: I tegningen herover så splitter minuskablet fra generator/starter så den går BÅDE på minusskinnen og direkte på startbanken. Det kan vel ikke være korrekt. Minuskablet skal vel ENTEN gå på minusskinne ELLER på startbatteriet???

Hvad angår Lars' andet spørgsmålstegn, så er det afklaret: Der sidder et skillerelæ (VSR) i mellem hovedafbryderne som fordeler strømmen fra generatoren til henholdsvis start- og batteribank. Se mit indlæg fra 3. november herover, hvor der er tegninger af systemet fra Aquador. 

Red: Nu med VSR tegnet ind på diagrammet:

Batterier2.jpg.1230677bb6a265a9d5b65bf1066ea221.jpg

Red Red:

Så enten sådan

Batterier3.jpg.996e6d8ca7397602d7065fa7016779ce.jpg

Eller sådan:

Batterier4.jpg.10c9ed6432fdd74e850465b25268f82b.jpg

Og hvis det er den nederste løsning: Hvordan sikrer jeg så, at shunten registrerer når der bliver ladet på forbrugsbanken med motorens generator?

Kan problemet ditt være at du egentlig trenger en shunt for forbruksbatteriene og en shunt for startbatteriene? Slik må jeg i hvert fall ha det hos meg. Men jeg har bryter og ikke VSR. Dessuten må sense også styres slik at den oppfatter hvilken batteribank som egentlig lades. Skrevet på en annen måte, hvis sense føler på startbanken og VSR kobler over til forbruk (dergjennom kobler vekk sense som fremdeles ligger og føler på startbanken), vil ladingen gå amok på forbruk. 

Er det ikke slik at Victron måler strøm inn (ladestrøm) gjennom ledningen på B1 (eller B2) som tilkobles plusspolet på batteriet? Dermed spiller det ingen rolle hvor det ladestrømmen kommer fra.

VictronXXX.png

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...