Jump to content

Ladac 1205 til vedlikeholdslading?


1125ex

Recommended Posts

Vurderer å montere en Ladac 1205 for regulering av laddingen på min VP D6

I dag skjer laddingen fra motorens dynamo, og slik jeg har forstått det så ladder dynamoen på 14,2 v, og den går ikke ned på vedlikeholds ladding 13,5 v etter at batteriene er fulladdet.

For høg laddespenning kan føre til uttørking av batteriene, og dette vil korte ned levetiden, og spesielt AGM batterier er lite glad i for høg spenning over lang tid. Mine spørsmål blir derfor :

1. Medfører det riktighet at dynamoen på D6en ikke regulerer seg ned til vedlikeholds spenning.

2. Vil montering av Ladac 1205 gjøre det mulig å vedlikeholds ladde.

Redigert av 1125ex (see edit history)
Link to post

Nei, Ladac har bare et trinn, men den er justerbar. Jeg har en 1204 parallelt med en annen regulator (PDAR som jeg har satt til 14,8V med vedlikeholdslading 13,65V). Ladac'n har jeg satt til 13,5V. Svikter PDAR, vil Ladac'n overta.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Til det første spørsmålet så stemmer det at dynamoen ikke regulerer seg ned, dvs. den har bare ett "trinn".

 

Kjører du mye og langt?  Veldig mange har et bruksmønster hvor ladetiden for dynamo har lite å si for batteriene.  Men selvsagt, det blir ikke feil å ha en god regulator, bare at de fleste ikke behøver å sette det helt øverst på ønskelista.

 

Veldig mange tilbringer derimot svært mye tid på landstrøm, og da vil jeg si det er mye viktigere at landstrømsladeren er godt tilpasset batteriene.

Link to post

Mitt kjøremønster er nok som for de fleste, for det meste korte strekker fra 1 til 3 timer. Men det hender at kjøretiden kan bli opptil flere timer. Den beste løsningen vil trolig være å montere en PDAR regulator som Lars H. Er det noen som kjenner pisen på denne, og lar den seg montere på mitt anlegg med D6 dynamo, og forbruksbank på ca 400 ah, og startbank på 115 ah

 

Et annet alternativ jeg lurer på er å benytte Ladacen som jeg har liggende. Lar det seg gjøre å justere den på 13,5 v, og koble den slik at den kan kobles av/på gjennom en bryter. Vil da ladespenningen gjennom regulatoren fra dynamoen bli 14,2 v når Ladacen er frakoblet, og redusert til 13,5 når Ladacen blir slått på. I så fall så kan jeg sette ned ladespenningen manuelt på lange kjøredistanser.

Det enkleste alternativet er kanskje å ha det slik det er, fortsette med syrebatterier som lar seg etterfylle, og heller ta jobben med etterfylling. 

Link to post
1125ex skrev 29 minutter siden:

Et annet alternativ jeg lurer på er å benytte Ladacen som jeg har liggende. Lar det seg gjøre å justere den på 13,5 v, og koble den slik at den kan kobles av/på gjennom en bryter. Vil da ladespenningen gjennom regulatoren fra dynamoen bli 14,2 v når Ladacen er frakoblet, og redusert til 13,5 når Ladacen blir slått på.

 

Alt er mulig med litt fikling og en vet hva en gjør. Men i ditt tilfelle, dersom "hovedregulatoren" er satt til 14,2V, hjelper det lite å koble inn Ladac'n i (satt til 13,5V) parallell med denne. "Hovedregulatoren" gir seg jo ikke før du når spenningen denne er satt til (14,2V). For at Ladac'n skal overta, må "hovedregulatoren" kobles fra. For en PDAR er det bare å koble fra en ledning, men PDAR er to en 2-trinns lader som har vedlikeholdslading allerede. Hvordan du eventuelt kan koble ut en annen regulator enn PDAR, er ikke noe jeg kan fortelle uten å kjenne regulatoren.

 

For mange år siden da jeg hadde en annen dynamo, en 55A Hitachi, koblet jeg fra den interne regulatoren og modifiserte den slik at jeg vha. en bryter kunne manuelt velge mellom høy og lav ladespenning. Men en må jo forstå og vite hva en gjør for en slik midifikasjon.

 

Ellers vil jeg si at litt overlading er mye bedre enn underlading. Og har en åpne bly/syrebatterier (som jeg har), er det ikke store skvetten batterivann som må etterfylles hvert år, og store jobben er det heller ikke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Forsker fortsatt på å finne en enkel måte å regulere ned ladespenningen på. Hva med å utnytte spenningsfallet over skilledioden. Tenker oss at dioden har et spenningsfall på 0,6 v. Hvis senskabelen kobles på generatorsiden av skilledioden så vil batteriet få en ladding på 14,2 – 0,6 = 13,6 v som passer bra til vedlikeholds ladding. Hva da om jeg monterer en vendebryter på senskabelen der jeg kan veksle mellom å sense før dioden, eller på batteriet. I så fall har jeg en manuell mulighet for å regulere ladde spenningen på 14,2 v, eller 13,6 v

Link to post

Helt grei teori, men så var det det med spenningstapet i skilledioden. Det er ikke konstant. Ved stor strøm er det stort, ved liten strøm lite. Hos meg, når dynamoen gir 70A er det 0,7V, men når batteriet er fult og dynamoen kun gir 3 - 4A, er det nede i 0,2V. I ditt tilfelle ville da ikke ladespenningen reduseres helt ned til det du ønsker når batteriet er fullt, kun 14,2V - 0,2V = 14,0V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvor mange motortimer har du i året? Hvor mange timer i året ligger du på landstrøm?

 

Hvis du har behov for mer lading fra motor.

Har taxibåt/yrkesbåt.

Skal på langtur.

Fisker time etter time på hobbybasis.

 

Da har du sikkert ett antall motortimer som tilsier at du bør tenke litt på dette. Du har da sikkert også selv erfart at batteriene havarerer altfor ofte.

 

Hvis ikke, så ville jeg slappet helt av, og løst problemet når det oppstår. Du kan jo de få gangene du vet at du skal kjøre veldig lange strekk for motor lade ut batteriene litt før turen. Hvis dette er noen få ganger i året, så er det kanskje det enkleste. Når jeg skal krysse skagerak for motor, og vet at jeg ikke har den rette vinden, velger jeg alltid å droppe landstrøms lading slik at turen starter med delvis utladet batteribank.

 

For øvrig tror jeg heller på at landstrøms laderen dersom denne benyttes 8000 timer i året kan føre til trøbbel. 3 trinns ladere har vært populare i mange år, men jeg har mistet litt troen på dem etter at AGM og GEL ble vanlig. Nå tror jeg mer på ladere som lader batteriene med disse 3 trinnene til batteriet er 100% fullt, for deretter å redusere spenningen til 13,2V.  Victron leverer blant annet slike ladere. Det er imidlertid ikke bare til å redusere float spenningen på en 3 trinns lader, for da får man ikke toppet batteriet mer enn98-99%, og det blir også galt.  Med det fjerde trinnet senkes spenningen ETTER at batteriet er ladet opp 100%. Ligger du mye på landstrøm, så ville jeg heller sett på en slik løsning fremfor å begynne med ombygging av dynamo.  Å bytte landstrømslader er dessuten enklere. Optima er en av batteriprodusentene som hevder at spenningen bør ned mot 13,2V om man skal ligge permanent på landstrøm. Jeg tror flere og flere kommer til den samme konklusjonen som Victron har kommet til.  AGM og GEL liker ikke å stå på for høy ladespenning, men landstrømsladere er nok større syndere enn dynamoer. Dessuten skal man huske på at mangelen på lading er det som fortsatt knekker flest batterier. Kunsten er å finne balansen, som har blitt mer hårsår med AGM/GEL.  

 

Link to post

Jeg har motorbåt som jeg bruker mye (på tirsdag er det opptak, da mangler jeg kun 2 dager på 7md. på vannet), men nesten alltid med landstrøm bortsett fra i hjemmehavn der solcellepanelet tar seg av batteriene. Jeg har åpne blysyre batterier med propper til forbr.bank.

 

Under veis lader generatoren styrt av en PDAR regulator. Den er satt til å guffe på med 14,8V til batteriet er fullt, min. 1 time før den går over til float på 13,65V. Den har også 3 andre settinger en kan velge, men alle med en float setting. Mine turer varierer med alt fra 20min til 7 - 8 timer.

 

I havn (gjestehavn) med landstrøm, tar min Victron 12/25 lader (25A) seg av alt forbruk og lading iht. kurven nedenfor. Landstrømladeren er kun kobet til forbruksbanken.

 

Dette fungerer utmerket for meg. Ut fra kurven, burde det ikke være noe problem med å ha laderen tilkoblet over lang tid.

 

Når det gjelder solcellepanelene (2 × 68W) er det koblet slik at de automatisk lader forbruksbanken når jeg ligger uten landstrøm og kobler over til lading av startbatteriet når jeg har landstrøm. Her har jeg en Victron regulator.

 

victron_landstrom.jpg.eae154c196e27f5ae96ddde0fb1cd936.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Så lenge biler, lastebiler, traktorer går fort 12 timer pr dag uten problem bør d gå greit i båt og. På AGM ville jeg ikke vært over 14,4v men d har vel aldri D6 vært kjent for, heller mer 14,1-14,2v under normal bruk.

 

Jeg har gele batterier på 9ende sesongen som fortsatt er veldig bra, men har aldri hatt landstrømslader på lenge av gangen eller annet som tørker de ut med relativ høy float spenning.

Link to post

Jeg burde kanskje nevnt, iom. at jeg har satt lading fra dynamo til så høy spenning som 14,8V, at batteriene mine er åpne bly/syre med propper av semitraction type og ikke noe sært AGM eller GEL opplegg. Når det gjelder bil, er nok heller problemet at mange biler har for lav ladespenning enn for høy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da jeg installerte disse semitraction batteriene for 4 år siden, vurderte jeg også GEL batterier. Nå er jeg glad det ble disse "heavy duty" batteriene mine da jeg i vår monterte en SE60 baugtruster. Da koblet jeg trusteren rett på disse batteriene med 2 × 95kvadrat kabel, 3 - 4m unna og det fungerer som et skudd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...