Jump to content

Solgte Saga med Yanmar, kjøper klager på motoren, hvilket ansvar har jeg?

Sjømann1900

Recommended Posts

Solgte i høst båten til fordel for billigere og raskere båt.. Min gamle båt har i mitt eie fungert feilfritt, og aldri vært utsatt for problem.. Solgte båten, og etter 2 mnd får jeg tlf fra kjøper om at han har problem med maskinen.. Yanmaren som står i, stopper på tomgang og båten går ikke som den skal.. De  har skiftet filter, og det ble ikke bedre..

-Hvilket ansvar har jeg som selger i denne saken? Synes dette er veldig ubehagelig, og hadde håpet at jeg var ferdig med denne nå.. Båten ble besiktiget og prøvekjørt, og solgt som den er uten garanti.. Båten var feilfri ved overlevering! (saga fra 1992) Ønsker innspill... :)

Gjelder det samme for båt som for bil, så her kommer litt saksing fra Finn-siden: (Les Båt)

Reklamasjonsrett ved kjøp og salg av bil

(de samme reglene gjelder også når man kjøper MC, båt eller campingvogn)

I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten:

Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.

Du skriver over at båten var feilfri ved overlevering. Hvis det også står i kontrakten vet du hva kunden forventer seg.

Så da er han nok skuffet hvis han tror det er noe du ikke har opplyst om....

Guest Avmønstret#

Er motoren også fra 92? Om du har 100% ren samvittighet på at alt har fungert godt i ditt eie, at du ikke har tatt noen "luringer" som vil bli avslørt osv så ville jeg ikke tatt noe ansvar, for det har du ikke så lenge det ikke er noen skjulte feil eller noe du har dekket over. 

Om det er praktisk mulig, og du har nok motorkunnskap til å prøve å hjelpe ny eier med feilsøking så kan kanskje det være greit? Det ville jeg gjort, om det var praktisk mulig uten å strekke seg alt for langt. 

--

Dette høres ut som noe helt enkelt ifht dieseltilførselen eller noe innenfor det, har du renset tankene noen gang før salg? I hvilken forbindelse skjedde denne endringen, har ny eier gått i sjø med båten, med full gass over lengre strekk, skjedde det noe med temperaturen, hva har eier gjort utover å bytte dieselfilter, har han feilsøkt på noen annen måte?. Noe som ny eier selvsagt må være innstilt på å håndtere selv på en motor fra 92. Om det er noe mer alvorlig hjelper ikke, det er fortsatt en 25 år gammel motor som jeg vil påstå ikke har forventet levetid utover det i noen særlig grad. Når det er sagt kan den sikkert tusle på i 20 år til om den vedlikeholdes osv ;-)

--

NB: Under prøveturen, hvordan brukte ny kjøper motoren? Var han forsiktig opp/ned i turtall, som man bør på en eldre motor, eller var det full rulle og tung bruk av gass ved manøvrering? 

Jeg får litt følelse av at ny eier kanskje ikke er helt kompetent ifht å skjønne hva det betyr å eie og drifte en så gammel motor og båt. Hva krever ny eier helt konkret? Ringte han bare for å få noen tips?

Guest Avmønstret#

Ang "Synes dette er veldig ubehagelig, og hadde håpet at jeg var ferdig med denne nå.." så må du nesten vurdere det selv. Men om kjøper er "litt hjelpeløs" så kommer du kanskje langt med å gi noen gode tips, eller prøve å hjelpe til konkret? Om du har opplevd tilsvarende med båten/motoren tidligere og løste det.. du er jo tidligere eier og den som kjenner motor og båt best. 

Om du skjønner at ny eier "er trøbbel" så ville jeg festet beltene og stålsatt meg. Aner ikke hvor mye penger det handler om men om ny eier er big- time trøbbel så hadde jeg vært kjapp med å tilby å ta båten tilbake, for å så fikse den selv og selge på nytt (hvis motoren ikke er kjørt i filler da...). 

--

Min personlige mening er at du må bite i deg ubehaget og være tydelig men imøtekommende. Dvs tydelig ifht at du ikke har noe ansvar, men imøtekommende ifht å løse problemet. 

Ser at noen ville tatt båten tilbake fort som bare f...Vi kan vel ikke ha det sånn at hvis båten ikke har kjente mangler ved leveranse så skal vi bare ta den tilbake? Da har det gått en smule langt... Brukt er brukt! Kjøper man en 25 år gammel motor, så er den 25 år. Prisen gjenspeiler dette. Hvordan båtmarked skal vi få hvis det skal være slik at alt skal være som nytt selv om det er 25 år gammelt?

Guest Avmønstret#
Tskjei skrev 14 minutter siden:

Ser at noen ville tatt båten tilbake fort som bare f...Vi kan vel ikke ha det sånn at hvis båten ikke har kjente mangler ved leveranse så skal vi bare ta den tilbake? Da har det gått en smule langt... Brukt er brukt! Kjøper man en 25 år gammel motor, så er den 25 år. Prisen gjenspeiler dette. Hvordan båtmarked skal vi få hvis det skal være slik at alt skal være som nytt selv om det er 25 år gammelt?

Enig i prinsippet. Men som jeg nevnte, om en aner at kjøper er "trøbbel bigtime" så ville jeg ikke brukt år av livet mitt og blødd penger for å krangle om en bruktbåt. Så ja, jeg hadde latt "svina" vinne, men prøvd å komme meg kjappest og enklest utav det. 

Og råd to er kanskje å ikke involvere tredjepart ved å la noe prøve å reparere på regning. Ut fra hva jeg leser her på BP så går det stadig til helvete når regninga "plutselig" blir stor pga "nye funn" osv så blir konflikten det også. 

Derfor, jeg hadde strukket meg langt i å fikse det selv, evt tatt med egen mekaniker/motorkyndig, eller tatt båten tilbake. 

Jeg har som sagt aldri hatt noe problem med det kjøper har fremstilt. Han ringte og villet at jeg skulle komme og se på saken. Vi har avtalt at jeg skal komme på onsdag. Og det skal jeg. Og kan jeg hjelpe med min kunnskap, skal jeg selvfølgelig gjøre dette. Men jeg har brukt pengene fra båtsalget på ny båt, og takskiftet på huset og har ikke anledning til og kjøpe tilbake båten.. Hadde jeg hatt råd, skulle jeg gjerne gjort det, da den ble solgt med tungt hjerte.

Håper det ikke er noe kostbart, og tror av den informasjonen jeg har fått at dette dreier seg om dritt på dieseltank/tilførsel..

Håper det ordner seg på enklest mulig måte! 

Har selv vært i denne situasjonen som kjøper. Kjøpte en liknende båt som t.s. og opplevde etter noen md. at eksosmanifolden røk. Dette resulterte i vann i sylinderen og blåst toppakning. Jeg tenkte selv som kjøper at jeg kjøpte en eldre båt med en eldre motor, så er dette var noe jeg måtte sette på min egen regning. Det var ikke slik at kjøper hadde lurt meg, for dette var noe som hadde skjedd på innsiden slik at det var umulig å vite at saltvann hadde tært i stykker manifolden. Utvendig så motor og manifold ok ut. Når det er sagt spiller også pris inn i regnestykket. Hadde jeg betalt like mye som for de dyreste båtene på finn som er identisk med min hadde jeg nok kunne klage, men siden jeg fikk båten for en god pris i forhold til hva mange andre båter ligger på hadde jeg ikke så mye å stille opp med. 

Prisen og alderen på båten er viktig i forhold til om man kan klage på noe. Selger man en ting svært rimelig selv om den er relativt ny har kjøper en svakere sak da man ut i fra prisen ikke kan forvente mer av gjenstanden. 

Når det gjelder problemene med båten til t.s. kan det være så enkelt som luft i systemet. Enten at den ikke er luftet skikkelig eller at den suger luft et sted. En eldre båt med diesel motor er dømt til å få problemer etter en stund. Viktig at kjøper har kunnskap om lufting, filter osv. 

Litt tips: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motorskolen-vanlige-feil-og-årsaker

Edited by MegaTrondy (see edit history)

Satser på at det er en bagatell, og takker for gode råd! Luft i systemet kan være en årsak. Skal sjekke dette nærmere på onsdag. Er det noe elektrisk som kan føre til dette..? Andre gode råd..? Dette er en 96 yanmar, (4hj2-ute)

MegaTrondy skrev 53 minutter siden:

Har selv vært i denne situasjonen som kjøper. Kjøpte en liknende båt som t.s. og opplevde etter noen md. at eksosmanifolden røk. Dette resulterte i vann i sylinderen og blåst toppakning. Jeg tenkte selv som kjøper at jeg kjøpte en eldre båt med en eldre motor, så er dette var noe jeg måtte sette på min egen regning. Det var ikke slik at kjøper hadde lurt meg, for dette var noe som hadde skjedd på innsiden slik at det var umulig å vite at saltvann hadde tært i stykker manifolden. Utvendig så motor og manifold ok ut. Når det er sagt spiller også pris inn i regnestykket. Hadde jeg betalt like mye som for de dyreste båtene på finn som er identisk med min hadde jeg nok kunne klage, men siden jeg fikk båten for en god pris i forhold til hva mange andre båter ligger på hadde jeg ikke så mye å stille opp med. 

Prisen og alderen på båten er viktig i forhold til om man kan klage på noe. Selger man en ting svært rimelig selv om den er relativt ny har kjøper en svakere sak da man ut i fra prisen ikke kan forvente mer av gjenstanden. 

Eit godt poeng: Ein må kunna forvente noko meir av ein båt som er overprisa i høve til ein som er underprisa. 

Fjordgubbe skrev 29 minutter siden:

Eit godt poeng: Ein må kunna forvente noko meir av ein båt som er overprisa i høve til ein som er underprisa. 

Og hvem skal være fasiten på vurdering rundt hva som er overpriset kontra hva som er underpriset? Er ikke det bestemt av div. høyst diskutable faktorer som f.eks. vedlikehold, teknisk tilstand, påkostninger, antall objekter i markedet osv. osv.?

sjekk gjerne også diesel slanger hele veien fra tank, kraner og retur, jeg måtte bytte slanger når jeg opplevde samme symptomer på en Yanmar 4LH-HTE, det viste ikke noe på slangen fra tanken og frem til motor, men med en gang jeg begynte å bøye litt på slangene, begynte slanger å svette diesel, så jeg skiftet alt av slanger, til og fra tank, alle slanger mellom filtrene og alle retur slanger fra dysene og ned på pumpe, vart helt noe annet etterpå, båten fikk opp igjen farten og mere til, så det var tydelig at slangene var dårlige når vi kjøpte båten, vi gjorde ikke noe med saken overfor selger, vi tok alt på egen kappe når vi måtte regne med at det kunne bli noe på en eldre båt og motor, og det kosta ikke mange kronene heller, alt av slanger og pressede koblinger med nye kraner kom vel på rundt 2000 kr, jobben med å skifte gjorde vi selv på ca 1,5 time

Eg for min del forventar meg litt meir av ein båt eg kanskje har betalt vel mykje for i høve til det båten var antatt å være værd. Fekk eg det nærast på billigsalg derimot, trur eg nok at eg ville godteke noko meir. (Uten at dette ville betydd noko som helst i ein rett.)

Guest Avmønstret#

Ikke for å være frekk... Men går det an å tenke "Hva kan jeg gjøre?" i stedet for "Hvilket ansvar har jeg?". Tror det kan ligge en løsning mellom de to måtene å spørre på ;-) 

Beklager om jeg ikke formulerte evne mitt helt korrekt, men jeg er selvsagt ute etter om jeg er økonomisk ansvarlig, da jeg ikke har så lyst til å bruke penger på dette etter 2 mnder.. Men igjen ønsker jeg jo at kjøper skal bli fornøyd, og hvis det er enkle ting jeg kan ordne, blir jeg glad for alle råd som kan føre til en løsning på saken. Kommer med oppdatering når jeg har vært der i morgen.

Jeg ville også beregnet meg en grei time pris på dette, spesielt om det er en bagatell... forklar han dette på forhånd...

Samme mener jeg må være kurant om en tar en båt tilbake etter et salg. Beregn en solid leie pris på tiden de har kost seg med båten. For det skal sies at enkelte er så kyniske at de tar prutingen etter kjøpet... 

For å ta et eksempel:

To eiere kjøpte hver sin helt nye båt i 2010. Den ene betalte 10 millioner for sin, den andre betalte 100 000 kr. for sin.

Begge selger i år. Førstevnte får 5 millioner for sin, sistnevnte får 50 000 kroner for sin båt.

Alle er enige om at det er langt større sannsynlighet for at noe feiler på førstnevnte båt etter eierskiftet. Båten er tross alt langt mer komplisert og har mange flere tekniske innretninger enn den andre båten. Dernest så påhviler det også neste eier vesentlig mer innsikt i systemer etc. for å kunne operere denne driftssikkert enn den rimeligste båten. Noe som ikke er en selvfølge hos alle kjøpere, hverken av rimelige eller dyre båter de ikke har hatt kjennskap tidligere.

Jeg er absolutt ikke av oppfatning at kjøper av førstnevnte sin båt har bedre reklamasjonsrettigheter enn kjøper at sistnevntes. Man bør selvsagt forvente at utstyret er godt ivaretatt gjennom eierforholdet for begge båtene men det skal vel fryktelig mye til for å imøtekomme noen form for reklamasjoner på noen av disse båtene for de som har kjøpt de brukt når de er 7 år gamle i et privat salg i bruktmarkedet. Kjøpspris er ingen argument for å hevde større grad av reklamasjonsrett da eier av førstnevnte båt tross alt har tatt et enormt verditap i eierperioden som kommer eier nr. 2 direkte tilgode. Om man skal se det den veien.

Snakker vi en båt fra 1992 der neste eier kommer etter 2 måneders bruk og klager over motorproblem vil jeg si at dette er i sin helhet den nye eierens problem medmindre selger var kjent med, eller burde kjent til problemet på salgstidspunktet.

Moralen er helt klart å tenke grundig gjennom hva man faktisk opplyser om (både ved annonsering og under overdragelse) samt kontraktsfester ved salget og det lønner seg å skumme gjennom en del kjøpekontrakter før man velger den man skal benytte.

Best å vente med domen til du får undersøkt meir. Som sagt; sikkert ein bagatell.

Alle er ikkje like båtkyndige.

Då må eg få lov å fortelje om ein episode ikkje langt herifrå. Seljaren har sjølv fortalt meg den.

Han hadde seld ein båt til ein bra vetug  person (får håpe det for pasientane sin del, sidan han var lege), men båtkyndig kunne han umogeleg ha vore. No var han på veg heim etter handelen. Dette var ein minder båt, men med kalesje vindskjermar og luke framme. Ein flott båt.

Første telefonen gjaldt bensin; han hadde gått tom og måtte padle i land. Litt oppgitt over den brukte so myke. Men det gjekk forså vidt greit, han fikk fylt opp. Neste telefonen var det verre med. Han fikk fortalt at det ruska fælt, og at det lak mykje sjø inn framme. Ja, det nesten fossa inn. Rimelig dramatisk med andre ord. Det måtte være lukepakningen som var lekk, eller det ikkje var pakkning, kunne ikkje vere noko anna. Dårlege greier. Han var litt oppøst over slikt på ein flunkande ny båt og forlanga seljaren på plass omgåande. Seljaren, pliktoppfyllande som han var, såg ikkje anna råd enn å reise av garde straks. Dei som er kjende i området skjønar dette tek tid med ferjer og dårlege vegar. Men etter 2-3 timar var han framme. Kjøparen var ikkje god, men roa seg litt ned og fekk vist fram fadesen. Det viste seg då at kjøparen hadde greidd å få heile gardina under lukepakningen slik at sjøen lakk inn. Einaste grunnen. Men det var det fort gjort å rette på. Kjøparen la seg flat og kunne forsette. 

Eg må få lov å sende deg ei lita rekning for denne reisa mi sa seljaren. Og det var sjølvsagt ikkje noko problem. Kjøparen var som venta rimeleg flau. Rekninga var ikkje stor, men 5 timar i privatbil i arbeidstida er ikkje gratis.

Dette har sjølvsagt ikkje noko med din kjøpar å gjere. For alt eg veit kan han være særs båtkyndig.