Jump to content

Albin Nova -prosjekt


tombok

Recommended Posts

Grunnen til at jeg vil ha den i gang hele tiden er alt støpefeltene er på skrogsiden, og jeg vil ha jevnt press mot skroget til herdingen er ferdig for å få det så kompakt som mulig.

Kan evt justere opp regulatoren litt etter en stund sånn att det blir litt mindre undertrykk. Men det skal være under vakuum til det er herdet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt Aeropoxy. Ikke helt sikker i farten på hvor rask den er, men jeg vet de har en tregere herder enn den jeg har nå.

Hovedpoenget med vakuum her er jo som jeg har sagt lenger opp ikke infusjon, som jeg ikke har tenkt å bruke på dette da jeg vil legge lagene vått i vått. -Snarere er meningen med vakuum å være helt sikker på å få ut all luft samt kompaktere støpen og å holde alt på plass slik at jeg slipper å lage annen forskaling.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev On 16.1.2018 at 13.25:

Vakuumpumpen skal ikke stå å gå helt til resinen har herdet! Da vil man enten suge luft inn i baggen eller resin inn i pumpen.

 

Litt uenig i forutsetningene her. Om pakken ikke holder vakuumet vil det komme luft inn i laminatet uansett om pumpa går eller ikke. Dernest, om pumpa går og pakken ikke holder vakuum, vil man kunne få resin inn i pumpa om man ikke bruker resinfelle. Dette gjelder uansett om man vakuumbagger eller infuserer. Så min anbefaling til trådstarter er å bruke resinfelle, og, straks man har satt på vakuum, sjekke at pakken holder vakuumet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har fått tak i en sylinder av delrin-plast som skal brukes til å lage rorlager. Må dreie til disse selv, siden jeg ikke har funnet noen som selger de ferdige.

Ellers venter jeg på røstjernsforsterkningene som skal støpes inn i skutesidene. Får ikke satt på plass mer innredning før disse er på plass, og det er for kaldt til å støpe igjen hullene over kjølen nå.

Venter på varmere vær :)

 

DSC_0188.JPG.cac370d944135e00b12454a5a83249ef.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ting skjer ikke i så altfor høyt tempo, men med ettpar timer kjøring tur/retur er det grenser for hvor mye jeg rekker på en ettermiddag etter jobb.

Prøver å få en tur ut nesten hver dag, og litt får jeg da gjort.

Nå er de tre hullene over kjølen på styrbord side støpt igjen på innsiden, og forsterkninger i 3mm syrefast for vantfestene i dekk er støpt på plass.Det som skal støpes på utsiden vil jeg vente på litt varmere vær før jeg går løs på.

 

Støpen ser kanskje tynn ut, men det er nok mest fordi det er epoxy og gjennomsiktig, det er ca 25 lag med duk.

Propanrøret lurer jeg litt på om jeg skal erstate med et nytt som blir plugget i begge ender for evt fremtidig bruk, eller om jeg bare skal fjerne det. I første omgang blir det parafinbrenner med trykktank og to bluss i byssa, så det ikke noe akutt behov for propan.

5ad985cc3a19f_IMG_20180414_1648261.jpg.76d6d4f01fe6e273e1b9970412847add.jpg

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 20 minutter siden:

Ser bra ut dette. Trur eg hadde montert nytt rør til propan. Ganske fort gjort å gjere no, og tenkjer du framover så er nok mange kjøparar glade i gass?

 

Skal jo aldri selge denne :D -Men det kan jo hende jeg vil sette inn komfyr etterhvert, så det er nok like greit å legge opp rør først som sist ja. -Nå er det jo tilgjengelig...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har vært litt stille på oppdateringer her. -Det er nok mest fordi jeg ikke er noe blogg-talent, ikke så flink til å ta bilder mens jeg jobber og trøtt når jeg tar kvelden.

Så langt er alt jeg visste om av støpejobber gjort innvendig, og jeg har tømt båten for løs innredning sånn at det er litt enklere og orientere seg inni der.

Har lyst til å ha fast vindskjerm istedenfor sprayhood, så jeg har fått tak i en som har sittet på en Comfort 32. Den er litt i største laget, så midterste vinduet må nok fjernes, og det må lages en base å montere den på. Skal man da støpe noe i glassfiber, eller lage den av teak??

 

Det har også meldt seg en ganske stor ekstra støpejobb i skroget på styrbord side, det som jeg håpet var en enkel skaveskade utvendig viser seg å være et ganske stort område med delaminering. Så her må all innredning ved toalett og selve toalettet fjernes og innerliner skjæres ut slik at jeg også kommer til innsiden av skroget. Forhåpentligvis slipper jeg å demontere skottene på hver side av toalettet, det får jeg isåfall ta som en positiv overraskelse. Skrogformen er fin på skadeområdet, så jeg tenker på å beholde divinycell-laget og bruke multikutter til å forsiktig fjerne all glassfiber so er delaminert på utsiden før jeg gjør divinycellen godt ren og primer den med et lag eller to epoxy før jeg følger på med matter og epoxy til riktig tykkelse og setter vacuum på hele stasen. På den måten kan divinycellen og glassfiberen på innsiden danne forskaling mens vacuumet drar ny glassfiber og kjerne skikkelig sammen under herdingen. Etterpå burde det samme kunne gjøres fra innsiden.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har tenkt litt på den hule bjelken som masten skal stå på nede i båten. Jeg har forstått det slik at en del Nova-eiere har støpt igjen denne for å unngå at den svikter under presset fra riggen. Jeg vurderer å gjøre det samme nå som båten allikevel står uten masten på.

Men har liten lyst til å bruke polyester pga varmgang under herdingen, får jo bare tømt inn litt om gangen hvis jeg skal bruke dette. Men da jeg sto og kikket på bjelken i dag slo det meg at til dette burde det kanskje gå an å bruke betong? Da ville jeg tro at det skulle gå greit å ta alt i en støp.

-Noen som har gode synspunkter eller erfaring med dette??

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 14 timer siden:

Har ikke sett den aktuelle strukturen, legg gjerne ut bilder? Gut feeling er uansett: forsterk strukturen med glassfiberarmert epoxy, og hold betongen langt unna!

Mest aktuell metode uansett materialvalg er nok å fylle i fra toppen. Men det er stort volum, derfor tanken om rimeligere materialer enn epoxy. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
2 hours ago, tombok said:

Mest aktuell metode uansett materialvalg er nok å fylle i fra toppen. Men det er stort volum, derfor tanken om rimeligere materialer enn epoxy. 

 

Slik jeg forstod det så var det strukturell styrke i mastefot du var ute etter? Det får du ikke ved å bare fylle opp? Det du evt kan gjøre er å lage en sandwich-konstruksjon dvs et distansemateriale med laminering på begge sider. Kanskje begge deler? Både legge ekstra laminat på og så støtte under med en kjernekonstruksjon. Kjerne kan være kryssfinér eller polyuretan-skive evt om du virkelig har behov for å gå billigruta så går det an å bruke polystyren (men vær obs på at det reagerer med polyester). 

 

Men vanskelig å være så presis i forslag uten å ha sett bilder :-)

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
On 5/12/2018 at 6:22 PM, tombok said:

Det har også meldt seg en ganske stor ekstra støpejobb i skroget på styrbord side, det som jeg håpet var en enkel skaveskade utvendig viser seg å være et ganske stort område med delaminering. Så her må all innredning ved toalett og selve toalettet fjernes og innerliner skjæres ut slik at jeg også kommer til innsiden av skroget. Forhåpentligvis slipper jeg å demontere skottene på hver side av toalettet, det får jeg isåfall ta som en positiv overraskelse. Skrogformen er fin på skadeområdet, så jeg tenker på å beholde divinycell-laget og bruke multikutter til å forsiktig fjerne all glassfiber so er delaminert på utsiden før jeg gjør divinycellen godt ren og primer den med et lag eller to epoxy før jeg følger på med matter og epoxy til riktig tykkelse og setter vacuum på hele stasen. På den måten kan divinycellen og glassfiberen på innsiden danne forskaling mens vacuumet drar ny glassfiber og kjerne skikkelig sammen under herdingen. Etterpå burde det samme kunne gjøres fra innsiden.

 

 

Høres greit ut, og er jo lav kompleksitet på dette arbeidet men desto mer arbeide... Pass på at divinycellen er godt tørket før du setter i gang med støping. Denne typen reparasjoner er jo også godt beskrevet i litteraturen, mener Don Casey har et kapittel om det bl.a.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 7 timer siden:

 

Slik jeg forstod det så var det strukturell styrke i mastefot du var ute etter? Det får du ikke ved å bare fylle opp? Det du evt kan gjøre er å lage en sandwich-konstruksjon dvs et distansemateriale med laminering på begge sider. Kanskje begge deler? Både legge ekstra laminat på og så støtte under med en kjernekonstruksjon. Kjerne kan være kryssfinér eller polyuretan-skive evt om du virkelig har behov for å gå billigruta så går det an å bruke polystyren (men vær obs på at det reagerer med polyester). 

 

Men vanskelig å være så presis i forslag uten å ha sett bilder :-)

Bilder ja. Det skulle jeg jo ha tatt da jeg var i båten i dag...

Det er en u-bjelke støpt opp fra bunnen av båten i 50-60cm bredde. Den er hul, og på flatsiden øverst står mastefoten. Poenget med å fylle bjelken er å fordele vekten av riggen ved at bjelken blir massiv slik at toppen av bjelken ikke bærer lasten alene, men får belastningen fordelt på et større område også mot bunnen av båten.

Har lest at dette har blitt gjort på forskjellige måter. -Epoxy eller polyester blandet med sand og armert med f.eks hønsenetting er en metode som er brukt.

Mange er nok ikke rørt på dette området i det hele tatt, og det er sikkert god mulighet for at dette er helt unødvendig. Jeg er ikke sikker på om jeg skal gjøre noe her i det hele tatt, det nok av annet å ta tak i...

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Hønsenetting og sand har en nokså begrenset anvendelse ved design av glassfiberbåter tror jeg :-) 

 

Høres ut som en glimrende idé å sette dette på listen over potensielle prosjekter, og prioritere blant alt som står på listen før du går i gang med dette. 

 

... og selv så forstår jeg ikke enda hva som gjør dette til en spesiell plass hvor ikke tradisjonelle metoder dvs øke tykkelsen på laminat, er veien å gå :-)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
ÅtteGlass skrev On 13.4.2019 at 21.54:

Har du dimensjonene på rorlager?

Ikke i hodet. Men skal ut i havna en av de nærmeste dagene. Alt er satt på plass, men skal se om jeg klarer å måle. Den nederste foringen får jeg nok ikke målt helt riktig, da jeg mener å huske at den måtte kones litt utvendig, og koningen var ikke helt lineær..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...