Jump to content

Vått treverk - behandling

Sandaker

Recommended Posts

Hei, på forskjellige steder på dekket(av furu)  har lakken poset opp og sprukket pga. fuktighet(?) i treet.

Jeg har nå fjernet lakken på disse stedene for at de skal tørke, men pga. utetemperaturen går tørkingen tregt.

Jeg har også fjernet gamle nater der det var nødvendig. Har noen spørsmål i så henseende:

På åpnede steder der treet på overflaten er fuktig og litt mykt, kan jeg tørke og pusse eller må jeg skifte

og legge nytt?

Kan jeg bruke en varmepistol (med forsiktighet) til å tørke treet?

Kan jeg nate i vinter eller må jeg vente på bedre temperatur?

Hva heter den tråden som ligger i bunn av naten og hvor kan jeg kjøpe ny? 

Noe jeg ellers må tenke på?

Takknemlig for svar!

Mora mi hang ut klær på snora ved lave temperaturer høst og vår i indre Østland. Så lenge luftfuktigheten er lav, slik den gjerne er ved høytrykk og kuldegrader, og det er luftsirkulasjon, fordamper vann og forsvinner vekk. Fuktighet som slår gjennom virket og forårsaker grå og blærete lakk/ olje skyldes at trevirket har blitt vått innenfra. Løsningen på dette er å sørge for god sirkulasjon av lufta inni kabinen, inni hulrommet i båten over vannlinja. Lufta må skiftes med utelufta, fortrinnsvis under presenning/ tak. Fuktighet forsvinner ikke ved å varme opp til høy temperatur, men ved at fuktig luft erstattes med tørr. 

Når trevirket er helt tørt, kan du slipe/skrape/pusse/pille vekk lakk og olje. Gjør du det på fuktig virke kan du risikere å ødelegge overflata av treet, så det blir flisete og eller får djupe søkk og ujevnheter. Når treet er tørt gjenfinner det den formen det har danna seg gjennom alle de åra det har stått og vært dekkstav, dollbord eller midtfisk. Også overflata er litt slik konservativ og har fått ei slags hinne uttapå som det kan være lurt å ha, om du da ikke skal slipe svært djupt.

Det er ingenting i veien for å nate vinterstid. Temperaturen på virket/veden spiller liten rolle. Det er fuktigheten og krymping/svelling av treet som er det viktigste. Jeg la nytt tredekk (frambakke) på båten min midtvinters i ytre strøk av Hordaland. Det var oppholdsvær og kuldegrader. (Det kan ikke gjøres midtvinters ved regnvær og plussgrader). For å få pene nater og forholdsvis allright arbeid, varmer du opp 'patronene' med natemasse (Bostik/Simson Deck Caulk) i ei bøtte med lunka vann. Tørkinga tar sjølsagt lenger tid, men det sensitive klissete dekket med griseriet oppå kommer ikke i veien for andre presserende ting som skal gjøres under sjølve vårpussen. Et anna moment er at det er veldig rein luft vinterstid, null insekter og støv.

Om det nå er slik at du har presenning over båten - slik jeg ser for meg i hodet at du har -, så må du sørge for god sirkulasjon i alt som du vil ha tørt. Særlig under det som skal tørkes (inni). Sjøl har jeg hatt en båt på land i tre år for å bearbeide skader etter omfattende fukt. Båten ligger nå i sjøen og har en presenning liggende over fra stevn til stevn. Både forut og akter er luftehullet gigantisk, slik at det faktisk er dyvått i det åpne rommet akter, og på frambakken over baugen. Inni kabinen, derimot, er det tørt! Lufta blåser tvers igjennom båten, og døra til kabinen står vidåpen. 

Alternativet til å ha det slik, hadde vært å brukt ei stor vifte til å blåse kaldluft inne i kabinen, med luker og dør åpen. 

Tråden som ligger i bunn av naten er vanligvis bomullstråd. Hvor tjukk/ hvor mange tråder det er i den som er i ditt dekk avhenger av størrelsen på natespora. I nyere nater, slike en lager mellom tynne staver som ligger på finerplater, ligger det ei metallremse i bunnen. Den skal hindre natemassen å lime til underlaget, altså bare til sidene av dekkstavene. Jeg har hørt om folk som har brukt gamle kassettbånd til dette. Er du så gammal som meg, har du en sekk med gamle kassetter sammen med et utall andre oppfinnelser, VHS-bånd, Nokia-telefoner, timex-ur, analoge telefoner, tusen ledninger, ladere, trafoer, og slikt... 

Jeg kjøper mesteparten av slikt utstyr til trebåt hos Faannessen i Bergen. Det er sikkert mye billig å få rundt omkring, men hos Faannessen har de folk som kan snakke og forklare, og som ikke trur at folk er dumme fordi de ikke forstår spesifikke nautiske termer. Alle byer og plasser med sjøfartstradisjon har slike "Faannessen'er".  

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...