Ttor Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Da var jeg i gang med støpejobben på ny septiktank. Laget engangsstøpeform av finer. Lager toppen ved siden av, og støper denne fast til slutt. Et par lag til med duk i morgen, så får det stå noen dager og herde. Link to post
SoBo Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Dette blir bra Ttor. Du så hva jeg behandlet tanken med i min tråd, for å få den tett. Vet ikke om dette er bra nok men reiner med det. Jeg la også 25mm lufting i motsetning til 12mm i den gamle tanken. Kan tenkes at det har en del å si på få fart på prosessen nedi der og hjelper på lukt. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ttor Svart 14.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Kommer til å kjøre noen strøk med epoxygrunning innvendig @SoBo. Har noen spann med Jotamastic 87, som jeg vurderer å bruke. Luftingen min var allerede 20mm. Hvor mange lag glassfiber brukte du? Har nå fått på 4x450g. Får se hvor stiv den da blir etter herding. Kan eventuelt legge mer utvendig om det føles for spinkelt. Lager også rør/flenser i glassfiber. Link to post
SoBo Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Hadde vel noen flere lag mener jeg. Så la jeg et "belte" med flere lag der det var størst flate (høyest) Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ttor Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) Det blir mange, korte arbeidsøkter med denne støpejobben. Tanken har fått et ekstra lag matte utvendig, og blir nok forsterket enda mer når toppen skal støpes fast. Slangestusser blir laget i glassfiber. Bruker PVC rør og bend som innside av rørene, og støper utvendig. Fikk mye større åpning innvendig enn Trudesign som jeg vurderte. Laget mannlokk av aluminium, og har satt inn flens for tankgiver. Redigert 22.Februar.2019 av Ttor (see edit history) Link to post
SoBo Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Dette ser utrolig bra ut Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ttor Svart 1.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 Rørene på plass, og første strøk med epoxygrunning innvendig. Bruker Jotun Jotamastix 87 Epoxygrunning. God gammel skipsmaling. Link to post
Ttor Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Årets tur på land gjennomført. Den har faktisk ligget ut i to år, og det var minimalt med groe. Byttet 5 skroggjennomføringer med ventiler. De gamle var av bronse, og viste seg å være i god stand selv om de var fra 1985. Men nå kan jeg også stenge og åpne ventilene... Skroget maskinpolert, stripen øverst på skroget malt på nytt. Nymalt stripe og rep av gelcoatskade. Ny sink montert. Monterte også på nye sinkanoder på skroget, da de originale var fjernet tidligere. Vannlinjen ble hevet til over den smale blå stripen som var veldig værslitt. Satte også på det andre settet med propeller som fulgte båten. Gikk fra 3x22x23 til 4x22x22. Ror og trimflaps ble skrapt for 2-3 mm gammelt bunnstoff. Bør nok ta en runde med fjerning av bunnstoff på hele skroget etterhvert, men det får bli et annet år. Link to post
Ttor Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 (redigert) Vinterens prosjekter er ferdige, og båtlivet er i gang. Nye gjennomføringer og bunnventiler. Ny septiktank. Ny dørk i salongen. Nye forbruksbatterier. Byttet alle hovedstrømskabler. Nymalt maskinrom og under dørk. Ryddet i kabelsalaten rundt batteriene. Olje og filtre på motorer. Båten har vært på land for bunnstoff, etc. Nå gjenstår bare litt vask og polering over fenderlisten, samt rens og forsegling av teakdekk. Redigert 14.April.2019 av Ttor (see edit history) Link to post
Fyrlykten Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Skal si du står på mister du har et fantastisk pågangsmot. Blir jo veldig bra og da. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ttor Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Da er båten ferieklar. Måtte ta noen småting for å øke trivselen ombord. Ny isolasjon i motorrommet er på plass. Det bedret støyen en god del. Jeg kommer nok til å legge et lag til etterhvert. Da den dyre, hvite varianten fra Maritim. Ny dørk på badet framme. Gikk opp for meg at vi faktisk hadde teppe på dass. Fra forrige eier... Kjøpte fliser på IKEA til 149.- Fikk også nok av det gamle teppet i salongen. Det kunne trengt en rens. Gummibelegget på baksiden smuldret også opp, og det var litt gamle oljerester. Måtte ut før ferien. Måtte ha noe rimelig, og som var mulig å oppdrive asap. Da ble det IKEA igjen. To stykk gulvtepper ble skjært til fasong. Fikk skjøten til å passe lukene, så det blir litt mindre styr å komme ned til maskinene. Brukte superlim på undersiden av teppet for å hindre at trådene skulle løsne etter kutting. Link to post
Ttor Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Sommeren på hell. Høstens første prosjekt blir belysning. Lysstoffrør i taket er direkte utrivelig. Utfordringen blir å finne alternative lamper med varm farge k2600. Dagens prosjekt var trappebelysning. Kjøpte billige LED lys på Biltema og monterte disse i en sokkel som jeg laget på 3D printeren. Total kostnad ca 500 for 7 trinn. Lampene trekker nesten ikke strøm, og passet bra til konturbelysning. Har også fått ny båt ved siden av min i løpet av sommeren. Tilfeldighetene skulle ha det til at to av fem norske båter av denne typen havnet rett ved siden av hverandre. Link to post
salming Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Härlig båt i gott skick Link to post
Lady E Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Mye godt arbeid utført her og resultatet alle tiders. Fin båt. Hva slags pakning brukte du på mannlokket til septiktanken? Jeg holder på med et septikprosjekt. Link to post
Ttor Svart 24.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 @Lady E Jeg brukte en gummipakning på rull fra Biltema. Ca 2 mm tykk. Link to post
Ttor Svart 31.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 (redigert) Vinterens første prosjekt i mål. Lakket om styrbord side av salong og bysse. Mye jobb å få tilbake fargen i gammel mahogni. Forsiktig bruk av varmluft og skrape. Deretter siklet jeg resten av lakken bort med blad fra tapetkniv. For å få fargen i fineren tilbake måtte det pusses ytterligere. 120 og 180 sandpapir. Behandlet alt med et strøk lakkbeis i mahognyrød farge. Lakket med to strøk Benar UVR og Benar matt som toppstrøk. Redigert 31.Januar.2020 av Ttor (see edit history) Link to post
navid Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Dette blei skikkelig bra. Du er både tryllekunstner og tusenkunstner. Link to post
Bonita I Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Du har et fantastisk pågangsmot - og resultatene blir strålende BONITA I Link to post
blueline Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Imponerende. Link to post
Ttor Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 En liten fortsettelse på oppgradering fikk jeg til i løpet av vinteren. Tross i en vedvarende tennisalbu. Veldig forsinket oppdatering av tråden... Malte opp motorfundamentene. brukte Neutrarust og Jotamastic epoxy maling. Hadde samtidig av eksosbend og litt slanger. Endte opp med å bytte slangene nærmest motorene, da disse var begynt å gå i oppløsning. Link to post
SoBo Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Helt topp. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ttor Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Endelig fått noe skikkelig å gå på mellom motorene. Laget i eikespiler. Behandlet med mahognybeis og benarolje. Ikke behov for sko her. Har også fått på nye trekk på rekken akterut. Her var trekk rundt hele akterdekket da jeg kjøpte båten, men de var veldig slitt. Har laget selv for den delen som er bak benkene og til åpningen i midten. Dette fungerer også som en del av kalesjen. Brukte markisestoff fra Stoff og Stil. Maljer i messing fra Clas Ohlson. Link to post
SoBo Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Flott arbeid Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn