Jump to content

Prosjekt - Fjord Consul. Forsøk på å få en mer praktisk båt


Jørgen S

Recommended Posts

Da blir det en ny prosjekttråd!

 

Kjøpte meg "ny" båt våren 2017. Jeg ble litt betatt av Fjord Consul, og kom over et eksemplar som passet lommeboken min, og hadde mye potensiale.

Jeg kjøpte da denne, og fikk solgt den gamle Myraen videre.

 

Jeg vet ikke årsmodell, men vet disse ble laget på 60 og 70-tallet med 2x Volvo Penta AQ130 eller AQ170.

Motor som stod i båten da jeg kjøpte den var 1x Volvo Penta AQAD40B som visstnok var overhalt en gang, og ble puttet i båten 3-4 år tidligere. (Det satt en lik motor i båten før denne)

Ifølge tidligere eier, har ikke denne blitt bygget om til enkeltinstallasjon, noe som virker noe usannsynlig, da jeg ikke har funnet noe info om disse har blitt levert med enkel motor noen gang.

 

Etter masse motortrøbbel og feilsøking i sommer, bestemte jeg meg for å ta ut motoren for å få noen kyndige til å se på den. Den står nå hos en trivelig kar og blir tatt vare på.

 

Siden jeg har satt bort motorarbeidet, har jeg nå tid til overs for å gjøre andre ting!

 

Jeg har vurdert mye frem og tilbake, og funnet ut at jeg har lyst til å bygge om på innredningen ute. Flytte styreposisjon, bygge ny pentry og sittebenker.

Jeg har ikke 100% bestemt meg enda, men kanskje 98% Jeg har blitt veldig overbevist etter mange timer med tegning i Sketchup.

 

Jeg legger ut noen bilder, så dere kan se hvordan det ser ut i dag, og hvordan jeg tenker å gjøre det.

Tegningene er foreløpig kun på idestadiet, så ingenting er bestemt enda. Det er og en ting eller to som kanskje ikke går.

54_169466394.jpg.4e2697ada97b6c50ae7e53499a3e3caf.jpg

Her er båten fra salgsannonsen.

16_2047220558.jpg.cda3c14fdc1af28fb0ec4b3f597bf73a.jpg

Dette er hvordan det så ut ute. Legg merke til sentrert styreposisjon, og hvor langt bak den er. Dette er pga toalettet er under dashbordet.

Og pittelite pentry på sb side. Jeg har allerede endret en del i sommer.

 

DSC_0786.JPG.8fce12ab9410b0223fb40a52170d66cf.JPG

Beklager rotet, men her ser dere pentry/stol (stol fra en Askeladden) og jeg rev ut gamle penty, og bygde inn kjøleskap med restematriell.

 

DSC_0739.JPG.b9911ea57217b566974acbbc1ef54436.JPG

Jeg bygde en kjapp sofa med puter jeg hadde kjøpt allerede før jeg fikk båten :p

 

Men alt dette ble noe trangt, så jeg må gjøre noe. Under kommer bilder av hva jeg tenker å gjøre.

 

Hva tenker dere? Er båten såpass klassisk at det er dumt å gjøre om såpass, eller er dette helt innafor?

Jeg er veldig interresert i å høre på eventuelle tips og forslag til praktiske løsninger.

 

Nå er jeg tom for tid, så jeg får skrive litt til senere. 

 

Men kan avslutte med at jeg har en hovedtanke om å gjøre arbeidet overkommelig, men så grundig som mulig.

Planen er å være ferdig til våren. :o

 

Fjord snitt 1.png

Fjord snitt 2.png

Fjord snitt 3.png

Fjord snitt 4.png

Fjord snitt 5.png

Fjord snitt 6.png

Link to post
Share on other sites

Du er flink å teikne i 3D. Svært bra, imponert. 1. Men sjå litt på innstigninga. Ikkje bra med innstigning rett inn på putene. 2. Helst sokkel på kjøkkenseksjonen, slik som heime,  mykje betre og det ser eg du har plass til. 3. Litt store opptrinn, men er vel vanskeleg å gjere dei mindre. 4. Er ikkje sikker på det er so smart med buen på dashbordet. Den gjer det i alle høve mykje vanskelegare å plassere instrumenter og ikkje vart det penare heller. 5. Spisebord er utelete. 6. Dør til wc bør gå nesten heilt opp. 7. Manglar vel  3 - 4  skapdører bak. 8. Kokeplata kan med fordel trekkast lenger fram, slik som vasken. Men veldig bra!

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest her at Consulen ble tegnet av ingeniører på Fjord, basert på Linges Fjord Diplomat.  Var visst en av grunnene til at de ble uforlikt...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tegningene er nesten identisk til Bever 740’n som jeg eide sist. Veldig praktisk. Hadde nedfellbar spisebord bak førersete. Jeg bare lurer på om det er plass til vask over kjøleskap slik du har tegnet. Jeg hadde den under førersete. Legger ved noen bilder.

 

.

20170902_112116.jpg

20170902_112217.jpg

20170902_112301.jpg

20170902_112313.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Veldig gøy med innspill, folkens!

Og takk for komplimenter på tegningene :) Et godt tips er å starte med nøyaktige mål fra båten med en gang, og gruppere alle seksjoner.

Jeg har ikke hatt noen opplæring i dette, og heller ikke holdt på så lenge. Det er bare  å begynne, og jobbe strukturert. (litt juks er lov)

 

Jeg har ikke tenkt så mye på spisebord enda, fordi jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan benkene skal være.

Grunnen til at jeg har tegnet det opp slik det er nå er pga ombordstigning. Her kan jeg plassere et trinn på hver side av båten i mellom sofaen bak, og de fremre.

Når det gjelder sitteposisjon, så tenker jeg at folk heller vil sitte bak uansett under fart. De to korte benkene blir da mest for når båten ligger stille, og man er mange ombord.

 

Jeg har 2 andre alternativ til benker/sofa. Er veldig godt alternativ er en u-sofa. Dette vil gi masse sitteplass, og gode muligheter til spisebord. Men dette vil komplisere ombordstigning. I forrige båten min måtte man trå i putene, noe som ikke var helt optimalt.

Alternativ 3 er en L-sofa. Benk bak, og benk på en av sidene. Da har man fri tilgang inn i båten på en side, og fast sofa på den andre.

Jeg fabler også om å kanskje gjøre det skil jeg har tegnet, men med løse puter som kan legges i mellom, for å lage full U-sofa. Jeg må også nevne at det er mulig å åpne rekka akterut. Så mulig jeg lager en løs pute der også.

 

Jeg skal se på løsning med sokkel! Har det noen praktisk betydning å gjøre det slik, eller kun for syns skyld?

 

Trinnene skal jeg se nærmere på senere. Det er to trinn i dag, men i en bue, siden nedgang er på bb side. Det blir bestemt mye ut av plassering av døra til doen. Døra går forresten helt opp til taket. Skal bruke den gamle. Jeg hadde bare glemt å ta mål av den. (og jeg som påsto jeg var så strukturert)

 

Buen på dashbordet er jeg veldig usikker på selv. Jeg vil gjerne ha instrumentene litt vekk fra rattet, men jeg kommer nok til å droppe den. Med buen får jeg ikke satt en laptop oppå der, osv. JEg vil nok helt ha det helt flatt over konsollen. og helt at ting ikke bygger opp over dashbordet.

 

Hva mener du med at det mangler skapdører, Fjordgubbe? Hvis du tenker på potensiale for plass under førerstol, så ja. Det skal absolutt lagringsplass inni der. Men her har jeg også en sånn liiiten, men veldig usannsynlig ide om å lage lugar under. Men det blir mest sannsynlig skuffer der, eller kjøleskap.

 

Kokeplata har jeg plassert såpass langt inn med tanke på at man ikke skal løpe forbi en stekepanne, og vippe den ned utover dørken pga håndtaket stikker ut. Jeg er ikke helt fornøyd med hvordan det ser ut, så jeg trekker den kanskje ut igjen. Jeg vil lage en vippbar plate over dette, så det er noe jeg må tenke på og.

 

Og dette med vask over kjøleskap, Nei det er ikke plass, hehe. Men det er muligens plass til komfyr over kjøleskap. Eller, kanskje beste løsningen er å flytte kjøleskap over til under førerstolen. Jeg har beregnet plass til det ca, derav ekstra plass bak førerstolen. Fin plass til koppholdere :) Jeg har ikke lyst til å ha en vippbar førerstol med vask under osv. Egentlig vil jeg ha minst mulig "konverterbare" løsninger. Jeg kan strekke meg til ekstra puter for solseng, e.l.

 

Haha, jeg er fullstendig klar over det du sier, Boble65! Jeg tenker at hvis jeg klarer å være effektiv, så burde dette gå ann. Vi får se.. Jeg klarte å bygge en buesofa, et pentry, plass til førerstol og bygge inn kjøleskap på 2 amputerte uker i sommer, så ...Hva kan gå galt? :diving:

 

Tusen takk for bilder, PiperBill. Jegt renger inspirasjon fra alle kanter! Dette er veldig likt det jeg har tenkt, ja.

 

Jeg har lest den franske Brosjyren, og den er fantastisk! Jeg er mektig imponert over serveringsluka og barskapet. Jeg digger at den kom med fabrikkbygget barskap. Den står og i en samlebrosjyre fra 1967

 

Ja, Det var vel han Eivind Amble som tegnet denne? Det var i den perioden Fjord begynte i større grad å designe båtene sine selv. Attache osv.

Jeg mener jeg leste et sted at Linge ble meget fornermet da denne båten kom. Den var en ren "blåkopi" av Diplomat. (Litt synd de ikke holdt seg til den tradisjonelle planløsningen ute, som det var på Diplomat) Nå baserer jeg meg på husk, så ikke stol 100% på dette.

Men hele båten virker veldig "amerikansk" Med senterkonsoll, og den gedigne hardtoppen. samt veldig lav bak.

 

 

Nå ble det mye tekst, og lite fremgang. Jeg er nødt til å komme i gang med noe snart.

Jeg tenker å kanskje begynne å demontere, og skjære bort dashbordet til helga! Og da var det sagt, nå har jeg litt press på meg.

Også lurer jeg på å kjøpe billig x-finer eller sponplater for å snekre sammen maler/ideer. Greit å se ting i praksis.

 

Også må jeg skaffe meg en sirkelsag, stikksag og en håndfres.

 

Jeg legger ved noen fler bilder for underholdningen skyld :)

DSC_1107.JPG.1e45207a27c4add700516b0c3f2f890e.JPG

Motor på vei ut.

 

DSC_1110.JPG.0f22dde0222615f6df9f4e3296584b9d.JPG

Tomt. Deilig å få vasket her! (Jah, vi hadde fest ikke så lenge før den gikk på land)

 

DSC_0827.JPG.15dc25e3ba2d1eee0b5594188854d633.JPG

Sånn siklebilde som gjør at man gleder seg til sommer. Kule linjer, selv om de ikke er tegnet av Linge.

 

Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt!

Liten tanke: Lag port i akterspeilet, det er helt klar gull verdt!

Lager du den på venstre side bak, kan du lage L-sofa samt sofa bak førerstol. Da får du god plass, enkel ombordstigning pluss at det kommer til å se veldig bra ut.

 

lykke til, stå på og pøs på med bilder:-)

Link to post
Share on other sites

Kjempeinspirerende tilbakemeldinger! 

 

Port i akter er en liten drøm ja! Det er mulig det blir et prosjekt til senere. Har veldig lyst på en port på den ene siden. Lurer litt på å flytte stigen til siden nå, for å legge tilrette. Men jeg må nok bortprioritere noe for å rekke å bli ferdig til våren. 

 

Jeg bruker bare Google Sketchup :) Knall verktøy! Ta nøyaktige mål, og lag målestreker i et eget layer.

 

Gøy at det er litt interesse for dette prosjektet :) 

Link to post
Share on other sites

Jeg begynte så vidt å starte på rivingen i går kveld.

 

Jeg lagde meg først en slags kalesje av dekkplast for å prøve å holde litt på varmen.

Etterpå begynte jeg å rive vekk det elektriske. Her skal alt legges opp på nytt uansett, så jeg har ikke merket noen ting.(sett inn ordspill her)

Det eksisterende er så enkelt, og jeg må uansett lete frem noen kabler, så jeg tok bare alt fra hverandre.

 

Nå har jeg skaffet meg en varmeovn til, og skal begynne å demontere ting på dashbordet.

 

Her er noen bilder etter jeg har løsnet alle koblinger, og dratt ut en del kabling.

DSC_1402.JPG.771948d22e8b079de1edbaf478f350ac.JPGDSC_1403.JPG.e2b7f79ae062d27d4eb7c345586f7ae5.JPG

Jeg har desverre ingen før-bilder! Det er amatørmessig, det.

 

Men! Jeg fant en veldig tidlig skisse av innredningen!

DSC_0822.JPG.c03b80291202d1fe790dc1fc68847312.JPG

Jeg er absolutt ingen god tegner, så dette er et imponerende resultat ut fra forutsetningene!

 

Nå stikker jeg ut og fortsetter arbeidet. Kanskje det kommer en oppdatering senere i kveld.

 

Redigert av Jørgen S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommet godt i gang.

Fått demontert siste rest av utstyret, og begynt rivingen.

DSC_1409.JPG.822faf2596b6b576a13a4961246e3c14.JPG

Instrumenter borte, og ratt fjernet.

 

DSC_1410.JPG.42ea57dabc4ed2da3be77e49dfe9c5f5.JPG

Her er kontrollboks, plotter, styring og brytere fjernet.

 

DSC_1411.JPG.73d2d81730cfeaba042191992b180bc6.JPG

Det var ikke veldig mye utstyr på denne båten, så det var lett å få rensket bort utstyr.

 

DSC_1416.JPG.ae1ddc8a4cb7ff47890177afb9286aa2.JPG

Dette er siste bilde av hvordan det en gang var. Jeg har så vidt begynt å løsne platene. Det viste seg at det ligger kledning over de orginale platene. Vet ikke om dette e rgjort på fabrikk, eller pyntet på senere. Platene var typ 6mm, og veldig fine på baksiden.

 

DSC_1418.JPG.42811afb4b7c27fb4b60d4fa8832bb31.JPG

Dette lå under. Ikke særlig fint.

DSC_1420.JPG.dd9a1eff9c6d52202f073d29fe62d860.JPG

Disse platene var festet sammen med firkantlister i hjørnene på utsiden, og hjørnelister inne. Fant derfor ut at det enkleste var å banke noe skarpt i mellom, og knekke de fra hverandre.

 

DSC_1421.JPG.d25a2e002c6d8f4ecb6e40133297b1ac.JPG

Jeg har tenkt lenge på hvilket elverktøy jeg skulle bruke til å sage vekk dashbordet, men jeg hadde en håndsag i båten. Den fungerte overaskende bra. Det var veldig mange hull og åpninger, så det var minimalt med saging.

 

DSC_1423.JPG.5ce240d4e9368aceec02c5105da1aa9a.JPG

Og vipps.

 

DSC_1424.JPG.cb92fff1f1b173a83264409c7480dacb.JPG

Med litt kraft knakk platen på ønsket sted, og en åpning åpenbarte seg :flag_bp:

 

Slik er status nå, så får vi se hva morgendagen bringer.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt som jeg vil knytte noen kommentarer til.  Båten ble tegnet av en ingeniør ved Kristiansand Mekaniske Verksted, dessverre er navnet gått i glemmeboken.  Hørte aldri Jan H.  Linge beklage seg over designet som ikke er så  likt Diplomat. Consulen ble utstyrt med doble motorer, kun noen få fikk enkel installasjon og da med en enkel VP 150 hk Buick deriverte V6 motor og et enkelt eksemplar i april 1968 med VP TMD 70.  Ellers ble omtrent samtlige VP motorer i perioden benyttet i dobbeltinstallasjoner.  Produksjonen terminerte i slutten av 60 tallet/tidlig 70 tall, da ble også alle Linge's typer tatt ut og erstattet med Eivind Ambles konstruksjoner.  Båten hadde gode sjøegenskaper selv om jeg holdt en knapp på Diplomaten...

Consul cockpit.jpg

IMG_20180114_0002_NEW.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig gøy, Storø.

 

Vet du noe om hvor mange eksemplarer som ble laget?

Jeg vet ikke hvilken årsmodell båten min er, og det hadde vært veldig gøy å vite.

Er det noen måte jeg kan finne ut dette? Kan det være sannsynlig at denne båten er en av de som ble levert med enkelinstallasjon?

Kan man se noe ut ifra hvordan dashbordet er skjært ut osv? Eller motorfundament etc.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig ikke bestemt meg enda hvor hva jeg skal bruke til å bygge opp igjen.

Jeg har litt lyst til å finne eikefiner, og behandle den slik at den blir litt lysere.

Og på Pentry, samt toalett har jeg litt lyst til å ha blanke hvite overflater. Muligens dryppstopp-løsningen som jeg har lest om her på forumet.

Ellers hadde det kanskje vært best å kle den inn med glassfiberplater. Men jeg vet ikke hvor jeg kan skaffe dette ferdig. Jeg trur ikke jeg vil gjøre så mye glassfiberarbeid.

Link to post
Share on other sites

Hei hopp!

 

Tenkte å oppdatere litt fra søndagen som var også :)

 

Jeg begynner bare med bilder, jeg.

 

DSC_1428.JPG.4f71456566a2b27971f5bd6571dc8403.JPG

Etter myyyyyye slit, kom til slutt alle veggene ut. Nederst var alle platene skrudd fast i glassfiberen til toalettgulvet med maskinskruer og muttere. Så jeg måtta bare bruke meisel, og spikke de ut. Men fy så deilig å få dette bort.

 

DSC_1430.JPG.9e588cc0917f8b58102a06abbe7305c8.JPG

Jeg måtte bare prøve å flytte stolen, og kassa bort der styreposisjonen skal være. Nå får vi et visst inntrykk av hvordan de kommer til å bli.

Det føles veldig riktig.

 

DSC_1431.JPG.a56e54e4f82b1d3cbe2367cc62105ced.JPG

Sånn ser det ut fra innsiden.

 

Blir spennende dette her!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

har forsøkt å finne ut hvor mange som ble laget, men har ikke eksakte tall tilgjengelig.  Båttypen ble lansert i 1965 og ble i hvert fall produsert frem til 1970/1971.  Diplomat'en ble siste årene fremstilt i 50 eksemplarer hvert år og en kan vel anta noe lignende for Consulen.  Fant navnet på konstruktøren, det var Roar Rolland Hansen som etter det jeg husker var ansatt ved Kristiansand Mekaniske Verksted.  Samtlige båter ble utstyrt med et lite metallskilt i motorrommet som angav byggeår og byggenummer, kanskje er det bevart ?  Som nevnt ble nær sagt alle levert med dobbelinstallasjon og jeg tror dette også gjelder dette eksemplar, det kan nemlig se ut som om gear og motorkontroll er for en dobbeltinstallasjon og at den siden er modifisert.  Det var vanlig å lagre motorene i forkant og dersom det finnes rester av slike fundament for to er vel svaret gitt.  Jeg ser frem til å følge arbeidet ditt og ønsker deg lykke til !

Link to post
Share on other sites

Deken dettte blei mimring :) jeg hadde en slik i 1987 som jeg bygde om mange ganger. Oppprinelig 2 stykk B20 bensinmotorer, så mariniserte jeg en Vovo TD70 kjøpt for 5000,- med Stern Power drev og Borgwarner Gear, derette satte jeg inn Mercruser 180hk TD med Bravo drev. Mitt første båtprosjekt, Lakket hele båten med 2K Polyuretanlakk Hempel. Båten var fra 1971.

 

77427_20.jpg.c60d256a77fe87c7723f3064c4ff65fc.jpg77427_27.jpg.918a4ca27348b8e4b3f3bec592b12951.jpg77427_26.jpg.67b28b19b6793897e039c52012f72663.jpg

77427_22.jpg

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Ligger faktisk en tilsvarende ombygd båt i havna her , med bakvegg, "flytekasser" på akterspeilet og med Volvo Kad43 i maskinommet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 3 minutter siden:

Ligger faktisk en tilsvarende ombygd båt i havna her , med bakvegg, "flytekasser" på akterspeilet og med Volvo Kad43 i maskinommet 

Ligner på min?, jeg solgte den til en nordpå ca 1990 Tromsø eller noe, fikk bilder tilbake der han hadde lakket/malt teaken på siden og bak.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

når det blir litt mer fotolys så skal jeg prøve å få tatt noen bilder.    Forrige eier av denne var fra Tromsø området  - kan hende det er samme båten.  Men innbilte meg at badeplatformen var litt annerledes

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...