vibcar Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) Er det slik å forstå da att en ikkje treng å isolere diesel slangen pga det hele tiden kjem avkjølt diesel inn så lenge det brenner og er varmt eksos rør? Er litt redd for att det skal bli for varmt i gulv overgangen inn til bilen der slangene står tett. Vi skifta diesel slangen til en slik som på bildene. Håper det gir litt mer isolasjon. La også utenpå en isoleisolering duk på slangene lenger oppe, men ikke i overgangen varmer/gulv. Vanskelig å komme til. Redigert 16.Februar.2018 av vibcar (see edit history) Link to post
vibcar Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 vibcar skrev 4 minutter siden: Er det slik å forstå da att en ikkje treng å isolere diesel slangen pga det hele tiden kjem avkjølt diesel inn så lenge det brenner og er varmt eksos rør? Er litt redd for att det skal bli for varmt i gulv overgangen inn til bilen der slangene står tett. Vi skifta diesel slangen til en slik som på bildene. Håper det gir litt mer isolasjon. La også utenpå en isoleisolering duk på slangene lenger oppe, men ikke i overgangen varmer/gulv. Vanskelig å komme til. Her er de tre rørene. Diesel rør og eksos rør isolert med duk. Luft rør sort. Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Det er kanskje helst meningen at diesel og eksos skal gå i forskjellige hull/gjennomføringer. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
vibcar Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Teerex skrev for 4 timer siden: Det er kanskje helst meningen at diesel og eksos skal gå i forskjellige hull/gjennomføringer. Ja de går i hver sitt hull, men pga isolering så viser ikkje det. Eksos rør og diesel rør inn til varmer går side om side så blir veldig tett. Gjennomføringen er berre dørken i bilen og den er ikkje mange millimeter uansett. Det som bekymrer meg er att de står så tett og om det er vanlig å ikkje isolere der? Link to post
Chief_Engineer Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Vibcar: du skal ikke bekymre deg for det at stussene står tett, som Pinkvin skrev her tidligere er normalt på varmere. Er det nok isolering rundt diesel inntaket så er det ingen fare. 2-3 runder rundt med duk, og kanskje litt aluminiums tape over , så er det greit, og gjerne en runde med sånn aluminium foring rundt eksos også. Går helt greit, innluften til forbrenning har noe kjølende effekt og så litt skjerming rundt dieselslange i tillegg er tilstrekkelig, blir ikke så varmt at dieselslangen skades og at det skal antenne. Vi er mange som har dieselvarmere her og mine erfaringer er at dette ikke er noe problem. Er sikker andre også her som har gode innspill om hva som er best og erfaringer fra akkurat dette. Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Chief_Engineer Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 ifølge bildene du har delt ser dette helt fint ut. Ingen grunn til bekymring. Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt..... Link to post
Morten.F Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 navid skrev On 13.2.2018 at 22.49: Tror du vil få friskere lukt inn til cabinen dersom du henter frisklufta som skal varmes opp fra et annet sted enn ved selve varmeren. Regner med at du har mulighet til å hente friskluften utenfra, kanskje fra en plass under kalesjen. Ellers blir det spennende å høre hvordan Pyromaxen fungerer fremover. Spennende alternativ. ja, planen er å hente luft utefra, dette var bare slik det var fra opprinnelig, kun for å få den opp å gå å sjekke, men før tok eberen inn luften fra andre side (akterover) men siden pyromax varmeren var motsatt enn eber på motor delen og lik på lufte delen, så snudde eg den, det er ett lite hull i skroget så evnt vann lekkasjer fra kalesje kan renne ut, så den får en liten dose friskluft der ifra. men er usikker på hvor eg skal ta inn friskluft, tenker spesseilt om det er lurt å ha det på motsatt side enn eksosuttak fra varmeren..eller om det er nok å bare ha den over fenderlisten (eksos fra varmer kommer midt på skroget.) Link to post
vibcar Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Chief_Engineer skrev for 3 timer siden: Vibcar: du skal ikke bekymre deg for det at stussene står tett, som Pinkvin skrev her tidligere er normalt på varmere. Er det nok isolering rundt diesel inntaket så er det ingen fare. 2-3 runder rundt med duk, og kanskje litt aluminiums tape over , så er det greit, og gjerne en runde med sånn aluminium foring rundt eksos også. Går helt greit, innluften til forbrenning har noe kjølende effekt og så litt skjerming rundt dieselslange i tillegg er tilstrekkelig, blir ikke så varmt at dieselslangen skades og at det skal antenne. Vi er mange som har dieselvarmere her og mine erfaringer er at dette ikke er noe problem. Er sikker andre også her som har gode innspill om hva som er best og erfaringer fra akkurat dette. Tusen takk for svar Link to post
Frederick Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Dette ser veldig lovende ut. Er det noe sted man kan hendvende seg for å få hjelp med å installere en slik på en gammal seilbalje, og er det noen som har peiling hva noe slikt ville kostet? Holder til utenfor Oslo. Redigert 24.Februar.2018 av Frederick (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg la ut forespørsel om montering av varmer på finn. De få som henvendte seg trakk seg når de skjønte at jeg allerede hadde kjøpt varmer, en eber. Tror ikke det er lettere med kinavarmer ;-) Du må nok "kjenne" noen. Ville spurt på sosiale media. Link to post
Wallas Service Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Er ikke Baatplassen en del av sosiale media? Frederick: Legg ut forespørsel om hjelp i denne linken: https://baatplassen.no/i/forum/311-tjenester-ønskes/ Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 @Morten.F, hva er erfaringene så langt? Vurderer samme type brenner. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Morten.F Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hei Grand Banks jr. Varmeren har Eg Ikkje brukt sålangt i år, men stusset litt her i mai når det var kjølig. Det som var saken var at den kuttet Ikkje helt ut når Eg skrudde ned temperaturen. Den viste at det var 24 grader inne men var 22 som den var stillt inn på, men når Eg skrudde ned til 18 så kuttet den ut.. Leste noe om at den ville gi litt ekstra grader ifht innstilling og gjerne plasseringen av føleren Ikkje er gunstigste plassen..men har Ikkje undersøkt det noe nærmere. Ellers virker den ganske godt. Tar Ikkje lange tiden å få lunk i båten fra ca 5 grader til 21.. Link to post
leiohel Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Nå er jeg spent på oppfølging fra Pyromax. Jeg kjøpte en 5kw vannvarmer og den ble kevert som avtalt. Så er det noen små og store utfordringer: 1- ble levert uten eksospotte. Bagatell og selger tilbyr seg å ettersende. 2- det viser seg at monteringshull på varmeren ikke er ferdig gjenget til boltene som fulgte med. Så jeg måtte ordne det selv. 3- ferdig montert og fyller med kjøleveske. Varmeren lekker som en sil. Spent på å se hva Pyromax gjør nå, når jeg får svar på mail eller telefon. Melder tilbake når jeg vet mer. Leif ove Link to post
Komodo Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Fikk du med bruksanvisning på norsk og samsvarserklæring? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Hmm, så kjedelig. Håper de ordner raskt opp. Jeg har en 5kW luftvarmer fra dem, og den var en drøm å montere og har fungert uten feilslag i fjor. Bare hatt den én sesong, men i fjor ble den jo brukt nesten hver dag... (kaldt vær) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
leiohel Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Komodo skrev 14 minutter siden: Fikk du med bruksanvisning på norsk og samsvarserklæring? Usikker på om bruksanvisning var på norsk og samsvarserklæring kan jeg ikke huske, men kan se når jeg er tilbake i båten. Fortell hvorfor du lurer på det? Link to post
Komodo Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 leiohel skrev 17 minutter siden: Fortell hvorfor du lurer på det? Hvis du har lest hele tråden så kommer det fram av de gamle postene. Det dreier seg om hvorvidt produktet er lovlig plassert i markedet. Det samme temaet i denne tråden om en annen forhandler. Når disse dokumentene etterlyses blir det av en eller annen grunn helt tyst... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leiohel Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Da er ny varmer på vei, men det tar tid fra kina. Det jeg trengte å gjøre var å ta video av problemet og sende inn. Leif ove Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn