Jump to content

Pyromax Dieselvarmer, erfaringer?


Morten.F

Recommended Posts

Chief_Engineer skrev for 8 timer siden:

Svar til Wallas Service: Og Wallas Service er involvert i Wallas vil en tro?  

 

Jeg er svært involvert i Wallas med salg og service siden 1983 og har aldri lagt skjul på det. 

Det var bare måten Pyromax blir fremstilt her på forumet jeg reagerer på. At et nytt merke skal overgå alt annet som finnes på markedet er for meg en gåte. 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev for 11 timer siden:

1 års garanti...?

 

Teerex skrev for 11 timer siden:

Forbrukerkjøpsloven gjelder vel uansett om man handler innenfor landegrensene, med inntil 5 års reklamasjonsfrist.

 

Ja, det er Forbrukerkjøpsloven som gjelder. 1 års garanti er vanlig å gi når "tingen" skal brukes til yrkesformål. Til fritidsflåten (som stort sett gjelder på dette forumet) skal det være minimum 2 år.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Svar til Teerex: ja du er inne på noe der, men tror at forhandleren bare selv har 1 års garanti hos leverandør og at det på nettsiden er feil, og skrevet ut fra produkt infoen,  tror de vet godt hva som gjelder. Skal nevne det for han som driver snart jeg treffer han.

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Svar til Wallas  Service: ja ok, tenkte meg det ut fra bruker navnet ditt:-) var vel kanskje jeg som var litt ivrig ja, for jeg har sånn tro på dette, og som jeg sa har jeg så langt gode erfaringer med min varmer. Synes det er kjempebra at noen satser på dette for generelt så er det jo vanvittige priser visse andre merker opererer med, for saker som ikke alltid er like bra som langt billigere merker. Personlig har jeg vel vært litt sånn motstander av disse "haiene" som håver inn på diverse varer gjerne fint innpakket og framstilt som produsert alle andre steder enn i Kina, så viser det seg at de henter mesteparten av komponentene sine der. Er jo forståelig at de kanskje har en god kvalitetskontroll men det kan man også få andre steder i verden om man velger riktige samarbeidspartnere. Jeg vet en del om handel med Kina siden jeg selv har drevet med litt handel som bi-næring innenfor et annet område innen elektronikk fra Kina, innenfor det jeg drev med foregikk mye av det samme, forhandlere (også store kjente merker) drev å hentet alt mulig i kina men de sa ikke ett ord om det når de markedsførte produktene, jeg fikk jo vite av kineserne jeg handlet med ett og annet om hvem de ellers handlet med i bl. annet Norge. Grunnen til min ivrige "reklamering" om en skal kalle det det var som sagt at jeg har tro på merket/produktet og så var det vel litt irritasjonen om fenomenet som har oppstått om at alt som kommer fra kina er liksom ikke verdt noe, er visst ikke alle som tenker på mye vi har rundt oss i hverdagen og som vi er avhengige av kommer fra nettopp kina:-) Jeg kunne godt reklamert for Wallas også, men har for liten erfaring med merket, hadde en Wallas 2400 som jeg kjøpte brukt, byttet glødespiral, reingjorde potta og bytta termostat, gikk noen timer, så ble det dårlig varme og bare problemer, men for all del vet at Wallas er bra, men jeg orket ikke styret med å sende inn apparatet, betale flere hundre for en "analyse" om hva problemet kunne være og deretter måtte risikere et par tusen kr i betaling for "service" som varmt ble anbefalt på en websiden for service, og når jeg stilte helt konkrete spørsmål med beskrivelse av problemene fikk jeg til svar på denne siden "Vi anbefaler å sende apparatet til oss" osv.... etter litt googling så dukket det opp fine svar, som satte meg på sporet av årsak til problemet, og det endte med at jeg fiksa det selv, og vet du hva? hvor tror du jeg fikk tak i kortet til wallas apparatet? :-) jeg skjønner jo at nødvendigvis ikke var et originalt "Wallas kort" selv om det sto i annonsen at det var originalt, uansett, kortet ble montert og alle mine problemer var over. Wallasen funka som bare det, er solgt nå og så vidt jeg vet så har han som overtok den i full drift ennå. Nå var ikke dette noe ris til Wallas da, men bare min erfaring med dette. Til slutt kan jeg jo si til de som har sånn negativ tro på saker produsert i Kina, neste gang de reiser med ferge eller hurtigrute eller andre fartøyer som hurtigbåter , så kan de jo tenke på hvor mye elektroniske duppe ditter som inneholder kina elektronikk. Som maskinsjef arbeider jeg ofte med diverse saker som faktisk i enkelte tilfeller av leverandørene må "bestilles fra Kina" og som skal monteres opp mot for eks Tysk produsert maskineri, er ikke alltid at originalen finnes, og det blir av leverandørene sagt at de har en komponent som er tilsvarende som funker, derav Nytt begrep: Kinaferge:-)

Redigert av Chief_Engineer (see edit history)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

I Kina produseres naturligvis mye bra og  mye mindre bra.

Det er et marked for alt, både billige varer og kvalitetsvarer til høyere priser..

Så det gjelder å finne produktene som gir litt både i pose og sekk, om de finnes.

I Kina er det så mye produksjon av alt mulig mellom himmel og jord, at det kan være vanskelig å orientere seg. 

Og ikke minst gir det rom for pirat og bakgårdsprodusenter som tenker kortsiktig profitt eller lavest mulig pris for markeder der pris er viktigst.

I Norge burde ikke pris være viktigst, men kvalitet og sikkerhet. Men ikke så fristende for alle å bruke en liten formue på en ny Webasto eller Eber i den gamle båten. Vet ikke helt hvor Wallas ligger prismessig, men russiske Autoterm/Planar ligger iallefall ned mot halvparten av Webasto.

 

Billige dieselvarmere vil kunne føre til billige installasjoner også, en naturlig følge av sparetanken. Dermed kanskje ikke alltid at installasjonen blir gjort helt forskriftsmessig slik det burde ha vært gjort. Når det er sagt så er det ikke alltid at en "profesjonell" installasjon er helt lytefri.

Men i løpet av denne båtsesongen vil vi nok få mere erfaring med alternative varmere både fra Russland og Kina siden dette tydeligvis er i "skuddet" nå for tiden.

Mange har gamle varmere som en gang var både gode og dyre, men 20-30 års bruk setter ofte sine spor, og gjerne dyrt å skaffe deler.

Så ikke så rart at det blir fristende å prøve en rimelige ny varmer isteden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del vedder penger på at en 5kw eber er bedre kvalitet en en 5kw #kinavarmer# til 1/4  1/6 del av prisen for en eber ?  dette skal jo surre og gå mange mange timer. Både med full fart og halv fart.  

Og som med eber så må en jo i tillegg ha eksos og innsug med lydemper ellers blir det mye xtra støy. 

 

Men håper jo for alle som har kjøpt dette at jeg tar feil?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Teerex skrev 1 time siden:

 

 

Billige dieselvarmere vil kunne føre til billige installasjoner også, en naturlig følge av sparetanken. Dermed kanskje ikke alltid at installasjonen blir gjort helt forskriftsmessig slik det burde ha vært gjort.

 

Den logikken tror jeg ikke det er mye hold i. En annen sak er vel det at jeg tipper 95+ % av eksisterende webere, ebere osv er installert av vanlige folk. 

 

Og ja, når ble det fagbrev på installasjon av varmere? Finnes det noen som faktisk er proffesjonelle? Ser for meg at elektriker kan gjøre en god jobb, men hvor mange av disse såkalte proffesjonelle installatørene for båtmarkedet er elektrikere? Tror ikke det er så mange. 

--

Så jeg har ikke noen videre tro på dette. Og hvilke forskrifter er det snakk om? Finnes det en forskrift for installasjon av varmere i båt? 

 

 

Link to post
Share on other sites

En stor del av varmerne er nok montert av produsent eller forhandler i forbindelse med levering av båten.

Eller av forhandler i ettertid.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, du er helt klart inne på noe her:-)  Boble65 jeg tror nesten at du taper veddemålet hadde en annen varmer fra kina for en 3-4 år siden i en annen båt, funka som bare det i lang tid, solgte båten med den i og den går vel ennå tror jeg, mener at nåværende eier fortalte meg det sist jeg traff på han i fjor høst. Selv hadde jeg den varmeren i flittig bruk i ca 3 år før jeg solgte båten. Deretter har jeg hatt både Wallas og Planar. Sistnevnte ble det noe trøbbel med, så den ble fjernet, nå er jeg tilbake på en fra Kina som jo er en del oppgradert siden sist jeg hadde en derfra. Hadde faktisk noe tøv med wallasen også men den var i utgangspunktet gammel og slitt når jeg overtok den, så det betyr jo ikke at den i utgangspunktet var dårlig. Men når det gjelder varme er den ikke i nærheten av pyromaxen på 5 kw som jeg har nå.

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Teerex, joda enig enig, men er nå sånn uansett hvilket merke folk kjøper og velger å montere sjøl så er det nok mange rare installasjoner rundt om kring.  Er jo bare å benytte seg av noen som kanskje kan hjelpe og som har en del erfaring, da er vel folk med mindre erfaring litt tryggere at det blir gjort skikkelig. Ja er ikke alltid en spesialist / fagmann på området gjør bedre jobb enn en typisk handyman med gode erfaringer fra båt og andre saker. Men det viktigste er vel at en kjøper produkter som er dokumentert at er trygge å bruke. 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

Men ikke så fristende for alle å bruke en liten formue på en ny Webasto eller Eber i den gamle båten. Vet ikke helt hvor Wallas ligger prismessig, men russiske Autoterm/Planar ligger iallefall ned mot halvparten av Webasto.

 

Wallas er minst like dyrt som Eber og Webasto.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bra at  Pyromax og Servitek tilbyr et alternativ til de etablerte på markedet. Om de er av god nok kvalitet og service vil tiden viser. Du overlever ikke lenge dersom du leverer dårlig her i Norge. Jeg var veldig nær å bytte ut min Eber men (til min store glede) ser det ut som jeg har fått den i gang. Eber er et bra produkt synes jeg nå men hadde du spurt meg for noen dager siden så hadde jeg hatt en annen mening J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 5 timer siden:

Jeg synes det er bra at  Pyromax og Servitek tilbyr et alternativ til de etablerte på markedet. 

Enig :thumbsup:

 

Når et produkt er kunstig dyrt i forhold til produksjonskostnadene er det helt naturlig at noen ser mulighetene for å tilby slike varer til en lavere pris. Pyromax skal ha honnør for å ha satt seg inn i de kinesiske produsentene og tilby et fast produkt med tilhørende reservedeler. Jeg vil tippe at alle som nå bestiller billigvarmere til to båtlapper får et problem med å skaffe reservedeler til disse.Hvis ikke Pyromax.no er rause nok til å selge deler til alle de som har privatimportert også da, det er jo et lite marked med service også :yesnod:

 

 

Sitat

Swar til Wester: de lages garantert i kina som mye annet. Ikke noe galt i det. Bare de er laget på rett fabrikk hvor de satser på kvalitet. Og ikke minst at de gjennomgår ekstra kvalitetskontroll av firmaet som fører merket. Vet du at for eksempel, både Mercedes og BMW får laget biler i Kina for markedet der borte, under streng Tysk kontroll? dette var det en her i forumet som nevnte. Da kan vi kanskje sette et "skjellsord" på de bilene også.... "KinaBMW" og "KinaMercedes" :-) er synd at fy-ordet Kinavarmer er blitt så populært....Men det er klart, det er jo noen der borte som har lagd noe dritt og som har forårsaket at dette ordet har oppstått blant nordmenn. Husk det finnes mer kjente merker som hevder at de produseres i Europa.... 

Jeg ser at du er ganske nyregistrert på forumet. Hvis du tar deg tid til å lese en del av de gamle trådene som ligger her inne vil du se at mange har en mer nyansert oppfatning om kvalitet enn å bare stemple alt fra Kina som "kinadritt". At det kommer mye dritt derfra er det vel ingen tvil om, men de som har litt dypere innsikt i kvalitet og produksjon vet at man kan få høy kvalitet dersom man stiller kvalitetskrav og har god kontroll. 

Les gjerne tråden jeg linker til i signaturen min om skroggjennomføringer og materialer. Der har vi blant annet drøftet kvalitet på rustfritt og messing fra Biltema. Filosofien blir mye den samme.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Svar til Komodo: takk for tips, ja ser på litt av hvert her inne. og til dere alle, skal hilse fra driveren av Pyromax som jeg traff i dag, og nevnte om denne tråden, han skulle se om han ikke fikk tid å lage seg en profil og hive seg på her, skulle i alle fall hilse å si at Det skal bli service og god oppfølgning av alle fremtidige Pyromax kunder. Deler , ikke noe problem, og selv deler til Eber og Webasto finnes.

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Hei! No startet Eg denne tråden for å vise og komme med mine erfaringer, og gjerne andre med sine for akkurat denne varmeren..Ikkje for at 90% skulle komme med synsing her..det kan dere sikkert finne en annen tråd til.

 

Men for dere som fortsatt ser på denne tråden for erfaring.  Så har Eg ila mandag/tirsdag fått demontert den gamle eberen, og laget til braketter til å holde den nye varmeren. Litt kreativitet og en slegge så gikk det fint. 

Eg ser uttaket på den nye varmeren tilsvarer omtrent den gamle så slanger til luft kan Eg bruke de som er der,sparte meg for mye arbeid heldigvis.

I morgen fortsetter monteringen..her tar vi oss god tid så det blir gjort skikkelig. Fortsettelse følger

 

20180206_140442.jpg

20180206_145051.jpg

20180205_120242.jpg

Link to post
Share on other sites

Nærmer seg slutten på monteringen, har tatt litt lengre tid enn Eg håpet på, men ingen vits å haste seg gjennom dette arbeidet.

 

Det viste seg at eksos og luft til forbrenning var motsatt enn på den gamle eberen, dette medførte at Eg måtte snu varmere. Men då måtte Eg legge nytt rør for varmluft siden den også kom på motsatt side. 

 

Eg måtte også kjøpe nytt eksosrør, det gamle var så porøst at det knakk i sjøtene når Eg prøvde å bøye den ut.

 

Men nå skal alt være klart, bare litt mindre monteringer som gjenstår så er vi klar til å fyre opp.

 

 

20180212_120548.jpg

20180212_120539.jpg

20180207_151827.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette med lekkasje i eldre eksosslanger er viktig å vere merksam på. Merka ei svak eksoslukt i kabinen då eg tok over den båten eg har no, men ikkje så mykje at CO-alarmen løyste seg ut. Eksosen kom i frå eksosslangen som hadde blitt porøs. Dette var også ein gammal Eber-slange, nesten 13 år.

Link to post
Share on other sites

Då var varmeren oppe å går! tok en 4 bomstart før den klarte å dra nok diesel frem. men startet fint etter dette, kjørte den i ca 20 minutter for det var det eg hadde tid til (travle dager). men skal ned å kjøre den en god stund en annen dag.

 

displayet er en slik analog/digital ting, så her måtte eg trykke på vrihjulet for å få rette modus, men det var ikkje noe arbeid med det, ellers startet den raskt og leverte god varme, ganske stillegående men noe dur er det, antar det meste forsvinner når plater og diverse kommer på plass igjen. selve varmeren ble ikkje noe særlig varm, kun i enden med utluft, men ikkje værre enn at eg kunne holde på den. platen under ble også litt varm, denne skal eg være litt obs på når eg får kjørt varmeren en times tid. 

 

varmeren slår seg ikkje av når den kommer i rett tempratur, men heller kjører på en lav modus, og øker igjen når den skal varme opp, ihht instruksjonsmanual så slår den seg av 2 grader over ønsket tempratur, og på 2 grader under. 

 

ellers brant den ganske reint, var ingen eksos, bare varme med noe lukt, så er ganske imponert over det.

 

dette er erfaringen foreløpig, meget fornøyd så langt.

Link to post
Share on other sites

Morten.F skrev for 1 time siden:

 

... var ingen eksos, bare varme med noe lukt, ....

 

 

Tror du vil få friskere lukt inn til cabinen dersom du henter frisklufta som skal varmes opp fra et annet sted enn ved selve varmeren. Regner med at du har mulighet til å hente friskluften utenfra, kanskje fra en plass under kalesjen. Ellers blir det spennende å høre hvordan Pyromaxen fungerer fremover. Spennende alternativ. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Friskluft må alltid hentes fra frisk luft, altså fra et sted utenfor rommet som skal varmes opp (bl.a. for å unngå kondens) , og utenfor rommet der varmeren er montert. Og utenfor motorrommet da hvis et slikt eksisterer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei! Kjøpte og har fått montert en Phyromax 5kw i en varebil.Var vanskelig å få isolert rundt eksosrør og dieselinntak pga de sto tett. Vet ikkje om eg får godkjent denne monteringen på eu-kontroll og biltilsyn, de var tvilsomme på eu-godkjenningen og ville sende meg til biltilsynet. Har dere noen erfaring ang. å ha denne i varebil? Vet ikkje kva varme som toles der. Det blir jo veldig varmt rundt eksos-røret som går nært diesel-inntaket.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
vibcar skrev for 1 time siden:

Det blir jo veldig varmt rundt eksos-røret som går nært diesel-inntaket.

 

Dette er likt på webasto og eber så ikke noe spesielt der. Ville prøvd med eksostape dersom du mener det blir for varmt, men har ikke hørt at det er nødvendig på sånne varmere tidligere. 

--

Og har forresten aldri hørt at montering av varmer er ett punkt på EU kontroll.. så det ville jeg tatt helt med ro. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

 

Dette er likt på webasto og eber så ikke noe spesielt der. Ville prøvd med eksostape dersom du mener det blir for varmt, men har ikke hørt at det er nødvendig på sånne varmere tidligere. 

--

Og har forresten aldri hørt at montering av varmer er ett punkt på EU kontroll.. så det ville jeg tatt helt med ro. 

Nei er vel ikkje ett eget punkt, men de er vel obs på installasjoner på bilen. Kunne sikkert prøvd få tak i sånn tape ja. . Takk. . 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...