Jump to content

Pyromax Dieselvarmer, erfaringer?


Morten.F

Recommended Posts

Er det slik å forstå da att en ikkje treng å isolere diesel slangen pga det hele tiden kjem avkjølt diesel inn så lenge det brenner og er varmt eksos rør? Er litt redd for att det skal bli for varmt i gulv overgangen inn til bilen der slangene står tett. Vi skifta diesel slangen til en slik som på bildene. Håper det gir litt mer isolasjon. La også utenpå en isoleisolering duk på slangene lenger oppe, men ikke i overgangen varmer/gulv. Vanskelig å komme til. 

20180216_185203.jpg

20180216_185147.jpg

20180214_152327.jpg

Redigert av vibcar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vibcar skrev 4 minutter siden:

Er det slik å forstå da att en ikkje treng å isolere diesel slangen pga det hele tiden kjem avkjølt diesel inn så lenge det brenner og er varmt eksos rør? Er litt redd for att det skal bli for varmt i gulv overgangen inn til bilen der slangene står tett. Vi skifta diesel slangen til en slik som på bildene. Håper det gir litt mer isolasjon. La også utenpå en isoleisolering duk på slangene lenger oppe, men ikke i overgangen varmer/gulv. Vanskelig å komme til. 

20180216_185203.jpg

20180216_185147.jpg

20180214_152327.jpg

Her er de tre rørene. Diesel rør og eksos rør isolert med duk. Luft rør sort.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje helst meningen at diesel og eksos skal gå i forskjellige hull/gjennomføringer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

Det er kanskje helst meningen at diesel og eksos skal gå i forskjellige hull/gjennomføringer.

Ja de går i hver sitt hull, men pga isolering så viser ikkje det. Eksos rør og diesel rør inn til varmer går side om side så blir veldig tett. Gjennomføringen er berre dørken i bilen og den er ikkje mange millimeter uansett. Det som bekymrer meg er att de står så tett og om det er vanlig å ikkje isolere der?

Link to post
Share on other sites

Vibcar: du skal ikke bekymre deg for det at stussene står tett, som Pinkvin skrev her tidligere er normalt på varmere. Er det nok isolering rundt diesel inntaket så er det ingen fare. 2-3 runder rundt med duk, og kanskje litt aluminiums tape over , så er det greit, og gjerne en runde med sånn aluminium foring rundt eksos også. Går helt greit, innluften til forbrenning har noe kjølende effekt og så litt skjerming rundt dieselslange i tillegg er tilstrekkelig, blir ikke så varmt at dieselslangen skades og at det skal antenne. Vi er mange som har dieselvarmere her og mine erfaringer er at dette ikke er noe problem. Er sikker andre også her som har gode innspill om hva som er best og erfaringer fra akkurat dette.

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

navid skrev On 13.2.2018 at 22.49:

 

Tror du vil få friskere lukt inn til cabinen dersom du henter frisklufta som skal varmes opp fra et annet sted enn ved selve varmeren. Regner med at du har mulighet til å hente friskluften utenfra, kanskje fra en plass under kalesjen. Ellers blir det spennende å høre hvordan Pyromaxen fungerer fremover. Spennende alternativ. :yesnod:

 

ja, planen er å hente luft utefra, dette var bare slik det var fra opprinnelig, kun for å få den opp å gå å sjekke, men før tok eberen inn luften fra andre side (akterover) men siden pyromax varmeren var motsatt enn eber på motor delen og lik på lufte delen, så snudde eg den, det er ett lite hull i skroget så evnt vann lekkasjer fra kalesje kan renne ut, så den får en liten dose friskluft der ifra. men er usikker på hvor eg skal ta inn friskluft, tenker spesseilt om det er lurt å ha det på motsatt side enn eksosuttak fra varmeren..eller om det er nok å bare ha den over fenderlisten (eksos fra varmer kommer midt på skroget.)

Link to post
Share on other sites

Chief_Engineer skrev for 3 timer siden:

Vibcar: du skal ikke bekymre deg for det at stussene står tett, som Pinkvin skrev her tidligere er normalt på varmere. Er det nok isolering rundt diesel inntaket så er det ingen fare. 2-3 runder rundt med duk, og kanskje litt aluminiums tape over , så er det greit, og gjerne en runde med sånn aluminium foring rundt eksos også. Går helt greit, innluften til forbrenning har noe kjølende effekt og så litt skjerming rundt dieselslange i tillegg er tilstrekkelig, blir ikke så varmt at dieselslangen skades og at det skal antenne. Vi er mange som har dieselvarmere her og mine erfaringer er at dette ikke er noe problem. Er sikker andre også her som har gode innspill om hva som er best og erfaringer fra akkurat dette.

Tusen takk for svar

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg la ut forespørsel om montering av varmer på finn. De få som henvendte seg trakk seg når de skjønte at jeg allerede hadde kjøpt varmer, en eber. Tror ikke det er lettere med kinavarmer ;-) Du må nok "kjenne" noen. Ville spurt på sosiale media. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei Grand Banks jr.

 

Varmeren har Eg Ikkje brukt sålangt i år, men stusset litt her i mai når det var kjølig. 

Det som var saken var at den kuttet Ikkje helt ut når Eg skrudde ned temperaturen. Den viste at det var 24 grader inne men var 22 som den var stillt inn på, men når Eg skrudde ned til 18 så kuttet den ut..

Leste noe om at den ville gi litt ekstra grader ifht innstilling og gjerne plasseringen av føleren Ikkje er gunstigste plassen..men har Ikkje undersøkt det noe nærmere.

 

Ellers virker den ganske godt. Tar Ikkje lange tiden å få lunk i båten fra ca 5 grader til 21..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nå er jeg spent på oppfølging fra Pyromax. Jeg kjøpte en 5kw vannvarmer og den ble kevert som avtalt.  

Så er det noen små og store utfordringer:

1- ble levert uten eksospotte. Bagatell og selger tilbyr seg å ettersende.

2- det viser seg at monteringshull på varmeren ikke er ferdig gjenget til boltene som fulgte med. Så jeg måtte ordne det selv.

3- ferdig montert og fyller med kjøleveske. Varmeren lekker som en sil. Spent på å se hva Pyromax gjør nå, når jeg får svar på mail eller telefon. 

 

Melder tilbake når jeg vet mer. 

 

Leif ove

Link to post
Share on other sites

Hmm, så kjedelig. :nonod:

 

Håper de ordner raskt opp. Jeg har en 5kW luftvarmer fra dem, og den var en drøm å montere og har fungert uten feilslag i fjor. Bare hatt den én sesong, men i fjor ble den jo brukt nesten hver dag... (kaldt vær) :giggle:

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

leiohel skrev 17 minutter siden:

Fortell hvorfor du lurer på det?

Hvis du har lest hele tråden så kommer det fram av de gamle postene. Det dreier seg om hvorvidt produktet er lovlig plassert i markedet.

 

Det samme temaet i denne tråden om en annen forhandler. Når disse dokumentene etterlyses blir det av en eller annen grunn helt tyst...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...