Jump to content

Viknes 880, erfaringer? Spesielle ting å tenke på?


Eidsfjord77

Recommended Posts

Hei,

 

Starter en ny tråd i håp om en god Viknes diskusjon??. Jeg liker veldig godt viknes 880, har planlagt å kjøpe innen 1 års tid, og lurer på om det er noe spesielt man bør tenke på, om det er store forskjeller på årsmodellene, og evt motorene?

 

lurer også på erfaringer om dette med bruk av autotrimflaps, gjerne zipwake og Mente Marine, og hva jeg bør regne med som naturlig dieselforbruk i marsjfart ?

 

takknemlig for gode råd ?

IMG_2025.PNG.b55121ffb6b7229bcc5609bbf8bd7f08.PNG

IMG_2023.PNG

IMG_2030.PNG

Link to post

Vi har zipwake på de nyombygde redningsskøytene i Simradklassen. De fungerer veldig godt, selv om vi på grunn av vannjett og behov for presisjon i trange farvann som regel kjører med auto funksjonen avslått.

Om viknes må jeg si at jeg synes de er nokså oppskrytt. Kanskje jeg er godt vant med Minor (sargo) - men jeg synes disse yanmar installasjonene med fast aksling bråker vanvittig. Om dette gjelder båter med fast aksling generelt vet jeg ikke, men NB båtene synes jeg bråker mindre. 

Viknes lager solide båter, og har noen skikkelig gode innredningsløsninger, det skal de ha! 

Link to post

Om du tenker på Viknes 880 bør du absolutt se nærmere på NB 870 også. Den er mye nærmere Viknes 1030 enn en Viknes 880 er.

 

Ordentlig sittegruppe i salong samt et skrog som ikke er nervøst i høyere fart med største motorisering  (som 880 er) er vel det første du kommer til å legge merke til. Helt annet skrog, bl.a en fot lengre og drøye 20 cm. bredere jfr. 880 gjør stor forskjell. (Kom nytt skrog i 2007 på NB870).

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Min erfaring med 1030 er at båten fungerer utmerket under tøffe værforhold.

 

Kjører man derimot med full fart og det er flatt hav kan båten få litt større utslag enn man forventer, selv med minimale korreksjoner/kursendringer fra en veltrimmet autopilot. Jeg har konkludert med at årsaken til dette er at 1030 er en halvplanende båt med bl.a. stag under roret og at man ved 26-27 knops fart har utfordret/overskredet skrogets maksimale trivselsfart.

 

Ved 20 knops marsjfart fungerte båten utmerket uansett forhold, det er jo også i dette fartsområdet eller lavere den blir brukt.

 

880 har nok samme sak men det inntreffer ved et vesentlig lavere fartsområde. NB870 ser jeg klarer samme fart som 1030 om man har utgaven med størst motorisering, NB 870 har nok et skrog med bedre fartsegenskaper enn 880.

Link to post

Ok. Takk for innspill ??Ja, valget står vel mellom Viknes 880 og NB 870, men ble litt skeptisk etter at NB gikk konkurs.. tenker på hvor man skal henvende seg mht reservedeler motor, interiør osv.. Denne testen sa også noe om at styringen til NB var relativt dårlig. Noen som vet mer om dette, og evt noen årsmodeller er bedre enn andre.. http://docplayer.me/18181594-Kystjeeper-magasinet-vi-batagare-er-det-duket-for-test-av-atte-utpregede-kystjeeper-og-vestlandsbater-i-barsk-norsk-kystnatur.html

 

jeg liker veldig godt alterdekket på viknes, med targabøyle og kalesje på skinner. Den ser veldig praktisk ut. 

 

Har en følelse av at viknes får mindre sjø inn over båten enn NB, men mulig det ikke er så stor forskjell.. 

Link to post

NB versus Viknes er ikke bare lett, Sjekk begge nøye, hver har sine fordeler og ulemper.  

NB tåler mere fart, og gårbedre i medsjø, men svært mange er undermotorisert med kun 222 hk. 

Vurderte begge, men madammen insisterte på Viknes. Mange år senere synest vi fortsatt det var et bra valg da kvaliteten er god og lite problemer.

Sjarkvinduer er ikke pene å se på fra utsiden, men det er førstevalget å se ut fra.

Link to post

Hvis den 880en du har kjøpt er helt original har du fått deg noe av det mest sikre på markedet med tanke på å forebygge drivstoff problem.

Det er pung/jur på tanken(e) så begge kan dreneres for vann/bunnfall.

Viktig å tappe hardt i noen sekunder for å se om dieselen drar med seg noe som ikke skal være på tanken. Et stort norgesglass er godt egnet. Da kan du se inn fra siden om det er noe vann etc.. Rett ovenfra i et spann kan det se bra ut, men ikke fra siden.

På tross av dette har jeg ved noen anledninger opplevd at juret har hatt vann og annen moro. På spørsmål svarte eierne at de drenerte kanskje en gang i året. Ene visste ikke om muligheten. Han ville heller bygge om hele systemet til doble filtre med avtapping, alarm og vet ikke hva...

Vel de om det. 

Men det betyr båteier må bøye knærne og kikke nedom til motoren.  :sweat: 

Har sett at noen av de første 770ene har fått byttet ut de originale tankene med plast uten noe form for drenering. Kjapp og billig løsning, men ikke på lengre sikt. 

Spesielt når man vet det er drivstoffproblemet som rager høyt om ikke høyest på listen over oppdragene til redningsskøytene.

Vann etc i drivstoffsystemene på nyere motorer... ja  da er det bare å be til høyere makter og/eller finne frem feriepenger..:pray:       

 

:giggle::giggle:

 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Litt skummelt å svare ja eller nei på ditt spørsmål.

Dette da de leverte båtene som alt fra halvfabrikata til helt ferdig båt til ca år 2000 eller der omkring.

Noen av disse før den tid ble levert som byggesett med alt utstyr etc. som standard fra produsent mens andre igjen laget eller kjøpte fra andre. Noen har og byttet tank og kjøpt av andre tankprodusenter uten avtapping.

 

Men sånn i utgangpunktet kan man si alle ble levert med avtappingspung på tanken motoren henter fra. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...