Eidsfjord77 Startet 5.Februar.2018 Del på Facebook Startet 5.Februar.2018 Hei, Starter en ny tråd i håp om en god Viknes diskusjon??. Jeg liker veldig godt viknes 880, har planlagt å kjøpe innen 1 års tid, og lurer på om det er noe spesielt man bør tenke på, om det er store forskjeller på årsmodellene, og evt motorene? lurer også på erfaringer om dette med bruk av autotrimflaps, gjerne zipwake og Mente Marine, og hva jeg bør regne med som naturlig dieselforbruk i marsjfart ? takknemlig for gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2018 Check out “Zipwake the new Dynamic Trim Control System.” from Zipwake on Vimeo. The video is available for your viewing pleasure at https://vimeo.com/122220845 Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Vi har zipwake på de nyombygde redningsskøytene i Simradklassen. De fungerer veldig godt, selv om vi på grunn av vannjett og behov for presisjon i trange farvann som regel kjører med auto funksjonen avslått. Om viknes må jeg si at jeg synes de er nokså oppskrytt. Kanskje jeg er godt vant med Minor (sargo) - men jeg synes disse yanmar installasjonene med fast aksling bråker vanvittig. Om dette gjelder båter med fast aksling generelt vet jeg ikke, men NB båtene synes jeg bråker mindre. Viknes lager solide båter, og har noen skikkelig gode innredningsløsninger, det skal de ha! Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 10.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Ok. Men er det ikke fast aksling og yanmar i NB også ? mulig bredere skrog på de enn viknes.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 (redigert) Om du tenker på Viknes 880 bør du absolutt se nærmere på NB 870 også. Den er mye nærmere Viknes 1030 enn en Viknes 880 er. Ordentlig sittegruppe i salong samt et skrog som ikke er nervøst i høyere fart med største motorisering (som 880 er) er vel det første du kommer til å legge merke til. Helt annet skrog, bl.a en fot lengre og drøye 20 cm. bredere jfr. 880 gjør stor forskjell. (Kom nytt skrog i 2007 på NB870). Redigert 11.Februar.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Jeg opplever 1030 også som en del nervøs i høy fart, men 440 hesteren er kanskje litt i største laget -den gjør 28 knop på maks... Men enig i at NB virker litt mer stabile, og kanskje litt mer gjennomtenkt. Viknes har liksom kjørt samme oppskriften litt lenge nå. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Min erfaring med 1030 er at båten fungerer utmerket under tøffe værforhold. Kjører man derimot med full fart og det er flatt hav kan båten få litt større utslag enn man forventer, selv med minimale korreksjoner/kursendringer fra en veltrimmet autopilot. Jeg har konkludert med at årsaken til dette er at 1030 er en halvplanende båt med bl.a. stag under roret og at man ved 26-27 knops fart har utfordret/overskredet skrogets maksimale trivselsfart. Ved 20 knops marsjfart fungerte båten utmerket uansett forhold, det er jo også i dette fartsområdet eller lavere den blir brukt. 880 har nok samme sak men det inntreffer ved et vesentlig lavere fartsområde. NB870 ser jeg klarer samme fart som 1030 om man har utgaven med størst motorisering, NB 870 har nok et skrog med bedre fartsegenskaper enn 880. Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Ok. Takk for innspill ??Ja, valget står vel mellom Viknes 880 og NB 870, men ble litt skeptisk etter at NB gikk konkurs.. tenker på hvor man skal henvende seg mht reservedeler motor, interiør osv.. Denne testen sa også noe om at styringen til NB var relativt dårlig. Noen som vet mer om dette, og evt noen årsmodeller er bedre enn andre.. http://docplayer.me/18181594-Kystjeeper-magasinet-vi-batagare-er-det-duket-for-test-av-atte-utpregede-kystjeeper-og-vestlandsbater-i-barsk-norsk-kystnatur.html jeg liker veldig godt alterdekket på viknes, med targabøyle og kalesje på skinner. Den ser veldig praktisk ut. Har en følelse av at viknes får mindre sjø inn over båten enn NB, men mulig det ikke er så stor forskjell.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 NB versus Viknes er ikke bare lett, Sjekk begge nøye, hver har sine fordeler og ulemper. NB tåler mere fart, og gårbedre i medsjø, men svært mange er undermotorisert med kun 222 hk. Vurderte begge, men madammen insisterte på Viknes. Mange år senere synest vi fortsatt det var et bra valg da kvaliteten er god og lite problemer. Sjarkvinduer er ikke pene å se på fra utsiden, men det er førstevalget å se ut fra. Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Test Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Hanto. Landet dere på 880 eller 1030 ? Ja, ser at begge har fordeler, men akterdekket er vel nærmest optimalt på viknesen, og det betyr endel for oss som liker å fiske å bruke båten hele året. ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Landet på 880. Skal den byttes i noe blir det enten 930 eller Ardea 32 ( det sterkeste kortet til NB) 1030 er en kjempe bra båt, men trenger ikke så stor båt Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Februar.2018 Del på Facebook Svart 13.Februar.2018 (redigert) Hvis den 880en du har kjøpt er helt original har du fått deg noe av det mest sikre på markedet med tanke på å forebygge drivstoff problem. Det er pung/jur på tanken(e) så begge kan dreneres for vann/bunnfall. Viktig å tappe hardt i noen sekunder for å se om dieselen drar med seg noe som ikke skal være på tanken. Et stort norgesglass er godt egnet. Da kan du se inn fra siden om det er noe vann etc.. Rett ovenfra i et spann kan det se bra ut, men ikke fra siden. På tross av dette har jeg ved noen anledninger opplevd at juret har hatt vann og annen moro. På spørsmål svarte eierne at de drenerte kanskje en gang i året. Ene visste ikke om muligheten. Han ville heller bygge om hele systemet til doble filtre med avtapping, alarm og vet ikke hva... Vel de om det. Men det betyr båteier må bøye knærne og kikke nedom til motoren. Har sett at noen av de første 770ene har fått byttet ut de originale tankene med plast uten noe form for drenering. Kjapp og billig løsning, men ikke på lengre sikt. Spesielt når man vet det er drivstoffproblemet som rager høyt om ikke høyest på listen over oppdragene til redningsskøytene. Vann etc i drivstoffsystemene på nyere motorer... ja da er det bare å be til høyere makter og/eller finne frem feriepenger.. Redigert 13.Februar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Har viknes denne avtappingen/dreneringen på alle årsmodellene ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Litt skummelt å svare ja eller nei på ditt spørsmål. Dette da de leverte båtene som alt fra halvfabrikata til helt ferdig båt til ca år 2000 eller der omkring. Noen av disse før den tid ble levert som byggesett med alt utstyr etc. som standard fra produsent mens andre igjen laget eller kjøpte fra andre. Noen har og byttet tank og kjøpt av andre tankprodusenter uten avtapping. Men sånn i utgangpunktet kan man si alle ble levert med avtappingspung på tanken motoren henter fra. Sitér dette innlegget Link to post
Eidsfjord77 Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Ok. Takk for info ?Tenkte på viknes 880. Her er forøvrig noe jeg oppdaget idag, og ikke har hørt om før, men prisen var høy, ca 150 000,-. Tar bort det meste av sideveis rulling. Vanvittig pris, men sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.