Jump to content

Påsketur 2018, blir det båtpåske og hvor går ferden?


TICORA

Recommended Posts

Begge ungene har båtpåske på Gardasjøen. 4-5 timer daglig seiling i 4 dager nå og fridag i morgen. Kommer nok godt med. På torsdag starter verdens største one design regatta. Over 1400 optimist joller er påmeldte. Begge ungene er strålende fornøyde med seiling på garda sjøen. På søndag ettermiddag er de ferdig og vi pakker sammen å kjører hjem.

DSC_0692.JPG

Link to post
Share on other sites

Ble båtpåske i år også, men kaldere en vanlig og var ikke helt klar for -10⁰C på onsdagsmorgen, så ferskvannet frøs... Var litt nervøs for den stadig tykkere isen i bukten vi lå i, men det var grunnløst for den forsvant fort når det blåste opp. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 11 timer siden:

Selvutnevnt havnevakt i hjemmehavn denne påsken. Fint med en koselig plass å ha båten nå. Knaser litt i skrogsiden til tider, men du så mye jobb man får gjort med "hjemmehavnpåske" (nytt 2018-ord det der!)

DSC_0448.JPG

"Isfast" er vel også et nytt ord som kan benyttes sammen med "hjemmehavnpåske" . Men ja mulighetene for å få alt ferdig til isen går er absolutt tilstede. 

 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 2 timer siden:

Jeg har "cruice påske i Tønsberg. Kjempestort flott hotell. Skipet ligger PÅ kaia og heter SIV. Ble ikke som planlagt med å havne på operasjonsbordet, for en bypassoperasjon operasjon i benet.  God påske til dere☺

 

 

 

God bedring?

Link to post
Share on other sites

God bedring til Faxen!

 

Strömstad:

Hadde tenkt meg en tur utpå i dag. Kom ut på Hulda. -1 grad C, sur SE bris, knallblå himmel. Tok morgenpils i cockpit med teppe over bena i stedet. I solen. Kjørte en temperaturtest i natt. Skrudde av all varme i går ettermiddag. Toalett min., +0,3 grader, RF= 33 % (termometeret var plassert under toalettskålen, 0,3 m under vannlinjen). Temperatur på kartbord nede i +0,7 grader og RF= 40 %. Temperatur i vannet, 0,6 meter under overflaten, +0,7 grader. Detta æk,ke sommer! Det er ikke engang påske. Gjorde som Lars, ruslet tilbake til varmen og tok et glass rødt. Nå går Adax på 1200 W og Eber på 4000 W. Snart er det levlige forhold om bord.

 

Er egentlig litt deppa. Hadde pizzabilen til kontroll hos NAF. Har nettopp fikset motoren for 13 000. Har lenge hatt en oljelekkasje som jeg har greid å lure meg unna. Men denne kontrolløren hos NAF gjennomskuet bløffen min. På denne typen Ford er blokken tre-delt: Bunndel, mellomdel og topplokk. Mellom bunndel og mellomdel oppstår det oppskriftsmessig oljelekkasje, som øker år for annet. Og det har forverret seg. Nå blir det enda 10 000 spenn på den forbannede motoren. Ikke nok med det. Bilen ble levert med vinterdekk med for lav lastindeks relatert til vognkortet. Dette har jeg sklidd unnna med ved å sette på sommerdekk. Nå kom jeg til NAF med utetemp. 7 kalde på sommerdekk.  "Du har byttet til sommerdekk???!!" "Her bytter vi fra lange- til korte underbukser på dato. Så får været tilpasse seg!" Den ble godtatt. Så slapp jeg å kjøpe fire nye vinterdekk nå. De gamle holder et par sesonger til. Som jeg sa til Admiralen:" Hadde vi hatt en slik møkkamotor i Hulda, hadde den vært dumpa på land for lenge siden". Og i Ford'en sitter det en moderne motor med en helvetes 'eksosregulator' som kokser fast, intercooler og turbo. Byttet dyser, vannpumpe, reimer, glødeplugger, eksosregulator før motoren har gått 105 000 km. Starteren er overhalt med å bytte 'trustlager', erstattet med to brikker klippet ut av et kredittkort som jeg borte 6 mm hull i. I Hulda sitter den utskjelte 6,2 liter GM'en, uten alt fiksfakseriet, fra 1985, rusler og går- år ut og år inn. Måtte bare få det ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

God bedring til Faxen!

 

Strömstad:

Hadde tenkt meg en tur utpå i dag. Kom ut på Hulda. -1 grad C, sur SE bris, knallblå himmel. Tok morgenpils i cockpit med teppe over bena i stedet. I solen. Kjørte en temperaturtest i natt. Skrudde av all varme i går ettermiddag. Toalett min., +0,3 grader, RF= 33 % (termometeret var plassert under toalettskålen, 0,3 m under vannlinjen). Temperatur på kartbord nede i +0,7 grader og RF= 40 %. Temperatur i vannet, 0,6 meter under overflaten, +0,7 grader. Detta æk,ke sommer! Det er ikke engang påske. Gjorde som Lars, ruslet tilbake til varmen og tok et glass rødt. Nå går Adax på 1200 W og Eber på 4000 W. Snart er det levlige forhold om bord.

 

Er egentlig litt deppa. Hadde pizzabilen til kontroll hos NAF. Har nettopp fikset motoren for 13 000. Har lenge hatt en oljelekkasje som jeg har greid å lure meg unna. Men denne kontrolløren hos NAF gjennomskuet bløffen min. På denne typen Ford er blokken tre-delt: Bunndel, mellomdel og topplokk. Mellom bunndel og mellomdel oppstår det oppskriftsmessig oljelekkasje, som øker år for annet. Og det har forverret seg. Nå blir det enda 10 000 spenn på den forbannede motoren. Ikke nok med det. Bilen ble levert med vinterdekk med for lav lastindeks relatert til vognkortet. Dette har jeg sklidd unnna med ved å sette på sommerdekk. Nå kom jeg til NAF med utetemp. 7 kalde på sommerdekk.  "Du har byttet til sommerdekk???!!" "Her bytter vi fra lange- til korte underbukser på dato. Så får været tilpasse seg!" Den ble godtatt. Så slapp jeg å kjøpe fire nye vinterdekk nå. De gamle holder et par sesonger til. Som jeg sa til Admiralen:" Hadde vi hatt en slik møkkamotor i Hulda, hadde den vært dumpa på land for lenge siden". Og i Ford'en sitter det en moderne motor med en helvetes 'eksosregulator' som kokser fast, intercooler og turbo. Byttet dyser, vannpumpe, reimer, glødeplugger, eksosregulator før motoren har gått 105 000 km. Starteren er overhalt med å bytte 'trustlager', erstattet med to brikker klippet ut av et kredittkort som jeg borte 6 mm hull i. I Hulda sitter den utskjelte 6,2 liter GM'en, uten alt fiksfakseriet, fra 1985, rusler og går- år ut og år inn. Måtte bare få det ut.

Takk for hisen Hulda. Avogtil er det vist greit å ligge på cruicehus.?

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Skulle jo ha jobbet i påsken til og med i går uansett, og være bortreist langt inn i landet i helga. Men slik har det ikke blitt. Har vært sengeliggende på grunn av infeksjon fram til i går, siden forrige fredag. Ikke fått i meg mat fra fredag til mandag kveld. Etter det litt forsiktig. I OK form nå, men fortsatt litt svak.

 

Selv om jeg skulle på jobb hadde jeg regnet med et par turer på ettermiddagen  i pent vær, noe som jeg også ville ha fått om jeg ikke hadde vært syk.

 

Fristet utrolig mye i dag, men er for svak ennå.

Håper på en tur i helga, men formen avgjør. Så får vi se hvordan det går. Det blir ikke noe tur inn i landet uansett.

 

Finnes ikke noe verre enn å se hvor fint vær det er ute og ikke være i stand til å komme seg til båten der den rykker i fortøyningene og vil ut på tur!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God bedring til de syke kapteiner og biler. Skulle gjerne hatt mer båten hit til Nordfjord som vi er på påsketur. Havet ligger paddeflatt mot Stadt og det er nesten ikke vindpust. 

 

Men det er kaldt her også. Minusgrader på natta og litt pluss på dagen. På fjellturen vår til toppen av Barmøyna hadde vi god varme i sola dog. 

 

Båten på ene bildet er RS Halfdan Grieg på vei rundt øya. Sendte inn bildet til RS og ble en del av deres Instagram feed i påsken.

 

I morgen reiser vi nedover og så får vi håpe varmen kommer og sjøsetting er nært forestående!

 

 

20180328_151306.jpg

 

20180328_085112.jpg

20180328_155646.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Litt forefallende snekker arbeid hjemme skjærtorsdag, men så ble trangen etter en tur på sjøen for sterk.

Havna i Bekkjarvik sammen med venner.

Flott plass hvor det meste er tilrettelagt for et flott opphold både for folk og firbeinte?

B1689DB2-78A0-4C9D-909F-08C35E55AF84.jpeg

2A549BF0-9DFA-493F-BF16-4D94C91C37AF.jpeg

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

En dag forsinket pga flunså, men kom oss avgårde skjærtorsdag! Lunsj på Lindøy (her blir det flott etter det gode arbeidet til Ryfri!), deretter Kvitsøy i to netter før vi nå ligger i Skudeneshavn. For et vær vi har fått!

 

Kvitsøy har vi aldri vært på - men for en perle! Anbefales ??

 

Innseiling Kvitsøy (fra sør):

 

C872EC7B-9446-403E-8E20-C6358192DAC1.jpeg.2322524faf669026938fcccf488a349b.jpeg

 

90E33293-14C7-42B7-9B86-02406C218446.jpeg.51048dc4c34ac649701d64da7dcb136f.jpeg

 

morgenstund:

20C09392-189E-4A93-8643-A4594571EC09.jpeg.71201a9f9feb381c65bd092a47551ad8.jpeg

 

Skudeneshavn:

D7A7F87C-F167-4A2A-BE7D-D0A5506A5C9E.jpeg.a1367ccb6bd005c57f53b6138059653c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...