lasmarquezas Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Jeg kommer dessverre ikke under Remøybrua, så da må jeg en ekstra runde fra vest. Dobbeltsjekker med en kompis på stedet at Ulsteinvik Marina har fungerende kortpumpe på kaia. I sum en nm kortere pga den nødvendige omveien inn til Fosnavåg. Skulle ønske vi var på vei nå og ikke hadde avreise tirsdag, men slik er det bare. Nyt overfarten! Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 God seilas! Håper dere holder oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 (redigert) @lasmarquezas har kjørt en vær routing i fastseas nå, se bilder. Tenker dere er «good to go». Dere møter max vind ganske nære hjemme, og kan snu om det blir for ille. Se første bildet og vinddata ved markørstreken. Jeg hadde dratt i dette ?. Merk at ruta tar høyde for at dere kan sløre når vinden er på max. Derfor følger ikke ruta rett linjw mot Shetland. Parametrene for ruta er polardiagram for min Regina af Vindö 43, max vind kryss 25knop, max vind slør 35 knop. Jeg kjørte også simulering av ulike avreisetidspunkt. Anbefaler dere å studere tabellene godt Redigert 14.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Jeg kjørte routing i Weather 4D også. Den gir omtrent samme svar. Her er wp lista for ruta fra fastseas god tur ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Vi er inne i Lerwick om et par timer etter en fantastisk flott ferd over Nordsjøen. Sol og fint vær på hele turen. På det meste blåste det 8m/s. Vi har ikke hatt sjø på dekk og heller ikke hatt sjøsprøyt på vinduene i sprayhooden. Trivelig har det vært. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
lasmarquezas Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Dette er gull, Bitteliten. Tusen takk skal du ha. Skal bruke tid på dette og annet i kveld etter det som har vært en lang dag på kontoret for å få ting unna. Nå er det straks ned i båten for siste forberedelser. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Høres ut som en behagelig overfart på dere, Arkmarin! Slik det ser ut nå vil nok vi få både en og to sjøer over dekk. Studerer meldinger og kart til den store gullmedalje. Gleder oss til dette, og må bare ta forholdene som de utvikler seg. Ingenting er hugget i stein, bortsett fra at sikkerheten til båt og mannskap alltid kommer først. Vi snakkes! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 God tur ? poenget med å gå vest nordvest til å begynne med er å kunne falle av når vinden øker. Litt lenger, men raskere og behagligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Mummipappa Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Vi er turister på pøbben i Whalsey. I går lå vi i Baltasund sammen med If. Han fikk ikke fenderen sin. Vi har blitt så glad i den, og vi gir den ikke fra oss uten kamp. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2018 Takker, Bitteliten! ? Bortsett fra en lekkasje i en varmtvannskobling og en gjenstridig AIS begynner tingene å se bra ut. Takker for nyttig info. Nå er det bare å få unnagjort en dag med møter og annen elendighet før vi kan sette seil. Mummipappa, godt å se at dere kommer av ekte vikingblod. ? Nyt publivet - vi slår snart følge! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Her trengs det dokumentasjon i form av biler for å bekrefte at dere faktisk kommer over. Sikker på at dere ikke sitter på Smutthullet pub i Ålesund??! ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) @lasmarquezasKjørte en ny routing nå, og det er ingen vesentlige forskjeller på rutene fra i går i fastseas. Oransj er fra i går. Rød er ny. weather 4d sender dere sørover Jeg tok en sjekk av de mer detaljerte værmodellene i begge systemer, og alle modellene er samstemte i vind og retning nå. Så da er det bare værrouting programmene som beregner ulikt. Jeg har ingen egen erfaring i hvilken av modellene som er best (er vanskelig å seile to ruter med en båt samtidig ?) Maks vind natt til onsdag er ca 15ms, så det er nok klokt å seile konservativt og ta tidlig rev i storseilet tenker jeg jeg hadde nok fulgt fastseas sin, holdt kurs vestnordvest til vinden øker på og dreier, så falle av og sløre mot mål ? Redigert 15.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Veldig fint at du gjør dette, Bitteliten. Ja, det kan se hensiktsmessig ut å følge en noe vestnordvestlig kurs for så å sløre inn mot mål. Jeg vil vurdere fortløpende. Vi ønsker helt klart en så rask overfart som mulig, værbildet tatt i betraktning. Helt sikkert er i hvert fall at vi skal reve før mørket senker seg. ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) 28 timer regner Fastseas - basert på data for min båt. Gleder meg til å høre om teori og praksis henger sammen her Redigert 15.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Enig, skal holde deg oppdatert. ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Jeg ser at Windy varsler noe mindre vind enn tidligere. Jeg tror at dataprogrammet forutsetter at dere seiler maksimalt i forhold til vind, men tar ikke hensyn til bølger og komfort ombord. Seiler dere på 35 timer fra Runde er det meget bra. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Det er basert på mitt polardiagram som er satt konservativt for min båt. ?. Under 3 knop starter jeg motor. Strømforhold ligger i beregningene tas med. Redigert 15.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mummipappa Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Eureka etterlyste dokumentasjon i form av biler. Er det godt nok med disse to? Redigert 15.Mai.2018 av Mummipappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Vi er nå straks ved Lepsøyrevet i tett tåke, men god stemning. Under 4 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Hehe, selvfølgelig må det være bilder av biler. Og de to hadde rattet på høyre side, så da har dere krysset havet? ( det var en trykkfeil, men den var jo litt artig) god tur til kara som roter i tåka på lepsøyrevet! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Ser den norske taubåten "Eide Rex" og kranfartøyet "Eide Lift 6" har lusket seg vestover til Sullom Voe de siste dagene, da har de nok hatt noen gode meldinger foran seg. Redigert 15.Mai.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 (redigert) Det kom en båt fra Stavanger inn til Lerwick i dag. Jeg skal undersøke om vi kan få besøke Galla Shield på onsdag. Det er der de bygger en kopi av en vikingebåt, for deretter å tenne på den under Up-Hella-Aa. Jeg legger ut melding her på baatplassen, om det er ok. Vi går da samlet fra havna og dit. På onsdag kl 20 går vi til The Lounge 2.etasje, som er rett bak turistkontoret. Der er det Shetlandsmusikk og høy stemning hver onsdag. Seilere i Lerwick bør ikke gå glipp av dette. Vi ombord i Ark Mari har leid bil. Ca kr 1.600 for 5 dager. Vi vil kjøre rundt på Shetland. På onsdag drar vi til Sumburgh, for å se fyret og Fair Isle, om det er sikt. Vi vil også besøke utgravingene ved Jarlshof. Redigert 16.Mai.2018 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Erik Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Dere får hilse Filip i Katla. Han skal og være ankommet. Har ike sett ham her på BP i det siste, men han var her før ihvertfall.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
arkmarin Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Erik skrev for 8 timer siden: Dere får hilse Filip i Katla. Han skal og være ankommet. Har ike sett ham her på BP i det siste, men han var her før ihvertfall.. Filip er med oss på biltur i dag. De som ønsker møter på piren kl 17.30. Vi går samlet til Galla Shield, hvor de bygger et vikingeskip, som de brenner opp ved Up-Hella-Aa. Det er en meget interessant opplevelse å få se de forberedelser de gjør for Up-Hslla-Aa Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Har @lasmarquezas kommet inn? ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.