Jump to content

Shetland 17.mai 2018


arkmarin

Recommended Posts

arkmarin skrev On 27.4.2018 at 14.03:

AIS er meget bra å ha og helst med transponder.

 

Vi er 5 båter fra Tronheimsfjorden, 1 fra Stavanger, 1/2 ? Fra Bergen og dere. Det blir en 8-9 båter. Skulle gjerne fått med flere fra Møre og Romsdal. Erfaring har vist oss at det ofte er noen båter over, som vi ikke har hatt kjennskap til. Det er mulig at de ikke er på baatplassen.

Det gikk en seilbåt(Bavaria) fra Molde sist helg, men den er vel mulig på retur før dere kommer over til Shetland.

Link to post
Share on other sites

Ark Mari har god bør nedover Trondheimsleia. Passerer Kr.sund nå. Vi går til Bud i kveld. I morgen går vi til Gjøsund (sundet mellom Vigra og Valderøya). Der vil vi vente på den siste av mannskapet, som kommer seint lørdagskvelden. Vi kaster loss, så snart han er ombord. Værmeldinga sier at vi får silkeføre over. ?

 

Jeg legger ut bilder på min facebookside. Arne Sveipe Knudsen

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 20 minutter siden:

Dere har sett lavtrykket som kommer inn 16-17. Mai?  Meldt 20ms+

Den der så ikke bra ut. Bedre å utsette 17. mai til rundt den tyvende. For koseseiling er 10 m/s i meste laget for meg. 20 m/s skarp kryss over Nordsjøen er mer enn jeg gir meg ut på frivillig.

Link to post
Share on other sites

Man kan laste/bruke ulike Grib modeller. Programmene er bare en visualisering av disse meteorologiske algoritmene. 

 

Windy har feks 3 ulike modeller. Se bilde. Weather 4d har mange flere, om man betaler litt ekstra. Den vanligste gratis modellen er GFS tror jeg. Den er ganske grovmasket, men varsler mange dager fremover. De mer finmaskede varsler typisk 3-4 dager fremover

 

 

360EB891-9ADD-4525-A7A4-17393182460B.png

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte en rask vær routing. Basert på polardiagrammet for min båt, og at man starter motor om farten er under 3 knop. Max vind oå kryss satt til 25 knop, 35 knop maks vind på slør/lens. Avreise lørdag kveld. 

Første bildet viser anbefalt rute gitt start i kveld. Tabellene viser hvordan vær routing programmet kalkulerer 10 andre start tidspunkt og hvordan dette vil påvirke seilasen. Alt er basert på samme værdata fra Windy. 

 

12717168-60C5-4E35-A80D-10930302F81B.png

C31D987E-FB2C-4BBB-B0E6-516DE2FFD06D.png

A4EE65FA-551D-41DD-8647-6AB1D24C1C4C.png

13C922AA-26D0-4050-9507-6FDC54F99240.png

Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev for 7 timer siden:

Tusen takk for gode innspill, Bitteliten. Dette ser ikke bra ut. Vår plan er å dra tirsdag ettermiddag. Dessverre ikke mulig før det. Mulig det blir tøff seilas. Vurderer de neste dagene.

Erfaringen min er at værmeldingene endrer seg mye, så ikke depp ennå. Det kan endre seg fort ?

 

Anbefaler Fastseas. Man kan tegne 1/2 års abonnement. Koster et par hundre kroner. 

 

Den mest nøyaktige modellen i Windyty viser dette bildet onsdag 16/5. Jeg hadde ikke dratt ut i det været. Lilla er 18ms. Som Arkmarin sier. Greit på slør/lens. Men ikke på kryss. 

 

 

 

 

2649D8CF-9B33-45FC-BC7E-636460ADE26B.png

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@lasmarquezas

 

Rute fra Ålesund avreise tirsdag kl 16 norsk tid ser da slik ut

her har jeg lagt inn max 20knop på kryss, max 35 knop på slør. 

 

Tror faktisk dere akkurat kan rekke frem før kulingen. Men dere bør reise så tidlig som mulig ?

 

Dere har stor båt som tåler været også

 

Detaljene på ruta er i tabellen. 

 

BF9D5B41-581F-45A9-ADB5-D9BC787ED79D.jpeg

BB77A7BE-9F35-4CA8-8951-6CC61160A1A1.jpeg

6CADE1A1-AAAE-4869-8DD9-56B56AD967F9.jpeg

CE7EC0FF-14B6-472B-A8F2-82EBF66F0A8E.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er virkelig nyttig, Bitteliten. Og jeg depper ikke ennå. ?

 

Vi skal komme oss avgårde fra Vestnes innen kl 16 på tirsdag (så sant prognosene ikke forverres), topper tanken i Ulsteinvik og legger ut mot havet. Vi er forresten tre voksne menn ombord.

 

Jeg setter svært stor pris på væroppdateringene du kjører, Bitteliten. Det er slik positivitet jeg forbinder med baatplassen på sitt beste.

Link to post
Share on other sites

@lasmarquezas alltid hyggelig å hjelpe ?. Anbefaler at dere har et abonnement på fastseas og weather4d med værrouting. Det koster noen hundrelapper i året og har stor verdi på kryssinger over litt tid. 

 

Akkurat nå sier weather4d at dere får 22ms kryss natt til onsdag mens fastseas som henter værdata fra Windyty sier at dere får en fin tur....  igjen er dette basert på mine preferanser og polardiagrammet til min båt. 

 

God tur @arkmarin   Største utfordringen deres ser ut til å bli lite vind de siste timene mot Shetland. Ellers en fin slør i 4-8ms. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...