Jump to content

Shetland 17.mai 2018


arkmarin

Recommended Posts

Moro med en Shetlands-tråd, denne skal følges. Skal selv over i Juni med 31fot motorbåt, og vi skulle gjerne hatt flere båter å dra med, både for selskap og beredskap om noe skulle skje. Vi reiser 18. Juni fra Kristiansund og overfart 19. Juni fra Måløy.

 

Tråd om turen:

 

Link to post
Share on other sites

LISE, jeg syns det er for få motorbåter som går over Nordsjøen. Har flere ganger oppfordret motorbåteiere til å ta turen over. Båtene har blitt så store i dag og har alt nødvendig utstyr. Værmeldingene har blitt meget sikrere med årene. Det er bra å være to som går i lag. Det øker sikkerheten vesentlig.

 

 For mange år siden møtte jeg en 23 fots norsk snekke i Lerwick. De kom fra Fredrikstad. Det var mor, far, og en datter på rundt 12 år, samt en venn av familien. De hadde ikke gjort de forberedelser før turen som burde gjøres, men "lykken står den kjekke bi". Turen ble utført med noen problemer, som kanskje kunne vært ungått. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 20 timer siden:

Jeg vurderer Shetland/Caledonienkanalen som neste langtur sommeren 2019.

Med motorbåt går turen over Nordsjøen på kort tid med god værmelding. Har man to motorer er ikke behovet for å gå i lag med kameratbåt like viktig. Fantastisk opplevelse Caledonian canal. Ta dere god tid i kanalen. Indre Hebridene er meget interessante, men det er dårlig med flytebrygger. En må ofte fortøye i bøyer og ro inn til land.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båten er stoffa, motor og dynamo virker, olje og filtre er skifta, skuta har fått navn, ny plotter og vhf med ais-mottager og vært ute i kuling og testa seila i bidevind og slør med bauting og jibbing. Alt er klappet og klart som et egg. Ikke som i fjor, da den først var (tilstrekkelig) klar et døgn etter planlagt avreise. Vi gleder oss til årets tur.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært veldig hyggelig med en oppsummering av hvilke båter som drar over nå til 17.-mai og pinsehelga. Må innrømme at jeg ikke helt har oversikten over hvilke som per i dag har planer om overfart.

 

Hos meg har en av mannskapet har trukket seg, men S/Y Karma tar uansett sikte på å forlate Ålesund ca. kl. 18 tirsdag ettermiddag. Jeg tar for øvrig båten fra Vestnes til Ålesund søndag 13/5 for slik å få mer effektiv start tirsdag etter jobb.

 

Ellers jobbes det nå med å installere permanent AIS transceiver, og både flåte og EPIRB er på plass.

Link to post
Share on other sites

AIS er meget bra å ha og helst med transponder.

 

Vi er 5 båter fra Tronheimsfjorden, 1 fra Stavanger, 1/2 ? Fra Bergen og dere. Det blir en 8-9 båter. Skulle gjerne fått med flere fra Møre og Romsdal. Erfaring har vist oss at det ofte er noen båter over, som vi ikke har hatt kjennskap til. Det er mulig at de ikke er på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Du har så rett, Mummipappa. Det begynner virkelig å nærme seg, og de siste forberedelsene er forhåpentligvis snart på plass. I en ideell verden hadde det vært fint å kunne dra helga før, men så var det dette med jobben, da. Uansett, både skipper og mannskap gleder seg fælt til Shetlands-turen. Ikke minst ser jeg fram til å møte dere gode seilerkolleger i Lerwick havn!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da jeg ble pensjonist sa jeg, fra nå skal jeg kun seile med vinden aktom tvers. Av den grunn har jeg med pensjonister, som mannskap. Vi kan sitte på.puben ei uke, eller mer, for å vente på gunstig værmelding for overfarten. 

 

Jeg har opplevd flere ganger, at om vi utsetter avgangen fra Lerwick med en dag eller to, så har vi fått en overfart med fantastisk vær. Senere, når jeg har fått pratet med de som måtte hjem på jobb, har jeg erfart hvor gunstig det har vært for oss. En til to dager på pub gir fantastisk seilas hjem til Norge.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang båten fra Møre og Romsdal... sjekka FB siden til Ålesunds seilforening, men kunne ikke se at noen flagget noe om overfart. Men det skader jo ikke å sende en melding til foreningene i Ålesund, Molde og Ulsteinvik for å høre om det er båter som skal over. 

Link to post
Share on other sites

Da begynner det å nærme seg overfart til Shetland. Praktiske hensyn gjør det vanskelig å legge båten i Ålesund til helga, så vi går direkte fra Vestnes ca. kl. 16 på tirsdag. Målet er å rekke 17.-maitoget i Lerwick og deretter kransenedleggelsen i Scalloway, men hovedhensynet er selvsagt overfarten.

 

Gleder meg veldig både til selve seilasen, men også til å treffe de andre båtene i Lerwick havn. Med Lervik som etternavn blir det jo ekstra spennende... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...