Jump to content

Shetland 17.mai 2018


arkmarin

Recommended Posts

Beklager at jeg ikke fikk lagt ut noe tidligere. Overfarten var preget av mye bølger, 4m mye av det første døgnet etter at vi passerte Stad. Derfor også lite søvn. Senere var det bedre. Shetland har vært storveies, ikke minst fordi vi har vært sammen med gode seilervenner som Arkmarin og Mummipappa. Båten har vært en drøm. I morgen leier vi bil og er landkrabber, men vi stikker til havs igjen lørdag morgen, 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Ingen som tok noen bilder av turen/toget/Shetland? ?

Om du går inn på min profil på facebook, vil du få se 17.mai toget, Det er travelt her borte og dårlig trege nettverk gjør det ikke noe bedre. 

 

Søk på Arne Sveipe Knudsen

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kom inn mot Florø for ca kl 10:30. Mye vind der vi målte 20,4 m/s, og aldri under 16 m/s de siste 15 timene. Flaggstanga blåste bort, det samme med Windex’en. Nå går vi til Måløy for søvn. Satser på Stad og hjem i morgen. Krevende men interessant tur.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Vi vurderte Askvoll, men kom over en søt liten havn som heter Hardbakke. 

 

En ting som kanskje er interessant å høre om for andre hendte oss på natta ute på Nordsjøen. Heimdalplatformen ropte opp en seilbåt som ikke svarte. De fortsatte å kalle på den. Vi svarte at vi var seilbåt i 6 knops fart, men med en helt annen posisjon. Vi oppga vår posisjon og de bekrefta at det ikke var oss. De fortsatte å kalle på seilbåten samtidig som de ga beskjed til en båt i området om å sette en lettbåt på vannet for å gå ut til den. I siste liten svarte seilbåten på vhf-en og operasjonen blei avblåst. 

Link to post
Share on other sites

Ark Mari kom tilbake til Levanger i kveld. Vi fikk problemer i Kristiansund,. Sjekket oljenivå på motoren før avgang og oppdaget at det var alt for mye olje på motoren. Mest sannsynlig var at det var lekkasje i membran i matepumpa. Forsøkte å få tak i ny pumpe, med det var flere dagers leveringstid. Kjøpte i stedet elektrisk pumpe på Biltema. Etter litt prakk med tilkoplingene fungerte den elektriske pumpen upåklagelig.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ja, vi seiler over i år også. Jeg er blitt forespurt om jeg kan holde hovedtalen i forbindelse med minneseremonien i Scalloway. Den 16. om kvelden arrangerer de fest for oss båtfolk og andre interessert i Scalloway. Jeg kommer etter hvert ut med mer info på baatplassen.no.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er talen i de beste hender, Arne! Fjorårets markering i Scalloway gjorde inntrykk. Tviler på om jeg får anledning til å ta nok fri i år, så det får trolig bli ved neste korsvei. Derimot blir det sommerseilas gjennom Caledoniankanalen, men mer om det senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...