Jump to content

Shetland 17.mai 2018

arkmarin

Recommended Posts

Jeg kommer dessverre ikke under Remøybrua, så da må jeg en ekstra runde fra vest. Dobbeltsjekker med en kompis på stedet at Ulsteinvik Marina har fungerende kortpumpe på kaia. I sum en nm kortere pga den nødvendige omveien inn til Fosnavåg.

Skulle ønske vi var på vei nå og ikke hadde avreise tirsdag, men slik er det bare. Nyt overfarten!

@lasmarquezas

har kjørt en vær routing i fastseas nå, se bilder. Tenker dere er «good to go». Dere møter max vind ganske nære hjemme, og kan snu om det blir for ille. Se første bildet og vinddata ved markørstreken.

Jeg hadde dratt i dette ?. Merk at ruta tar høyde for at dere kan sløre når vinden er på max. Derfor følger ikke ruta rett linjw mot Shetland. Parametrene for ruta er polardiagram for min Regina af Vindö 43, max vind kryss 25knop, max vind slør 35 knop. 

Jeg kjørte også simulering av ulike avreisetidspunkt. Anbefaler dere å studere tabellene godt 

8FC662BE-2BCB-43AF-9F67-5B88BE600AF7.jpeg

ACD9B6B0-9B67-4AED-AF18-B51399FF835C.jpeg

6BE4F505-C5EF-43EC-9F41-212BAAFD7D2E.jpeg

66466096-C52B-4068-A3D0-66623878BB88.jpeg

B4017F3A-F392-49CA-A9AB-891BA2222DFE.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Høres ut som en behagelig overfart på dere, Arkmarin! Slik det ser ut nå vil nok vi få både en og to sjøer over dekk. Studerer meldinger og kart til den store gullmedalje. Gleder oss til dette, og må bare ta forholdene som de utvikler seg. Ingenting er hugget i stein, bortsett fra at sikkerheten til båt og mannskap alltid kommer først. Vi snakkes!

Takker, Bitteliten! ? Bortsett fra en lekkasje i en varmtvannskobling og en gjenstridig AIS begynner tingene å se bra ut. Takker for nyttig info. Nå er det bare å få unnagjort en dag med møter og annen elendighet før vi kan sette seil.

Mummipappa, godt å se at dere kommer av ekte vikingblod. ? Nyt publivet - vi slår snart følge!

@lasmarquezasKjørte en ny routing nå, og det er ingen vesentlige forskjeller på rutene fra i går i fastseas. Oransj er fra i går. Rød er ny. 

weather 4d sender dere sørover Jeg tok en sjekk av de mer detaljerte værmodellene i begge systemer, og alle modellene er samstemte i vind og retning nå. Så da er det bare værrouting programmene som beregner ulikt. Jeg har ingen egen erfaring i hvilken av modellene som er best (er vanskelig å seile to ruter med en båt samtidig ?)

Maks vind natt til onsdag er ca 15ms, så det er nok klokt å seile konservativt og ta tidlig rev i storseilet tenker jeg

jeg hadde nok fulgt fastseas sin, holdt kurs vestnordvest til vinden øker på og dreier, så falle av og sløre mot mål ?

2B157B56-63E2-4468-BC7A-C8ABFB67B4FE.jpeg

E7DD1B3E-4DBD-4EFF-B24C-E8E8484A138F.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Veldig fint at du gjør dette, Bitteliten. Ja, det kan se hensiktsmessig ut å følge en noe vestnordvestlig kurs for så å sløre inn mot mål. Jeg vil vurdere fortløpende. Vi ønsker helt klart en så rask overfart som mulig, værbildet tatt i betraktning. Helt sikkert er i hvert fall at vi skal reve før mørket senker seg. ?

Det kom en båt fra Stavanger inn til Lerwick i dag.

Jeg skal undersøke om vi kan få besøke Galla Shield på onsdag. Det er der de bygger en kopi av en vikingebåt, for deretter å tenne på den under Up-Hella-Aa. Jeg legger ut melding her på baatplassen, om det er ok. Vi går da samlet fra havna og dit.

På onsdag kl 20 går vi til The Lounge 2.etasje, som er rett bak turistkontoret. Der er det Shetlandsmusikk og høy stemning hver onsdag. Seilere i Lerwick bør ikke gå glipp av dette.

Vi ombord i Ark Mari har leid bil. Ca kr 1.600 for 5 dager. Vi vil kjøre rundt på Shetland. På onsdag drar vi til Sumburgh, for å se fyret og Fair Isle, om det er sikt. Vi vil også besøke utgravingene ved Jarlshof.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Erik skrev for 8 timer siden:

Dere får hilse Filip i Katla.

Han skal og være ankommet.

Har ike sett ham her på BP i det siste, men han var her før ihvertfall..

Filip er med oss på biltur i dag.

De som ønsker møter på piren kl 17.30. Vi går samlet til Galla Shield, hvor de bygger et vikingeskip, som de brenner opp ved Up-Hella-Aa. Det er en meget interessant opplevelse å få se de forberedelser de gjør for Up-Hslla-Aa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...