Jump to content

Service på kjølere på Volvo Penta D6


Tor Aksel

Recommended Posts

Hei vi har kjøpt oss ny båt (Viksund) med en Volvo Penta D6 (310 hk).

Hvordan er servicebehovet på kjølesystemet til disse D6'ene?

Er det anoder som må byttes?

Hørte noe om at kjølerne (1 på olje og 1 på ferskvannsiden) burde syrevaskes på et bestemt intervall?

 

tar gjerne imot tips og råd.. :-)

 

Hilsen ny eier av en herlig båt med en flott motor

Tor Aksel

Link to post

Det er anoder i kjølesystemet, plasseringen husker jeg ikke, men jeg mener i alle fall at det er 1 på varmeveksler. Dette er godt dokumentert i instruksjonsboken.

 

Saltvannsiden bør renses hvert 5 år. Dersom du opplever saltutfelling på endelokk på varmeveksler er det uansett på tide, selv om 5 år ikke er nådd. Saltutfelling er ganske typisk. Volvo anbefaler hvert 5 år.

 

EDIT: Kommentar til Bårdp: Selv om du oppnår god kjøling kan du likevel ha så mye avleiringer at endelokkene begynner å lekke. Det er GOD kapasitet på kjølingen, særlig på de mindre D4 & D6. Jeg åpnet mine varmevekslere på D4-300 etter 7 år. Nedre del (ca 30%) av kjølekapasiteten var borte, litt salt under 1 endelokk)

 

I og med at mine maskiner hadde montert kran slik at man enkel kunne koble på slange mellom drev og vannpumpe så kjørte jeg systemrens hvert 2 år. Vannet som kom ut var ikke pent...

 

/Chaos

 

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

En anode er plassert i forkant på høyre side, sett forfra. Er skrudd « oppover» så du ser den ikke ovenfra. 

 

Anode nr 2 er i bakkant på høyre side . 

Firkantbolter som kan sitte litt fast. 

 

Det renner ut mye saltvann når du tar dem ut. 

 

Kan være smart å dekke til så det ikke blir salt nedover reimer og hjul. 

 

-eller ta de ut etter at det er kjørt gjennom ferskvann/ frostvæske ved vinteropplag. 

 

Ang rens, som nevnt, se etter saltutfelling fra kjøleren som står bak på høyre side av motor. Dette drypper ned på jordingslissen mellom starter og bunnpanne helt nede på motoren, midt på høyre side. 

 

Om et verkstedet skal demontere, syrevaske, skifte o-ringer koster det 25-28tusen. 

 

( har fått det gjort på samme motor)

Link to post

Gratulerer med strålende båt og motor.

 

På D4/D6-motoren er sjøvannskretsen for kjøling ett av de områdene som kan være problematisk.

 

Særlig er kjøleren for ladeluft utsatt (intercooleren). Den står bak (akter) på babord side. Det er i denne du har den ene av totalt to zinkanoder på motoren, ref beskrivelser i foregående innlegg.

 

Her er noen tips om sjøvannskretsen etter totalt 10 år med D6.

 

1) ved siden av zinkanoden akter har du en liten dreneringsnippel som det vanligvis også henger et gjennomsiktig plastslange fra. Denne åpner du for å drenere saltvannet som ligger "øverst" i systemet. NB: dreneringspluggen er av plastikk og kan knekke i stykker når du skal skru den ut. Vær forsiktig og bruk litt WD-40, CRC e.l. for å løsne forsiktig.

 

2) når du har kjørt med D6en så blir alltid intercooleren og ellers øvre del av sjøvannssystemet stående halvfullt med saltvann innvendig. Motoren er da varm ennå i lang tid og saltvannet står og fordamper inni intercooleren og etterlater salt. Denne prosessen kan gå meget raskt og måten du vil merke det på i en D6 er følgende: Driftstemperaturen stiger til over 85 grader fordi saltet hindrer saltvannet i å strømme fritt forbi de tynne rørene inni intercooleren/ladeluftkjøleren. Trykket i kjølesystemet øker og når du går i marsjfart vil vannet til slutt presse seg ut der hvor det er mulig. Det er forbi O-ringene i endelokkene framme og bak på intercooleren. Da får du vanndrypp ned på starteren og ellers rundt i motorrommet. I verste fall kan dette være dramatisk fordi systemet kan sprute nokså mye vann ut i motorrommet på høyt turtall hvis dette oppstår under en lengre transportetappe. ( jeg opplevde dette selv ved henting av Bavariaen fra Vestlandet til Nøtterøy. Antar jeg hadde mange hundre liter vann i motorrommet ved mellomstopp i Lillesand . Flaks at det gikk bra. - ps Bavariaen min har meget stort motorrom men hadde den gangen ikke verken alarm eller automatisk lensing). 

 

3) For å forebygge oppbygging av salt i kjølesystemet er det viktig å kjøre systemrens fra tid til annen. Du finner mange beskrivelser av det her på forumet. I tilfeller hvor avleiringen har kommet veldig langt, er beste metode å skru av hele kjøleren og åpne og rense. Da kan du også komme til luftdelen av kjøleren som er en rekke tynne aluminiumsribber. Disse kan f eks vaskes i tynner eller andre egnede rensemidler. Luften som skal inn i turboen blir avkjølt over disse ribbene og det er derfor viktig å rense disse av og til. Bedre luftkjøling gir kaldere luft, dvs tettere luft  og mer oksygen og bedre effekt i motoren.

 

Det har vært skrevet mye om dette på forumet, se bl a her:

 

 

4) Jeg tror du ved å kjøre regelmessig systemrens i sjøvannskretsen skal kunne unngå å måtte demontere den helt. Egentlig skal det være mulig å bare åpne endelokkene på ladeluftkjøleren og banke kjøleinnsatsen ut bakfra og forover og rense den. I praksis tror jeg mange har opplevd at det er vanskelig når den først har grodd seg fast.  

 

5) Hvis du velger å åpne kjøleren så vær forsiktig med O-ringene. De er svinedyre hos Volvo. Det er to identiske O-ringer i hvert endelokk på ladeluftkjøleren. Den ene tetter i sjøvannskretsen og den andre i ladeluftkretsen.

 

6) Til slutt: Hvis du først tar bryet med å rote bak og omkring ladeluftkjøleren så ta også en sjekk rett ned under og i forkant av kjøleren. Der sitter starteren. Hvis det på noe tidspunkt har vært lekkasje fra det fremre lokket på ladeluftkjøleren så renner det rett ned på starteren og forårsaker korrosjon på alle koblinger der. Starteren er godt innkapslet og tåler nok mye av dette men du kan få dårlig kontakt på noen av ledningene. Lurt å sjekke og evt skru opp og pusse av korrosjon.

 

Tror jeg stopper der. Kortversjonen er: Kjør regelmessig systemrens i sjøvannskretsen.

Link to post
HansH skrev for 8 timer siden:

Gratulerer med strålende båt og motor.

 

På D4/D6-motoren er sjøvannskretsen for kjøling ett av de områdene som kan være problematisk.

 

Særlig er kjøleren for ladeluft utsatt (intercooleren). Den står bak (akter) på babord side. Det er i denne du har den ene av totalt to zinkanoder på motoren, ref beskrivelser i foregående innlegg.

 

Her er noen tips om sjøvannskretsen etter totalt 10 år med D6.

 

1) ved siden av zinkanoden akter har du en liten dreneringsnippel som det vanligvis også henger et gjennomsiktig plastslange fra. Denne åpner du for å drenere saltvannet som ligger "øverst" i systemet. NB: dreneringspluggen er av plastikk og kan knekke i stykker når du skal skru den ut. Vær forsiktig og bruk litt WD-40, CRC e.l. for å løsne forsiktig.

 

2) når du har kjørt med D6en så blir alltid intercooleren og ellers øvre del av sjøvannssystemet stående halvfullt med saltvann innvendig. Motoren er da varm ennå i lang tid og saltvannet står og fordamper inni intercooleren og etterlater salt. Denne prosessen kan gå meget raskt og måten du vil merke det på i en D6 er følgende: Driftstemperaturen stiger til over 85 grader fordi saltet hindrer saltvannet i å strømme fritt forbi de tynne rørene inni intercooleren/ladeluftkjøleren. Trykket i kjølesystemet øker og når du går i marsjfart vil vannet til slutt presse seg ut der hvor det er mulig. Det er forbi O-ringene i endelokkene framme og bak på intercooleren. Da får du vanndrypp ned på starteren og ellers rundt i motorrommet. I verste fall kan dette være dramatisk fordi systemet kan sprute nokså mye vann ut i motorrommet på høyt turtall hvis dette oppstår under en lengre transportetappe. ( jeg opplevde dette selv ved henting av Bavariaen fra Vestlandet til Nøtterøy. Antar jeg hadde mange hundre liter vann i motorrommet ved mellomstopp i Lillesand . Flaks at det gikk bra. - ps Bavariaen min har meget stort motorrom men hadde den gangen ikke verken alarm eller automatisk lensing). 

 

3) For å forebygge oppbygging av salt i kjølesystemet er det viktig å kjøre systemrens fra tid til annen. Du finner mange beskrivelser av det her på forumet. I tilfeller hvor avleiringen har kommet veldig langt, er beste metode å skru av hele kjøleren og åpne og rense. Da kan du også komme til luftdelen av kjøleren som er en rekke tynne aluminiumsribber. Disse kan f eks vaskes i tynner eller andre egnede rensemidler. Luften som skal inn i turboen blir avkjølt over disse ribbene og det er derfor viktig å rense disse av og til. Bedre luftkjøling gir kaldere luft, dvs tettere luft  og mer oksygen og bedre effekt i motoren.

 

Det har vært skrevet mye om dette på forumet, se bl a her:

 

 

4) Jeg tror du ved å kjøre regelmessig systemrens i sjøvannskretsen skal kunne unngå å måtte demontere den helt. Egentlig skal det være mulig å bare åpne endelokkene på ladeluftkjøleren og banke kjøleinnsatsen ut bakfra og forover og rense den. I praksis tror jeg mange har opplevd at det er vanskelig når den først har grodd seg fast.  

 

5) Hvis du velger å åpne kjøleren så vær forsiktig med O-ringene. De er svinedyre hos Volvo. Det er to identiske O-ringer i hvert endelokk på ladeluftkjøleren. Den ene tetter i sjøvannskretsen og den andre i ladeluftkretsen.

 

6) Til slutt: Hvis du først tar bryet med å rote bak og omkring ladeluftkjøleren så ta også en sjekk rett ned under og i forkant av kjøleren. Der sitter starteren. Hvis det på noe tidspunkt har vært lekkasje fra det fremre lokket på ladeluftkjøleren så renner det rett ned på starteren og forårsaker korrosjon på alle koblinger der. Starteren er godt innkapslet og tåler nok mye av dette men du kan få dårlig kontakt på noen av ledningene. Lurt å sjekke og evt skru opp og pusse av korrosjon.

 

Tror jeg stopper der. Kortversjonen er: Kjør regelmessig systemrens i sjøvannskretsen.

Tusen takk for et godt og grundig svar :-)

timetallet på motoren er drøye 900 timer og forrige eier har ikke demontert vekslerene og han har hatt den siden den hadde drøye 300 timer..

 

jeg legger ved bilde og tar gjerne imot innspill/refleksjoner:

 

planen min er å skru ut endelokkene og ta en visuell vurdering da.. :-)

 

mvh Tor Aksel

 

 

IMG_6699.JPG

IMG_6700.JPG

Link to post

Ser ut som du er i ferd med å få litt utfelling? Eller er det bare slitt lakk?  Ser også en litt rusten motorlabb, uten at det behøver å bety noe. Men en inspeksjon er nok på sin plass :) Det er jo en KANON-bra maskin, selv med noen "svakheter" Selv mine D12 med en litt annen konstruksjon har anbefalt periodisk systemrens.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Basert på bildet har du litt lekkasje ved fremre lokk. Rusten motorlabb er også et typisk tegn. En enkel måte å sjekke for lekkasje er å dra opp i marsjfart eller opp mot maksfart og sjekke visuelt om det spruter saltvann ut gjennom O-ringer. Bråker noe jæ.... så sett hørselvern på den du jager ned i motorrommet for å sjekke. Bakre lokk ser veldig bra ut.

Link to post

Uten at jeg vet årsmodell på denne motoren, men det ble skiftet lokk på ladeluftkjøleren på tidlige modeller av D4/D6. Dette var gjort på vår 2005 modell D6 når vi kjøpte båten i 2009. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jo, men det var ikke lokka som var problemet. HansH har beskrevet problemene. Hvis jeg hadde hatt en D6 som ikke hadde vært gjort noe mht. rens av kjølere på 900 timer hadde jeg gjort jobben grundig og demontert med etterfølgende syrevask. Mye jobb men ikke vanskelig, hvis du ikke har ti tommeltotter da. Og ja originale o-ringer koster skjorta...

Link to post
Ally skrev 23 minutter siden:

Jo, men det var ikke lokka som var problemet.

 

Kanskje ikke. Men Volvo kjørte kampanje på dette og byttet endelokk på ladeluftkjølerene "rund baut" på tidlige modeller. Kjenner jeg Volvo rett gjorde de ikke dette for morro skyld.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det er i høyeste grad grunn for å ta rengjøring av kjølerne på saltvannssiden på alvor. Mine motorer har et svært gunstig driftsmønster. Både kjører jeg oftest mange timer i strekk for hver gang der er igang, dernest er de alltid nedkjørte til laveste tomgangstemperatur før stans. Alikevel hadde det akkumulert seg litt salt i nedre del av rørsatsene på ladeluftkjøler da denne ble rengjort etter 5 år. Dette ville med sikkerhet eskalert med et annet og mer hypig start/stopp bruksmønster. I verste fall isoleres sinken (delvis) fra vanndelen slik den står plassert om saltoppbyggingen blir stor nok.

 

Jeg tror det slurves betydelig med vedlikeholdet av disse punktene, de færreste har utstyr for å gjøre dette skikkelig selv og prisen det koster samt evt. tvilsom kompetanse på div. verksteder land og strand rundt gjør at disse heller ikke er noen garanti for at motor er skikkelig oppfulgt.

 

Dokumentasjon på at dette er utført iht intervaller er absolutt på sin plass om man skal kjøpe båt. Eller som trådstarter her gjør, tar tak i den evt. utfordringen umiddelbart. Fortetting i kjøler forårsaker høyt trykk på komponentene før kjøleren i SW-systemet samt forårsaker dårligere varmebortledning på alle kjølte deler.

 

Kanskje et manometer med trykkavlesning direkte etter sjøvannspumpa hadde vært på sin plass men slurves det med servicene forøvrig hadde man vel heller ikke avlest dette eller sørget for at det var operativt...

Link to post

- verkstedsjefen som tok rensejobben hos oss, jobbet på vp-verkstedet i byen før. Jeg tok opp dette med bytte av endelokket med ham. Sa at " ja, det kom et nytt lokk, men etter en tid gikk vp tilbake til det gamle " - om jeg ikke husker feil. 

 

Forøvrig ble rensen tatt etter 800 timer, 7-8 år drift. Ingen kjøleproblemer fra før, men gjort ettersom det måtte gjøres noe med saltutfellingen. Så ballet det på seg... 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Eureka skrev 18 minutter siden:

Forøvrig ble rensen tatt etter 800 timer, 7-8 år drift. Ingen kjøleproblemer fra før, men gjort ettersom det måtte gjøres noe med saltutfellingen. Så ballet det på seg... 

 

Saltutfellingen indikerer vel kanskje at trykkoppbyggingen allerede var godt i gang. Muligens kunne denne vært unngått om kjølerne var blitt rengjorte på intervall?

Link to post
Eureka skrev On 9.3.2018 at 17.37:

Den kjøleren, med saltutfelling, har blitt skrudd på før! 

 

Legg merke til at boltene er uten grønn lakk på dekselet som har utfelling. Det er avskalling på slangeklemmene også. Dog ser ikke det så gale ut i området under, ved starter.. 

 

er det uorginale oljefilter? 

Vp sine er hvite. 

 

Uorginale filter, byttet av forrige eier, blir originale ila våren ??

Link to post

Når man kjøper en slik motor med uorginale filter og ukjent tilstand så kan det være lurt å prøvekjøre motoren slik at den er varm for så å tappe ut litt olje og sende denne til analyse.

 

dette koster typisk 500kr og sier ikke alt men gir en god pekepinne på om motoren er frisk.

 

du vil i alle fall se om oljefilm har vert dårllig ved å se på om det finnes spor etter lagermetall og jern. Oljens tilstand og tilsetninger blir også avdekket. Sot glykol og vann blir også detektert. 

 

Ellers er det en god ide å måle temperatur på sjøvannskrets ved belastning. Temperaturstigning sier noe om flow gjennom systemet. Liten temperatur økning er høy flow.

 

er flow høy men kjølevannstemp høy er varmeveksleren lite effektiv,termostat feil eller ht pumpa gir lav flow. Lurt å gå gjennom dette nå men enda lurere å sjekke godt før man kjøper.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...