Jump to content

Volvo Penta AQ225D Redneckoverhaling


pero

Recommended Posts

Kjempekult prosjekt!

Bare en rask tanke. Jeg har aldri prøvd helicoil, men ut ifra hva jeg har sett vil det kanskje bli vanskelig å få skruehullene tette? I så fall vil det vel lekke kjølevæske opp gjennom boltene? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har bestilt Helicoil-sett på eBay, det er allerede sendt. Har konkludert med at det er tommegjenger ja. 

Når det gjelder tetning, så har jeg vært inne på samme tanke selv. Ser at de som har gjort en del av dette som regel ikke bruker noe, men at enkelte har benyttet en eller annen form for Loctite eller tilsvarende produkt. Mulig jeg benytter meg av det. Flere nevner at det er viktig å slå av tungen med noe kraft. Den skal vel rett av og ikke bendes ned. Da er det fare for at innsatsgjengene beveger seg, antar jeg.

 

Dette var jo faktisk bare bolt nr 2 på denne toppen, så jeg vet ikke status på de andre bolthullene. Så jeg tror jeg kommer til å sette på den gamle toppakningen først, trekke til med moment for å se om det holder, og så bytte til den nye pakningen om alt går bra. Om ikke så blir det flere hull som må behandles. Så nå setter jeg meg foran postkassa og venter. Godt det har blitt varmegrader..

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev for 1 time siden:

Det er vel jobben til toppakningen?

På de fleste motorer er det det. På Chevy 350 går boltene igjennom og ned i kjølevannet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

I påvente av gjengeinnsats så får man se på andre remedier som etter hvert skal på motoren. Herunder den tidligere nevnte ferksvannskjølingen. Så det ble en tur til båten for å demontere så mye som mulig derfra. Begge pumpene ble tatt av med litt innsats. Boltene til den nedre pumpa var litt lei å få ut, men med vannpumpetang(!) så gikk det på et vis uten annet skade enn et par blodige knoker.

Vel hjemme ble delene pusset litt og åpnet for inspeksjon. Ferskvannspumpa så fin ut med unntak av pakningen. Ingen slark eller andre ulyder. Er ikke så glad i de galvaniserte rørbendene som er montert, det er mulig de finner andre gjøremål.

20180410_181324.jpg.bc71b0fbac29b6bb505fb13c6eb2112b.jpg

20180410_183652.jpg.5fc18cde7f6894f4da84191219b14ae3.jpg

Råvannspumpa, type Jabsco, hadde elegante vingemutre på dekselet og de kom av lett og greit. Impelleren så helt fin ut, så den skal få lov til å være der.

20180410_183657.jpg.636e9f5c0705cfa99674619c647cf1e1.jpg

Så etter puss og stell og litt farge så ser det i hvert fall bedre ut. 

20180410_190745.jpg.d649a3d761f2b9fc33c7f7ebc352b614.jpg

Skinnet bedrar litt, og her kommer et nytt quizz-spørsmål: Jabsco-pumpa sitter på nedre reimhjul, og denne pumpa skal da går rundt om jeg forstår dette korrekt. Det er den jo nødt til. Jeg er ikke i stand til å vri på den i det hele tatt. Jeg satte den på motoren provosorisk og forsøkte å dreie pumpa rundt, med det resultat at motoren dreide rundt i stedet for pumpa. Skal det være så stor motstand i denne her? Jeg ser for meg en betydelig jobb som drivreima skal utføre i så fall. Da trengs nok de 225 hestene som motoren ifølge spesifikasjonene skal ha..

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du prøvde å dreie pumpehuset medurs så gikk det nok tungt ja, da må du nemlig vrenge tilbake alle vingene på impelleren.

Når det gjelder topplokksboltene så må du nok bruke noe gjengetetning ellers kommer nok kjølevannet opp til vippetøyet.... Bruk noe tettemiddel både på helicoil'en og på boltene.

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 8 timer siden:

jeg tror jeg kommer til å sette på den gamle toppakningen først, trekke til med moment for å se om det holder, og så bytte til den nye pakningen om alt går bra. Om ikke så blir det flere hull som må behandles. 

 

Ikke dumt det :thumbsup:  I tillegg ville jeg målt innvendig diameter i hullene. Hvis diameteren er vesentlig større enn gjengeboret (9,4mm for 7/16-UNC) ville jeg reparert det også.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 9 timer siden:

Når det gjelder topplokksboltene så må du nok bruke noe gjengetetning

Anbefalinger her, Loctite 5331, eller andre kjemikalier?

Forsøkte å dreie pumpehuset i begge retninger, men det satt godt, altså rikket seg ikke. Mulig jeg må ta ut impeller og sjekke grundigere der...

Link to post
Share on other sites

Den du trekker fram er særlig godkjent for drikkevann og plastdeler. Jeg hadde nok heller gått for 542, den er bestandig mot oljer og kjølevæske.

 

http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627026945&msdsLanguage=NO_NO&selectedTab=technical

Link to post
Share on other sites

Ingen aning. Men jeg vet at det er bedrifter som har prøvd å spare noen kroner på å bruke alternativer til Loctite. I det tilfellet ble det en dyr erfaring. Middelet du bruker bør jo også beholde egenskapene litt opp i temperatur. Noen låsevæsker mister egenskapene ved relativt lave temperaturøkninger. Du vi jo få litt lunk i blokka di.

Link to post
Share on other sites

Boltene i sylinder toppene som går ned i kjølevann skal settes inn med en gjengetetning eller "sealer".

Ellers blir det lekkasjer der.

Mercruiser anbefaler "Perfect Seal" som du får kjøpt på eBay eller hos Ravns Garage.

Du kan og bruke Permatex eller tilsvarende fra Loctite. Jeg har brukt alle tre og de fungerer.

Det er ikke gjenge lås men en type paknings cement.

Uansett burde du ha en av de til pakninger og bolter.

Anbefaler Perfect Seal eller Loctite Aviation Seal, sistnevnte er litt verre å få tak i, men utrolig bra.

 

Motoren er i utgangspunktet en Chevrolet small block og den er amerikansk, og alle gjenger er i tommer. 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med en tube Mahle aluminium silicone sealant i toppakningssettet som jeg kjøpte. Er det noen som har erfaringer med dette, om det i det hele tatt kan benyttes til formålet? Vil jo tro at det er tiltenkt en slik oppgave, selv om det ikke stod spesifisert noe sted. Står High temperature resistant i beskrivelsen, men igjen, dumt å bruke feil her.

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 7 timer siden:

Når den tid kommer.....

Går du for stift og kondensator eller bygger du om til elektronikk...

....eller bytter hele fordeleren til noe jeg ikke vet eksisterer?

Hei. Det var ombygd til elektronisk tenning på den originale motoren. Så den blir videreført i håp om stabil og grei tenning. 

Link to post
Share on other sites

Her dukket det opp en tråd som tar opp problemet med Helicoil slik jeg forstår det ift toppene:

 

Dersom den lekker luft opp gjennom gjengene - vil det vel også lekke vann? Og det er jo litt mer problematisk på ditt prosjekt enn i tråden jeg linker til. Bruke mengder med pasta kan kanskje hjelpe på dette?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det endelig tid for å oppdatere litt. Det har vært mye i jobbsammenheng og huslige gjøremål en stund.

Helicoil ankom raskt, men man kvier seg litt til å ta steget. Så da er det vel bare å hoppe i det. Jeg satte på den gamle og ødelagte toppen og satte boret fra helicoilsettet i drillen. Boret så gjennom toppen og blokka. 

20180501_140957.jpg.d732629df54be8bf3e0f5eeea89abc5d.jpg

Så var det fram med gjengetappen fra settet, litt WD40 som smøring og 10mm fastnøkkel for å gjenge opp. Litt frem og tilbake så gikk det som en lek.

20180501_142316.jpg.8228c39fee66e722188da5a6dfe7a1a1.jpg

Gjorde rent med fille og sprayet godt med elektronikkrens i et forsøk på å få vekk fett før helicoil sauset inn med Loctite ble satt inn. Så var det å skru løsgjengene inn med tilhørende verktøy.

20180501_142717.jpg.dca38b768876d8c122d7f00d51bc851e.jpg

En liten omdreining ned under toppen skulle til. Så var det å trekke ut verktøyet for inspeksjon. Øret i bunnen skal slås av.

20180501_142828.jpg.617f1f72521edca543063a887fd43ae3.jpg

Det følger med verktøy for dette også. Med et kort, velrettet og bestemt kakk med hammer uten å sette tommelen mellom, så var jobben gjort.

20180501_142957.jpg.6a7662e894bcc0867cfb6d039d5a70d0.jpg

Etter å ha prøveskrudd med moment så var det en bolt til som gled over. Samme prosedyre der og så var det å sette på toppakning og dra til i riktig mønster med økende moment opp til 70 amerikanske enheter. Dette er på skalaen til min gamle momentnøkkel. Litt usikker fortsatt på om jeg stoler helt på den etter bruk som latmannsarm på gjenstridige hjulbolter på en gammel Toyota Carina. Aldri hatt en bil med flere feil, men det er en annen historie.

20180501_155359.jpg.41d60fec6d6accd2930118238e459513.jpg

Så var alt klart med unntak av at alle boltene fra den første toppen var montert uten Loctite. Så en og en bolt ble skrudd ut, loctitetert og montert med moment igjen. La på to ringer med pakningssilikon oppe på skaftet av boltene også, men tror ikke det er til noen hjelp. Det skader sikkert ikke.

Så lagde jeg ny papirpakning til vannpumpa så den er klar til montering. Brukte pakningssilikon her også, men klarte å sette lokket på feil, tok det av, snudde på det og forsøkte igjen. På fjerde forsøk ble det riktig, men da var det pakningssilikon på alt jeg hadde vært i nærheten av den siste halvtimen. 

20180501_164411.jpg.704d80ee0c5da8c7db1ba1b2577d0d0e.jpg

Da var det på tide å gi seg..

FF..

Link to post
Share on other sites

Så er ventiler justert etter feelingmetoden. Det vil si å se når ventilene på en sylinder veksler, og så stramme til mutteren på vippearmen til ventilstanga ikke lenger går fritt rundt uten press fra skralla. Så trekke til en halv omdreining. Det er mulig jeg tar dette på nytt før oppstart ettersom enkelte, mer utdannede, mennesker har antydet at oljen i motoren må fylle løfterne for at dette skal bli riktig. Det betyr vel noe sånn omtrent at jeg må brenne opp startmotoren for å få opp oljetrykket uten å starte motoren før ny ventiljustering. Eller så satser jeg på at dette går bra.

 

Monterte innsuget også, med noen bekymringer. Nytt innsug ser ut til å ha hatt litt andre bolter enn de originale. En av de var plent umulig å få skrudd inn. Det er bare ikke plass til noe verktøy. Det vil si at maskinbolt med umbrako eller torx må brukes. Og dette er sikkert tilgjengelig i tommer på nærmeste bensinstasjon... Finner vel en løsning..

 

Så var det pakningssilikonen som fulgte med pakningssettet. Jeg brukte hele tuben på endene av innsuget, men sitter likevel igjen med en følelse av at dette ikke er helt tett. Nå er det kanskje ikke det store trykket her så det går bra likevel. Vi får se når tiden er inne.

20180502_214004.jpg.cafc17ed67365bacb25e44e304835831.jpg

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 7 timer siden:

Så var det pakningssilikonen som fulgte med pakningssettet. Jeg brukte hele tuben på endene av innsuget, men sitter likevel igjen med en følelse av at dette ikke er helt tett. Nå er det kanskje ikke det store trykket her så det går bra likevel. Vi får se når tiden er inne.

20180502_214004.jpg.cafc17ed67365bacb25e44e304835831.jpg

 

Pass på at det er tett, jeg klemte ut siste rest av pakningsilikonen i enden av innsuget og det jeg trodde var nok viste seg å være akkurat litt for lite i bakkant ved styrbord topp. Motoren kvitta seg godt med olje der ved litt turtall.

Link to post
Share on other sites

Tips til justering av ventiler med hydrauliske løftere:

Ta en fordeler og fjern vinkeldrevet som går i inngrep med kammen og ta av rotoren. Sett inn fordeleren i hullet sitt. Nå kan du kjøre oljepumpa med en batteridrill:thumbsup:

Du justerer mutterne til vippearmene til det ikke er slakk mellom støtstang og vippearm, og så en halv runde til. Hvis innsuget ikke er montert ennå kan du se om løfterne er komprimert, altså om du har skrudd for langt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...