Jump to content

Volvo Penta AQ225D Redneckoverhaling


pero

Recommended Posts

DieselDahl skrev 12 minutter siden:

Det er forskjell på 305 og 350 svinghjul og begge finnes i to diametere, før og etter ‘86?

Takker. Nå er begge motorene 305, og svinghjulene er like. Ikke noe problem heller siden jeg bruker det som satt på motoren. Var av nyskjerrighet jeg lurte på dette.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt fremdrift i pinsen tross alt. Er nesten bare å motere alt nå og gjøre et forsøk på å få liv i jernklumpen. Så forgasser ble montert i dag, fordeler likeså. Hadde glant meg firkantet på youtube for å forstå vinkel osv på det hele, men jeg ble likevel ikke helt klok. Etter oppskriften så skal man sette sylinder 1 i kompresjonsfasen og stoppe omtrent på øvre dødpunkt. Fulgte med på ventilene og mente jeg hadde funnet korrekt stille, med merket på demperhjulet i ØD. Stilte så på oljepumpe så den skulle passe rett på i forhold til å senke fordeleren ned på plassen sin. Da skulle rotoren peke mot fremre bolt på innsuget til sylinder 7. Smakk så falt den ned og rotor pekte nå ganske perfekt mot sylinder nr 1. Satte på fordelerlokket så det passet akkurat med sylinder 1 og det meste skulle være greit.

Så tok jeg en titt på et gammelt bilde fra den motoren som satt i båten, og jeg ble i tvil. Det står ikke likt.

Gammel_motor_fordelervinkel.jpg.7f8cc96dabab4bd2bcb2fa18ed8de948.jpg

Ny_motor_fordelervinkel.jpg.b68ed7e7f3751691f90c7dcf9086dd8f.jpg

For meg så ser det ut som om jeg har havnet ca 90 grader moturs i forhold til det det var på den gamle installasjonen. Så nå er det tilbake til youtube for å se hvordan proffene gjør det.

Legger ved et par andre bilder fra dagens innsats også.

20180521_185101.jpg.17136deb2c1a0ab9148bcfdabafae3c6.jpg20180521_185110.jpg.f4cbeefec5ed063d9d69a71df2bd03bc.jpg20180521_185052.jpg.c85ac9fdb69bc6ef130247727ed4f7dc.jpg

FF

 

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sylinder nr. 1 og begge ventiler lukket. Stempel på topp, bruk ståltråd gjennom plugghullet på enern. Da skal rotoren peke til pluggledningen i fordelerlokket som linker til sylinder nr. 1. Og så må du sjekke tenningsrekkefølgen. Husker ikke om det er oljepumpen eller rotorakslingen som blir drevet av kamakslingen på disse motorene. Men poenget er uansett de tre første linjene i denne tiraden. Gi blaffen i fortenning på dette punktet. Om du gjør som beskrevet kan du ikke få 180 grader feil. 

 

Det er lettere om man jobber med en halv motor, altså en som er firesylindret, der står ikke punktene til pluggkablene så tett. 

Link to post
Share on other sites

Får se på det i morgen @Hulda

Tenningsrekkefølge er 18436572 og det er fordelerakselen som drives av kammen, oljepumpa henger på i bunnen av fordeleraksel. Så for å tenke litt utenfor boksen så er det viktigste da at fordeler peker mot tennkabel til sylinder nr 1. (ved øvre dødpunkt, begge ventiler lukket for ordens skyld) Hvor man setter ned fordeleren på kammen har da mindre betydning så lenge den treffer korrekt tennkabel. Undrer da litt på snuttene som ligger ute som gjerne vil at rotor også skal peke mot sylinder 1. Ser på den gamle installasjonen at tennkabel til nr 1 står mot sylinder nr 6, men dette har nok ingen betyding ut over det estetiske da. Pent skal det jo være..

Link to post
Share on other sites

Grunnen til bemerkningen med oljepumpe/fordeler, er at det ville vel da være naturlig å få fordelerakslingen korrekt på kammen, og så klaske oljepumpen opptil. Ikke glem trikset med ståltråden i plugghullet. Da kjenner du eksakt øvre dødpunkt. Vi pleide å bruke en sveisetråd, den gangen vi bedrev gassveising.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det foreskrives en bestemt retning på rotoren er to: Mange fordelerlokk har nummererte kontakter, og tannhjulet på fordelerakselen har vel 13 tenner eller noe. Det går i alle fall ikke opp i åtte. Du får forskjellig vinkel på rotoren mot kontaktene i lokket hvis du velger en annen plassering. Du får nok start men det kan bli litt langt for gnisten å hoppe, særlig med høy belastning. Denne motoren skal vel ha 34-36 grader fortenning på maks og ca 8 på tomgang så da må rotoren treffe nogenlunde i dette intervallet. 

Ellers tenkte jeg på svinghjulet igjen. Det som hadde mange hull borret på ene siden kan se ut som om er et ombalansert 350-hjul?

Link to post
Share on other sites

Takker for info, da lar jeg det stå som det står frem til oppstart. Skal også dobbeltsjekke ødp med egnet verktøy for å kontrollere at den opprinnelige innstillingen er korrekt.

 

I påvente av den siste pluggen, nå kjøper jeg det jeg finner som skal kunne passe, så et det andre gjøremål som kan utøves. Innvendig rens etter Ingrid Espelid Hovigmetoden. Mulig jeg tar meg vann over hodet nå, jeg aner jo ikke om rikshusmoren noensinne har helt eddik i en V8, men det er detaljer. Man tager det man haver av slanger, rørstusser, slangeklemmer og silikonpakning. Så raider man Coopen for eddikkessens og sitronsyre, klipper ledningen til kjølsvinpumpa i båten og tar det største karet man finner. Blander dette med umålt mengde vann og kjører i gang. 

 

Jeg er ikke begunstiget med varmt vann i hageslangen, så effekten er kanskje litt begrenset. Da får heller tiden virke for meg. Den står nå med blandingen i systemet og får stå slik til i morgen. Så får vi se om det blir oppvasktabletter eller ferdigkjøpt systemrens i neste runde.

 

FF..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så har det endelig kommet til litt fremdrift igjen. Har brukt 3 uker på å lete en siste tennplugg. Burde vel ha byttet alle etter boka, men jeg manglet jo bare en. Champion er det knapt noen som fører, så til slutt gikk jeg innom BilXtra 400 meter borti veien her, de bestilte og de hadde den dagen etter. Bosch selvsagt, så en Bosch og 7 Champion er nå motert. Det tenner sikkert likevel.

 

Måtte krype til korset og kjøpe original eksosmanifoldpakning. Trodde de solgte Amcar deler på hvert gatehjørne, men det ser ut til at Trump-effekten har slått til. Sikkert tollbariere eller noe på dette. Samma det,

 nå skal det monteres og testes. Og her trenger jeg hjelp.

Har ledningsnett, men jeg skrur ikke ut hele dashbordet i båten for å koble dette sammen med originalkabler. Så hvilke kabler MÅ være koblet for at dette skal kunne gi gnist? Kan dra starteren på skrutrekker, jeg trenger bare få tenning på, og en forsikring om at jeg ikke tar dynamoen med feil tilkobling. Legger ved koblingsskjema fra originalbrosjyren:

Ledningsnett.jpg.b7fe575358086f80099dc45273b54404.jpg

Noen tips på hva jeg må lage bro på her?

Fordeleren har to kabler, en lilla og en grå, de skal sikkert inn på coilen, men hvem skal på + og hvem på -?

Går ut og skrur ihop. Får jeg gode tips så drar jeg på starteren i løpet av ettermiddagen og gir neglisjerer advarslene om bruk av åpen ild....

 

Link to post
Share on other sites

Rettelse, lilla og sort fra fordeler. Antar at sort er minus..

Skrudde ut blindplugg på manifold for å renske ut litt. Potte tett der.. av olje iblandet det jeg mener må være rust. Det må altså ha vært olje i kjølevannet på et tidspunkt. Greia er at jeg har 5 (!) manifolder fra 2 motorer, så jeg aner ikke hvilken motor denne er fra. 

Vann i oljen forstår jeg. Sprekk i riser, vann kommer inn gjennom eksosmanifold. Olje i vannet, stort sett gåen toppakning? 

Spørsmålet er: manifold med olje, det må være fra tidligere feil, river jeg den av og monterer en med større tæring? Har tatt de to som ser best ut. En er sprukket, en er tett av rust, den siste ser ikke så bra ut, men virker antakeligvis greit med inngående rens.20180609_175350.jpg.913d6a65abcaeafd893b773c4a310b12.jpg

 

20180609_170923.jpg

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 8 timer siden:

Så har det endelig kommet til litt fremdrift igjen. Har brukt 3 uker på å lete en siste tennplugg. Burde vel ha byttet alle etter boka, men jeg manglet jo bare en. Champion er det knapt noen som fører, så til slutt gikk jeg innom BilXtra 400 meter borti veien her, de bestilte og de hadde den dagen etter. Bosch selvsagt, så en Bosch og 7 Champion er nå motert. Det tenner sikkert likevel.

 

Måtte krype til korset og kjøpe original eksosmanifoldpakning. Trodde de solgte Amcar deler på hvert gatehjørne, men det ser ut til at Trump-effekten har slått til. Sikkert tollbariere eller noe på dette. Samma det,

 nå skal det monteres og testes. Og her trenger jeg hjelp.

Har ledningsnett, men jeg skrur ikke ut hele dashbordet i båten for å koble dette sammen med originalkabler. Så hvilke kabler MÅ være koblet for at dette skal kunne gi gnist? Kan dra starteren på skrutrekker, jeg trenger bare få tenning på, og en forsikring om at jeg ikke tar dynamoen med feil tilkobling. Legger ved koblingsskjema fra originalbrosjyren:

Ledningsnett.jpg.b7fe575358086f80099dc45273b54404.jpg

Noen tips på hva jeg må lage bro på her?

Fordeleren har to kabler, en lilla og en grå, de skal sikkert inn på coilen, men hvem skal på + og hvem på -?

Går ut og skrur ihop. Får jeg gode tips så drar jeg på starteren i løpet av ettermiddagen og gir neglisjerer advarslene om bruk av åpen ild....

 

Dette er ikke så veldig komplisert. Får å starte trenger du tenningsbryteren [KEY] som har tre tilkoblinger: 30 (Batteri-pluss fra starteren) RØD A, 15 (ignition) G, som gir spenning til coil + via en motstand, samt til instrumenter, varmeelement på choke, exiterspenning på dynamo og evt til bensinpumperelè. Den andre utgangen fra tenningsbryteren er 50 (gul/rød) til starterinnslaget.

Som du ser går det en ledning til pluss på coilen fra starterinnslaget. Den gir 12V når du kjører på starteren mens motstanden som nevnt over reduserer coilspenningen til 9V under drift.

Koblingen mellom coil og fordeler er litt merkelig tegnet her fordi minus på coil skal få brytersignal fra "stiften" i fordeleren via den grå ledningen. Signalet går også til turtelleren. (H). Hvis du har fordeler med elektronisk giver sitter det en forsterker i fordeleren og den må ha både pluss og minus, altså lilla fra coil + og svart til jord.

 

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 18 timer siden:

 har det endelig kommet til litt fremdrift igjen. Har brukt 3 uker på å lete en siste tennplugg. Burde vel ha byttet alle etter boka, men jeg manglet jo bare en. Champion er det knapt noen som fører, så til slutt gikk jeg innom BilXtra 400 meter borti veien her, de bestilte og de hadde den dagen etter. Bosch selvsagt, så en Bosch og 7 Champion er nå motert. Det tenner sikkert likevel.

Ler meg ihjel! Digger jobben du gjør her - gjennomført fra a-å :lol:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 10 timer siden:

Digger jobben du gjør her - gjennomført fra a-å :lol:

Takker så mye for det.

I avdelingen for ting man ikke skal gjøre, så er vel genbruk av pakninger noe man absolutt ikke bør gjøre for mye av. Jeg har byttet toppakninger selvsagt, og også manifoldpakninger. Det var forresten ingenting igjen av de sistnevnte, så der måtte det inn nytt. Samtidig skulle jeg kjøpe nye pakninger til riserne når jeg først var innom LaSa i Oslo. De var imidlertid tomme for disse. Så for midlertidig montering og oppstart, så har jeg pusset på de gamle, og skrudd de på. Disse skal jeg bytte, lekkasje her er ikke sunt, men for en testkjøring så får det heller holde.

20180610_103344.jpg.8ea98521417caa9cb0fd22499b826524.jpg

Smurte på med pakningssilikon i tillegg, så får det holde de minuttene jeg trenger for å vite om alt er ok.

Dernest var det gjort en merkelig manøver på strammebraketten til dynamoen. Det var påmontert et blekk som igjen hadde hull til bolten til dynamoen. Jeg forstod ikke meningen før jeg forsøkte å montere dette selv. Buen på braketten kommer i konflikt med dynamoen så den ikke passer. Enten må braketten rettes ut, da kreves det smed, eller så må man gjøre tilpasninger. Dersom braketten settes på fremsiden av dynamoen så går det bra, men da må det inn spacer. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde noen muttere som kunne brukes.

20180610_131303.jpg.c09f122f41d0c714c2787303832aa689.jpg

Da ble det plass til innstramming. Må bytte ut disse med syrefaste muttere, men det får bli i morgen eller en annen dag. Det passet slik i hvert fall.

20180610_131256.jpg.17ce12080b403706253d776cb7e56122.jpg

Det beste hadde nok vært en rettere brakett, og legge den på baksiden som den egentlig skal. Den er ganske nært vifta på dynamoen, men det er den også på opphenget overkant, så da går nok dette bra. Det vises ikke på bildet riktignok.

 

Tommer er mangelvare, jeg føler at jeg er konstant på jakt etter de rette boltene. Forgasseren hadde jeg lange bolter til, de skulle være korte. Så da tok jeg de som var til innfesting av coilbraketten. Så nå som jeg skulle feste nettopp coilbraketten, så fant jeg at jeg hadde noen ekstra av de korteste boltene til riserene. De var litt for lange, så der ble det også på med M10 muttere for å få dratt til ordentlig. Har ikke bilde av dette heller, og også her skal de byttes til syrefast.

 

Takk til @DieselDahl for tips om koblinger. Nå er det bare å få montert kjølingen og nødvendige kabler. Litt usikker på motstanden til coil, den sitter antakelig på båten et sted vil jeg tro. Og så er det et skrikende behov for syrefaste slangeklemmer, det er benyttet en og annen galvansiert i fortiden her. De skal bort, så da ble det ikke start i dag heller. Antakelig mest fordi jeg gruer meg til å se om alt faktisk er korrekt montert og virker. Kanskje jeg bare skulle sette inn motoren, få båten på sjøen og ta overraskelsene der i stedet... 

 

Må bygge meg et rammeverk for å få ut den gamle motoren og den nye inn også. Har ikke direkte tilgang til løfteutstyr, selv om bonden har en traktor der båten står. Usikker på om den klarer å løfte høyt nok, og tungt nok, men nå vil jeg ha dette ut. Vil 2"*4" doblet opp til 4"*4" skrudd godt i hop på flasken med et spenn på 4 meter kunne bære dette? Vi snakker vel nærmere 400 kg med alt montert. Lite lyst til å ha støttepunkter inne i båten, det blir mye jobb for å spre vekta over et stort område i så fall. Noen som har utført geniale gjør-det-selv-metoder for å få motorer ut og inn? Båten står utendørs til info.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte 3× 48/198 skrudd sammen når jeg løftet ut min motor på ca 350kg. Disse lagret jeg opp med doble 48/198 i hver ende og doble48/98 til staver? better safe than sorry?

Spennet var vel rundt 5meter. Brukte så to kjettingtaljer festet i kjetting som var surret rundt dragern. Heiste motorn opp. Satt neste talje i og drog den fremover mens jeg slakket første talje. Så flytte jeg talje og fortsatte. jobbet meg bakover med disse? 

Link to post
Share on other sites

@boble65 Takker for beskrivelsen. Bør nok opp på 48/198 ja, men 3x? Blir er kortere spenn for min del, så jeg håper det er nok med 2, mest fordi jeg vil forsøke å bruke kjølrulle fra Biltema:

1569196864_Kjlrulle.jpg.529f311c69f9fd40dd455e2e00a830b8.jpg

..og så lage et oppheng for vinsjen med stålwire:

wire.jpg.8f31b4811285ccc3c9fdbe2be1bee37c.jpg

 

Dobler wiren og bruker 3 wirelåser. Wiren har en brukkstyrke på 1600 kg, bør holde. Håpet er da at det vil være mulig å klare å dra motoren sideveis med rulla liggende på topp av den doble 48/198. Det hadde vært enklere med en hjullaster...;-)

Link to post
Share on other sites

pero skrev 45 minutter siden:

... jeg vil forsøke å bruke kjølrulle fra Biltema:

 

..og så lage et oppheng for vinsjen med stålwire:

 

 

Dobler wiren og bruker 3 wirelåser. Wiren har en brukkstyrke på 1600 kg, bør holde. 

Obs Obs! Det er spesielle wirelåser for løft! Gå heller for kjetting om du har mulighet, da kan du bruke sjakkel, det er sikrere. Tenker du å tre en bolt gjennom kjølrullen og wire i hver ende?

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Har vurdert bolt og kjetting, men tanken var å tre wiren gjennom rulla. Frykten er at den graver seg inn i rulla som dermed ikke lar seg rikke. Kjetting får jeg ikke gjennom rulla, så det ene eksluderer det andre her. En metallfelg fra f.eks trillebår uten dekk hadde kanskje vært løsningen, men tilgang og pris reduserer opsjonene.. Når jeg tenker på det så har jeg metallfelg på trillebåra min, men om den igjen tåler 400 kg er jeg ikke sikker på.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant meg en brukt HIAB 1,7TM elektrohydraulisk kran billig på finn, som jeg lagde en ramme til og skrudde fast i en henger :saint: Den er sprek nok. Men en portal med løpekatt og kjettingtalje er nok tingen, tror jeg hadde gått for 48x198 på høykant og en 48x98 over og under rikelig skrudd fast. Løpekatten bør ha rulle eller ruller med litt diameter og av hardt materiale. Biltema har noen kjølruller med større diameter i hardplast ellers burde en stålfelg gjøre nytten.... Ellers hadde jeg helst hatt en stålplate på hver side med lang bolt over og under. Kjetting derfra.

@pero jeg tror forgasseren egentlig skal sitte med pinneskruer og muttere. Når det gjelder formotstand så er det ikke sikkert din coil skal ha det. Det er bare hvis det er en 9Volts coil. 

Når det gjelder pakninger, har du hørt om klingelitt? Eller Klingerseal/Klingersil som det kanskje heter? Det er ark av pakningsmateriale, egentlig litt tjukk massiv papp, som du skjærer til som ny pakning. Brukes også i originalpakninger og funker fint til eksospakning. (En kompis brukte litt av dørtrekket på en SAAB 96 til rallybilen sin..... :clap:

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra kjetting til viktigere ting. Fokus mann, fokus, jeg tenker for langt frem. Helt til helgen, men før det så må jeg få på plass alt som skal på plass. Det er lettere sagt enn gjort. Ryddig og ordentlig som jeg er ( ikke se på periferien på bildene er dere snille) så tar jeg selvsagt bilder av alt hele tiden, men å finne et eneste bilde som viser hvordan tingene var er likefullt plent umulig. Noe så enkelt som å finne ut hva som er inn og hva som er ut på bensinpumpa ser ut til å være noe for Ms Marple, Poirot eller Sherlock.

Fornuften vinner ikke alltid, men å blåse inn, eller enda verre, suge i bensinslanger for å få en indikasjon på hvor og hvilken vei bensinen skal gå gir assosiasjoner tilbake fra ungdommen da fars hevert til omtapping av vin ble benyttet til å få ut to liter bensin fra mors Mazda 1300 til avbenyttelse på den håpefulles moped. Smaken kjenner jeg enda, og overhøvlingen fra gamlingen når han skulle tappe om rabarbravinen med selvsamme hevert krever fortsatt terapitimer. Det er slike sår som leges sent...

 

Jeg tror jeg har funnet ut av det, og om det er feil så vil det vises kjapt. Jeg har montert alt som jeg mener er mulig å montere, av kjøling, bensinslanger med nyinnkjøpt filer, kabler etc. Så jeg tror sannelig at det kan ligge an til å plage naboene i helgen med (forhåpentligvis) lyden av en udempet GM Small Block om bensinen til gressklipperen fra i fjor har høyt nok oktantall til å antenne som det skal. 20180614_164059.jpg.097358b5fca9e70242719e867f91dea3.jpg

Har fylt på vann og lar det stå over natten for å se om nivået minker alarmerende. Om ikke så skal det la seg gjøre å koble til med batteri, en god slump bensin (skal det være 95 eller 98 oktan på disse?) og forhåpentligvis fyring. Har ikke kjøpt inn startgass, så man får tro at det går uten. Får dreie pallen ut i garasjeåpningen til helgen og la det stå til. Går det så skal den monteres i båten, og båten ut neste uke. Er fortsatt optimist...

FF.

20180614_164104.jpg

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 9 timer siden:

en god slump bensin (skal det være 95 eller 98 oktan på disse?)

Disse fyrer på alt fra 87 oktan og opp...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Nå ligner det noe. Det er vel 91 oktan som er kravet til disse, eller 87 på amerikansk. Oktantallet er for øvrig ikke noen angivelse av hvor lett den antenner, snarere hvor stor motstand den har mot antenning. Det var en sånn miljøgreie på 70 og 80-tallet at biler skulle lages for å gå på blyfri bensin, så da måtte kompresjonen ned. Det medførte dårligere virkningsgrad så motorene brukte mer bensin og gikk dårligere. Bensinprodusentene lagde da bensin uten bly men med forskjellig annet som ikke var så bra.... Så kom fastburn, vortec, APC, leanburn, skyactive CGI, TFSI osv...….. ingen som sliter med lavoktan bensin nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...