Jump to content

Vindø 50 ut av naustet etter 23 år


Kaptein Blåtann

Recommended Posts

SeilPåSkrå skrev for 1 time siden:

Vakker båt. Leverte seil og rigg til båten du fikk masten fra. Mener å huske at alt var bra på riggen du har i dag. 

Følger man selden sine anbefalinger, burde stående rigg byttes, men alt så bra ut. 

 Regner med at det er alderen som gjør at det anbefales å skifte ut den stående riggen, har bare kikket raskt over, regner uansett med å måtte ha nytt ettersom målene mellom mastefoten og innfestingene på 45'en den kom fra, ikke er helt de samme som på 50'en.

Mastehøyden og bommen er derimot helt identiske mål:smiley:

 

Ellers så fortsatte jeg litt på gårsdagens avsporing i kveld, alltid gøy å få gamle ting til å skinne igjen.

IMG_20180328_214016.jpg.179dd9767cef04780bdb17835ae844ec.jpg

Litt usikker på hvor mye sliping som skal til for å få den helt blank.... 

noen tips å hente??

 

 

 

Link to post
Share on other sites

On 3/27/2018 at 7:45 AM, Pinkvin said:

Som regel ikke særlig pent med hagebåt. Men med en så pen båt så slo det meg at det ikke gjør noe, i det hele tatt. Gratulerer med nydelig båt :-) 

 

Tiltredes!

Skulle akkurat til å si det samme . .  :yesnod:

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eneste havet under kjølen i år blir nok blomsterhavet:diving:

IMG_20180507_215354.jpg.21188287619bf5ee540036809b7b1e69.jpg

 

Ellers så er toppen plukket i deler og rengjort.

IMG_20180507_214900.jpg.9a2c3270d6768db4a885d3f3fd329a86.jpg

Konstaterer med glede toppen er helt plan(godt innenfor 0,1mm alle  veier), og at ventilene ikke er spesielt slitt, og godt innenfor toleransene de skal ha

IMG_20180507_215141.jpg.b0104ed84fa43dff30b8593f1298a426.jpg

 

Blir en runde med sliping av ventilene og ventilsetene, sjekke dyser, ny toppakning, og sette sammen igjen.

 

Litt mere vrient med varmeveksleren :sweat:

Innmaten står fast i huset.

Har åpnet alle lokk, og brukt høytrykkspyler så langt det går an å spyle vekk den hvite guggen den står fast i.

Fant ut at eddik løser opp dette greiene, så nå ligger den og godgjør seg i et bad av godsakene.

IMG_20180507_215319.jpg.2590f57f811642d37b4cd3d3228991e4.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 1 time siden:

Systemrens er enda mer effektiv for å løse opp gammel gugge og rust.

 

Systemrens er i hovedsak sitronsyre, men også noe fosforsyre. 

 

https://www.maritim.no/content/mma/publish/11/1114/111407/13500-00+datablad.pdf

 

Og fosforsyre får en kjøpt veldig billig, bryggere bruker det til rens av bryggeriutstyr, feks Starsan:

 

https://www.brouwland.com/content/assets/docs/Star_San_HB_SDS_NO.pdf

--

 

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Pinkvin said:

 

Systemrens er i hovedsak sitronsyre, men også noe fosforsyre. 

 

https://www.maritim.no/content/mma/publish/11/1114/111407/13500-00+datablad.pdf

 

Og fosforsyre får en kjøpt veldig billig, bryggere bruker det til rens av bryggeriutstyr, feks Starsan:

 

https://www.brouwland.com/content/assets/docs/Star_San_HB_SDS_NO.pdf

--

 

Bare husk at Starsan skummer veldig... ?

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott skute! :thumbsup: Dette blir veldig spennende å følge med på. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er endelig innmaten kommet ut av varmeveksler-huset. Det tok en uke i systemrens bad, og kreativ bruk av høytrykkspyler, men allikevel så var det brutal makt i form av slegge som fikk det til å løsne.

IMG_20180522_190245.jpg.91770795bb0024214b27979852b83430.jpg

 

Det ble ganske synlig etter ukesbadet og spylingen at huset har såpass mye tæringer at det ikke er aktuelt å bruke videre, det er nesten tæret hull flere steder.

IMG_20180522_190151.jpg.b480fdc2a6641c0b9b31e58b73b28960.jpg

IMG_20180522_190301.jpg.85c617a560f9941022a39efd92a802e0.jpg

 

Var kanskje ikke så mye annet å vente etter såpass mange år med stillestående kjølevæske. 

Heldigvis så ser det ut til at aluminiumstoppen ikke har tilsvarende skader:clap:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det går sakte, men dog på fram med prosjektet. 

Overbygg og cockpit har blitt pusset, beiset, oljet, og har fått første lag med lakk.

IMG_20180716_175222.jpg.3e64210d7feb7a3fb8677de05febfe15.jpg

Her fra vi "kledde av" båten i fjor sommer, skraping, pussing og beising av overbygg.

IMG_20180716_175227.jpg.acd7fa6e9364123f741ea9a2201b4428.jpg

 

IMG_20181014_194725.jpg.5407e0896005a345bf14843e944aa7c1.jpg

Det går i Jotun produkter, Mahogany Restorer, Clipper olje, og Benar Marine.

 

 

Det ble ikke gjort så mye mere enn dette i løpet av fjoråret, mye annet å henge fingrene i....

 

Fram til midt på sommeren i år har det heller ikke skjedd så mye, men noe er det jo blitt.

 

Vinduer som var satt inn i overbygget med silikon ble tatt ut, og falser frest reine ved hjelp av håndoverfres med kulelager-styring.

Satte på kulelager med størrelse slik at det ble frest av ca 0,5-1mm i falsbredden, og tilsvarende på dybden, da fikk jeg et reint og godt utgangspunkt for ny-innsetting av glass.

Silikonen satt godt fast i glasset, men lot seg fjerne med industriblad, og deretter skrubbing med Magic-svamp fra Europris.

 

Denne jobben var helt nødvendig ettersom silikonen delvis hadde sluppet taket i mahognyen og ville gitt lekkasjer.

Oljet og lakket ett strøk i falsene før glassene ble satt inn med tec-7.

IMG_20190704_135159.jpg.2effb385d60eacdaa2e4b45abc75bb6e.jpg

Før fresing

IMG_20190704_135213.jpg.66de19d1feabcc42c33f830d28b12025.jpg

Etter fresing.

 

Litt behandling av Chrome-detaljer er jo også morro innimellom, Autosol gjør underverker :thumbsup:

 

IMG_20180715_164918.jpg.36f283deca0e9617d4d4d025c53b9866.jpg

Før

 

IMG_20180715_164944.jpg.49cb3ec629b4d0772c9a329a471f755a.jpg

Etter 

 

Bruker litt tid på motoren nå før jul, har satt sammen topplokket

IMG_20191209_194517.jpg.efac5716b2cebc6251fcf39f64b4eb65.jpg

Ventiler er slipt og kommet på plass

 

IMG_20191209_192101.jpg.b668b962acbd511ca919c1a839c575e7.jpg

Modifisert skrutvinge til innsetting av ventilene

IMG_20191209_192109.jpg.d8e628423a7034c291d9b2ebb02abaaa.jpg

 

Ferskvannspumpen har fått nye lagre. Det får holde til prøvestart av motoren.

Det er en del tæring i pumpehuset, så det må vurderes ny pumpe fra Indenor retro hvis motoren starter og går. :pray:

 

 

IMG_20191209_202424.jpg.9674578a6174d7df7240f4b2c97ba840.jpg

Begge lagrene kom på 237,- kroner hos E.Lund maskin a/s.

 

Fant toppakning til 700,- kroner i nærområdet via Finn.no forrige dagen, så nå er neste å få satt sammen motoren og se om beistet starter :clap:

 

Fortsatt mye godt arbeid å ta tak i, men er optimistisk med tanke å sjøsetting i 2020

 

I mellomtiden nyter vi Hjeltefjorden fra lånt Albin Siesta, har fra Juli '19

IMG_20190726_215618.jpg.95063566ac2c2f408eb0935af20a264b.jpg

 

IMG_20190727_231435.jpg.89f6e955aeae998961d06d4593579ed3.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

Har vært oppi her i dag for å ta ut dieseltanken.

IMG_20200122_223606.jpg.01562ef1643975c1b907b7f488f9a6df.jpg

 

 

Var litt vrient å komme til et par slangeklemmer bare ved å henge opp-ned gjennom luken, så da var det bare til å krabbe oppi.

 

Utsikten fra oppi benken:

Screenshot_20200123-001144.png.6e875e8cf56d1c55be3efec8cfae1100.png

 

Var en liten stund litt bekymret for om jeg skulle klare å komme ut igjen :confused:

 

Tanken vel plassert på verkstedsgulvet:

IMG_20200122_225205.jpg.3ceab455b6600a834a6254291f91152b.jpg

 

Drenering i nederste hjørnet:

IMG_20200122_225432.jpg.cd74cf39bc604a91dc8d81f6aced6e0a.jpg

 

En liten kikk innvendig:

IMG_20200122_225250.jpg.178fb56e22d406581404aff61e4bc10e.jpg

Det vises tydelig hvor høyt det har stått diesel gjennom noen og tjue år.

 

ser at det finnes noen gamle tråder med vasketips, så satser på blank og rein tank innvendig og utvendig etterhvert.

 

Rustfri tank, ca 85 liter.

Står en tilsvarende på andre siden av cockpit også, så da blir vel kapasiteten sånn ca 160 liter i praksis..

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne at i dag startet motoren :clap:

IMG_20200125_173320.jpg.47458a38783242bdbd21e3b4b90c05df.jpg

 

IMG_20200125_170016.jpg.7d82c22abdef91829553e9bf6fe1987b.jpg

 

Etter litt trøbbel med å få strøm på glødepluggene og en dårlig strømkobling inn på startmotoren, så tror jeg motoren på neste forsøk gjorde 2 kompresjoner og startet velvillig etter at glødingen ble i orden.

Ingen hosting og harking, bare rett på med jevn og fin gange :cheers:

Det lekker fra Ferskvannspumpen, men ellers så ser det lovende ut :thumbsup:

 

Gleder meg til i morgen, da skal jeg starte den opp igjen, så tror jeg at jeg skal sette meg på benken inne i båten, og bare kikke på (og høre på ) at motoren går mens jeg leser på Baatplassen.no :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Härligt!

 

Det finns nästan inget bättre än att dra igång en motor som går prefekt efter att man haft den helt nedplockad och tillfixad. Samtidigt finns det nästan inget mer irriterande än en motor som INTE går som den skall när man tror man fixat till ett uppenbart fel....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...