Jump to content

Vindø 50 ut av naustet etter 23 år


Kaptein Blåtann

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Setter nye skruer og ny pakning på gammelt mannhull i dieseltankene.

IMG_20200209_203513.jpg.c2e519715a796b17943571d9d2af9ec7.jpg

Platen i tanken er så langt jeg klarer å måle 1,6mm (rustfritt), mens platen i lokket er 3mm.

Dette var tidligere skrudd med selvborende skruer av dette slaget:

IMG_20200211_211604.jpg.e177235371197f6a075ca64e4d99d210.jpg

Tenker at disse ikke vil tåle å bli skrudd av og på så mange ganger, så velger å bytte til skrue og mutter.

 

Setter skrue med mutter og lager frihull i lokket, pakning under skruehode inni tank

IMG_20200211_213912.jpg.73a5355b795d623e475c65bf621e8d21.jpg

 

Legger mellom 2mm gummimatte.

Avstand mellom skruer er ca 60mm.

Gjør nå et forsøk om dette er tett nok eller om det må dobles antall skruer for å få nok press på pakningen, vil nødig ha diesellekkasje ombord.

 

Tanken er satt på høykant og fyllt med vann til ca 10 cm over mannhullet.

IMG_20200211_210547.jpg.b3fb010c8ea85dc9ab10a13af5cba1dd.jpg

 

Har videre gjort hullet fra tankmåleren større, sånn at det er mulig å komme til andre siden av svalpeskottet for rengjøring.

IMG_20200209_203449.jpg.b382e6b514b9dc34415e630f58759948.jpg

 

Setter så tankmåleren fast i nytt lokk.

IMG_20200210_205814.jpg.cd731fd487ffba56bfc7e920d36e65b0.jpg

IMG_20200210_205806.jpg.de2258f88aaa618413b1a2c3d48345ff.jpg

Gjenstår bare å tilpasse størrelsen på lokket til hullet i tanken :smiley:

 

Redigert av Kaptein Blåtann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt utendørs arbeid i dag, prøver å spyle av noen lag med gammelt bunnstoff, må nok til med noe kraftigere enn en gammel Karcher spyler... kanskje noe hokus-pokus å smøre på?

IMG_20200321_152400.jpg.53ee9cf048672be54958edbad0b62e74.jpg

 

Det røde laget er nok en primer, sitter stort sett som fjell, men det gjør også flere lag med bunnstoff utenpå :sad:

 

 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 12 minutter siden:

Kaustiksoda fra dagligvaren og tapetlim fra byggsjappa. Du finner sikkert blandingsforholdet via Google. Da har du malingsfjerner i bøtter og spann, bokstavelig talt :-). Klin på, vent, spyl av. 

 

Gjorde et halvhjertet forsøk på dette for et par år siden, ingen effekt, men tenkte kanskje å prøve igjen, var nok sikkert både feil blandingsforhold og for lite tålmodighet :tongue:, jeg får gjøre som du foreslår; spørre min venn Google, og få en haug med treff fra Baatplassen :wink:.

 

Regner med at primeren overlever dette, eller går den med i samme slengen?

 

En gang på slutten av 90' tallet lærte jeg ihvertfall at det kan virke på vanlig innendørs maling, men lærte i samme slengen at det ikke var lurt å blande i en hvilken som helst gammel panne... tror ikke det var noe igjen av aluminiumsbunnen i mor sin lapskaus-panne når det hadde frest ferdig :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med litt flaks så ender en opp med lutafisk i den panna ;-). 

 

Primeren tåler dette sålangt jeg kan huske i hvertfall.  

----

Husker det med hjemmelaga malingsfjerner helt fra barndommen, når jeg var med de første turene på slippen og snekka skulle "skrapes". Var det fint vær så var det godt humør i takt med at de voksne (mennene) drakk noen langpils underveis. 

 

Blåselampe og lakk som bobla og krølla seg, alle luktene. 

----

Rette oppskriften og en viss tolmodighet så virker det. Selv er jeg for lat. Planer over med eksentersliper og 60-80 papir. På med nytt bunnstoff eller flekking. 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 46 minutter siden:

Kaustiksoda fra dagligvaren og tapetlim fra byggsjappa. Du finner sikkert blandingsforholdet via Google. Da har du malingsfjerner i bøtter og spann, bokstavelig talt :-). Klin på, vent, spyl av. 

 

Er det ikke også et råd å dekke til med plast og la det få virke en stund, ikke for utålmodig og ikke for tynn blanding.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Kaptein Blåtann skrev 5 minutter siden:

 

Takk :thumbsup:

 

 

 

Hvis du ser på 'Byggingen av Hulda, på oppfordring' ser du hvordan jeg fikset opp winchene mine. På slutten av alle sidene, tråden begynner på bli vel lang. Dessuten ser du også hvordan jeg trykktestet dieseltanken jeg sveiset opp. Fylle tanken med vann behøver ikke være tilstrekkelig. Diesel er myyye tynnere enn vann. En slange 8 meter opp vil gi et overtrykk på 0,8 bar. Det er tilstrekkelig overtrykk. 

Link to post
Share on other sites

Ellers så kan det rapporteres om store hull i skroget...

IMG_20200620_180358.jpg.e2eca72d7c1471e76308947615b2c569.jpg

 

Har en uke ferie neste uke, da blir det fulltids båtbygger/mekaniker/elektriker/...

Har litt gjenstående arbeider før sjøsetting er oppnåelig, neste nå er montering av baugpropell ( jada, skal slipe lenger ut :wink: ) og innsetting av nye skrog -gjennomføringer ( Trudesign )

Så skal jeg rane en bank sånn at jeg kan kjøpe kuleventilene :lipseal:

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Fylle tanken med vann behøver ikke være tilstrekkelig. Diesel er myyye tynnere enn vann. En slange 8 meter opp vil gi et overtrykk på 0,8 bar. Det er tilstrekkelig overtrykk. 

Jepp, dieselen trekker nok lettere ut, må ærlig talt innrømme at det har jeg ikke tenkt på i prosessen, men det jeg gjorde i tillegg til å bare la tanken stå på høykant med vann, var å lage litt overtrykk med blåseslangen i noen minutter, uten at det ga noe vann gjennom pakningen.

Nå er tankene vel plassert i båten, så det er bare å håpe at det holder tett :pray:

Man hullene er på toppen, så det er stort sett bare skvalping det skal holde tett for, og selvfølgelig når båten krenger under seiling :sailing:

 

Link to post
Share on other sites

Kaptein Blåtann skrev 1 time siden:

 

Er det egne smøremidler for vinsjer, eller er det båtvennlig grease som gjelder?

 

 

På den lille dingsen med fjær som lager selve "klikkinga" og låser vinsjen når den går "bakover" skal en bruke tynn olje. Jeg har brukt... eh, nærmeste tynne olje tenker jeg, som da vel betyr vanlig olje av ett eller annet slag, sikkert motorolje.  

 

Leste ett eller annet sted at en ikke skulle bruke grease der fordi den samler dritt og når den evt "stivner" pga manglende vedlikehold så kan "klikkedingsen" få en tendens til å henge. Og den påstanden støtter jeg da jeg har opplevd akkurat det, at jeg ikke har renset og smurt opp vinsjene ofte nok og har opplev at klikkinga blir svakere fordi greasen på klikkedingsen har stivnet litt og samlet opp litt dritt og sånn. 

 

Må vel innrømme at jeg har brukt den greasen jeg har hatt tilgjengelig. Om den er vannfast.. aner ikke. Kan ikke si at jeg har sett veldig mye spor etter vann i vinsjene jeg har overhalt. Prøver stort sett å seile uten å få vinsjene for mye under ;-)

------

En hører forskjell på lyden i vinsjene etter rens og smøring om vedlikeholdsintervallene har vært litt på den romslige siden. Tror nok det er viktigere å gjøre det regelmessig enn om greasen og olja er av riktig merke. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 35 minutter siden:

Dette med å seile så winchene drukner, må være spennende. Hever man blikket litt, vil man finne wincher som slipper inn regnvann. Så da forsvinnet oljen. Sort fett gir sorte render på dekk. En del australske er flinke til å lekke sjøvann.  

 

Mulig jeg har hatt flaksen og brukt vannfast grease da. Har ikke sett noe til sorte render på dekk. Kanskje vinsjene våre ikke slipper inn noe særlig med vann ovenfra.. aner ikke. Vet bare at jeg gjerne er litt treg på vedlikeholdsintervallet og ender med å gjøre det når jeg merker at det trengs. Er jo egentlig en enkel kosejobb så jeg burde gjøre det regelmessig. Men pokker... å gjøre det når en merker at det trengs er jo ikke feil det heller, eller?

Link to post
Share on other sites

Mine wincher fra Lewmar er beregnet på at vannet skal renne rett gjennom. Hansen er tett, annerledes konstruksjon. Sistnevnte trenger mindre service. Har aldri opplevd at winchene har blitt trege. Hansen har vel vært oppe for vedlikehold tre ganger påb15 år. Lewmar minst dobbelt så ofte. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...