Hulda Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Andersen. Nesten som Hansen. Kan ikke huske alt heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Winchene som jeg har d-montert her har stått i ro i 25 år, grease har tørket godt ut, så de er litt trege, men fungerende. Kommer opp i vaskefatet i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 HC Hansen ! anyway....kult å se gamle Barlow wincher......hadde det på mine Maxi-båter.....med en blå gummiering øverst, som skulle gjøre dem selftailing.......funket si-så-der ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Gunga Din skrev for 2 timer siden: HC Hansen ! Det var ikke HC Hansen. Det var HC Andersen. Det er her det begynner å bli vanskelig. HC Andersen laget Hans Christian båter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Hulda skrev for 5 timer siden: Det var ikke HC Hansen. Det var HC Andersen. Det er her det begynner å bli vanskelig. HC Andersen laget Hans Christian båter. ja....han kan ikke ha laget Andunger.......etter ’Den stygge andungen’ ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Hulda skrev On 26.6.2020 at 13.25: ........HC Andersen laget Hans Christian båter. Se vad jeg fant på Superbrugsen Hulda !.....han lager øl også..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Det må man si, en meget allsidig herre! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Han var vel plateprater på nrk P3 også... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Det blir veldig pent ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dreuf Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Wow! Hvilken behandling har du gjort på treverket her? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Gunga Din skrev for 2 timer siden: Det blir veldig pent ! Takk for det! Dreuf skrev for 1 time siden: Wow! Hvilken behandling har du gjort på treverket her? Her er rekkefølgen visualisert: All gammel lakk har blitt fjernet. Først skrape og varme, så en evighet med sandpapir. Har brukt Jotun sine produkter, først ett lag "mahogany restorer" (spritbeis) Deretter "Clipper 1" olje vårt i vått lenge, til slutt "Benar marine", har nå kommet til strøk 5. Lakken er våt når bildene er tatt, så det ser nok litt blankere ut enn hvordan det vil se ut når alt er ferdig... Kunne selvfølgelig valgt en lakk som er så blank ferdig tørket, men de blanke lakkene er ofte hardere, og sprekker lettere, spesielt om det kommer slag i overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Originalen var ikke bedre enn den flygelfinishen der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Kaptein Blåtann skrev 4 minutter siden: Kunne selvfølgelig valgt en lakk som er så blank ferdig tørket Dette er godkjent, og vel så det! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Kaptein Blåtann skrev 5 minutter siden: ........, spesielt om det kommer slag i overflaten. og det kommer.......Vindö-seilere har alltid en lakk-burk og pensel ombord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 (redigert) Godkjent? Nånei, han har sleiva nedpå teakdekket ? nydelig arbeid ??? Redigert 4.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Gøy å følge med på fremgangen her. Keep up the good work :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Eureka skrev 9 minutter siden: Godkjent? Nånei, han har sleiva nedpå teakdekket ? Skulle visst brukt Photoshop, men får vel ta fram sandpapiret igjen Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Winchene er vel på plass igjen Og 2 av 8 ventiler er ferdige Bare denne lille samlingen igjen å montere Ikke akkurat budsjettvennlig med Trudesign, men tenker det er verdt investeringen.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Og utrolig lett å bruke ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 12.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2020 Kjemper på for å få båten på vannet, har satt på varme under presenningen og lakket i dag, klarte dessverre å få overbygget duggmatt tidligere i sommer, tøffet meg med lakking om ettermiddagen uten pressenningen på, kan si det sånn at det var ikke førstepremie trikset Ellers så har bunnstoff kommet på, og det elektriske er ca 98 prosent ferdig 50mm2 kabler på baugpropellen, ca 80cm strekk fra batteriet. 16mm2 kabler bak til startbatteri/dynamo Ny og lekker visp på baugpropellen, 3kw Vetus av noe eldre årgang, men deler finnes å få kjøpt Har begynt å kikke på rulleforstagene jeg har liggende, tror jeg velger å smøre opp og sette på Hood systemet som fulgte med båten, alternativet er en Furlex som fulgte med masten vi hentet i Tønsberg for snart 3 år siden, den er lettere og helt sikkert nyere, men da får jeg ikke brukt alle seilene som fulgte med båten pga størrelsen på sporet i profilen Riktignok litt svinger på profilen, men satser på at den retter seg fint når akterstagene strammes opp Har også en variant som ser ut til å snurre et oppsett med dobbelt forstag med svivel i toppen, noen som har sett noe sånt før? Ser ikke akkurat ut som noe serieprodusert.. Optimismen er på topp, og tror vi teller dager nå før sjøsetting, ikke uker måneder eller år... Sikkert farlig å skrive sånt, da snubler jeg nok over noe mere som må gjøres Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.September.2020 Link til dette innlegget Svart 12.September.2020 Vetusdeler er å få! Jeg har samme som deg! Bare la optimismennrå! Det er det som bringer ut for fulle seil en dag! Kjempemoro å følge denne skutas vei tilbake til sitt rette element!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
willmasta Svart 13.September.2020 Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 (redigert) Må få berømme arbeidet du gjør! Du skal også vite at for en småbarnsfar med gammel seilbåt, så virker alle mine problemer med kjøl, motor og alskens vedlikehold plutselig veldig overkommelig. Takk for motivasjon og formidlet glede ved fiksing av båt?? Redigert 13.September.2020 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2020 Link til dette innlegget Svart 13.September.2020 Som Heidi Weng så treffende sa; Jeg bøyer meg i hatten! Fantastisk jobb du gjør. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaptein Blåtann Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Vi flyter! Sjøsetting var på Fredag, spennende med kranbil og trailer Lørdag gikk med til å ta ombord alskens båt-greier, ordne fortøyninger og sette den stående riggen. Søndag ble seilene satt på, og det ble en liten prøvetur over fjorden og hilse på den gamle hjemmehavnen. Satser på å få opp seilene til helgen igjen Prøving avslørte litt utfordring med giret ( Volvo Penta rb-backslag ), det holder ikke inne i akterover, men legger fint inn i forover. Fant naturligvis en del info her på forumet, og litt andre steder på verdensveven, er ikke mere skremt enn at det ble en litt lengre tur i kveld, for de lokalkjente så gikk turen fra Bakarvågen til Strusshamn og retur. Det får bli d-montering av gir til vinteren og pusse kon Håper jeg kan skyve akslingen langt nok ut til at giret går av motoren mens båten ligger på sjøen Giret henger også litt i på forover når det har vært kjørt en stund med litt pådrag på gassen. Max omdreininger på motoren i sjøen kommer opp i 3000 o/min, mens rusing i fri gir 4200 o/min, denne er merket med 4850 o/min på dieselpumpen, men gikk over 5000 når jeg testet på land, så jeg har justert ned Max turtall med vilje til 4200 o/min, men det tilsier uansett at propellen er godt i største laget, samtidig så er det nok ikke veldig aktuelt å kjøre på så mye motorkraft, 2000 o/min gir 6,2 knop og behagelig lydnivå ombord, mens 3000 o/min gir 7,5 knop, mye støy, og hekksjø stor nok til å velte robåter Her hekksjøen i 6,2 knop: Matros på dekk Ved bryggen i Strusshamn gjestehavn: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.