Jump to content

Vindø 50 ut av naustet etter 23 år


Kaptein Blåtann

Recommended Posts

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Det blir veldig pent ! :thumbsup:

Takk for det!

Dreuf skrev for 1 time siden:

Wow! Hvilken behandling har du gjort på treverket her? 

 

Her er rekkefølgen visualisert:

IMG_20200704_192426.jpg.f73689762cacbcb8df77001584847b8c.jpg

All gammel lakk har blitt fjernet.

Først skrape og varme, så en evighet med sandpapir.

Har brukt Jotun sine produkter, først ett lag "mahogany restorer" (spritbeis) Deretter "Clipper 1" olje vårt i vått lenge, til slutt "Benar marine", har nå kommet til strøk 5.

 

Lakken er våt når bildene er tatt, så det ser nok litt blankere ut enn hvordan det vil se ut når alt er ferdig... Kunne selvfølgelig valgt en lakk som er så blank ferdig tørket, men de blanke lakkene er ofte hardere, og sprekker lettere, spesielt om det kommer slag i overflaten.

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Kjemper på for å få båten på vannet, har satt på varme under presenningen og lakket i dag, klarte dessverre å få overbygget duggmatt tidligere i sommer, tøffet meg med lakking om ettermiddagen uten pressenningen på, kan si det sånn at det var ikke førstepremie trikset :headbang:

 

Ellers så har bunnstoff kommet på, og det elektriske er ca 98 prosent ferdig

IMG_20200912_175207.jpg.cabb553ef4c5ef875696bef240c97bc6.jpg

50mm2 kabler på baugpropellen, ca 80cm strekk fra batteriet.

16mm2 kabler bak til startbatteri/dynamo

IMG_20200912_170735.jpg.cc4c3ded65b9ffc08092c5ab896f8371.jpg

 

 

IMG_20200912_170817.jpg.37d39ca66e38403f176eeada9a3e2bc9.jpg

 

Ny og lekker visp på baugpropellen, 3kw Vetus av noe eldre årgang, men deler finnes å få kjøpt :smiley:

IMG_20200816_170758.jpg.b880bc761479d0d2011c8ff269a88728.jpg

 

Har begynt å kikke på rulleforstagene jeg har liggende, tror jeg velger å smøre opp og sette på Hood systemet som fulgte med båten, alternativet er en Furlex som fulgte med masten vi hentet i Tønsberg for snart 3 år siden, den er lettere og helt sikkert nyere, men da får jeg ikke brukt alle seilene som fulgte med båten pga størrelsen på sporet i profilen

IMG_20200912_175047.jpg.a788b4bcbe11d119c119521f7954139a.jpg

 

Riktignok litt svinger på profilen, men satser på at den retter seg fint når akterstagene strammes opp :pray:

IMG_20200912_182654.jpg.61c39a9bfec929c796edc6296fc459cf.jpg

 

Har også en variant som ser ut til å snurre et oppsett med dobbelt forstag med svivel i toppen, noen som har sett noe sånt før?

Ser ikke akkurat ut som noe serieprodusert..

IMG_20200912_175129.jpg.31f9ebe90a5dd8adf8a0d8d0cbea291c.jpg

IMG_20200912_181525.jpg.388f37b01bfe391c7ded08375f6b4647.jpg

 

Optimismen er på topp, og tror vi teller dager nå før sjøsetting, ikke uker måneder eller år... :clap:

 

Sikkert farlig å skrive sånt, da snubler jeg nok over noe mere som må gjøres :lipseal:

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Vi flyter!

IMG_20200920_173925.jpg.aeb74e21dc6d39147ee04267232447d4.jpg

 

Sjøsetting var på Fredag, spennende med kranbil og trailer:lol:

Lørdag gikk med til å ta ombord alskens båt-greier, ordne fortøyninger og sette den stående riggen. 

Søndag ble seilene satt på, og det ble en liten prøvetur over fjorden og hilse på den gamle hjemmehavnen.

Satser på å få opp seilene til helgen igjen :clap:

 

Prøving avslørte litt utfordring med giret ( Volvo Penta rb-backslag ), det holder ikke inne i akterover, men legger fint inn i forover. Fant naturligvis en del info her på forumet, og litt andre steder på verdensveven, er ikke mere skremt enn at det ble en litt lengre tur i kveld, for de lokalkjente så gikk turen fra Bakarvågen til Strusshamn og retur.

 

Det får bli d-montering av gir til vinteren og pusse kon :smash:  Håper jeg kan skyve akslingen langt nok ut til at giret går av motoren mens båten ligger på sjøen :pray: Giret henger også litt i på forover når det har vært kjørt en stund med litt pådrag på gassen.

 

Max omdreininger på motoren i sjøen kommer opp i 3000 o/min, mens rusing i fri gir 4200 o/min, denne er merket med 4850 o/min på dieselpumpen, men gikk over 5000 når jeg testet på land, så jeg har justert ned Max turtall med vilje til 4200 o/min, men det tilsier uansett at propellen er godt i største laget, samtidig så er det nok ikke veldig aktuelt å kjøre på så mye motorkraft, 2000 o/min gir 6,2 knop og behagelig lydnivå ombord, mens 3000 o/min gir 7,5 knop, mye støy, og hekksjø stor nok til å velte robåter :thumbsdown:

 

Her hekksjøen i 6,2 knop:

IMG_20200921_181947.jpg.d5a375d5bb2c1215253d493d972a31fc.jpg

 

Matros på dekk :lol:

IMG_20200921_181943.jpg.688bbf04d0b0327b1e69741751cc542a.jpg

 

 

Ved bryggen i Strusshamn gjestehavn:

IMG_20200921_185816.jpg.361790cdea62de0daa39f0e63298aff2.jpg

IMG_20200921_185756.jpg.dfd0aa3786acadd0883986fc50482a99.jpg

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...