Jump to content

Seilbåt mon tro !


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg og fruen har snakket litt om å konvertere til vindkraft som fremdriftsmiddel på sjøen, bør jeg kontakte psykolog eller blir dette bra :rolleyes:

 

Jeg har nå ruslet litt rundt og kikket på slike vindkraftmaskiner og finner dem spennende.. Det som kan være litt av utfordringen er jo at jeg aldri har satt min ben i en slik farkost uten at fortøyningene har vært godt forankret i brygga.

 

Vil det være noen problemer å lærer seg å seile(til hobby bruk)? Nå er er madammen opptatt av størrelsen :rolleyes: og mindre enn det hun har nå vil hun ikke ha... Det betyr jo at vi vil havne på oversiden av tredve tallet.... Det kan bli noe fra det tyske innlandsverftet som er store og som har slitt med at kjølen blir hengende der den gjør nytta si. Dette er jo rimelige saker, i allefall i utgangspunktet... Etter "båter i sjøen" messen så blir vi vel å avgjøre dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

GeV her på forumet har jo skrevet en hel del om sine erfaringer med å bytte til seilbåt. Forstår det slik at han har positive erfaringer så langt.

 

Hva gjelder de tyske innlandsbåter tror jeg ryktene om de løse kjøler er betydelig overdrevet og jeg kan opplyse om at min og de fleste andre kjøler nok henger godt på.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke melde dere på et helgekurs i seiling før dere gjør alvor av konverteringen og investeringen foretas? Så høster dere både basiskunnskap og litt erfaring med livet på skrå.

 

Mulighetene for at begge blir fornøyde øker også betraktelig når man kan rotere på oppgavene om bord.

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert være greit å prøve dette før man konverterer. Men når det gjelder å lære seg å seile for turbruk, så er det gjort på en dag. Å lære å seile godt derimot tar litt tid. Seilkurs er bra, men man lærer fort ved å sette seil også.

 

Type båt? (merke altså) Tja, smak og behag. De fleste Skandinaviske er bra.. Rettelse: De fleste er bra. Mye går jo på pris og utstyr. Rullesystemer er et stort pluss ved turseiling, jeg hadde ikke vurdert annet i samme situasjon. Ellers er det vel bare å spørre om noe er interessant. Svarene hagler jo vanligvis her.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt er naturligvis det ultimate. Psykologhjelp skulle være unødvendig, konvertere fra motor til seil kan ikke ses på som noen form for unsunn tvangstanke, ei heller psykotisk legning. Kjernesunn vil Hulda kalle det, kjernesunn.

 

Hvis du skal kjøpe deg helt ny båt, så måtte eksempelvis det du antyder være en grei løsning. Kjøler som ramler av sitter som regel på "ekstrembåtene". Jeg antar at du tar sikte på en turbåt. Vær oppmerksom på at enkelte europeiske fabrikater har priser som inviterer til selvstudium når det gjelder tilleggspakker. Med tilleggspakker kommer også tilleggspriser. Pass på at du ikke kjøper seilbåt uten seil som står parkert langt pokkerivold inne på bondelandet. En bekjent kjøpte seg "Bavaria 36 (eller var det 38) Ocean" for noen år siden, han er i hvertfall kjempefornøyd. Jeg tror ikke han seiler noe særlig, det går nok helst for motor. Men endog som motorbåt hevder nevnte Bavaria seg tydeligvis bra.

 

Ellers så er vel de kjente svenske båtene av god kvalitet og byggerene gir bra service.

 

Som nevnt, rulleseil er noe du bør vurdere, i hvertfall forseilet.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Siden dere ikke har vært i seilbåt under seil, bør dere få litt erfaring ved å være å være (aktive) medseilere, evt. delta på et seilkurs. Det vil sikkert ikke være noe problem å lære seg det seiltekniske.

 

Utfordringen ligger i om dere vil trives med en seilbåt kontra en motorbåt som dere er vant med. Det som må vurderes er -lavere fart, -senere ankomsttid, -kortere distanser, -færre steder å legge til etc.

Dere bør trives med "å være underveis".

 

Dersom dere mener at slike ting ikke vil være noe problem, vil jeg varmt anbefalle dere seilbåt.

Type båt tror jeg er underordnet, men vil anbefalle en kurant og lett omsetlig båt.

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ganske fersk erfaring med akkurat det samme..

Dvs, jeg har vært med på et par seilturer tidligere, en gang tidlig på 90 tallet (som 13-14åring) i en 43 fots havseiler utenfor Arendal, og for noen år siden en liten tur med en 36 fots sak i indre oslofjord..

 

Jeg har lenge vært på utkikk etter ny båt, og for en tid siden begynte jeg også å tenke som dere gjør nå, det hele endte med at jeg kjøpte meg seilbåt for noen uker siden!

 

Å lære seg å seile som hobby er enkelt, bruk gjerne mannskapsbørsen til KNS

 

Via mannskapsbørsen er det enkelt å komme i kontakt med folk med noe seilerfaring, jeg har selv benyttet meg av denne måten for å lære å seile..

 

Et annet alternativ er Olsbø som er en meget dyktig instruktør..

Kjenner en del som har vært på kurs med han, alle er kjempefornøyd!

 

Å se på en båt på oversiden av 30-tallet er helt klart fornuftig, i størrelsen 30-35 fot kan man få mye fint, med relativt god plass..

 

Selv valgte jeg en Guyline 95, en 32 fots turseiler, en båt jeg foreløpig trives bra med (men det er ingen på markedet..)

 

Legg stor vekt på de fasiliteter dere bruker, og at de er fornuftig konstruert for deres bruk, det er mange dårlige løsninger, og mange bra..

 

Selv har jeg ikke angret et sekund på at jeg valgte seilbåt!

 

Sørg for at du får en båt med alle fall til cockpit, det gjør det mye enklere å seile hvis man er bare 1-2 pers..

Rulleforstag er også å anbefale for å gjøre ting enkelt.. Rullestorseil holder man seg unna (er uten spiler, og blir ikke særlig stivt..)

 

Husk å kjøpe en båt etter behovet dere har, det er stor forskjell på egenskapene til de forskjellige.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydvesten

 

Husk, seiling tar tid, mye tid.

 

Du har nesten aldri det som vi motorbåtfolk kaller medvind, på seilspråket er det vel slør eller lens det heter.

Vinden kommer som regel rett forfra og da må du krysse.

 

Det betyr F.eks.

Du skal sydover. iTønsbergfjorden (vestfjorden)

 

Først har du kursen østover så må du vende og seiler vestover så langt det går så østover igjen.

Disse 3 vendingene har tatt 1 time og i sydligretning har du fløtta deg sånn ca 0,5 mil. med 18-20 grader krenging :headbang:

Først til babord også når alt som ikke er surra godt fast har ramla ned på babord side slår du, så alt raser over til styrbord. :cryin:

 

NB. Jeg har seilt en gang og det var ut nevnte vestfjord.

i frisk sydvestlig bris tok det lang tid å komme seg ut til Holtskjæra. Når vi da endelig rundet og satt kursaen inn Sandefjordsfjorden så løya det selvfølgelig.

 

Hver sin smak.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hoppet selv rett i seilbåt etter å ha prøveseilt sammen med en komips i hans båt et par turer. Forstod straks at dette ikke var noen heksekunst. Jeg tente på dette umiddelbart og så sjarmen med det å la seg føre frem ved hjelp av naturkreftene.

 

Etter å ha fått en praktisk innføring i seiling, gikk jeg over på det teoretiske. Hvorfor ikke motsatt??? Nei, for meg gav den praktiske innføringen motivasjon til å lære mer. Jeg lånte alt av seilstoff på biblioteket. Her finner du massevis av nyttig lesestoff - alt om grunnleggende ferdigheter til litt mer avansert. Etter å ha anskaffet meg min første seilbåt på høsten, brukte jeg vinteren til å lese...lese og atter lese. Tror du jeg var moden da våren kom? Var helt gira etter å prøve ut alt jeg hadde lest.

 

For noen år siden byttet jeg ut min skarpseiler med en mer familievvenelig motorseiler. Båten har seilskrog og seiler derfor relativt bra. Føler selv at jeg har funnet den optimale løsning. Kan både seile, men også kose meg under hytta når været tilsier det. Må imidlertid innrømme at det blir mindre seiling nå enn med den første båten (men det er nok naturlig). Føler ingen skam fordi jeg innimellom tyr til jernhesten. Fordelen er jo at jeg faktisk kan velge!!!!

 

Så til de som absoutt må komme frem så fort som mulig. Her siterer jeg Suzuki i et tidligere innlegg: "Hvorfor ikke da ta bilen". Poenget er jo å være på vannet......ikke å komme seg til land igjen så fort som mulig (tilføyer her at jeg selvsagt ser at vi alle har forskjellige interesser).

 

Når det gjelder aktivitet under veis: Det er jo nettopp det som er det positive med seilingen. Det er moro å dra i tau, se at farten øker/minker, trimme etc. Er det moro å sitte passivt bak roret? Tja......da kan jeg selvsagt gjøre det også!!

Link to post
Share on other sites

Disse 3 vendingene har tatt 1 time og i sydligretning har du fløtta deg  sånn ca 0,5 mil. med 18-20 grader krenging :headbang:

Først til babord også når alt som ikke er surra godt fast  har ramla ned på babord side slår du, så alt raser over til styrbord. :cryin:

 

NB. Jeg har seilt en gang og det var ut nevnte vestfjord.

i frisk sydvestlig bris tok det lang tid å komme seg ut til Holtskjæra. Når vi da endelig rundet og satt kursaen inn Sandefjordsfjorden så løya det selvfølgelig.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss, dere må ha seilt med Ormen Lange med Lundteigen til rors. Ved 20 grader bruker du alle kreftene til å krenge båten, og ingen til å drive den forover.

Trikset ut Vestfjorden ved sydvest vind er å holde seg øst i fjorden. Da står du den ut på få slag.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jøss, dere må ha seilt med Ormen Lange med Lundteigen til rors. Ved 20 grader bruker du alle kreftene til å krenge båten, og ingen til å drive den forover.

Trikset ut Vestfjorden ved sydvest vind er å holde seg øst i fjorden. Da står du den ut på få slag.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå. like jeg jo og overdrive ørlite da. Vet ikke om vi var over 18 grader.

Det var faktisk en HR 29. Eier er vel ikke så altfor dreven.

Fart som vi fikk i Fartsretning var 6,5 - 7 knop.

Vi holdt oss nok for langt vest av fjorden, men det var jo der vi kom fra og i den kompassretningen vi skulle.

 

Når vi seilte øst/syd så gikk det unna også i sydlig retning, problemet var når vi slo og begynte å seile i vestlig retning, da ble jo kursen 280 grader. Altså nordover igjen.

 

Knattholmen - Sandefjord gjestehavn 4 timer. Det er seint det.

Med en nidelv 24 med VP 25 HK brukte jeg 1 time og tre kvarter.

 

Men det som irriterte meg mest var krengingen når vi gikk på kryss. viste ikke at det skulle bli såpass mye.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariell:

La ut på tur i går kveld. Seilte fra Frognerkilen og innover i Bunnefjorden. Fikk tidvis vinden midt i fleisen. Båten greier maks 38 frader mot sann vind, sånn cirka. Men så ingen grunn til å pine, satset heller på brukbar båtfart - 6-7 knop i den ikke alt for sterke vinden. Dreide senere 180 grader og kryssløret mellom Oslo-siden og Nesoddlandet.

Fire timer senere lå jeg i Frognerkilen. Hadde kun beveget meg pluss-minus en fot fra turens utgangspunkt, litt avhengig av slakken i fortøyningene.

Om det var verdt den ikke altfor imponerende forflytningen? Absolutt.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Wave

Er alltid koslig med en tur på fjorden. :yesnod:

Vi er også stadig ute på dagsturer hvor vi starter På A tar ei runde og er tilbake på A

 

Men det jeg skrev om var en tur fra A til B.

 

Grunn for seilasen var at fartøyet skulle forflyttes fra en havn til en annen.

Det jeg ville nevne var at deler av den turen gikk meget på skjeive og at det tok lang tid.

 

Mariell

som ønsker seg større motor i Balticen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det der med krenging er et forunderlig tema. Jeg har sjelden mer en 10-12 grader. Og der ligger hu støtt uten slingring. Ei snekke ruller jo mye mer. Skal man krysse åpne havstykker, er seilbåten et langt mer behagelig fremkomstmiddel enn tilsvarende motorbåt. Særlig hvis det er litt vær.

Når jeg seiler turseilas så er det skjelden jeg ligger og piner båten. Iallefall med de fremherskende vindene i vår del av verden. Det går vanligvis med stikk i skjøtene. Båten går på autopilot, og jeg trimmer seil.

Fart? Tja, jeg bruker sånn omtrent 5 timer Mågerø-Strömstad og 6 timer Skagen-Marstrand. Litt avhengig.

Føler heller ikke at jeg på død og liv skal seile bestandig. Vi kjøper en pose boller, koker kaffe og drar på putretur for motor mellom holmer og skjær noen timers tid. Alldeles avslappende.

Eller jeg løser båten, hiver opp seil og tar meg en runde. Sånn etter dagsformen.

Og seilbåten har en heidundrande aksjonsradius. Båten min har med forskjellige eiere gått 16000 nm.

Jeg har vært en del på ferie med motorbåt. Kjedelig. Står og styrer.

Det blir til å haste fra sted til sted istedetfor å nyte å være utpå.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med seilfolket :sailing: .

 

Om man er fersk som seiler, så er det ingen grunn til å være redd for å dra opp seilene alene for første gang. Et seilkurs er sikkert ikke så dumt, men man lærer fort av å prøve og feile-metoden også. Det som er vanskelig i seiling, som skiller de erfarne seilerne fra de ferske, er å hele tiden seile optimalt under alle forhold, dvs. riktig seil/rigg-trim, ta hensyn til strøm, veivalg osv., men det er sjeldent noe vanskelig å kruse avgårde i 6 knop uten all verdens erfaring.

 

Jeg har vært mye i motorbåt tidligere, men etter å ha konvertert til seil for noen år siden, har jeg ikke angret et sekund. Det er først med seilbåt man virkelig slapper av. Er utrolig deiling å kunne stoppe motoren og kruse avgårde i 6-7 knop. At det går litt på skrå er ikke noe problem, men alle båter er ikke like godt konstruert for det. Forsøk å finne en båt med gode cokpitkarmer osv. Da sitter man helt utmerket selv om det går 20-30 grader på skrå. Jeg jobber med motorbåter, og til tross for nye, og mange forholdsvis dyre båter, så synes jeg ikke det er noe spennende lengre. Man kommer riktignok litt fortere fra sted til sted, men det bråker og man sitter bare og styre. Når man har seilbåt, så er poenget å være ute på sjøen og kose seg, slappe av og nyte turen, ikke å komme fortest mulig fram. Jeg har i hvertfall aldri dratt ut på så lange turer som etter at jeg skaffet meg seilbåt. Helgeturer til skagen o.li., seiling døgnet rundt er ikke noe problem, bare moro.

 

Overtar forøvrig min neste seilbåt om en uke, en Scanmar33 :flag:

Link to post
Share on other sites

Å seile er for dem som liker å være på sjøen. Raske båter for de som helst vil til nærmeste havn.

Å seile er en spesiell opplevelse når vinden og forholdene er perfekte er det nesten magisk når du stille siger frem. Men som sagt må du være av den tålmodige typen da seiler nesten for whiphlash når farten øker fra 7-8 knop. en tur seiler vil f.eks. ha ett gjennomsnitt på 5 knop. På kryss blir effektiv fremdrift kanskje enda mindre. Skal du langt så er seilbåt en selvfølgelighet hvis du ikke personlig fritt disponerer en bensinstasjon. å seile betyr også att du ofte må ta det været som naturen byr på da du ikke kan skvette avgårde hjem i 30 knop.

 

Og for meg er seiling en lidenskap. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, Junkern.

 

Du skriver: "Forsøk å finne en båt med gode cokpitkarmer osv. Da sitter man helt utmerket selv om det går 20-30 grader på skrå."

 

Er enig i det du skriver om en god og levelig cockpit, både på hav og i havn. Det er alt for mange "ryggløse" konstruktører i markedet. Men om du krenger opp mot 30 grader, da er vel seilføringen både for stor og svært lite effektiv. Mesteparten av kreftene går da med til å krenge båten. Det blir mer behagelig for både båt og alle ombord dersom man rever i tide.

 

Singel-line revesystemet til Selden gjør forresten revingen til en relativt enkel affære der man slipper å forlate cockpit. Nesten like enkelt som rullestorseil, men med et bedre resultat.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange flotte innspill, timen hos psykologen er avbestilt for denne gangen. Vi skal nå kikke oss litt rundt i markedet, drømme litt og planlegge litt. Må nå gjøre Stauden helt ferdig og få den solgt unna før det blir snakk om noe annet, da ser vi alt 2006.

 

Dette med hastigheten på båten er ikke så viktig, har da hatt snekker som gjør 6.5 knop. Man skulle da ønske seg litt mere når man skal hjemover, men vi kom da hjem i den farten også. I dag så har vi mye mere krefter under dørken stauden og marsjer opp til 18-19 knop, men vi bruker for det meste en fart på rundt 7 knop... Men gir selvsagt på på kjedelige havstrekninger, men båtgleden blir ikke større av den grunn.

 

Det er nok forøvrig ikke så dumt med et seilekurs, vi skal vurdere dette i løpet av høsten. Eller rett og slett invitere seg selv med med på en seiltur.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, Junkern.

 

Du skriver: "Forsøk å finne en båt med gode cokpitkarmer osv. Da sitter man helt utmerket selv om det går 20-30 grader på skrå."

 

Er enig i det du skriver om en god og levelig cockpit, både på hav og i havn. Det er alt for mange "ryggløse" konstruktører i markedet. Men om du krenger opp mot 30 grader, da er vel seilføringen både for stor og svært lite effektiv. Mesteparten av kreftene går da med til å krenge båten. Det blir mer behagelig for både båt og alle ombord dersom man rever i tide.

 

Singel-line revesystemet til Selden gjør forresten revingen til en relativt enkel affære der man slipper å forlate cockpit. Nesten like enkelt som rullestorseil, men med et bedre resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er helt riktig at ved såpass mye som 30 grader krengning så forsvinner mye av fremdriften. Er bare tull å seile for mye på skrå :sailing:

 

Jeg mener imidlertid at altfor mange ser på en båt og studerer løsningene ombord i båten mens den ligger stille. Når man har seilbåt må man regne med å bruke mere tid underveis, og da er det desto viktigere synes jeg, at man har en båt som fungerer bra underveis også. Nå er ikke jeg noe vanvittig erfaren seiler, men noe av det jeg var opptatt av ved valg av seilbåt var som nevnt en velfungerende cockpit hvor det går an å sitte behagelig, både underveis og når man kommer i land. Synes også det var viktig med en båt som enkelt kan seiles alene, det ordner seg fint med to kraftige selvskjøtende genoavinajser helt bak ved rattet slik at den som styrer enkelt kan justere seilet og slå alene uten å være avhengig av mannskap. Storseilskjøtet bør også være lett tilgjengelig, der synes jeg mange, spesielt nye båter bruker en vanvittig dårlig løsning ved å plassere løygangen opppå hyttetaket. Ser helt klart poenget med å frigjøre plass i cockpiten, men det er vanvittig tungvint, og seiler man alene eller med uerfarent mannskap, så er løsningen helt vanvittig fordi det ikke lar seg gjøre å slippe ut seilet raskt i et kritisk øyeblikk.

 

Synes også at byssa bør kunne brukes under veis. Jeg liker L-formet bysser best og det er også greit å ha bra med steder å kunne holde seg fast (det gjelder forøvrig over hele båten) og evt. også sette seg ned når man lager mat.

 

 

Lykke til med seilbåt :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

.... Storseilskjøtet bør også være lett tilgjengelig, der synes jeg mange, spesielt nye båter bruker en vanvittig dårlig løsning ved å plassere løygangen opppå hyttetaket. Ser helt klart poenget med å frigjøre plass i cockpiten, men det er vanvittig tungvint, og seiler man alene eller med uerfarent mannskap, så er løsningen helt vanvittig fordi det ikke lar seg gjøre å slippe ut seilet raskt i et kritisk øyeblikk....

Jeg har turseilbåt med løygangen på hyttetaket. Når jeg seiler alene lar jeg storskjøtet gå en gang rundt vinsjen på hyttetaket, og så tilbake til en "knipknap" jeg har skrudd fast på cockpitkarmen, rett ved siden av rormannen. Dette funker fint.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det var lurt, men får du justert seilet da, eller er det kun for å slippe det ut?

<{POST_SNAPBACK}>

Det lar seg justere temmelig bra faktisk. På kryss, når det er krefter i saker og ting, drar jeg inn seilet på følgende måte: Enden på skjøtet går en halv gang rundt "knipknapen" og holdes i ene hånden. Med den andre hånden drar man så 90 grader på skjøtets retning. Enden strammes raskt opp rundt knipknapen mens man slipper opp "tverrdraget". Husk at skjøtet går en runde rundt vinsjen på hyttetaket, så det er ikke vanskelig å stramme opp på denne måten; man "mister" ikke ut igjen det man nettopp strammet.

 

Rattet holder man i ro med låret e.l. mens man bruker begge hendene på skjøtet.

 

Kan ikke stramme opp like hardt som om man brukte vinsjen direkte, men hardt nok for turbruk :wink:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...