Jump to content

Seilbåt mon tro !


Sydvesten

Recommended Posts

På min båt er storseilskjøtet festet til toppen av pidestallen som rattet er montert på. Klart det gir litt mindre muligheter for justering, men for avbalanserte seilere som meg fungerer det veldig bra. Kjempeenkelt å nå når jeg seiler alene enten jeg befinner meg bak, på siden eller foran roret.

Link to post
Share on other sites

Man finner vel stort sett alltid en løsning. Enten man har skjøtet på hyttetak, tvers over cockpit eller i et punkt, som på pidestallen. Ikke alltid helt optimalt, men det er det vel sjelden man har behov for når man seiler alene.

 

Selv har jeg løygangen på brodekket i cockpit. Justering av skjøtepunktet på løygangen justeres med to liner akterover. Når jeg seiler alene, benytter jeg tidvis ledig genovavinsj i kraftig vind for å skjøte inn det 38 m2 storseilet. Vel alene og alene, autopiloten har vist seg som en usedvanlig trivelig turkamerat. Og ikke minst nyttig når seil skal opp eller ned, eller reves.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tok noen bilder av storskjøte-oppsettet mitt igår. Legger dem ut i tilfelle noen ikke skjønte forklaringen tidligere. Bildene er tatt med mobiltelefonen, derav mangelen på kvalitet.....

Bilde

Bilde av storskjøtet (rødt og hvitt) rundt 'knipknapen'.

Skjøtet kan strammes ved bruk av begge hender. Rattet holder jeg med låret (evt kan autopiloten styre)

Bilde

En runde rundt vinsjen gjør at skjøtet blir mer kontrollerbart.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har en slik løsning.

 

Bilde

 

Denne løygangen kan fjernes helt i havn og legges ute langs rekkelista.

Har to-speed storseilskjøte,så skjøtinga av storseilet er helt problemfri.

Når jeg seiler har jeg en ganske fin "arbeidsplass" med storseilskjøtet rett foran meg, genuaskjøtet på le winch og lo lensetakkel på lo winch.

Motorikken skal dog funke helt korrekt i slagene.

Med løs løygang og rorkulten opp langs akterstaget får jeg en veldig romslig sittebrønn i havn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

For 'seriøs' aleneseiling er Krapyl sitt oppsett mye bedre - uten tvil. Min løsning er mer et kompromiss for bruk på turbåter der løygangen i utgangspunktet er plassert foran luka, og man ikke ønsker lage til ny løygang i cockpit. Ulempene ved løygang i cockpit er:

- Storskjøtet utgjør en risiko ved jibb (frivillig eller ufrivillig)

- Ditto ved broach

- I litt ruskete vær hvor man seiler med løygangen sluppet helt eller delvis ned kan noen komme i klem ved slag når traveren fyker over.

- Mer å rydde vekk i havn før man kan slå opp cockpittelt, cockpitbord o.l.

 

Men for kontroll ved aleneseilig - løygang i cockpit er uslåelig. For solo regattaeiling er det uunnværlig.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å unngå problemer slik du nevner, så har jeg hal på vogna. Den tillates aldri å løpe fritt. Halet festes i cleats oppe på sargen. Har forresten to løyganger, en kort og en lang. Festet til den korte sees under luka litt aktenfor løygangen.

Men selvfølgelig, mitt oppsett gir en mer komplisert sittebrønn.

Lensetakkelproblematikken har jeg løst ved hjelp av ei blokk oppe i akterstaget, og så en lang bungeecord mellom øverste blokk i taljene. Lensetakkel som ikke er i bruk forsvinner opp i akterstaget. Funker ikke helt optimalt enda. Må finjusteres litt mer.

Hadde løygang på brodekk på den forrige båten, og etter min mening er det den dårligste løsningen. Skulle noen komme opp fra hytta samtidig med en jibb, er det rene giljotinen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg og fruen har snakket litt om å konvertere til vindkraft som fremdriftsmiddel på sjøen, bør jeg kontakte psykolog eller blir dette bra :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi begynte i fjor høst å kikke på de samme "vindkraftmaskinene" du nå kikker på. Brukte tiden frem til jul kikke på båttyper og forskjellige størrelser. Solgte så snekka, og gikk over til å lese alt vi kom over av teori om seiling. 11 april i år ble vår nyinnkjøpte båt sjøsatt. Vi kjørte med motor ut fra havna vi kjøpe den i, og heiste begge seil rett utenfor bryggene. Seilte den lille strekningen det var til hjemmehavnen på sterkt slør i ca 6-7 m/s vind. Dette gjorde vi uten å noen gang ha satt beina i en seilbåt på vannet. Vi ble absolutt ikke skremt av dette. I "tanke prosessen" vår frem til vi bestemte oss for seilbåt fikk vi mange gode råd i DENNE tråden. Her fikk vi mange gode innspill. Fikk også mange gode og lærerike innspill i DENNE tråden der vi ba om hjelp og triks til å lære å seile. Her er også en liten oppsummering av våre erfaringe etter en liten stund på sjøen med seilbåt.

 

Har nå tilbakelagt mange tlotte turer med båten. Har overnattet ca 50 døgn i denne, og har enda flere i vente før den skal på land. I tilegg har vi nå fått en helt annen opplevelse av det å være på sjøen. Bare det å heise seilene rett utenfor bryggene, og ta seg en liten tur rett ut på fjorden, istedet for å kjøre langs land å se på andre ting gir oss mye. Trenger ikke ha et mål for turen. Har like mye glede av å ligge litt på skjeiva langt utenfor holmer og skjær, enn å tøffe langs land langt inne. I løpet av ferien har vi vært hele strekningen fra Lindesnes til Fjellbacka i Sverige. Innrømmer uten problem at vi ikke krysser mye når vinden blåser rett mot på tur. Derfor er motoren grei å ha her også. Men blåser det i alle andre rettninger er seilene oppe.

 

Vi har ikke gått på seilkurs noen av oss her. Har pratet mye med andre som kan seile, og fått mye bra input herfa på forumet også. Har hatt mye glede av at vi begge har vært like gira på dette sammen. Lettere å lære dette i sammen.

 

Neste trinn for oss nå er å kanskje bli med på regatta her i byn. Har evt ikke store ambisjoner her. Men regner med at det kan være en flott måte å lære mere på.

 

Lykke til med tenkingen fremover. Bruk heller pengene en psykolog ville tatt til et par bøker om seiling :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med seilfolket :sailing: .

 

Om man er fersk som seiler, så er det ingen grunn til å være redd for å dra opp seilene alene for første gang. Et seilkurs er sikkert ikke så dumt, men man lærer fort av å prøve og feile-metoden også.

<{POST_SNAPBACK}>

Er IKKE uten videre enig med deg, prøve / feile metoden er ikke alltid den beste.

 

Ja hvis du har en underigget-oversolid båt og aldri seiler i mer enn bris.

 

Det er ting som kan være farlige med seilbåt hvis man IKKE har en viss grunnleggende erfaring eller teoretisk kjennskap.

 

F.eks en ufrivillig jibb kan være farlig. En broach kan være skummelt nok det også, og om det ikke er farlig så kan du i det minste skremme vannet av mannskapet ditt.

 

Nei, mitt råd; få med noen som kan lære deg litt de første par gangene eller i det minste les litt om grunnleggende prinsipper.

 

Jeg må få si at GeV er prakteksempel på konvertering til seilbåt.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

F.eks en ufrivillig jibb kan være farlig. En broach kan være skummelt nok det også, og om det ikke er farlig så kan du i det minste skremme vannet av mannskapet ditt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Så var det dette med terminilogien da ??

 

Hva er en jibb og en broach da :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er en jibb og en broach da  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

I begge tilfellene seiler du lens, med vinden aktenfra og bommen ut.

 

1. Jibb

 

Du jibber ved å ta bommen over til den andre siden mens du fortsatt seiler lens. Ufrivillig jibb vil si at bommen kommer over på den andre siden av seg selv uten at du vil det (ufrivillig). Dette kan være meget farlig hvis noen treffes av bommen.

 

2. Broach.

 

Dette skjer gjerne i en del vind når du seiler fort, og bølgene virker også inn. Kreftene som virker på båten gjør at den kommer i ubalanse, masten pendeler sideveis. Hvis det er bølger, så er vannhastigheten på bølgetoppen større enn i bølgedalen. At båten slenger sideveis sammen med den varierende hastigheten i bølgene, gjør at båten kan "skjære til siden" og få vinden mer eller mindre på tvers. Det blir gjerne fullt virrvarr ombord, i ekstreme tilfelle kan mastetoppen faktisk gå i vannet. Her gjelder det å være rask med ror og skjøter slik at kraft i seilene reduseres.

 

Det gjelder å ha god ballanse i båten (at seil er satt riktig, riktig trimmet etc.) slik at alle krefter virker fremover. Når båten begynner å "gire" som man kaller denne slengingen med masten fra side til side, da er det uballanse i kreftene som virker på båten.

 

Det er en flott opplevelse når man får skikkelig god ballanse i båten på lens i kraftig vind. Seilte engang et lenselegg i regatta hvor vi fikk 18 m/s (sterk kuling). Når en traust kjølbåt som normalt gjør en 5,5 - 6knop plutselig flyr i 9 knop, da suser det både rundt båten og i blodet. Plutselig fikk båten min et løft og avanserte ca. 50 meter i forhold til alle andre i feltet. Jeg var glad jeg ikke hadde noen rett foran meg da. I så fall, hvis jeg hadde forandret kursen - da ville masten/båten blitt slått ned, og en veldig alvorlig situasjon kunne inntruffet. Jeg regnet litt på dette som hendte, og kom til at båten (en HR 26) sannsynligvis hadde vært oppe i en rundt 20 knop! Tro det eller ei, men dette "jumpet" har hendt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi byttet fra seilbåt til motorbåt når vi fikk barn. Mor er strålende fornøyd med motorbåten. Vi syns ikke det går ann å komme fra at en motorbåt er mye mer praktisk å feriere i (sikkert mange som er uenig), iallefall med småbarn. Når vi i tillegg bruker den mye til fiske og transport var det ikke til å komme utenom for oss, men jeg savner likevel seilingen og har kjøpt meg en seiljolle for å bøte på abstinensene. Seiling er en sport med mye action og spenning. DET savner jeg i motorbåten!

 

Lykke til, er dere begge innstilt på seile og lære dette så blir det helt sikkert glimrende...! Hvis jeg var usikker på om dette var noe for meg ville jeg satset på en båt som er et par år med alt utstyr på plass. Dersom dere da finner ut at dette ikke var noe for dere så taper du knapt noe på å selge. Kjøper du helt nytt må du regne med å tape en del kroner...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar PanPan...

Sitter nå her og surfer litt rundt på nettet, i påvente av bølger å surfe på.

Kikker da på seilbåter, det er tusenvis av typer, modeller osv....

 

Kikket litt på noen centercockpit båter fra Beneteau blant annet... 36CC tror jeg den heter.... Hvordan er dette med centercockpit i forhold til vanlig copckpit akter. Er det noen som har erfaring med denne typen båt.... Ser jo også at Nauticat lager noen fine greier, men prisen er ikke like fin.... ikke ved kjøp i allefall.. Nauticat fra midten av 90 tallet har jo en annen fasong en de gamle fra 70-80 tallet... Er dette gode seilbåter, eller er det en motorbåt med seil

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på noen centercockpit båter fra Beneteau blant annet... 36CC tror jeg den heter.... Hvordan er dette med centercockpit i forhold til vanlig copckpit akter. Er det noen som har erfaring med denne typen båt.... Ser jo også at Nauticat lager noen fine greier, men prisen er ikke like fin.... ikke ved kjøp i allefall.. Nauticat fra midten av 90 tallet har jo en annen fasong en de gamle fra 70-80 tallet... Er dette gode seilbåter, eller er det en motorbåt med seil

<{POST_SNAPBACK}>

Center cockpit er vel greit det i og for seg. Poenget er hva som er under cockpit'en. Hvis det ligger en motor eller annet der, så er det vel greit. Tar den bare opp plass midt i båten, så er det ugreit. Midt i båten er teoretisk den roligste plassen med hensyn på slingring/bevegelse. Jeg har kun seilt en båt med center cockpit i mitt liv. Den var grei nok, med det ga meg ikke så mye at valgte å kopiere det.

 

Skal man ha mere comfort, nærmere motorbåten (denne uttalsen er risikabel), ville jeg personlig foretrukket båt med cockpit akter og dekksalong. Det er slik Hulda er bygget (av meg selv). Sikkert mange som er uenige i dette.

 

En del Nauticat'er er kanskje mer motorseilere enn rene seilere. Det betyr imidlertid ikke at de seiler elendig og er ubrukelige som seilbåter. Vi har en 36 fot Nauticat stående på land i Son nå. Ut fra det jeg vet om båter, vil jeg bedømme denne som en motorseiler med gode seilegenskaper og også gode boegenskaper. Jeg kjenner ikke til kjølvekt og andre mål, kan derfor ikke si om dette er en "stiv" båt, eller om den legger seg fort ned osv.

 

Jeg var ute i vær for noen uker siden, utdrag av loggen:

 

"02.08.05

Tall Ships Races har blitt desimert grunnet dårlig vær. Halvparten av båtene har brutt, og en del av disse går rett hjem. En del går imidlertid til Fredrikstad. Seilasen ble besluttet avsluttet en dag tidligere slik at båtene skulle rekke frem til Fredrikstad innen åpningsdagen i morgen. Jeg tok derfor Hulda nordover for å se om det var noen der. På høyde med Tisler kunne jeg skimte noe som så ut som en stor bermudarigg oppe i nord. Det blåste opp i SW liten kuling, så Hulda skuffet bra unna, farten var til tider oppe i 8 knop. Den ”bermudariggen” jeg hadde sett, var ”Mircea” som lå W av Tristein og ventet på los. Losenbåten var fremme og hadde dratt igjen innen jeg nådde frem. Strøk opp langs siden på den med 50- til 100 meter klaring. Jeg vinket til folkene ombord, som kvitterte med tut i hornet. Det lå et par rigger til opp mot Hvasser. Vinden øket på jamt og trutt, dreide mer S og over på SE. Den ene regner jeg med var Dar Mlodziezy, på grunn av formen på hekken. Den gikk nordover. Den andre skuta lå i le av Trobjørnskjær. Da jeg var SW av Søndre Søster, snudde ”Dar M” og kom sydover. Jeg holdt kursen slik at jeg skulle passere med god avstand, men Dar dreide ned mot meg. Været var nå såpass at det var på grensen av å kunne holde full seilføring, selv på slør. Da jeg passerte Dar, kom det folk ut på brovingen med kikkert og vinket. Jeg snudde etter å ha passert Dar for å ta kurs mot Hatten. Tok seilene og startet motoren. Sjøene var såpass hissige at det var bare å glemme og pakke storseilet. Glad at Inger ikke var med på denne turen. Båten i seg selv fungerer perfekt. Sjøer som slår over baugen lander stort sett i fronten på dekksalongen, lite kommer akterover og lander i cockpit. Det lander så og si ingenting på benkene. Motoren dyttet båten i 6,5 knop med kulingen på SB baug. Hulda gikk på 18- til 1900 rpm mot Hatten."

 

GPS'en meldte i etterkant at farten hadde vært oppe i 9,2 knop. Noen sjøer landet på fordekket slik at svanehalsen bak masten der kablene går gjennom dukket under. Det er under slike forhold jeg setter pris på å ha en motor som er sterk nok til å gå med marsjfart mot været. Merk at selv uten sprayhood eller annen skjerming, er det fint lite sprut som kommer akter til cockpit. Det er noe som blir vanskeligere å oppnå jo lenger frem på båten cockpit befinner seg.

Link to post
Share on other sites

Hulda er inne på noe svært viktig.

Ikke velg en båt som er undermotorisert.

Min er håpløs under motorgange. 4500 kg. og 17 HK og 3.27 bredde.

Med litt vind og sjø imot er det såvidt den rikker seg.

Hadde en episode i sommer hvor jeg skulle inn mot et trangt sund med 20 m/s imot. Han Volvo-Penta sto nede i kjelleren og skreik, og det gjorde 1.8 knop....

Velg en båt med litt størrelse på motor hvis mulig. Da kan du bare fortsette det vanlige bruksmønsteret ditt og bruke båten som motorbåt (Stutumene vil oje seg om seilbåter uten seil,men det blåser du i) , for så etterhvert å ta seilene i bruk ett om gangen etter som det passer deg og dine. Da har du full kontroll, og ingen blir skremt.

Og så en dag får du den vannvittig gode følelesen når du stenger av motoren, seilene "biter" og farten øker. Bare glir avgårde uten støy og slingring.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg og fruen har snakket litt om å konvertere til vindkraft som fremdriftsmiddel på sjøen, bør jeg kontakte psykolog eller blir dette bra :rolleyes:

 

Jeg har nå ruslet litt rundt og kikket på slike vindkraftmaskiner og finner dem spennende.. Det som kan være litt av utfordringen er jo at jeg aldri har satt min ben i en slik farkost uten at fortøyningene har vært godt forankret i brygga.

 

Hei Sydvesten

 

Jeg har vært gjennom samme prosessen som deg (tror jeg) og tenkte å skrive litt om det.

 

Hadde motorbåt i mange år, men funderte på å gå over til noe som hadde seil. Som så mange andre med motorbåt begynte jeg å sikle på motorseileren Nauticat. Ville jeg ikke da få i både pose og sekk?

 

Funderte mye på dette, og jeg luftet ideen med en venn som har seilt i mange år.

Han var lite begeistret. "Du får ikke både i pose og sekk" var omkvedet.

 

Vi diskuterte dette nokså lenge. At en motorseiler ikke seilte like bra som en seilbåt synes jeg ikke

ikke var så farlig. Han kom da med et argument som overbviste meg. Han sa:

 

"Hvordan tror du det føles å være på det høye akterdekket når skuta begynner å krenge?"

 

Dette argumentet slo an. Jeg så for meg at jeg klamret meg fast til en "campingstol", som raste ukontrollert rundt på det store høye akterdekket mens skuta krenget voldsomt.

 

Denne tanken satte en brå stopper for Nauticat epoken... :wink:

 

En annen venn hadde en Hallberg Rassy, og før det hadde han en Vindø. Den lille erfaringen jeg hadde med større seilbåter kom stort sett fra turer med disse båtene, og kanskje det var grunnen til at jeg begynte å fatte interesse for orust båter. Najad, Vindø, Hallberg Rassy Malø osv. Etter å ha sett og lest en del fant jeg ut at hvis jeg skulle ha en seilbåt, så måtte det bli en orust båt. Hadde sett for meg en båt i størrelse 34 - 36 fot, men det var prisen da ...

 

Hadde satt en grense for hva jeg var villig til å betale. Jeg så på en Vindø som jeg synes var 100k for dyr, og som dessuten ikke falt helt i smak. Deretter så vi på en gammel Najad 34 som var veldig slitt, og dessuten likte ikke kona selgeren.

 

Halve sommeren hadde nå gått, og vi var fortsatt uten båt. Hadde vel i grunnen innstilt meg på at det ikke ville bli noen båt den sommeren heller ...

 

Så dukket det opp en annonse i avisen. Hallberg Rassy 312. Prisen var riktig, men 31 fot var jo en del mindre enn hva vi hadde tenkt oss. Vi hadde vel egentlig ikke så store forventninger da vi dro for å se på den båten, men da vi kom ombord, og fikk snust litt rundt på egenhånd, skjedde det noe med oss. Det sa liksom bare "pang". Båten var helt perfekt! Vi forsto fort at vi ikke trengte 34 - 36 fot. Denne båten var som laget for oss.

 

Dette er nå 6 år siden. Det ble en rask handel, og vi har aldri angret på det valget vi gjorde. Vi har heller aldri hatt snev av 3 fots syke i løpet av de årene vi har hatt båten.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om man kan legge til at HR 312 er en av de bedre båtene, uansett fabrikat? Til og med uttalt fra en som har 13 meter jernbåt. Selv om jeg nok må gå noe i rette med "campingstoleffekten". Hulda er nokså høy i rumpa, jeg kan ikke si at den effekten er utpreget. Men det er jo bare å drasse en potensiell selger ut på prøvetur, man er jo ikke nødt til å kjøpe.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen i klubben :flag: , hehe. Vi kjøpte seilbåt for ett år siden uten noen annen erfaring enn ei lita snekke. Vi fikk med oss ett vennepar ei helg, som kunne en del mer enn oss, så gikk det slag i slag, å vi stor trives. vi har tre små jenter som også liker båtlivet :wink:

Vi havnet på en Beneteau first 32 fot, kjempe grei str, kunne godt hatt større men da kommer du mer i trøbbel ang kjølen, maste høyden og ikke minst når en skal legge til. Men men øvelse gjør mester, vi bytter nok til større båt om ett par år :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan virke besnærende med en Nauticat eller annen lignende motorseiler som i teorien gir både seil- og motorbåt. Men så enkelt synes det ikke å være. Vel får man tilstrekkelig motorkraft, og det er vel den kraften man stort sett ender opp med å bruke. De siste modellene til Nauticat har nå fått greie seilegenskaper

 

 

Det er sjelden å se en motorseiler for seil. Relativt tunge som de er, trenger de mye vind før det i det hele tatt er interessant og heise seil. Og det er det gjerne rom slør eller lens. Å krysse med en motorseiler er gjerne lite effektivt.

 

Om man liker å seile, oppfatter jeg motorseileren som et dårlig alternativ. Da bør man velge en båt som gir en lyst til å heise seil, selv når det ikke blåser hatter og høy.

 

Sentercockpit kan ofte gi god plass under dekk, gjerne med en gedigen aktercabin. Det blir litt smak og behag, men selv synes jeg man blir sittende for høyt over vannflaten, og med en litt vrien tilgang til akterspeil/badeplattform, anker etc.

 

Beneteau 36cc, som ble nevnt, er klart underrigget. Det vil si at du trenger en del vind for å ha skikkelig seilglede av den. Men husker at jeg synes innredningen var lekker.

Men underrigget og med stor bredde, er den neppe særlig velgnet til noen morsom kryss.

 

Husker det lå en til salgs for et år eller to siden, og den ble liggende lenge. Muligens ikke så lett omsettbar.

 

Sentercockpitbåtene til Bavaria er derimot stadig på markedet, ikke seiler de så verst heller, i alle fall på slør og lens.

 

HR og Najad er vel de båtene i kategorien som helt klart er mest vellykket. Men de koster deretter.

Et alternativ kan være Bostrøm 37, som Ragnar Kvam seiler. Ser at de tidvis er å finne på Finn.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...