Jump to content

Trygt å montere kina-varmer?


Mortni Marex

Recommended Posts

SøndreSvaberg skrev for 11 timer siden:

Men. Kan noen si om det er innafor å montere varmeren slik? Altså eksosen ut på siden?

 

Eller MÅ eksosen ned og ut?

 

Nå synser jeg, men å ha tre så nært eksos ville jeg ikke hatt. Vet bare at på min mikuni varmer så blir eksos slangen sinnsykt varm helt inne med varmeren. 

Link to post
Share on other sites

Mener å erindre at trevirke begynner å avgi brennbare gasser ved ca 80 grader C (mulig jeg husker feil) og eksosrøret ut av varmeren antar jeg ligger på ca 200 grader C (flammeføler Eber D4 ca 210 gr. C utvendig på varmeveksler) Dette bør tas hensyn til ved montering, hull til medfølgende plate bør være så stort som mulig. For øvrig ser dette ut som en Eber-kopi og på Eber D2/4 må glødeplugg være høyeste punkt ved liggende montering, bildene dine viser det motsatte. (bør stå i monteringsveiledning)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hjelper en kompis som var så uheldig å investere i kinavarmer til sin buss med 24V anlegg. Varmeren ble kjøpt som 24V og kom med 24V klistemerke. Den nekter å starte, men det er liv i display. Det viser bestendig 17gr varme uansett at varmen er 6gr lavere.

Ser at leverandoren har nå 4 uker senere kun 12V varianter...!?
Er noen som har erfaring med disse tingene? Maken til en møkka produkt har jeg aldri sett før.


 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lever i beste velgående jeg :)

Fikk "dessverre" ikke testet varmeren for mye i vår, sommer og høst. Det var jo godt og varmt fra tidlig vår til et godt stykke utpå høsten. Den lengste perioden jeg fikk kjørt den var i småkald kveld i august. For se til våren... Båten går opp en av de nærmeste dagene :(

Link to post
Share on other sites

Poenget med at eksosen skal ned, er at glødepluggen skal være på topp. Eller får du problemer med at denne kan bli våt og ikke vil starte. Ville også montert co- varsler. Flere av kinavarmerene lekker eksos. (Gjelder også ved feilmonteringer etc) Greit å ikke sovne inn for godt.. Hent også ny luft fra utsiden. Ikke re-varm gammel luft.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 9/13/2018 at 1:16 PM, SøndreSvaberg said:

Lever i beste velgående jeg :)

Fikk "dessverre" ikke testet varmeren for mye i vår, sommer og høst. Det var jo godt og varmt fra tidlig vår til et godt stykke utpå høsten. Den lengste perioden jeg fikk kjørt den var i småkald kveld i august. For se til våren... Båten går opp en av de nærmeste dagene :(

Det er godt :) Jeg søker litt erfaring hovedsaklig med tanke rundt sikkerheten. Dårlig driftssikkerhet kan jeg leve med så lenge den ikke utgjør en direkte fare. Søkte litt mer her på forum og fant noen tråder der folk skriver at de har installert for noen år siden. Og siden ingen har skrevet at det har drept dem er vel konklusjonen at det ikke utgjør noen stor fare å sette inn.

Link to post
Share on other sites

Trine1965 skrev On 14.4.2018 at 10.15:

hei,

Vi har tenkt over det også men har lest masse negativ om det.

Vi fant en prisgunstig alternative hos https://marine-varmer.no/ .

De er ec godkjent og sertifikert for Europa. Har ikke angret på det.

 

Jeg har undersøkt litt, og tenkte at jeg skulle komme med noen observasjoner.

 

- Denne tråden ble startet 8. april, med et kort innlegg som fokuserer på godkjenning og pris. Innlegget ga ikke så mye oppmerksomhet...

- En uke etterpå kom Trine1965 på banen med tilleggsinformasjon. Hun gikk god for produktet og la ved en link til et sted du kan lese mer. Dette var tilsynelatende nyttig, og diskusjonen var igang.

 

- Trine1965 ble registrert dagen før denne tråden startet. Ikke ulovlig, men litt mistenkelig i mine øyne.

- Trine1965 har kun skrevet to innlegg. Begge innleggene linker til det samme nettstedet som selger denne varmeren. Fortsatt ikke ulovlig, men litt mistenkelig i mine øyne. https://baatplassen.no/i/profile/72845-trine1965/

- Etter dette har det blitt helt stille fra Trine1965.

 

Det kan være flere grunner til dette:

1- Trine1965 er så fornøyd at hun bare MÅ opprette en profil på baatplassen for å fortelle om denne varmeren. Etter to innlegg på en uke finner hun ut at hun ikke vil engasjere seg mer på baatplassen.

2- Trine1965 er opprettet kun for å lage linker inn til dette nettstedet, og for å skape god kundeomtale.

3- En helt annen årsak som jeg har oversett.

 

Det er mulig jeg er litt for skeptisk og at jeg har lest litt for mye om konspirasjonsteorier. Hva mener dere?

 

 

PS: Jeg har sitert Trine1965 i dette innlegget, slik at hun skal få en mulighet til å plukke det opp og forklare saken selv.

PSS: Jeg har brukt en "fake" konto selv i dette innlegget, for å holde min seriøse profil på baatplassen unna dette (igjen for mye konspirasjon fra min side??).

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Servicemannen skrev On 21.5.2018 at 0.46:

Hjelper en kompis som var så uheldig å investere i kinavarmer til sin buss med 24V anlegg. Varmeren ble kjøpt som 24V og kom med 24V klistemerke. Den nekter å starte, men det er liv i display. Det viser bestendig 17gr varme uansett at varmen er 6gr lavere.

Ser at leverandoren har nå 4 uker senere kun 12V varianter...!?
Er noen som har erfaring med disse tingene? Maken til en møkka produkt har jeg aldri sett før.


 

hei du kan stille inn denne på 12/23 trykk tre ganger på tannhjulet og skriv kode 1688 da vil du se om den står på 12 eller 24 du kan stille inn den på 24 ok trykk ok 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...