Jump to content

Trygt å montere kina-varmer?


Mortni Marex

Recommended Posts

Trine1965 skrev 4 minutter siden:

hei,

Vi har tenkt over det også men har lest masse negativ om det.

Vi fant en prisgunstig alternative hos https://marine-varmer.no/ .

De er ec godkjent og sertifikert for Europa. Har ikke angret på det.

Tja, med tanke på at planar kun blir produsert i Russland lover det ikke altfor godt når de reklamerer med produksjon i Europa. 

Link to post
Share on other sites

Hei

Erstattet den gamle Eberspächeren (D3 fra åttitallet) med en Autoterm 4 KW  for to sesonger siden. Angrer ikke et sekund! Veldig lett å montere med sine ferdigkoblede multikontakter. Dessuten kjekt at varmeren har samme formfaktor som eberen. Videre finnes diverse tilbehør til OK priser (GSM-modul, ekstern temp-sensor, reservedeler.) Se også servitek.no - denne karen gir bra service og svarer raskt på henvendelser. 

 

Dette er ikke noe "Kinaprodukt" mht kvalitet.

Redigert av solf01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev 28 minutter siden:

Så Russland er ikke med i Europa lenger ? Når bestemte du det ?

Vell, er vell alle lærebøkene på barneskolen som lærte meg det. Veldig presist kaller de det vell for Eurasia. Hvis du virkelig trodde at Russland kun var i Europa burde du finne deg en bok! 

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 33 minutter siden:

Helt feil. Dette ligger i det Europeiske Russland.

Få skolepengene dine tilbakebetalt.

 

Tror dere begge må få skolepengene tilbake som ikke har fått med dere at det er forskjell på geografisk og politisk Europa, for å ikke snakke om historisk og nåværende i begge former. 

--

Ting og tang har det med å endre seg over tid. 

 

Ett eller annet sted sitter det sikkert to steinaldergubber og slår hverandre i skallen med klubbe. Men ante ikke at det var her inne ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 8 minutter siden:

 

Tror dere begge må få skolepengene tilbake som ikke har fått med dere at det er forskjell på geografisk og politisk Europa, for å ikke snakke om historisk og nåværende i begge former. 

--

Ting og tang har det med å endre seg over tid. 

 

Ett eller annet sted sitter det sikkert to steinaldergubber og slår hverandre i skallen med klubbe. Men ante ikke at det var her inne ;-)

Yesss, ser nå jeg bommet med noen cm på kartet og tok feil! Har ihvertfall fått med meg at Russland er mest Asia og litt Europa!

Er heldigvis også 22år så slepper skallebank med klubbe!

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på en konklusjon utfra diskusjonen så langt: Om Russland ligger i Europa, så er det trygt å montere Kinavarmer i båten.

 

Jeg konkluderte med at Russland er Europeisk-ish på fredag, og startet da installasjon av min Kinavarmer i min båt.

20180413_150550.jpg.c7b1790dced94b511989359798d980a8.jpg

 

Så får vi se om hva flertallet konkluderer med? Evt om tråden dreies tilbake til "on-topic".

Link to post
Share on other sites

Mortni Marex skrev On 8.4.2018 at 22.02:

Lurer på om det er trygt å montere en kina varmer i båten.  Den er vel ikke godkjent.

Om det er trygt å montere en varmer fra kina i båten får du nok aldri et godt svar på. Det kommer jo an på om varmeren er trygg eller ikke. Nå er det jo slik at veldig mye av de produktene vi omgir oss med etterhvert er produsert i Kina, så det i seg selv diskvalifiserer jo ikke. Spørsmålet er jo da heller om den aktuelle varmeren er produsert iht. kvalitetskrav som vi forlanger her i Norge.

 

Du nevner godkjent, og da regner jeg med at du snakker om CE-merket? CE-merking er i prinsippet ikke en godkjenning, men et merke påført av produsent som sier at produktet tilfredsstiller et europadirektiv som er relevant for det produktet. Denne merkingen blir i sin tur dokumentert ved at det skrives ut en erklæring om at direktivet er etterlevd, gjerne iht. gitte harmoniserte standarder. 

 

For brukte båter, dvs. båter som allerede er plassert i markedet, er det ikke krav til at utstyr som blir installert er CE-merket. Spør du meg er heller ikke CE-merket en god garanti for at produktet er trygt. Selv om det i prinsippet er intensjonen med merkingen. Produkter som er forbundet med særlig stor risiko er underlagt kontrollkrav fra et uavhengig teknisk kontrollorgan. Produkter som ikke er underlagt slike strenge kontrollkrav blir merket i øst og vest uten at det noen sinne får konsekvenser. CE-merkingens intensjon blir derfor en smule utvannet.

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev for 1 time siden:

 

 

Jeg konkluderte med at Russland er Europeisk-ish på fredag, og startet da installasjon av min Kinavarmer i min båt.

Er du gal !

Det er forskjell på geografisk og politisk Europa, for å ikke snakke om historisk og nåværende i begge former. :lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Les bruksanvisningen, mener min Eber D4 har krav til vinkel. Tror muligheten er til stede for at det kommer til å lukte brent treverk og plast. Eksosen min blir varm. Hele apparatet blir så varmt at det varmer opp hele akterskipet der Eber'n min er montert. Vet ikke hvordan apparatet du har kjøpt reagerer, mulig det går kjøligere enn mitt.

Link to post
Share on other sites

Det største landområdet i Russland ligger i Asia mens flertallet av befolkningen bor i Europa så da har vel alle rett da?:wflag:

 

Forøvrig er vel mange produkter som er Made in et eller annet land et produkt hvor de fleste delene er produsert i andre/forskjellige land så Made in kan vel også gi en slags falsk "forsikring"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk @Hulda

Installasjonsmanualen ja, den er kort og åpen for mange spørsmål :D

Dette er jo en kopi, så de har jo kopiert noen andre. Jeg har derfor sjekket Eber og Planar sine installasjonsmanualer + en fra Flak (husker ikke merket). Konklusjon er at alle manualene støtter at jeg kan tilte dem andre veien (0-90 grader tilt). Mulig jeg endrer slik at jeg får eksosen ned.

 

Om det lukter svidd, så må jeg montere på noen reflektorplater e.l. Tester denne sesongen...

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...