Stolperoten Startet 13.April.2018 Del på Facebook Startet 13.April.2018 Hva må jeg gjøre for å feilsøke/feilretting? Se bilde. Båt ligger på vinterlagring. 39 fot båt med Caterpillar motor 300 HK. Drypper mye under fart. Har ikke etterteitet. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 for det første bør du fjerne all den gummien den skal ikke være der ser ut som en nød løsning, slik att du kan se pakkboksen deretter bør du prøve å stramme den hvis ikke det hjelper må den pakkes om Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Har lensepumpa stått i vann i vinter i opplag på land (ute)? I så fall har den kanskje fått frostspreng pga is. Synes det ser ut som den ligger nedsenket i vann på bildet. Har båten stått i opplag inne, er dette selvsagt ikke relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Stolperoten Svart 13.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2018 Takker for tilbakemeldinger. I følge forrige eier skal mansjetten være der. Samme løsning som på en del Princes båter. Min båt er en Mainship 39. Trawler båt. Lagres innendørs i en oppvarmet hall på en øy i Sogn. Vanskelig å få tak i fagfolk til å sjekke hylse,pakningen på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Har aldri sett denne "gummi" mansjetten på noen Princess før. Pakkboksen inni der er muligens samme som på Princess og mange andre. Altså en slik pakkboks med talgringer. På disse er det mulighet for å stramme, men en slik pakkboks skal ikke være skal ikke være helt tett. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Ligger du på land nå ? Gummien må vekk, så du kommer til for åpne kontra mutter, trekke til pakkboks, og låse den med kontramutteren igjen.. Virker neste som gummien er en dårlig nødløsning for lekk pakkboks... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 Dette ser, som andre er inne på, ut som en nødreparasjon. Det skal være gummihylse fra pakkboks tilbake til stevn-lager, men ikke over pakkboksen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rune Totland Svart 13.April.2018 Del på Facebook Svart 13.April.2018 (redigert) Gummimansjett sikkert satt på for å hindre vannsprut fra akslingen. Var gjort noe lignende på min båt da jeg tok over. Fjernet og pakket om med ny talgpakning og problemet løst. Redigert 13.April.2018 av Rune Totland Autokorrekt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Står du på land nå Stolperoten, så få det gjort før utsett... De fleste litt båtkyndige greier og pakke opp en pakk boks igjen, vist du trenger hjelp med det... Får håpe det ikke er noe mer, korrosjons groper på aksling etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Stolperoten Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Takker for meldinger. Ser ut som jeg trenger litt hjelp her. Hva må jeg anskaffe for å pakke om? Hva er praktisk metode for å bytte? (Jeg må ha deler med meg ut på øyen. Jeg bor på Os, og båten ligger i en hall på Atløy i Sunnfjord) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 I utgangspunjtet bare talgpakning. De fleste båtbutikker har det. Men kan være en fordel om du har med deg en som har gjort det før... bør ta det nå mens du er på land.. dere bør sjekke akslingen for slitasje skader der pakkboksen står.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Hvis du søker litt finner du flere tråder om å pakke om pakkbokser her inne. Men du må begynne med å demontere for å finne ut hva du trenger. Det er ulike dimensjoner på dette. Dessuten kan du jo i prinsippet både ha talgpakning eller simmerring for alt vi vet fra de bildene der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Utifra bildet så kan det se ut som at du har et innvendig hylserør for å forlenge hylsa slik at tilkomsten til selve pakkboksen blir enklere. Det kan være at du har en brist i denne forlengelsen og at lekkasjen er forsøkt tettet med denne gummislangen og slangeklemmer. Utifra bildet så er det også usikkert å fastslå hvilken type Akseltetning du har. Talgpakning eller simmeringer? Hvis du ønsker å gjøre dette ordentlig så bør du trekke akslingen og undersøke hvordan hylse og lagringen er konstruert. Hvis cuttleslager er støpt inn så skal det være en vanntilførsel for kjøling/smørning fra motor. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
VannTro Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Hadde det vært meg hadde jeg satt på en PSS tetning i stedet for den som sitter der. PSS gir bekymringsfri aksel-tetning så lenge motoren holder https://www.youtube.com/watch?v=a5SlEfpiaJ4 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Stolperoten Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.