Jump to content

Vurderer kjøp av Beneteau oceanis 323 clipper


LykkelitenIV

Recommended Posts

Jeg hadde en Oceanis 323 i ett år. Det er en komfortabel og grei familie/turbåt for kystseilas. At den er i kategori B betyr i teorien at den skal tåle 4 meters bølger og drøyt 20 sekundmeter vind.  Det overlever den nok, men jeg er redd det vil være en ubehagelig opplevelse. Jeg opplevde at båten har veldig lett kjøl og må reves tidlig. 

 

Den er god å bo i med stort bad og diger køye akterut. Litt trang forpigg. Jeg hadde ingen tekniske problemer med min båt som var 13 år gammel når jeg solgte den. Se etter en 2005 eller nyere (med blå striper), de har Yanmar. Det er sikkert mulig å seile til Shetland i en 323 på god værmelding. Men skal du drive mye med havseilas finnes det bedre alternativer.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post

Har en 323 og den kan fint seiles til Shetland sommerstid på god værmelding. Kategori B betyr at båten skal tåle opptil 6 m bølger og 25 m/s er det vel, noe som er ganske heftig uansett båt vil jeg si. Grunnen til at den ikke er A er sikkert pga noe lav kjølvekt samt at nedgang til cockpit ikke har en så høy kant. 

 

Når det er sagt er CE merking en egenerklæring fra verftet og jeg ville ikke vektlagt denne så mye på moderne samlebåndsbåter om jeg var deg. Det som er mye viktigere er at båten er riktig utstyrt og har riktig mannskap.

 

Forøvrig er Oceanis 323 en fin båt. 

Link to post

Takk for tilbakemeldinger.

Men det at Beneteau oceanis 343 clipper faktisk er CE A6 sertifisert betyr det at denne er mye bedre egnet til en slik tur. 

Det er jo bare to fot mer, men det er vel vesentlig.

 

Har begrenset båtplass, så jeg er ute etter minst mulig båt, men stor nok til å bo i og til denne turen :confused:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Husker jeg leste tester av 323, 343 og 373 i Yachting Monthly da disse båtene var nye. De to siste ble beskrevet som noe tyngre og bedre i sjøen og med høyere kjølvekt. Men 323 fikk god omtale for å være lettseilt og pigg og det er også min erfaring. Alternativer i denne størrelsen med kategori A-klassifisering er Hanse 312/315 og Bavaria 32. Har seilt litt Bavaria 32 og jeg kunne ikke merke veldig stor forskjell selv om den ikke måtte reves like raskt.

 

Men hvis det er Oceanis du vil ha så kjøper du det og planlegger heller overfarten godt. Men forsøk å få testet den i litt vind før du kjøper, så ser du selv. Den ble kåret til årets båt på Sjøen for alle når den kom i 2004 og har solgt i bøtter og spann her i landet. Totalt tror jeg den er bygget i ca. 1500 eks. Så det må finnes en rekke lykkelige oceaniseiere der ute, selv om jeg ikke var en av dem.

Link to post

Generelt samme skrog.  Elendig på åpent hav.  Stopper i likhet med andre moderne båter i den størrelsen med den motoriseringen helt opp i motstrøm/litt bølger.  

Har i hvert fall selv  seilt slike båter over nordsjøen for siste gang.  

Ypperlig båt til kystseilas.  En av mine favoritter.  

Link to post

Så rart. En kjenning seilte til karibien og vant arc med en sånn. 31,7, altså.

 

Kanskje seilerne har mer å bety enn båten.

 

Oceanis 323 har bare 25% av vekten i kjølen. Det er lavt, spesielt på en såpass liten båt. Med lav rigg vil den da stoppe i sjøen når det er lite vind og med lav ballast vil den ikke tåle å ha tilstrekkelig med seil oppe i mye vind.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

De seilte hjem igjen òg. Dyktige folk. Solgte så båten og kjøpte en enda mer moderne båt. Du er veldig kategorisk og dømmende her. 

 

31,7 var altså trygg og komfortabel for en familie på 5 med to unger der den yngste var 8 måneder gammel på arc. 

 

Din karakteristikk: "Elendig på åpent hav.  Stopper i likhet med andre moderne båter i den størrelsen med den motoriseringen helt opp i motstrøm/litt bølger."

Beklager, tror deg ikke et sekund..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Da valgte de vel en annen rute som og ga medvind.   Komfortabel sier du. Tvert imot den er langt ifra komfortabel ift. det meste annet av større familieseilere. Jeg har selv seilt Biscaya og Nordsjøen, Skagerak osv med 31.7. I dårlig vær med motvind og motsjø. (bølger og strøm i mot stopper den opp i hver bølge) således dårlig egnet til dette ift. typiske Kategori A båter som normalt er større og ikke fullt så flate. 

Men ja jeg vet det er mulig og at det er en rask båt når forholdene tillater det. Nordsjøen/Shetland er imidlertid ikke et sted båten er spesielt egnet er min erfaring. 

Link to post
33 minutes ago, Sun Flyer said:

 

Beklager, tror deg ikke et sekund..

Da utfordrer jeg deg til å prøve. Har seilt 13 ganger fra Biscaya til Norge i forskjellige Beneteau båter.   First og Oceanis i forskjellige størrelser. 

Vært eier av noen Beneteauer, Najad, HR, Jeanneau osv. Seilt regatta med 36.7 osv. men mulig han får høre på deg og forvente en komfortabel seilas med en 31.7 når Nordsjøen overrasker med litt sterkere og mer ugunstig vindretning  enn varslet som er veldig typisk for Nordsjøen.  Tipper det blir 20+ ubehagelige timer til land.  

 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Det høres ut som innvendingen din handler mer om størrelse enn om båttype. Får man bankekryss i Nordsjøen er det ingen båter som er direkte komfortable. En 31,7 tar seg dog fremover i sånne forhold. Det gjr ikke 323. 

 

Til ts. Har eid en so 35. Det er selvfølgelig en mye romsligere båt enn oc 323. Og tar seg for så vidt frem i alle mulige forhold. Men har likevel noen av de samme minus som 323 med ganske lett kjøl. Mitt tips er sun fast 37 veldig lik so 35 inni, men som  har litt høyere kvalitet, har mere ballast%, bedre rigg, er litt rommeligere og ofte kan finnes til like lav pris.

 

Her er en på finn til ca 600 lapper: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105737553

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Ja jeg skrev jo det i min første post.

Moderne små båter er generelt ikke egnet til familieseilas i såpass tøffe forhold man bør ta høyde for på Shetlandseilas, dersom man ønsker en viss grad av komfort. Tynt og flatt skrog. Svært slitsomt i forhold man ikke så sjelden møter mellom Norge og Shetland til tross for at værmeldingen ser ok ut.  

Kjølen på 31.7 er forøvrig ikke så imponerende ift. 323 iom. at den har tilsvarende høyere mast og større bom. Spesielt ikke dersom det er lake versjon som det er noen få av i Norge. (ytterligere 80cm høyere eller no)   Roret er imidlertid en del bedre.   Har forøvrig bivånet en 31.7 som ble flyttet med orkan i kastene i smult farvann i Stavanger. Uten seil for motor touchet nesten masten nesten vannet. Båfører uttalte at han trodde båten skulle gå rundt.  

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
magnuje skrev for 4 timer siden:

Det som er viktig på disse båtene er gode seil som minimerer krengning. De orginale seilene duger ikke da de stekker seg og blir dype i litt vind. Har god erfaring med laminatseil som holder formen mye bedre. 

 

Godt poeng, den båten kler et skikkelig sett seil. Jeg hadde originale, og hadde sikkert fått et bedre inntrykk av egenskapene om den hadde bedre seil. 

Link to post
Nord West 420 skrev 7 minutter siden:

Ja jeg skrev jo det i min første post.

Moderne små båter er generelt ikke egnet til familieseilas i såpass tøffe forhold man bør ta høyde for på Shetlandseilas, dersom man ønsker en viss grad av komfort. Tynt og flatt skrog. Svært slitsomt i forhold man ikke så sjelden møter mellom Norge og Shetland til tross for at værmeldingen ser ok ut.  

Kjølen på 31.7 er forøvrig ikke så imponerende ift. 323 iom. at den har tilsvarende høyere mast og større bom. Spesielt ikke dersom det er lake versjon som det er noen få av i Norge. (ytterligere 80cm høyere eller no)   Roret er imidlertid en del bedre. 

Du må ikke glemme at det er høyere ballast%. Det er dèt som skal til før å ta seg frem på bankekryss.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Faktum er at ballastprosenten er nesten lik mellom disse modellene. 

Firsten har litt dypere kjøl men ikke bulb (finnekjøl for mindre motstand og mindre avdrift) 

Stabilitetsmessig pga. kjøl ift. mast er båtene svært like. 

 

HR 312 er en helt annen båt i forholdene jeg nevner.  Føles som varm kniv i smør i forhold. 

Dessverre en umoderne båt på svært mange andre vis. 

 

Når det gjelder Beneteau så er 393, 411 og 423 er forholdsvis moderne båter som fungerer bra i slike forhold da de har solide skrog og kraftig motor som duger i ugunstige forhold når man ønsker "minst mulig" seil.  Selv First 36.7 (Dacron/laminatseil eller ei) sliter litt i ugunstige forhold med motvind/motstrømsbølger ift. ovennevnte "40" fotere. De er laget litt vel lette til komfortabel havseilas, men ja, enormt mye bedre enn 31.7 i slike forhold.   

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Ahh. Kjølen veier omtrent det samme, men båtvekten er 500 kg mindre. Men innredningen har jo òg lavere tyngdepunkt siden den er lavere. Så alt i alt er det en del forskjell- Vektforskjellen gjør jo at den trenger mindre seil for å holde farten, mens den egentlig tåler å ha noe mer oppe enn 323. Det at riggen er høyere er jo bare en fordel i lettere vinder. Så rever man når det blåser opp. Og det er mye bedre trimmemuligheter på 31,7. Det hjelper jo når man skal gire om til hardvind.

Uansett så har jo ts bestemt seg for at 323 ikke er aktuelt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

323 har følgelig en tyngre kjøl slik at ballastprosenten totalt sett er omtrent identisk.  

i lett vind er vi enige om at 31.7 er en vinner. 

i kraftig/ugunstig vind hjelper det ikke med høyere mast .. verken på ballast, stabilitet eller komfort. 

Mye av stabiliteten på moderne båter (uten stor ballastprosent) ivaretas av skrogets bredde, som jo er omtrent identisk på disse to Beneteau modellene. 

3-4ms kan man få dager kalkulere med over Nordsjøen selv sommerstid. Solgangsbris blir fort kuling og regnskurer blir og fort kuling selv om det ikke varsles. Kuling i Nordsjøen (stiv eller sterk) gir store bølger som er svært ubehagelige i disse båtene dersom de kommer forfra. For noen uker siden søkte en Beneteau 46 "nødhavn" her i distriktet i frisk bris. Det ble for belastende å gå i motvinden selv om jeg selv sikkert hadde gått dersom jeg var ivrig. I påsken ble vinden det dobbelte på samme strekk ift værvarsel og større båter båter måtte snu. Jeg tipper de var glad de ikke var ombord i en 323 eller 31.7 selv om jeg vet det er mulig å krysse Nordsjøen i en slik båt. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...