Lars H. Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Vel hjemme igjen etter å ha montert dynamoen. Og nå sitter den fullstendig tight og godt! Bilder? Jo da, først et av den gamle bolten med gamle hylser sammen med nye saker. Det var nok tid for litt nye deler. På bildet ser en at jeg har valgt den lange hylsen mye lengre slik at den går gjennom det forstørrede hullet i bakre øre på dynamoen. På bildet ovenfor ser en at den kommer litt utenfor øret, ikke så mye som bildet viser, men noen tidels millimeter. Og da jeg strammet godt til, ble alt helt tight og stabilt. Og med rett valg av hylser (Ole leverte hylser i forskjellige lengder), ser det ut til at alle tre kileremshjulene er helt på linje. Dermed trodde jeg at alt var OK for å komme seg ut på sjøen for tur igjen. Men nei, da. Null lading! LADAC regulatoren hadde tatt kvelden, sannsynligvis pga. dårlig forbindelse på en flatstiftforbindelse i dynamoen slik at regulatoren jobbet helt livet av seg til den døde. Men selve dynamoen fungerer, sjekket med en tjuvkobling med batteri rett til feltvikling. Da ladet den, uregulert. Så nå er det bare å vente på regulatoren jeg egentlig bruker og som er inne hos Jørg til litt finjustering, det er en PDAR-regulator. Jeg kommer tilbake med mer når jeg får koblet på regulatoren. Lars H. Redigert 26.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Ser bra ut det Lars ....og Jørg fikser opp synd du ikke kom deg på fjorden nå da ...ting ornær sæ for snille gutter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Flotte greier! For meg ser det ut som at dynamoremmen sporer skjevt, eller er det bildet som lyver? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Enig med Hulda dynamo ser ut til skulle vært ørlite lenger akterover (hvis ikke bildet lyver da) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Du får vaske rent i området så du ser om det bygger seg opp med reimstøv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Nå har jeg ikke satt opp dette hverken med måleklokke eller laser, men så langt jeg kunne se med mine 74 år gamle øyne med hodet over motorrommet, så det bra ut. Og ja, bildet tror jeg ikke en kan stole på. Det er tatt med et kompaktkamera (god Canon kvalitet riktignok) men ikke rettet inn rett over kileremmen. Dessuten er det tatt på nært hold med vidvinkel og derpå følgende geometriske feil. Kileremmen er sikkert 10 - 15 år gammel uten neveverdig slitasje, og dette oppsettet divergerer maksimalt 1mm fra det gamle oppsettet. Jeg skal selvfølgelig følge med på eventuell slitasje på kileremmen. Ellers hadde jeg kontakt med Jørg idag om regulatoren. Big problems! Det var ikke bare en justering som var kommet ut å gå, nå er han i kontakt med Sterling om problemet. Kanskje jeg skulle gå løs på roteskuffene/skapene og finne frem original Valeo regulatoren som satt på dynamoen da den var ny for 20 år siden? Det er tross alt ikke mer enn 3 uker til vi drar på et par måneders båtferie. Redigert 26.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Gjør du det, batterier ble greit ladet før også. Vær obs om du får gummistøv fra remmen. Er det litt skjevt, så skjer det ikke noe umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Vart litt paff når eg såg det var ei løysing utan gjennomgåande hylse, ser iallefall bra ut no Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Den gamle løsningen med hylser, da ørene på dynamoen hadde mye større avstand enn godset på motoren, var min måte å løse problemet med ny dynamo for 20 år siden! Nå er det å håpe at med hylser inn i ørene holder dette nye 20 år. Redigert 27.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Artig å se hvordan løsningen vokser frem på dette fotumet. Ser skikkelig bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Nå begynner jeg å bli fortvilet. Igår mottok jeg PDAR-regulatoren fra Jørg, pluss en "dum" CARGO regulator for å ha i parallell med lavere spenning som backup. jeg monterte inn CARGO regulatoren, men fremdeles ingen lading! Noe mer testing fikk jeg ikke tid til idag, får ta en ny tur til båten imorgen og feilsøke, eventuelt ta med dynamoen hjem igjen for grundigere sjekk, eventuelt hos Triconor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
stig arve Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Da er ikkje bere ladelampen som har gjort sit på 20-30år da? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Du har Fredrikstad Vikleverksted også Lars. Der har tiden på mange måter stått stlle og de driver på gamlemåten og fikser ting. Kan tenke meg du hadde likt en tur innom der uansett Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 stig arve skrev 1 time siden: Da er ikkje bere ladelampen som har gjort sit på 20-30år da? Nei, kan ikke tro det, den lyser som den skal når jeg slår på tenningen, men slukker ikke når jeg starter motoren. Men gir jeg pluss fra batteriet rett inn på D+ på dynamoen/regulatoren, starter ladingen og lampen slukker. For meg er mistanken at jeg ikke får noe ut av de 3 små diodene til D+. Uansett, så blir det ny tur til båten imorgen for mer feilsøking. Jeg måtte avbryte idag da jeg fikk en telefon fra hundefrisøren om at de endelig hadde en ledig time for å klippe ham. Hadde jeg ikke slengt meg i bilen og tatt den timen, er det ikke sikkert at jeg hadde fått klippet ham før vi drar på ferie om 2 uker. Da hadde han blitt utrolig lang i pelsen før vi kommer hjem igjen ut i juli. Jeg er også lang på håret, men har time på tirsdag, he he. lurvetass skrev 1 time siden: Du har Fredrikstad Vikleverksted også Lars. Triconor ligger 10 - 15 min kjøring hjemmefra. Fredrikstad blir feil retning, 4 - 5 mil fra Son der båten er Her opplegget jeg skal ha til å fungere før jeg kobler på PDAR-regulatoren også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) Spenning fra Batteri til D+ på denne dynamoen (skjema på bildet) skulle ikke ha noe påvirkning, spenningen skal sperres på diodene, og slutt. Når du virkelig ser at ladingen starter (med både positiv spenning over batterispenning og strøm) måtte det bety noe feil i kretsen på bildet. At ladelampen slukner kan da bare bety at spenningsfallet over lampa blir utjevnet av batterispenningen, dvs. at det ikke blir strømflyt over ladelampen når D+ får høyere spenning rett fra batteriet. Alternativt kunne det også bety at regulatoren ikke fikk tilstrekkelig strøm (er jo positiv og trenger for denne dynamoen litt over 4A ved stilstand). Men i så fall burde du få regulert spenning pga. regulatoren. Siste alternativet er det som jeg antok tidligere, nemlig at det kan være feil på rotoren. Dette burde man kunne finne ut ved å å undersøke både feltstrøm, (ca. 0,3 Ohm) motstand i, og spennigsfall over rotoren (kollektor ok?) som skulle tilsvare motstanden. I tillegg selvfølgelig alle de vanlige misstenkte som f.eks. børster, fjær og isolasjonsfeil på/til børsteholder, men akkurat det har du jo gjort allerede. Lllllllygggetil ! Jørg Redigert 3.Mai.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Lars H. skrev for 15 timer siden: ... gir jeg pluss fra batteriet rett inn på D+ på dynamoen/regulatoren, starter ladingen og lampen slukker. Det tyder vel på at rotoren er intakt? Men det tyder vel også på at magnetiseringsstrømmen er for liten? Kan ladelampa være for liten i forhold til den nye regulatoren du har montert? Vet jeg er på tynn is nå, men bare for å tenke høyt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Det er Positiv regulering. D+ og F burde derfor ikke ha noe forbindelse med mindre over regulatoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Siste nytt: Jeg måler full gjennogang og ingen diodefunksjon i de 3 minusdiodene som sitter mot B-. Nå drar jeg hjem og ser om jeg kan få åpnet dynamoen for enda grundigere målinger. Ny diodebro til 20 år gammel dynamo (Valeo 70A 2929580) er neppe lett å få tak i, i løpet av 14 dager, så nå ser det nesten ut til at det må bli ny dynamo. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ask Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Hei Eit dynamoverkstad kan godt tenkast å ha diodebru som passar ein 20 år gamal dynamo. I alle høve har eg fått slikt til mine då 12-20 år gamle dynamoar (Hitatchi). Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Så var diodebroen loddet fra og tatt ut for grundig måling. Og som jeg antok, var det en defekt diode. Så da spørs det om det er mulig å få tak i ny diodebro, eller om det må ny danamo til før ferien om 14 dager. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
janet Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 vikleverkstedet i Fedrikstad er jo på veien fra Son til svenskekysten alternativ ordning for feste ører Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
lurvetass Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Eldstemann startet der i 1949, så aldersmessig blir kanskje rene ungdommen Lars?. Kanskje de kan hjelpe? http://www.fredrikstadsentrum.no/magasin/fredrikstad-vikleverksted Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) Hør med dem eller Høiden Elektro i Moss. Kanskje en av dem har noe som passer. Stort sett er vel disse diodebroene laget i Kina, og det er flere dynamoprodusenter som bruker samme broen. Eller deler av samme. Redigert 3.Mai.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Da blir det vel en ringerunde imorgen. Og så er det 10min kjøring til Triconor. Men kanskje jeg like godt skulle gå for en ny dynamo? Jørg har jo dynamoer som han kjenner og vet hvordan implementere PDAR eksternregulatoren min på. Jeg ser at Maritim har en Iskra 70A dynamo som det burde være mulig å bruke med kanskje litt tilpasninger på festet mot motorblokken. Er det greie dynamoer? Kroner 3359,- er jo litt, men det er jo bare båtpenger, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
petterb Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Bema as er hovedimportør av bla iskra. Størst på dynamo og startere i Norge. Har hovedlager i Grimstad men har også butikk i Oslo en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.