Jump to content

Dynamofestet er dårlig, hvordan forsterke/reparere dette?

Lars H.

Recommended Posts

Nå ble jeg i godt humør, Fredrikstad Vikleverksted har ny diodebro på lager til rundt en halv båtpenge! Så da blir det nok til at jeg setter meg i bilen og tar en 10mils kjøretur til Fredrikstad med dynamoen. De kunne sikkert sende, men greit å se at broen virkelig passer. Det er et stykke å kjøre, og bensin og bompenger blir nesten det samme som diodebroen, men pyt san, vi skal på ferie om mindre enn 2 uker!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kommer ikke til med BT-tangen på dynamoen Hulda, så jeg satser på at kabelskoene som allerede sitter på kablene holder 20 år til, he he.

Nå har jeg vært i Fredrikstad og hentet splitter ny diodebro, pluss at jeg fikk med meg to kullbørster som jeg kan sette inn i stedet for de som har blitt noe slitt etter nesten 2000 timer. Og for det skulle han ha kr.530,- totalt. Skal si det var litt av et godt gammeldags verksted. Og gubbene, kjempe trivelige karer, far og sønn. Faren hadde nylig fylt 84 år. Da blir jo jeg med mine 74 år bare ungdomen.

Idag blir det å få diodebroen på plass i dynamoen, og montering i båten på mandag. I morgen skal vi dessverre(!) til middag ifb. barnedåp på søndag.

Turen til og fra Fredrikstad gikk unne på 1 time og 20 min hver vei, men aldri har jeg kjørt gjennom så mange rundkjøringer som inn og ut av Fredrikstad, pluss et utrolig antall fotobokser. Men begge deler gikk bra.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 31 minutter siden:

Nå har jeg vært i Fredrikstad og hentet splitter ny diodebro, pluss at jeg fikk med meg to kullbørster som jeg kan sette inn i stedet for de som har blitt noe slitt etter nesten 2000 timer. Og for det skulle han ha kr.530,- totalt. Skal si det var litt av et godt gammeldags verksted. Og gubbene, kjempe trivelige karer, far og sønn. Faren hadde nylig fylt 84 år. Da blir jo jeg med mine 74 år bare ungdomen.

Ja, ikke sant? Det verkstedet fortjener jo et besøk i seg selv :yesnod:

Takker så mye, og det var ikke langt fra at jeg tok kontakt. På diodebroen var det en trixy sak jeg måtte fikse. På bildet under til venstre var det ved gul pil et 4mm bredt spor. Men der skulle jeg ha inn en 5mm bolt noe som markert med rød pil. Så det var behov for å bore opp slik at det kunne bli som på bildet til høyre. Uten stabil søyleboremaskin, var det like før jeg tok kontakt med deg Ole. Men jeg har da en gammel AEG drill (sikkert 50 år gammel, men god som ny) som står i et hobbystativ.Så jeg spente diodebroen opp i en skrustikke, plasserte den under drillen med et splitter nytt 5mm bor og håpet på det beste. Og det ble perfekt, boret skjente ikke ut til høyre!

hull.jpg.68df5c138e86a5e9a0d8bc6236ac8b41.jpg

Nå er dynamoen klar for montering. Diodebroen er montert stabilt og ikke løst, sikret på alle måter mot overledning og kortslutning, gjennommålt på alle mulige måter, og med Ole sine avstandshylser kommer selve dynamoen til å sitte perfekt på motoren. I båten ligger det klar en ny og korrekt justert PDAR regulator klar for oppkobling på mandag. Som backup, vet jeg ikke om jeg kommer til å koble inn LADAC eller CARGO regulatoren. Jeg har idag satt spenning på begge og sjekket de opp her hjemme og begge fungerer 100%.

Tirsdag skal jeg til frisøren for å få klippet bort det ekstra som har vokst ut øverst på hodet siden februar, pluss at Trude skal til fotpleie for å få trimmet det som stikker ut helt ut helt nederst på henne, på tærne, - tånegler heter det visst.

Planen fremover var å dra ut på årets båtferie nedover mot Göteborg rundt 17. mai, men dersom dynamoen funker, blir det kanskje allerede til uken. Hvorfor vente?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg ser at det er mange som sender live video med smarttelefon på fjesboken, noen som har oppskrift for hvordan gjøre dette? Jeg er ny med smarttelefon (Samsung med Androide OS).

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 1 time siden:

Jeg ser at det er mange som sender live video med smarttelefon på fjesboken, noen som har oppskrift for hvordan gjøre dette? Jeg er ny med smarttelefon (Samsung med Androide OS).

Mulighet 1, "facetime" via Messenger:

Om du har FB appen på telefonen og åpner den så ser du et sånt "lyn" i ei boble oppe til høyre. Trykk på den så åpner Messenger seg, evt blir du spurt om å installere messenger. 

Når du er i gang med messenger så er det som en vanlig app for meldinger. Du trykker på navnet til den du vil melde til. I vinduet som da åpner seg kan du skriv en melding, eller du kan se oppe til høyre i bildet, det er det et symbol av en telefon (ringe til, kun lyd, bruker datatrafikk), og symbol av et kamera som betyr "facetime", dvs at du vår både lyd og bilde. 

---

Mulighet 2, livesending inn i en gruppe på FB:

Hvis du er inne på FB appen på telefonen i en gruppe du er medlem av så kan du skrive en melding i gruppa der det står "Skriv noe...". Men til høyre for "Skriv noe..." er det symbol for bilde, og det står "bilde". Til høyre for der igjen er det tre prikker som du trykker på. Da kommer det opp en meny hvor det står "start direktesendt video". Trykk der og du sender direkte til gruppa. Deltakerne i gruppa vil då få varsel om at du har en "livesending". 

Good løkk :-)

---

(Og ja, drit i at eplefans klager over at jeg kaller det for "facetime" når en bruker "facebook" eller Messenger til å sende video fordi det finnes en eller annen app i eppleverdenen som heter det samme. Jeg mener selvsagt ikke iPuck/Pod/Apple sin app.)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Takker, "Mulighet 2" ser ut til å være det jeg er ute etter. Jeg får stikke innom Elkjøp eller et slikt sted for å få tak i en holder til mobilen slik at jeg kan sette den i vinduet på båten. Så kanskje det blir live sendinger når jeg passerer interessante steder.

Da funker ladingen som et skudd. CARGO regulatoren (dum uten sense) er satt til spenning under float for PDAR, og PDAR'n til 14,8V frem til batteriet er fullt (minst 1 time) for deretter å gå ned på 13,65V float.  Vi bar åpne bly/syre semi traction batterier som gjerne tar imot litt høy spenning en stund.

Så nå er vi klar for ferie etter hvert. Planen er fylle opp båten med klær og en del mat på torsdag. Da tar vi også en kort tur rundt neset i hjemmehavnen for å toppe opp med diesel slik at vi har nok for tur/retur ned mot Göteborg. Båten har 2 × 180 liter dieseltanker. Vi installerer oss i båten lørdag kveld, og drar sydover søndag. Det blir nok som vanlig en stopp i Skjærhalden før Sverige neste.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Så nå er vi klar for ferie etter hvert. Planen er fylle opp båten med klær og en del mat på torsdag. Da tar vi også en kort tur rundt neset i hjemmehavnen for å toppe opp med diesel slik at vi har nok for tur/retur ned mot Göteborg. Båten har 2 × 180 liter dieseltanker. Vi installerer oss i båten lørdag kveld, og drar sydover søndag. Det blir nok som vanlig en stopp i Skjærhalden før Sverige neste.

Nå får du noen ekstra feriedager og når du nærmer deg Gøteborg og litt syd for Tjørn og Hetteberget er det 27-28nm ssv over til Skagen.

Det er en fin plass. Pakkhuset på bryggen har god mat, spesiellt fiskesuppen der er god. 3L rødt får du  butikken til litt over 100 lappen (sist jeg var der). 

Jeg var med i en Storebro 34 for et par år sden og vi brukte 8-10 timer i 7-8 knops fart (tok det rolig) fra Skagen til Fjellbacka. Midt mellom Skagen og Svenskekysten "ser man ikke land", det er pga avstanden og ikke rød bunkers. 

:cheers_wine::sailing: God ferie.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Så nå er vi klar for ferie etter hvert. installerer oss i båten lørdag kveld, og drar sydover søndag. Det blir nok som vanlig en stopp i Skjærhalden før Sverige neste.

Hei Lars.

Det har vært mye mas med ladegreiene dine nå. Håper alt er stabilt og ikke plager dere på sommerturen deres. Vi er også klare, regner med å dra avgårde i slutten av uka.

Redigert av Flid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...