Jump to content

Bygge 20 fot daycruiser i tre, råd og tips?

Qualswig

Recommended Posts

Hei!

Eg vurdera å byggje meg en trebåt, type http://boatplans-online.com/plans/BPO_seaangler.pdf

Har en Sabb G 8hk frå 1967 som eg har tenkt å ha ombord, den er med vribar propell.

Er det noken som har lyst å komme med innspel som har bygget båt før eller e passe handy av seg, til tips og triks og div andre ting eg burde huske på? 

Tenkte å bygge kjølen i 4x4", forstevna i 2x6" og spant i 2x4" og avstivar til kryssfiner i botnen og på sidene 1.5x2"

Kor tykk burde kryssfineren vær? Ser der står 3/8" det er ca 10mm, men er det nok? Tenker då på at ein sabb ristar og vibrerer ganske mykje…

Går det ann å bruke tec7 eller må eg gå for epoxy, til liming av platene og dei andre delane?

Vel å ta kjølen i 4x4" for at det skal være lett å bore hull til akslingen og propellen, tenkte propellen skal kome ut heilt bak på båten, der kjølen sluttar… er redd for at halve propellen skal stikke utom vatnet.

Skal leggje ut bilete osv når eg kjem i gong med prosjektet. 

Mvh Qualswig

Hehe... ser den er for større motor og beregnet for fart, men er ikkje ute etter fart. Om dere veit om tegninger som er like bra, for båter som går seinere og for innenbordsmotor så tek eg gjerne i mot tips :smiley: 

Har egentlig lyst på noke som liknar skroget på ein færing, men det var ikkje like enkelt og finne i den størrelsen.

Har ein færing som eg sjøsatt for 2 veker  sida, men når eg skulle heve den igjen så såg eg at det ikkje var vits å bry seg om den. To av borda under vannlinja hadde gått i frå kvarandre. ALLE borda er sprekker i, og den ser ikkje heilt bra ut :lol:  regner med den går på jonsokbålet til sommaren, eller at eg prøver å få vrakpanten for småbåtar... 

Har hatt ein del prosjekt før, men har aldri laga ein båt med innenbordsmotor før. 

Kom gjerne med tips til båter eg burde vurdere, satser på det blir kjølstrekk i helga :smiley:

Qualswig skrev for 23 timer siden:

Kom gjerne med tips til båter eg burde vurdere, satser på det blir kjølstrekk i helga :smiley:

Du har ikke satt deg litt ambisiøse mål i forhold til tidsaspektet? Skal du strekke kjøl til helgen haster det med å bestemme seg for hva slags båttype du skal bygge.

44 minutes ago, Komodo said:

Du har ikke satt deg litt ambisiøse mål i forhold til tidsaspektet? Skal du strekke kjøl til helgen haster det med å bestemme seg for hva slags båttype du skal bygge.

Er langhelg nå frå skule, fredag til tirsdag. 

Men sann de ser ut no, så blir det den eg linka til i første post med meir bunnreis og litt anna hekk, skal prøve å få lage meg noken teikningar av kordan eg trur det kjem til å bli :smiley: 

Alle innspel blir godt tatt i mot!

Etter etpar timar med Google Sketchup, så følar eg at resultatet blei bra! vart vel ikkje 100% men godt nok for min del. 

tok teikningane frå den eg posta i første post, og fiksa litt på den. dei to spanta i midten er like, samt dei som er framme og bak. 

Båten blei litt for kort for min smak, så eg må legge på eit spant til på midten. 

kjølen blei 2x4" på teikninga. 

Kan legge ut fila frå Google Sketchup om det er nokon som ønsker å kike nermare, eller modernifisere den litt! 

båt 3.png

båt 2.png

båt 1.png

Hei. Vil du bygge kjølen dypere i akterkant ved å bygge på massivt tre ? Jeg ville ha vurdert å ikke lande spant i kjølstokk akter, men laget knekkspant akter for mer kjøl. Se litt på en eller annen plastsjekte med innenbords motor. Da vil kjøstokk bli mer fallende i forhold til vannlinjen. Betyr at bare det fremste spantet treffer kjølstokk direkte.  Ellers er du på riktig vei.

Komodo: Her er det ungdommens pågangsmot som bestemmer farten så da er det helt naturlig å strekke kjølstokk til helgen :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

10 minutes ago, Knude said:

Hei. Vil du bygge kjølen dypere i akterkant ved å bygge på massivt tre ? Jeg ville ha vurdert å ikke lande spant i kjølstokk akter, men laget knekkspant akter for mer kjøl. Se litt på en eller annen plastsjekte med innenbords motor. Da vil kjøstokk bli mer fallende i forhold til vannlinjen. Betyr at bare det fremste spantet treffer kjølstokk direkte.  Ellers er du på riktig vei.

Komodo: Her er det ungdommens pågangsmot som bestemmer farten så da er det helt naturlig å strekke kjølstokk til helgen :smiley:

Tenkte å bygge det med same som eg lager spant av, også kle det etterpå. Skal prøve å ikkje gjer det for breidt, så proppellen får mykje vatn å jobbe med. Men det må være 40mm med opning på midten så akslingen får plass inni der 

19 hours ago, Coldman said:

Kjør på! Du kommer til å lære massevis... om litt av hvert.
"Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert", sa Pippi Langstrømpe. 

Haha det er sant! Det eg ikkje kan, det får eg sikkert til... på ein eller anna måte! :giggle:

Har no fått kjøpt det eg treng til kjøl, og spant! Kan vel på en måte sei at kjølen er strekt, og det er fredag. 

Kjølen blei 2x4" og spanta i 1.5x3"

Men vi får sjå kva morgondagen byd på når eg skal starte båtbygginga! 

15248433969591261644151.jpg

Med det pågangsmotet du har så kan ikke dette bli annet enn bra! Jeg gleder meg til å følge tråden din :thumbsup:

Knude skrev On 26.4.2018 at 13.44:

:yesnod:  Og vi har vel antagelig vært der begge to :giggle:

Coldman skrev for 21 timer siden:

"Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert", sa Pippi Langstrømpe. 

Eller som min svoger sa: Jeg vet ikke om noe jeg har prøvd på som jeg ikke har fått til". Ikke noe i veien med selvtilliten der i gården :lol:

On 24.4.2018 at 4:02 PM, Qualswig said:

[…]

Går det ann å bruke tec7 eller må eg gå for epoxy, til liming av platene og dei andre delane?

Gå for epoxy. Du kan ev. Bruke stich and glue, og lim med epoxy blandet med tykningsmiddel. Jeg ville dessuten vurdere å laminere inn skroget med glassfiberduk og epoxy til slutt.  Sjekk nett, søk feks. Stich and glue  og west systems. 

Har jobbet litt med teikningane i dag, så satser eg på å begynde etter frokost i morga! 

har skrevet på litt mål og vinkler så eg har noko og jobbe ut i frå. Men trur kaanskje at eg tek vekk spantet i midten då eg trur båten blir litt for lang... :lol: eg lyt vurdere det når eg kjem i gong med arbeidet!

Den tingen som stikk ut bak er akslingen til propelle, med 10Graders vinkel, så eg hadde noko og gå ut i frå når eg teikna! 

Sit og vurderar å kle båten med bordkledning, og evt bruke biltema sin natemasse i mellom borda. nokon som har trua på det? 

ser at det er vanskelig å få tak i kryssfiner som tåler vatten... 

22 hours ago, Krimart said:

Gå for epoxy. Du kan ev. Bruke stich and glue, og lim med epoxy blandet med tykningsmiddel. Jeg ville dessuten vurdere å laminere inn skroget med glassfiberduk og epoxy til slutt.  Sjekk nett, søk feks. Stich and glue  og west systems. 

Håpte eg skulle sleppe å laminere inn glassfiber... men om båten lekk som ei sil burde eg vel gjer det :giggle:

båt 4.png

båt 6.png

båt 5.png

Hei igjen. Du er sikkert godt igang allerede. Å kle det skroget du har tegnet med bord er nesten umulig så det kan du glemme. Da blir det en helt annen byggemetode med krav til mye mer spesialverktøy. Da er det strip plank eller faslist som duger

E4678FE0-4FF0-441F-83E4-5E397AE75BD9-196-000000291552F0E7.jpeg.c5b0bb88a0730d1c815a9ed2b518827a.jpeg

Tenk kryssfiner med epoxy laminat .  Egentlig ingen kryssfiner som er vannfast men det er limet mellom lagene som tåler vann bra eller dårlig. Når fineren blir vakumpakket i laminat blir den vannfast for båt. 

Noen tips.

Du bør lage skroget opp ned. Tenk at kryssfiner ikke kan dobbelt kromes. Det vil si at du kan bøye den som du bøyer et papir ark. Tenk buer og ikke rette linjer.

Et godt eksempel på hvordan det kan se ut. Da ser du også om fasongen er riktig.

Kjør på  :yesnod:

9917D0F8-EBCD-4560-8D9F-6499CE76E9F2-196-0000002858F370AB.jpeg

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

1 hour ago, Knude said:

Hei igjen. Du er sikkert godt igang allerede. Å kle det skroget du har tegnet med bord er nesten umulig så det kan du glemme. Da blir det en helt annen byggemetode med krav til mye mer spesialverktøy. Da er det strip plank eller faslist som duger

E4678FE0-4FF0-441F-83E4-5E397AE75BD9-196-000000291552F0E7.jpeg.c5b0bb88a0730d1c815a9ed2b518827a.jpeg

Tenk kryssfiner med epoxy laminat .  Egentlig ingen kryssfiner som er vannfast men det er limet mellom lagene som tåler vann bra eller dårlig. Når fineren blir vakumpakket i laminat blir den vannfast for båt. 

Noen tips.

Du bør lage skroget opp ned. Tenk at kryssfiner ikke kan dobbelt kromes. Det vil si at du kan bøye den som du bøyer et papir ark. Tenk buer og ikke rette linjer.

Et godt eksempel på hvordan det kan se ut. Da ser du også om fasongen er riktig.

Kjør på  :yesnod:

9917D0F8-EBCD-4560-8D9F-6499CE76E9F2-196-0000002858F370AB.jpeg

Har ikkje begyndt enda! Men nettopp komt meg dit som båten skal byggast.

Med strip planking, trur du det vil virke med lekter eller liknande som er 11x36mm? Noko liknande dette https://www.byggmax.no/treverk/lekt/11x36-sløyfer-p08111036

Har forresten kika en del på tråden din om bygging av 47fot trawler yacht, meget imponert over arbeidet du har gjort der!:smiley:

Nå vet jeg ikke om dette skal bli en varig båt, eller om det skal være et prosjekt for gøy. I første tilfelle vil det kreve mer av materialene du bruker, i andre tilfelle spiller det liten rolle bare båten flyter. Sløyfene du linker til er i utgangspunktet ikke av en kvalitet man bygger båt av. Det har både med sortering, måten materialene er kappet, og treslag å gjøre. Det er bygget en del båter i gran, men vær da klar over at gran ikke suger olje, så da får du ikke oljet treverket etterpå. Med litt stell og kjærlighet kan allikevel båten vare mange år. Bruker du derimot furu så kan du impregnere båten til slutt ved å sause den inn med olje til treverket er mettet. Hva med å bruke de billigste verandabordene? Det er vel noe av det billigste trematerialet i handelen. Når de er ferske fra produsent er de dessuten så våte at du kan bøye og forme dem i radier i langt større grad en justert last i gran.

Sier ellers som Knude; gi gass, dette blir gøy :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...