Jump to content

Bygge 20 fot daycruiser i tre, råd og tips?

Qualswig

Recommended Posts

1 hour ago, Komodo said:

Nå vet jeg ikke om dette skal bli en varig båt, eller om det skal være et prosjekt for gøy. I første tilfelle vil det kreve mer av materialene du bruker, i andre tilfelle spiller det liten rolle bare båten flyter. Sløyfene du linker til er i utgangspunktet ikke av en kvalitet man bygger båt av. Det har både med sortering, måten materialene er kappet, og treslag å gjøre. Det er bygget en del båter i gran, men vær da klar over at gran ikke suger olje, så da får du ikke oljet treverket etterpå. Med litt stell og kjærlighet kan allikevel båten vare mange år. Bruker du derimot furu så kan du impregnere båten til slutt ved å sause den inn med olje til treverket er mettet. Hva med å bruke de billigste verandabordene? Det er vel noe av det billigste trematerialet i handelen. Når de er ferske fra produsent er de dessuten så våte at du kan bøye og forme dem i radier i langt større grad en justert last i gran.

Sier ellers som Knude; gi gass, dette blir gøy :thumbsup:

Båten er prøveprosjekt/tidsfordriv, ikkje ein båt eg trur at eg kjem til å bruke i monge år frammover. Om det ikkje går an å olje den så kan eg vel male den? :smiley:

Rekna med at borda må vær våte/vasstrukne før dei blir lagt på plass.

Om det regnar i noken dagar kan det ligge ute, eller så er det vel berre å legge på sjø å la dei ligge å godgjer seg. Men det problemet tek eg når det nærmar seg. Men har tenkt å fundert på dette ei stund, endar vel opp med ei eller anna løysning!

Har begyndt med fremste og bakerste spanta no sida dei er like! Dei blir limt med ct1 då den tåler å bli vær under vatn. Har brukt rustfrie skruar som er 5x110mm.

20180429_123852.jpg

20180429_115200.jpg

20180429_115149.jpg

Kjekt med kreative prosjekter:thumbsup:

Et lite råd på veien for økt styrke i spantene: de vil bli langt sterkere hvis du skjøter dem (med god overlapp) på siden av spantene i stedet for et lite kne som vist på bildene. Hvis du spenner spantet fast og tar litt tak i andre enden brekker du det tvert av i skjøten slik de er nå. Med en skjøtelask langs siden, gjerne begge sider av spantet (laskene kan være av f.eks. av 20mm kryssfiner) kan du sage disse til slik at du får dekket 40-50cm langs sidene av spantet, både den nedre delen og den øvre delen. Bruker du lim mellom skjøtelaskene og spantet og skrur inn gode treskruer der du unngår å treffe samme årringene i spantet slipper du oppsprekking i samme årring ved belastning.

Ville som andre også har nevnt gått for kryssfiner og stich'n glue-metoden. Det er en metode som gjør det forholdsvis greit å få skuta tett.

Blir spennende å følge med videre på prosjektet, kjekt at folk har godt pågangsmot og får det bygget:smiley:

Spant skjøt.jpg

11 minutes ago, Hakkannen said:

Kjekt med kreative prosjekter:thumbsup:

Et lite råd på veien for økt styrke i spantene: de vil bli langt sterkere hvis du skjøter dem (med god overlapp) på siden av spantene i stedet for et lite kne som vist på bildene. Hvis du spenner spantet fast og tar litt tak i andre enden brekker du det tvert av i skjøten slik de er nå. Med en skjøtelask langs siden, gjerne begge sider av spantet (laskene kan være av f.eks. av 20mm kryssfiner) kan du sage disse til slik at du får dekket 40-50cm langs sidene av spantet, både den nedre delen og den øvre delen. Bruker du lim mellom skjøtelaskene og spantet og skrur inn gode treskruer der du unngår å treffe samme årringene i spantet slipper du oppsprekking i samme årring ved belastning.

Ville som andre også har nevnt gått for kryssfiner og stich'n glue-metoden. Det er en metode som gjør det forholdsvis greit å få skuta tett.

Blir spennende å følge med videre på prosjektet, kjekt at folk har godt pågangsmot og får det bygget:smiley:

Spant skjøt.jpg

Har kjøpt inn ei fjøl på 148x22mm til å legge på sidene for ekstra styrke! 

Skal komme med bilde når eg er ferdi med alle 4 spanta:smiley:

Hjelper mykje på motviasjonen når folk kjem med tilbakemelding om at det er spennande å følge med prosjektet! Så takk for det alle sammen :giggle:

29 minutes ago, Kompass83 said:

Spennende tråd

Takk for det!

Er nå ferdig med spanta! Men tok å gjor alle 4 spanta like, då blir det sikkert ein del lettare å kle båten utvendig.

Følar det går greit solongt:smiley:

Det neste må bli å bygge ferdig akterenden! Så må eg tenkje på ka eg skal kle båten med.

Trur båten kjem til å flyte ganske høgt i vatnet, så det blir spennande å sjå kordan den kjem til å liggje til slutt!

20180430_212159.jpg

20180430_203801.jpg

20180430_212037.jpg

20180430_212047.jpg

20180430_212205.jpg

20180430_203807.jpg

2 hours ago, lectron said:

Artig å følge @Qualswig

Limet du bruker.... Hvor sterkt blir det? 

Ifølge  produsenten er det 27kg per cm2 eller 27 tonn per m2 :giggle: dette limet funker til ALT, har brukt det til å lime ting under vatten også.

http://ct1.no/index.php?pageID=28&fragment=4

1 hour ago, tilplan said:

Kan godt være at bildene lurer meg, men det ser ut til å være veldig spiss bunn. Vanskelig å se for seg hvor vannlinja kommer, men den bør ikke bli for smal og med et høyt tyngdepunkt. Sikkert ikke så farlig hvis du kan kompensere med ballast, men synes den så ut til å være uvanlig spiss v-bunn. 

Hehe det vart veldig mykje bunnreis då eg tok å laga alle spanta like for å få resten av bygginga enklare :saint: det er tross alt eit prøveprosjekt eg held på med.

Blir å få oppi ca vekt av motoren rett plassert åsso prøve seg fram med ballast for å få fin trim på båten... men det er sikkert ei lita stund til! 

37 minutes ago, tilplan said:

Det ordner seg sikkert. Gøy å se at du bare tar en sjanse og satser. Selv er jeg heller typen som liker litt mer planlegging, men da tar det mye mer tid. Stabilitetsberegninger hadde jeg sikkert også tatt etter å ha funnet fram bøkene fra tiden som student.

Krengeprøve er ingen ptoblem å få til når båten blir ferdig! Går 2. Året på styrmannskulen no, bøkene ligger klare  :smiley:

På tide med en liten update frå helga. Har bygget litt meir på akterenden, men fekk ikkje gjort så mykje meir. 

20180505_154644.jpg.63292734af311496dcc617d4afdb2f88.jpg20180505_154655.jpg.ea36306d4c3b638897788e48e97f294e.jpg

Har også tenkt litt på kordan eg kan få dampa borda så dei blir mulige å bøye.

Ka dåkke trur om å bruke eit rør på 200mm ca, ein "kjele" med vatn og kull til å varme vatnet?

Har ein damp/trykk kjele frå eit tidligare prosjekt eg tenkte å bruke, den består av eit brannslikningsapparat eg har vatten oppi og ein varmtvannbereder eg kutta toppen av som eg har kull oppi20180505_160354.jpg.ce46ee545e930a156ebadb84c8f1e5b5.jpg

Her er toppen på varmtvannsberederen som er laget hull i og sveiset fast i toppen på brannslukningsapparatet som har kuleventil på toppen.

Dei fire røra som er der var til pølsesteiking...:giggle:

Der er handtak til å opne for å kike på kullet når det brenn

20180505_160404.jpg.7578794940866d75e3769b9ad091f054.jpg

Her er det eg har hatt kullet oppi når det brenn, har laget til rør som går inn på sida for å få inn meir luft og eg kan sette på ei vifte for å få de til å brenne bedre.

Eller istede for eit 200mm rør, er det mulig å bygge ei boks eller noke lignande å legge borda oppi? 

On 07/05/2018 at 9:37 PM, Ida Marie III said:

Eller senke det ned på 20 til 30 meter i sjøen et døgn....  blir mykt som putetrekk.. og salt impregnert..

Har tenkt litt på dette, men blir fort 20-30 minutter å få dei frå sjøen til der eg held på å byggje... blir ikkje det mykje styr å få dei ned til 30 meter uten ordentlege festepunkt/lodd?

Med damp og ei dampkasse kan eg halde på der eg held på å byggje, sjølvom det er litt meir arbeid

Qualswig skrev 54 minutter siden:

Har tenkt litt på dette, men blir fort 20-30 minutter å få dei frå sjøen til der eg held på å byggje... blir ikkje det mykje styr å få dei ned til 30 meter uten ordentlege festepunkt/lodd?

Med damp og ei dampkasse kan eg halde på der eg held på å byggje, sjølvom det er litt meir arbeid

Jo, da er nok det enklere...:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...