Napoli Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Hebbe skrev 27 minutter siden: Hvile polich ( og voks) er tilpasset bruk av poleringsmaskin? Jeg trenger ikke å bruke et så tøffe middel som autosol da båten er ganske bra i utgangspunktet. (Den nå er 2 år gammel). 2 år gammel båt, så vil det holde med helt vanlig cleaner wax, f.eks denne eller denne. Den renser og vokser i ett steg. Da slipper du timesvis med polering. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 1 hour ago, Pinkvin said: Huff å huff! Dobbelhuff! Men kan dette stemme da... feil maskinvare, feil produkt. ;-) Ja, trolig helt feil siden metoden er enkel, billig og resultatet blir bra, også i følge de som kommenterer hvor blank og fin båten min er etter ti år. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Napoli skrev for 2 timer siden: 2 år gammel båt, så vil det holde med helt vanlig cleaner wax, f.eks denne eller denne. Den renser og vokser i ett steg. Da slipper du timesvis med polering. Har brukt BT sin cleansing wax og syns den er veldig god. Link to post
Duppe Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) Hva er egentlig en cleansing wax? Har skjønt at polish sliper ned det øvre laget, og at voks eller wax legger et beskyttende lag etter det igjen, men cleansing wax? 4 hours ago, Kjellg said: For å starte poleringen kan det være greit å bruke noe for å ‘mette’ puta. Jeg bruker denne. Og det er riktig, 4-5 erter på en pad skal holde. For framgangsmåte kan du ta en titt på denne. Kort summert - Begynn alltid med det mildeste middel og mykeste pute. Og rolig.. La maskinen gjøre jobben din for deg og ikke omvendt. Tror det grunnleggende jeg har misset er dette med å preparere puta. Jeg prøvde skumpute også og det var det samme der. Helt sikkert for tørr som gjorde at jeg ble kastet av, men til slutt ble også den for mettet men med for mye tykk masse og da var det bare rot. Skal prøve vann nå i første omgang og heller bestille noe preppemiddel til neste gang. En ting om anbefalte maskiner som Rupes etc. Er de lette av vekt? Finnes det en modell som er spesielt bra i forhold til dette med vekt og format? Kan se at en lett maskin må være tingen.. Redigert 28.April.2018 av Duppe (see edit history) Link to post
Dr.blind Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Skal man polere til det er blankt eller skal man polere over området og så tørke av "tåka/restene" med mikrofiber klut? Link to post
Kalle Well Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Skal polere, deretter la det tørke og ta en mikrofiberduk til å fjerne resten slik at det blir blankt ? Link to post
Eureka Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Rupes ei fin på vekta den. Har ikke så mange andre gode maskiner å sammenligne med. Men 31 fot går som en lek. Følger med en serie produkter i baggen. Link to post
Hebbe Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Supert folkens, skal skaffe cleaning saks som er vist i denne tråden, båten ser veldig bra ut i utgangspunktet. Legger ut bilde når jeg kommer i gang med jobben. Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Napoli Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Cleansing/Cleaner wax er et middel som fjerner oksidering kjemisk samt vokser/beskytter i et steg, i motsetning til polish/rubbing som fjerner oksidering mekanisk og som må etterbehandles med voks. Dersom man har en relativt ny, eller pen båt i utgangspunktet vil en cleansing wax som regel gjøre jobben - man sparer minst ett steg i jobben og selve jobben er også lettere. Normalt legger man på et lag, lar ligge til det blir grått og tørker av. Rubbing/polering må man til med dersom oksideringen er ille (eller man har et lite petimetergen) - for da må man også pusse overflaten slett (overflaten er da egentlig veldig ruglete). Dette kjenner man faktisk mens man polerer - plutselig begynner overflaten å bli glattere etter litt jobbing, da har man kommet ned til ren gelcoat. @Pinkvin- jeg har og prøvd biltema sin - men syns ikke at den var i nærheten av Starbrite eller Collinite sine. Men det begynner å bli noen år siden, så det kan godt hende at det har skjedd noe på den fronten. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
mmosberg Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Jeg er hobby-detailer og har over middels kunnskap og erfaring med polering av både bil og båt. Jeg vil her kort gi en guide som garantert gir et blankt og varig resultat på gelcoat og som er billig. Bilnerden.no er min favoritt butikk for detailing produkter. De er landets billigste og har super service og overlegen kunnskap på fagområdet: 1. Anskaff en DA poleringsmaskin. DA=dual action eksenterbevegelser. Med en slik maskin kan du ikke gjøre noen feil eller lage brennemerker hverken på bil eller båt. Samtidig så får du en veldig god korrigering/slipeevne hvis du velger en maskin med litt utkast. Her er et godt alternativ med 15 mm utkast: https://bilnerden.no/north-detailing-pda-15-900-w-oscillerende-poleringsmaskin 2. Vask grundig før polering. Få bort så mye misfarging som mulig. Dette gjør poleringsjobben lettere og raskere. 3. Bruk en hard poleringspute som er beregnet for grovpolering/korrigering, eventuelt en microfiber cutting pad. Her er to gode alternativer: https://bilnerden.no/flexipads-da-microfiber-cutting-pad https://bilnerden.no/uber-140-mm-poleringsputer 4. Bruk en polering som er grov. Menzerna FG400 liker jeg veldig godt å jobbe med. Den cutter meget bra samtidig som den gir en fin avslutning. På biljobber kjører jeg over med en finere FG2500 for å få en finere finish, men på båt er dette ikke nødvendig i mine øyne. Menzerna er tysk kvalitet og klarer lang kjøretid uten å tørke/støve. Hvis du polerer i solskinn og tørt vær så kan du ha en spruteflaske med vann for å dynke litt. https://bilnerden.no/menzerna-heavy-cut-compound-400 Kjør med middels press på maskinen på et område som er ca 50x50 cm av gangen. La maskinen bevege seg ca 1 cm pr sekund. Gjør 2 passeringer på hvert område. Ved behov flere. Når du setter på en ny poleringspute på maskinen så legg på 8-10 erter med poleringsmiddel for å fukte opp poleringsputa. Etter dette er det nok med 5 erter pr 50x50 cm område. Når poleringsputa begynner å få et "belegg" må du bytte den da den mister poleringsevnen. 5. Bruk mikrofiberkluter av god kavlitet til å buffe/tørke av poleringsrester. Kjøp noen stykker (6-8 stk) så du har nok til hele båten. https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel 6. Fjern alle fett- og oljerester etter poleringsmiddelet. Dette gjøres for å sikre at voksen hefter bedre og varer leeeeenge. Kalles Wipe-Down på stammespråket og det kan kjøpes egne produkter til dette. Jeg kjøper isopropanol fra Argus og blander 50/50 med vann. Spray på og tørk over med mikrofiber. 7. Legg på en egnet voks. Collinite #845 https://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845 er super å jobbe med. Enkel å legge på og enkel å tørke av og varer leeeeenge. Du får ikke en voks som varer så lenge uten å punge ut i tusenkroners klassen. Jeg bruker applikator pads fra eBay for å legge på voksen. 12 stk for 8,- kroner https://www.ebay.com/itm/12Pcs-Car-Waxing-Polish-Foam-Sponge-Wax-Applicator-Cleaning-Detailing-Pads-New/152923919277?epid=3018586500&hash=item239af9d3ad:g:OVQAAOSwa~BYayu8. La voksen tørke i 20-30 minutter og tørk/buff deretter av med mikrofiber klut. 8. Til slutt tar du med brukte poleringsputer og mikrofiberfiller hjem og vasker på 40 grader med et ullvaskemiddel. Milo er bra. Ikke bruk vanlig Omo og for all del ikke bruk skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger microfiberfillenes egenskaper. Hvis kona er ute av huset kan du slå i 1dl med husholdningseddik når vaskemaskinen skyller. Det er bra for slitne microfiberfiller. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Barbaria Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Fint tråd akkurat på rett tidspunkt for meg. Forsøke maskin polering i går og jeg må si at det var en positiv opplevelse. Jeg ser av rådene her at jeg har brukt for mye polish og fikk disse slike viskelær her og der, men de var enkle å ta bort. Hvilken hastighet og trykk skal brukes når man tar av med lammeullpaden? Jeg fikk litt brune merker noen ganger. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kjellg Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Støtter mmosberg full ut. Eneste som jeg gjør annerledes, og anbefaler newbies til, er å begynne med en mild polish. Ser man at det ikke fungerer så kan man gå over på noe grovere. Ellers så er jeg helt enig. Men om det gjelder biler så skal man merke seg at det finnes harde og myke lakktyper. Dem myke er lett å få pen mens den harde må du jobbe mere med. @Barbaria, varmgang? Liker ikke disse ullpaddene. Jeg har kastet alle mine en viss plass Redigert 29.April.2018 av Kjellg (see edit history) Link to post
Duppe Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 @mmosberg Bra tips, men du prepper altså aldri puta først? Rense bort polish før voks for maks effekt høres bra ut, skal skaffe litt isopropanol som jeg ser de har på Jernia. Men 20-30 minutter med Collinite 845? Sist jeg prøvde på bil satt den som lim etterpå og fant ut at jeg måtte ta små områder av gangen slik at jeg fikk fjernet den før det gikk for lang tid, så enten har jeg gjort noe feil eller så er det en ny forbedret versjon av middelet? Link to post
Napoli Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Duppe skrev 7 minutter siden: @mmosberg Bra tips, men du prepper altså aldri puta først? Rense bort polish før voks for maks effekt høres bra ut, skal skaffe litt isopropanol som jeg ser de har på Jernia. Men 20-30 minutter med Collinite 845? Sist jeg prøvde på bil satt den som lim etterpå og fant ut at jeg måtte ta små områder av gangen slik at jeg fikk fjernet den før det gikk for lang tid, så enten har jeg gjort noe feil eller så er det en ny forbedret versjon av middelet? @Duppe - ta gjerne en titt på tråden jeg hadde om dette i fjor. Her er en del av produktene som vises til i tråden her omtalt - også over tid. Det det ikke står om i tråden under er forarbeidet før polering. Båten ble først dynket i Selaclean Avfetting (fungerer veldig bra på båt, da den er vannbasert og gjør pre-wash og avfetting i ett steg), før jeg vasket over hele skroget med Chemical Guys Citrus Wash and Gloss (inneholder silikonfjerner, så du slipper wipe-down). Deretter polering som i tråden under. 20-30 minutter med Collinite 845 syns jeg er alt for lenge. Legg den tynt på (mye mindre middel enn man egentlig tror, ta heller for lite til å begynne med og øk mengden til du syns det er greit), i områder på ca 1 m2, tørk deretter av mens den fortsatt er fuktig. Bortsett fra det - @mmosberg sin oppskrift er "den riktige" måten å gjøre dette på, men det krever veldig mye arbeid, og resultatet blir riktignok bedre, men kun for en detailers øye ;) Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
mmosberg Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Duppe skrev 47 minutter siden: @mmosberg Bra tips, men du prepper altså aldri puta først? Rense bort polish før voks for maks effekt høres bra ut, skal skaffe litt isopropanol som jeg ser de har på Jernia. Men 20-30 minutter med Collinite 845? Sist jeg prøvde på bil satt den som lim etterpå og fant ut at jeg måtte ta små områder av gangen slik at jeg fikk fjernet den før det gikk for lang tid, så enten har jeg gjort noe feil eller så er det en ny forbedret versjon av middelet? Collinite #845 skal legges veldig tynt. Så tynt at du er sikker på at dette kommer aldri til å vare Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Duppe Svart 30.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Vel har nå prøvd mer etter alle tips her og stort sett er det liten forbedring. Maskina vil kaste meg av hvis ikke puta har masse middel, men da blir det fort rester. Har prøvd forskjellige puter (Uber) i tillegg til ull, og vætet de først. Tror vel problemet ligger i en gammel og tung roterende maskin. Det er vanskelig og et utrolig slit. Nyere dual-action står på ønskelista. Men ingen tvil at roterende med ull og Menzerna Super Heavy Cut 300 tar selv de groveste riper. Blir som nytt. Link to post
Duppe Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Har nå vokset med Collinite 845, og selv om det sto på boksen at man skulle ta et område på 2x2 fot av gangen og så tørke av, kunne jeg fint ta halve siden av båten i en jafs uten at den var vanskelig å få av. Men så sto det også at den skal ristes så kraftig at den kom opp i kroppstemperatur, men for det første var den full så det var ikke nok luft til å få god rist, og for det andre hadde jeg ikke tilgang til varmtvann til å varme opp med heller. Så kanskje det at den ikke var blandet/varmet som den skulle var med på å gjøre at den hadde andre egenskaper når det kom til fjerningen? Hadde mikroovn i båten og var fristet til å varme opp voksen der men turte ikke. Noen som tror det skulle gå bra? Link to post
mmosberg Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Går helt bra selv om den ikke var ristet skikkelig. Du kommer til å bli kjempefornøyd :-) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Jeg trenger en liten maskin for å komme til på trange plasser på overbygget. Er det noen som har testet denne maskinen? https://bilpleiekongen.no/produkt/shinemate-ep803-rotary-polisher-kit/ Evt. andre tips til små maskiner for trange plasser. Ps: Maskiner til mange tusen er uaktuelt... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Bruker denne til å påføre både både polermiddel og voks: https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/polersvamper/ Da ser du lett at poleringen fordeler seg jevnt utover flaten som skal behandles. I tillegg kan man polere litt for hånd på gjenstridige flekker. Link to post
Goddis77 Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Har skaffet meg en brukt Rupes Bigfoot lhr21 maskin og lurer litt på hvilke poleringsputer jeg bør anskaffe. Og gjerne hvor disse selges til en fornuftig pris. Tips til dette? Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Bra tips JRK Men nå var det altså en liten, lett og smidig maskin jeg hadde i tankene. Særlig erfaringer med den jeg linket til, da den hadde en pris jeg synes var overkommerlig. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 For å polere på trange steder som mellom vinduene (ca. 10cm brede felt) fikk jeg den fikse ideen om å klippe til en slik rund poleringssvamp med borrelås slik at den passet på en deltasliper. Dessverre ga det liten/null effekt, så jeg har fortsatt med håndpolering. Men tanken var vel ikke helt dum? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
StorStas Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Komodo skrev for 10 timer siden: Jeg trenger en liten maskin for å komme til på trange plasser på overbygget. Et forslag kan være "Proxxon wp/e": https://www.gustavsenas.no/proxxon/28660/poleringsmaskin-vinkel--wp-e?gclid=EAIaIQobChMImtKynsKf4QIVE1QYCh0MpgKYEAQYASABEgLZh_D_BwE Nesten like dyr som den du lenket til, og ikke så kraftig, men ser mer smidig ut. Har nettopp kjøpt en sånn selv, men venter på pads fra ebay så har ikke testet den ennå. Link to post
marius Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Kjøpte også en slik Proxxon nå i vinter, men har ikke fått testet den skikkelig ennå. Jeg har planer om å bruke små Rupes padder på denne mellom vinduene og noen andre trange steder på båten. Virker til å være en veldig solid maskin iallefall. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn