Jump to content

Grunnleggende om polering


Duppe

Recommended Posts

StorStas skrev for 6 timer siden:

Et forslag kan være "Proxxon wp/e":

 

https://www.gustavsenas.no/proxxon/28660/poleringsmaskin-vinkel--wp-e?gclid=EAIaIQobChMImtKynsKf4QIVE1QYCh0MpgKYEAQYASABEgLZh_D_BwE

 

Nesten like dyr som den du lenket til, og ikke så kraftig, men ser mer smidig ut.

Ahh, se der ja, det var akkurat noe slikt jeg hadde sett for meg! Dessverre så var jeg litt utolmodig i formiddag, så jeg bestilte den Shinematemaskinen :cryin:  Kanskje jeg trenger en slik Proxxonmaskin også :confused:  I tilfelle må jeg muligens bygge på garasjen samtidig, for nå begynner det å hope seg opp med verktøy ?

 

Sitat

Har nettopp kjøpt en sånn selv, men venter på pads fra ebay så har ikke testet den ennå.

Kan du legge ut en link til disse?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ahh, se der ja, det var akkurat noe slikt jeg hadde sett for meg! Dessverre så var jeg litt utolmodig i formiddag, så jeg bestilte den Shinematemaskinen :cryin:  Kanskje jeg trenger en slik Proxxonmaskin også :confused:  I tilfelle må jeg muligens bygge på garasjen samtidig, for nå begynner det å hope seg opp med verktøy ?

 

Kan du legge ut en link til disse?

 

He he,  det er viktig å stoppe i tide ja, da "hamstring" av utstyr plutselig kan avstedkomme uante kostnader og merarbeid :wink:.  Jeg tipper den Shinematemaskinen blir bra jeg.  Hvis ikke så kommer jeg til å ligge mye på Sand i sommer, så om du føler for det så hadde det bare vært en glede å låne ut Proxxon'en, om du vil prøve en sånn.
 

Her er noen lenker til det jeg har bestilt.

Pads: 

Fant bare kit med en unødvendig bakplate (som sikkert dobler prisen til de 30 kronene)

https://www.ebay.com/itm/16pcs-2-50mm-High-Polishing-pad-Polishing-Kit-For-Auto-Polisher-Buffer-X8V3/112399355131

 

"Ullhette":

https://www.ebay.com/itm/2-7-Artificial-Wool-Buffing-Pad-Car-Detailing-Polishing-Backing-Buffer-Useful/142311046353

 

...og siden denne maskinen visstnok skal være brukanes til å slipe med, så har jeg også bestilt et assortert utvalg slipepapir for å teste det ut:

https://www.ebay.com/itm/100pcs-2-Inch-50mm-Sander-Disc-80-2000-Grit-Sanding-Polishing-Pad-Sandpaper-Tool/392124765125

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 1 time siden:

Jeg tipper den Shinematemaskinen blir bra jeg.  Hvis ikke så kommer jeg til å ligge mye på Sand i sommer, så om du føler for det så hadde det bare vært en glede å låne ut Proxxon'en, om du vil prøve en sånn.

For et utrolig raust tilbud, det der høres ut som en plan! Det er slett ikke umulig at jeg kommer og legger meg longside, så får vi testet Shinematen opp mot Proxxoen :thumbsup:  Noe sier meg at vi har mer å snakke om i samme slengen også :giggle: Har du båtplass på Sand, eller tenker du på gjestehavna?

 

Savnet forresten litt tekniske data på den siden du linket til, så jeg gikk inn på hjemmesiden til Proxxon. Ser da at den maskinen kun er på 100W, så da er nok ikke det rett maskin for meg allikevel. Vi har en gammel båt, så å få opp glansen i gelcoaten på den så må man ha litt krutt. Shinematen er på 600/900W (ble ikke helt klok på oppgivelsen...), så den gjør nok litt mer vei i vellinga. Det medfølger også en kjekk extention bar (forlenger), så da tror jeg at jeg kommer til på de stedene jeg trenger. 

 

StorStas skrev 1 time siden:

Vanvittig hvor billig enkelte ting er på ebay. Nesten så det blir dyrt å handle på Biltema i forhold :giggle:   Men så var det kvaliteten da. Vanskelig å si før man har prøvd hver enkelt tilng...

 

tkb skrev 51 minutter siden:

Jeg spør sikkert dumt, men jeg polerer og vokser alltid for hånd så lenge overflaten er normal blank. Er det mye å hente på ny båt med maskin kontra håndpolering?

Uten å være ekspert på polering så tenker jeg at ny båt nesten bare trenger voksing. Polering er jo i prinsippet sliping, det kommer bare an på hvor fint slipemateriale det er i polishen. Det blir noe annet med vår matte båt fra 1984.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Savnet forresten litt tekniske data på den siden du linket til, så jeg gikk inn på hjemmesiden til Proxxon. Ser da at den maskinen kun er på 100W, så da er nok ikke det rett maskin for meg allikevel. Vi har en gammel båt, så å få opp glansen i gelcoaten på den så må man ha litt krutt. Shinematen er på 600/900W (ble ikke helt klok på oppgivelsen...), så den gjør nok litt mer vei i vellinga. Det medfølger også en kjekk extention bar (forlenger), så da tror jeg at jeg kommer til på de stedene jeg trenger. 

 

Proxxon'en er ikke noe å polere en hel båt med nei (eller større flater i det hele tatt tenker jeg), der kommer den garantert til kort, og det var et bra poeng!  Jeg har en annen maskin for det (Flex), men har noen områder hvor den store blir for stor.  F.eks. mellom overbygg og vant, og et par andre steder bak i cocpit'en.  Pluss at jeg ser noen muligheter til å bruke den Proxxon'en noen steder på bilen.  Da er håpet at den skal duge. 

 

Hvis du ikke har noen sånne spesielt "trange" partier så kan du puste lettet ut ift. å fylle garasjen med mer verktøy i denne omgang da :smiley:

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Det er slett ikke umulig at jeg kommer og legger meg longside, så får vi testet Shinematen opp mot Proxxoen :thumbsup: 

Shinemate mot Proxxon blir nok rått parti i favør av Shinemate, men det er en veldig bra plan allikevel :thumbsup:.  Jeg har båtplass på Sand, og kommer meg på vannet i månedsskiftet april/mai.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 4 minutter siden:

Proxxon'en er ikke noe å polere en hel båt med nei (eller større flater i det hele tatt 

Nei, det var heller ikke meningen. Store maskiner har jeg flere av, så dette er kun for de trange plassene. 

 

StorStas skrev 4 minutter siden:

Shinemate mot Proxxon blir nok rått parti i favør av Shinemate, men det er en veldig bra plan allikevel :thumbsup:

Si ikke det, hver til sitt behov vet du. Men hvis Shinematen er smidig nok, så klarer jeg meg vel uten en enda mindre. Men planen er god :yesnod:

 

StorStas skrev 4 minutter siden:

Jeg har båtplass på Sand, 

Da spørs det om ikke vi sees der :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, fredrikbv said:

Noen som har tips til hvilke pute (pad) som brukes ved polering med Meguiar´s One Step Compound? 

Det er vel bare å finne seg en grov pute av ett eller annet merke å sette i gang.
Fungerer det dårlig på meget falmede fargede striper/skrogsider så er ull pad neste stopp eller en roterende eller begge deler hvis utgangspunktet er elendig nok.
Alternativt bytte til grovere polish som første steg.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 26.3.2019 at 19.41:

Mekonomen har ett meget godt tilbud på Shine-Mate EX 610-15 så trenger man en god maskin til båt og bil så er tiden inne.
 
https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/polermaskiner/polermaskiner/polermaskin-pa292066no

 

I denne tråden er det virkelig mange fine tips for en nybegynner som meg, men kan noen forklare forskjellen på denne som pipe linker til, og disse som koster betydelig mere.

Link to post
Share on other sites

Vita Mare skrev for 12 timer siden:

 

I denne tråden er det virkelig mange fine tips for en nybegynner som meg, men kan noen forklare forskjellen på denne som pipe linker til, og disse som koster betydelig mere.

Shinemate sine maskiner er veldig bra. De som er dyrere (Rupes/Flex o.l) er gjerne litt mer stillegående, vibrerer mindre og varer gjerne lenger. De kan gjerne ha litt kraftigere motor også. Men dersom du ikke har tenkt å ta dette opp som en hobby på fast basis, så er shinemate maskinene mer enn gode nok.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

fredrikbv skrev On 27.3.2019 at 19.18:

Noen som har tips til hvilke pute (pad) som brukes ved polering med Meguiar´s One Step Compound?

Jeg har brukt mellomharde puter (Rupes grønn) og grove puter (Rupes blå) hvis det har vært skikkelig ille. Regelen er at man begynner med det mildeste og øker grovhet etterhvert.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 8 timer siden:

Men dersom du ikke har tenkt å ta dette opp som en hobby på fast basis, så er shinemate maskinene mer enn gode nok.

 

Takk, jeg får iallfall begynne i det små. Tviler på at det utvikler seg til noe mere enn egen båt og bil :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 28.4.2018 at 14.55:

Nesten litt flau for å beskrive hva jeg gjør, men tar sjansen;

 

Bruker en eksentersliper med polerpute i skumgummi og Autosol. Fukter puten godt med vann og har med en spruteflaske med vann og tilføyer veske på puten eller skroget ved behov. Legger på Autosol på svampen, legger denne inntil skroget og kjører i vei. Hvor mye og hvor lenge kommer ann på behovet, men skroget er vasket godt på forhånd med varmt vann og litt Zalo. Deretter vasker jeg skroget med vannslange og svamp og tørker over før jeg legger på et lag med voks for hånd. Bortsett fra Autosol og Zalo kjøpes alt hos Biltema (huff og huff) og etter ti år ser båten ut som ny fortsatt.

 

     ?

Link to post
Share on other sites

On 3/30/2019 at 12:04 PM, Vita Mare said:

 

I denne tråden er det virkelig mange fine tips for en nybegynner som meg, men kan noen forklare forskjellen på denne som pipe linker til, og disse som koster betydelig mere.

Du kan jo kjøpe maskinen på bilpleiekongen da koster den kr 2999 som er betydelig mere enn kr 1599 hos Mekonomen på tilbud.
Det er større avstand i kvalitet og bruker vennlighet i mellom en billig maskin og Shine-Mate enn mellom Shine-Mate og Rupus.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Vita Mare said:

@pipe, ja samme produkt til nesten dobbel pris hørtes lurt ut.

Nei nå er den bestilt hos Mekonomen, og jeg leser meg opp på maskinpolering.

Da tenker jeg skuta skal skinne når den kommer på vannet:smiley:

Det er nok lurt å bruke det mellomlegget på noe annet ja.
Har du bestemt deg for hva du skal bruke av produkt på den nye maskinen ?

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 31.3.2019 at 0.19:

Jeg har brukt mellomharde puter (Rupes grønn) og grove puter (Rupes blå) hvis det har vært skikkelig ille. Regelen er at man begynner med det mildeste og øker grovhet etterhvert.

Da har jeg misforstått, trodde regelen var begynn grovt og bruk finere etter hvert...

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev 1 time siden:

Da har jeg misforstått, trodde regelen var begynn grovt og bruk finere etter hvert...

Man begynner med det snilleste man tror gjør jobben først. Da sliper du av minst mulig gelcoat. Dersom det ikke gjør jobben må man frem med grovere midler. Når man så har funnet ut av hva som er det groveste man trenger for å få gjort jobben, begynner man å jobbe seg andre veien igjen, men det snilleste som gjør jobben, er da blitt "det groveste". 

 

Vita Mare skrev for 21 timer siden:

Nei, inntil videre så ligger jeg hjemme i sofaen og leser meg opp. Så jeg er åpen for forslag :wink:

...87 mod SeaRay, 34 fot som er ganske så matt.

Meguiars One-Step Compund evt Meguiars Power Cut Compund hvis båten ser skikkelig ille ut.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 10 timer siden:

Noen som har prøvd TC Nano Protect som alternativ til voks eller hardvoks? 

 

http://tcnanoshop.no/produkt/3d-nanoprotect-all-250-ml/

 

Jeg brukte TC Nano et par sesonger for 4-5 år siden. Min erfaring er at det er nesten dobbelt så tungt å jobbe med og varer halvparten så lenge som Meguiars som jeg har brukt siden. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...