Sjøbliss Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 7 hours ago, WGM said: Jeg brukte TC Nano et par sesonger for 4-5 år siden. Min erfaring er at det er nesten dobbelt så tungt å jobbe med og varer halvparten så lenge som Meguiars som jeg har brukt siden. Takk for tilbakemelding, da blir det ikke TC Nano. ? Denne voksen du bruker? https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-ultimate-liquid-wax/ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
JRK Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 (redigert) Nå finnes det flere TC Nano produkter. Først på en Saga 315 i flere år og nå på en Viksund 340 i 8 år. Har prøvd det meste og synes dette er den løsningen som er minst arbeidskrevende. Før førstre gangs bruk må man gjøre den tunge jobben med en skikkelig dyprens, så er det bare og polere vår og høst. Mens jeg polerte i helga kom en kar bort til meg med en Meguiar flaske i hånden og spurte om hva i all verden jeg brukte som gikk så fort å polere med. Han fikk det knallblankt med Meguiar, men hadde samme erfaring som meg med andre poleringsmidler, helle jobben måtte gjøres på nytt hver vår...Her er den TC Nano jeg bruker: https://www.marineshop.no/tcnano/114492/tcnano-gelcoat-nanopolish-500-ml?gclid=EAIaIQobChMIu-670Niw4QIViE8YCh2H7Qm5EAAYASAAEgKq9fD_BwE Det som jeg liker alle best med dette produktet er at om det er et solutsatt område eller man får noe søl på gelcoaten, så kan man når som helst for hånd ta et lite område for hånd, så er alt like blankt igjen. Bare så det er sagt har prøvd mange poleringer gjennom 30 år men ikke Meguiar. Redigert 2.April.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Har en splitter ny Askeladden C61. Det vil si, den er kun gått 20 timer og var på sjøen fra medio Juli til medio Oktober. Ser for meg at vask og manuell "boning" med forhandlers anbefalte flaske bonevoks holder i denne omgang. Kan noen si noe om det er en OK plan? Skal kjøpe skikkelig maskin ihht erfaringene folk i denne tråden har, men ser for meg at neste år kan være et godt tidspunkt å ta det skrittet? Høres dette OK ut? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 2 hours ago, JRK said: Nå finnes det flere TC Nano produkter. Først på en Saga 315 i flere år og nå på en Viksund 340 i 8 år. Har prøvd det meste og synes dette er den løsningen som er minst arbeidskrevende. Før førstre gangs bruk må man gjøre den tunge jobben med en skikkelig dyprens, så er det bare og polere vår og høst. Mens jeg polerte i helga kom en kar bort til meg med en Meguiar flaske i hånden og spurte om hva i all verden jeg brukte som gikk så fort å polere med. Han fikk det knallblankt med Meguiar, men hadde samme erfaring som meg med andre poleringsmidler, helle jobben måtte gjøres på nytt hver vår...Her er den TC Nano jeg bruker: https://www.marineshop.no/tcnano/114492/tcnano-gelcoat-nanopolish-500-ml?gclid=EAIaIQobChMIu-670Niw4QIViE8YCh2H7Qm5EAAYASAAEgKq9fD_BwE Det som jeg liker alle best med dette produktet er at om det er et solutsatt område eller man får noe søl på gelcoaten, så kan man når som helst for hånd ta et lite område for hånd, så er alt like blankt igjen. Bare så det er sagt har prøvd mange poleringer gjennom 30 år men ikke Meguiar. Jeg polerer båten hvert år med Rupes og tenkte egentlig bare bruke TC Nano som beskyttelse etter poleringen er ferdig. Båten er blank og fin og jeg har masse poleringsmiddel og puter enda som jeg kan bruke. Den jobben du gjør krever vel ingen voks på toppen? Da er du i praksis ferdig? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
blue moon Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Greit å ha i bakhodet at nanoprodukter er noe drit rent helsemessig, nanopartikler er så smått at det trekker inn i fingre og lunger. Ånderettsvern og gummihansker anbefales. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
JRK Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Joda man er ferdig, Men TC nano har jo også en TC Nano 3D, som man kan legge på tilsutt. Prøver det i år så for jeg se om det utgjør noen forskjell på sikt. Innbiller meg at skroget ble noe tanke blankere i år. Når det gjelder helseefekkter så har jeg jo sett advarsler om at nano partikler er farlige, men ser man på denne artikkelen fra NTNU ser det ikke slik ut, og her snakker man om personer som daglig er eksponert: file:///C:/Users/janr/Downloads/Trygg håndtering av nanomaterialer - ny veileder fra Arbeidstilsynet - medforfatter Trine.pdf Her er noen utrag: Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Då har eg investert i ein milwaukee m18 poleringsmaskin. https://www.xn--verkty-fya.no/milwaukee-m18-fueltm-fap180-0-poleringsmaskin-solo Denne skal brukes til å polere skroget på bavariaen. Kan nokon anbefale meg ka type pads eg skal bruke? er 180mm ( ikkje Oscillerende) Ser det er både skum, tøy,microfiber og div annet desse putene er laget av. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
WGM Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Sjøbliss skrev On 02.04.2019 at 6.13: Takk for tilbakemelding, da blir det ikke TC Nano. ? Denne voksen du bruker? https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-ultimate-liquid-wax/ Hei, Så vidt jeg kan se er den du linket til for bilbruk, uten at jeg kan si om det er noen forskjell, men Meguairs har egen serie for båter. Selv bruker jeg denne til polering: https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-one-step-compound/ Når skipet er blankt og fint nok, så vokser jeg med denne for å beholde glansen gjennom sommeren: https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-marine-pure-wax/ Og for ytterligere å gjøre jobben for meg selv lettere, så vasker jeg noen ganger gjennom sommeren med denne: https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-boat-wash-19-ltr/ Disse forpakningene som jeg har linket til her, holder mer enn 2 sesonger til vår 37 foter. Nå finnes det vel like mange meninger som produkter om hva som er best, men disse er de som har gjort meg mest happy i hvert fall. JRK skrev On 02.04.2019 at 7.46: Nå finnes det flere TC Nano produkter. …… ..,.. Før førstre gangs bruk må man gjøre den tunge jobben med en skikkelig dyprens, så er det bare og polere vår og høst.……..., helle jobben måtte gjøres på nytt hver vår...Her er den TC Nano jeg bruker: https://www.marineshop.no/tcnano/114492/tcnano-gelcoat-nanopolish-500-ml?gclid=EAIaIQobChMIu-670Niw4QIViE8YCh2H7Qm5EAAYASAAEgKq9fD_BwE Det som jeg liker alle best med dette produktet er at om det er et solutsatt område eller man får noe søl på gelcoaten, så kan man når som helst for hånd ta et lite område for hånd, så er alt like blankt igjen. Ehhhh ? - Oppfatter jeg deg rett at du polerer hver vår OG høst med TC Nano, mens fyren med Meguiars nøyde seg med hver vår ? I så fall har jo han bare halve jobben, noe som stemmer med min erfaring også. For øvrig er det de TC Nano produktene du linker til som jeg også var fornøyd med helt, til jeg fant ut at verden hadde gått videre. For å bli kvitt svarte striper eller søl på gelcoaten benytter jeg bare båt-shampoen jeg linket til over her. Gnir litt, så er det like blankt igjen hos meg også Sjøbliss skrev On 02.04.2019 at 9.55: Jeg polerer båten hvert år med Rupes og tenkte egentlig bare bruke TC Nano som beskyttelse ..................… Den jobben du gjør krever vel ingen voks på toppen? Da er du i praksis ferdig? DET trodde jeg også - helt til halve sommeren var gått. blue moon skrev On 02.04.2019 at 10.41: Greit å ha i bakhodet at nanoprodukter er noe drit rent helsemessig, nanopartikler er så smått at det trekker inn i fingre og lunger. Ånderettsvern og gummihansker anbefales. Absolutt et viktig moment ! - Uten at jeg dermed vet om andre poleringsprodukter er noe bedre JRK skrev On 02.04.2019 at 11.09: Joda man er ferdig, Men TC nano har jo også en TC Nano 3D, som man kan legge på tilsutt………………. Brukte denne 3D'en andre sesongen jeg brukte TC Nano, uten at jeg merket nope forskjell på verken glans eller varighet - bare på lommeboka Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 (redigert) WGM skrev for 10 timer siden: Hei, Brukte denne 3D'en andre sesongen jeg brukte TC Nano, uten at jeg merket nope forskjell på verken glans eller varighet - bare på lommeboka Det var rart brukte hos meg ble det knall blankt. Sikker på at du har fulgt bruksanvisningen? - Påføres 100% ren underlag - Skal stå i minst 3 timer - Poleres av for hånd med polerklut Hvor holdbart det er vil jo tiden vise... Redigert 9.April.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Hei, I år gikk polerjobben litt lettere. Brukte Biltema sine voksapplikatorer først for hånd, og så en ny ren, rett på Rupes istedenfor grå polesrskive som jeg har brukt før. Mye enklere ingen klining og meget bra resultat. https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/polersvamper/voksapplikator-2000036358 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Var på hytta og pussa litt båt i helga! Klar for sjøsetting til påske! Fornøyd med resultatet på 16 år gammel gelcoat! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Utrolig bra Morten Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 JRK skrev for 8 timer siden: Det var rart brukte hos meg ble det knall blankt. Sikker på at du har fulgt bruksanvisningen? - Påføres 100% ren underlag - Skal stå i minst 3 timer - Poleres av for hånd med polerklut - La den på dagen etter at jeg hadde polert med "vanlig" TC Nano. Båten sto innendørs i varmegrader. - Sto over natten og tørket av med mikrofiberklut. Godt at vi blir fornøyd med det vi driver med uansett. Jeg selger ingen av delene så det er bare utgift for meg også, men syntes det er hyggelig å dele erfaringer med andre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Ble vanlig Rupes polering og swissvax marine longevity i år igjen. Kommer ut i sola i morgen, blir sikkert bra! God polering og dommer! Takk for tips @WGM skal ta en nærmere titt på meguiars produkter ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
WGM Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Det blir helt sikkert kjempefint @Sjøbliss ? Lykke til og God Sommer ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Jeg bruker Meguiars produkter og Rupes padder på ocilerende maskin. Meguiars er veldig lett å jobbe med både å legge og ta av Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mmosberg Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Polering disse dagene. Bruker DA maskin (Oscillerende), Menzerna FG400 og Flexipads microfiber cutting puter. Det kutter meget bra og avslutter med super glans. Sprayer med litt vann innimellom på puta for å hindre tørrkjøring/forlenge intervallet på puta. Tar en kvadratmeter av ganga før jeg tørker av poleringsrester. Før voksing sprayer og tørker jeg av hele båten med isopropanol for å gi godt feste for voksen. Bruker Collinite 845 og er godt fornøyd med den. Den holder leeeeenge. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
WGM Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Vakkert ! ? Hvor handler du disse padsene hen @mmosberg ? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 WGM skrev 5 minutter siden: Vakkert ! ? Hvor handler du disse padsene hen @mmosberg ? Handler alt av produkter og utstyr på Bilnerden.no. Enestående service, kunnskap og lavest i pris! Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 mmosberg skrev for 12 timer siden: Polering disse dagene. Bruker DA maskin (Oscillerende), Menzerna FG400 og Flexipads microfiber cutting puter. ... Før voksing sprayer og tørker jeg av hele båten med isopropanol for å gi godt feste for voksen. Bruker Collinite 845 og er godt fornøyd med den. Gode tips, forsøker å suge til meg litt av dette fra dere som tydelig vis behersker kunsten Det med å vaske hele båten med isopropanol etter rubbing og polering var nytt for meg, men jeg skjønner jo hensikten med å få voksen til å sitte bedre. Men jeg blir nesten mørkeredd når jeg forsøker å orientere meg i jungelen av maskiner, bakplater, pader, og produkter Var det en av disse putene du brukte? https://bilnerden.no/polering/poleringsputer/mikrofiber Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mmosberg Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Komodo skrev for 7 timer siden: Gode tips, forsøker å suge til meg litt av dette fra dere som tydelig vis behersker kunsten Det med å vaske hele båten med isopropanol etter rubbing og polering var nytt for meg, men jeg skjønner jo hensikten med å få voksen til å sitte bedre. Men jeg blir nesten mørkeredd når jeg forsøker å orientere meg i jungelen av maskiner, bakplater, pader, og produkter Var det en av disse putene du brukte? https://bilnerden.no/polering/poleringsputer/mikrofiber Yepp. Mer spesifikt disse. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Takker Kan den brukes på min roterende Bilteammaskin også, eller er den kun for oscillerende? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mmosberg Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Tror det blir "farlig". Du vil veldig fort lage kjørespor da. Puta er beregnet for DA maskin. Om du ikke skal slipe bort 1mm dype skraper er DA maskin å foretrekke. Den er idiotsikker mot gjennombrenning og med en kombo som beskrevet lenger oppe kommer du ikke til å savne roterende maskin. Ypperlig også til lakk/bil. North Detailing maskinene til Bilnerden.no er rimelige og gode. Kjøp en med 15mm utkast. Den korrigerer super bra, men tar ikke avgårde så mye som en med 21mm utkast. Min anbefaling. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Napoli Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 mmosberg skrev for 8 timer siden: Tror det blir "farlig". Du vil veldig fort lage kjørespor da. Puta er beregnet for DA maskin. Om du ikke skal slipe bort 1mm dype skraper er DA maskin å foretrekke. Den er idiotsikker mot gjennombrenning og med en kombo som beskrevet lenger oppe kommer du ikke til å savne roterende maskin. Ypperlig også til lakk/bil. North Detailing maskinene til Bilnerden.no er rimelige og gode. Kjøp en med 15mm utkast. Den korrigerer super bra, men tar ikke avgårde så mye som en med 21mm utkast. Min anbefaling. +1 Bruk DA-maskin. Sjekk både bilnerden og bilpleiekongen. Selv de rimeligste DA maskinene som fins der er god kvalitet på. Men som det blir sagt over - hold deg til 15mm utkast. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Hmm. Nå har jeg så langt klart å polere vår gamle Viksund hvert år med en roterende BT maskin. Hva vinner jeg på å gå over til en Oscillerende? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.