Jump to content

Håndholdt VHF - hvilken er å anbefale


Bent M

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. 

 

Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-)

Link to post
Share on other sites

Bent M skrev for 5 timer siden:

Hei

 

Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. 

 

Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-)

 

Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er.

 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 1 time siden:

 

Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er.

 

 

Godt poeng! 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt mye tid på dette og mener at Icom IC-M93D er den beste VHF, vurderingen er tatt med bakgrunn i ICOM radioer vi benytter på jobben. Men mener også at Standard Horizon HX870E er vel det mest fornuftige valget ift pris, utstyr. Denne har også en USB kabel for firmware oppgradering som jeg synes er svært viktig. Simrad, Cobra osv er bra de også, det er vel hva man føler for. Jeg kommer til å kjøpe Standard Horizon HX870E til kr.2500,- hos Telenor.

 

GPS og DSC er er must.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte HX870.
Det viktigste kriteriet var innebygget gps og distress.

Nesten like viktig var at den har holder for vanlige batterier i tillegg til det oppladbare.
Går båten i svart har du ubegrenset batterikapasitet hvis du bare har nok batterier ............

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også nylig Standard Horizon HX870E. Virker som en ok sak, men skuffet over at det ikke går å lade med USB.

SH HX300E og Icom IC-M25 er visstnok de eneste med USB-lading, men disse har jo ikke DSC/GPS m.m.

Makan til sidrompa bransje, jeg må kjøpe og montere sigarettenneruttak (som jeg jo pælma ut for mange år siden).

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 21 timer siden:

 

Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er.

 

 

Dette er jeg helt enig  i.

 

Likevel, for de som beveger seg innenfor mobildekning og  ikke har VHF, vil jeg minne om muligheten man har via Luftambulansens 113-app. Er du i nød kan du ringe 113 via appen, som automatisk også viser posisjonen din med koordinater. Altså ikke som en erstatting for VHF, mobiltelefonen har  begrensninger til sjøs, men kanskje for dem som holder seg langs kysten og som IKKE har  planer om å skaffe seg VHF.

 

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte også nylig Standard Horizon HX870E. Virker som en ok sak, men skuffet over at det ikke går å lade med USB.

SH HX300E og Icom IC-M25 er visstnok de eneste med USB-lading, men disse har jo ikke DSC/GPS m.m.

Makan til sidrompa bransje, jeg må kjøpe og montere sigarettenneruttak (som jeg jo pælma ut for mange år siden).

 

Det er litt teit ja. Jeg monterte ladebraketten fast i konsollet og koblet den inn på 12V-anlegget. Da har jeg et sted å ha apparatet, og det er alltid oppladet.

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 7 timer siden:

 

Dette er jeg helt enig  i.

 

Likevel, for de som beveger seg innenfor mobildekning og  ikke har VHF, vil jeg minne om muligheten man har via Luftambulansens 113-app. Er du i nød kan du ringe 113 via appen, som automatisk også viser posisjonen din med koordinater. Altså ikke som en erstatting for VHF, mobiltelefonen har  begrensninger til sjøs, men kanskje for dem som holder seg langs kysten og som IKKE har  planer om å skaffe seg VHF.

 

 

Da ville jeg heller laste ned RS sin app.  Den gir også posisjon og setter deg i forbindelse med kystradiotjenesten som har alt med kommunikasjon ved redning etc til sjøss. Ring ev 120

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt denne, en Cobra HH600 med distressknapp og blåtann. Dermed kan du la telefonen din ligge tørt ombord og samtidig motta samtaler og tekstmeldinger håp VHFen. Kystradioen har gitt meg gode rapporter på denne. Hadde tidligere en Standard Horizon.

Cobra HH600-2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 18 timer siden:

Dersom trådstarter (eller andre ..) ikke har  mmsi-nummer (vhf-sertifikat)  hjelper det antagelig lite med distress-knapp og gps på vhf`en.

Dette har ingenting med vhf-sertifikat å gjøre, men med lisensen. Den kan alle få...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Dette har ingenting med vhf-sertifikat å gjøre, men med lisensen. Den kan alle få...

 

John_Kr skrev for 2 timer siden:

... ja dersom du har utvidet sertifikat for DSC.

 

Hvorvidt du har eller ikke har VHF/SRC sertifikat har overhode ingen innvirkning på Distressknappen.

Det som derimot har det er om radioen har ett gyldig MMSI nr innprogramert. 

Ikke MMSI nr i radio, den sender ikke.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi kan sikkert spikke mange fliser, men det er vel så enkelt at et MMSI-nummer kommer ikke av seg selv. Og som Benji skriver over vil ikke "Distress"-funksjonen i en VHF-radio sende når MMSI-nummer ikke er innprogrammert.

 

Først må man ha et gyldig VHF-sertifikat (etter bestått kurs), og med dette på baklomma søker man om lisens fra Telenor.  Med lisensen får man tildelt eget MMSI-nummer som legges inn i radioen.

 

Poenget mitt er bare at dersom man ikke har MMSI-nummer (som forutsetter gyldig sertifikat -> lisens), får man liten glede av den viktige funksjonaliteten som ligger i innebygget  "Distress"-knappen.  Jeg ser bort fra tilfeller hvor man har kjøpt brukt radio hvor forrige eiers mmsi-nummer fremdeles ligger inne, har "lånt" kompisens mmsi-nummer, osv.

 

Jeg vet ingen ting om hvorvidt trådstarter er vhf-sertifisert, om han har lisens og mmsi-nummer eller ikke, men uten mmsi-nummer innprogrammert er "Distress"-funksjonen lite verdt.  I en nødsituasjon kan man selvfølgelig ligge i vannet og kanskje klare å oppi koordinatene på stedet fra displayet via mikrofonen, men er man opptatt av sikkerhet om bord bør man heller ta et vhf-kurs slik at "Distress" fungerer automatisk slik det er ment i en nødsituasjon.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 minutt siden:

Jeg undres. Hvor mange redningsaksjoner har blitt satt i gang fordi noen har trykket på "Distress" knappen?

Jeg mener aksjoner per år involvert fritidsfartøy.

Noen som har et tall?

 

Få. Veldig få. Mest fordi man ofte er for sen - tør ikke - bruke distressfuksjonen --det er mange VHF brukere som ikke kjenner til dette med DSC  - dessverre - og alt man ikke kan/kjenner til det er man redd for å bruke.
joda, man skal ikek melde nød i tide og utide, men om man MÅ, så er dette en unik mulighet.

Ett DSC signal bruker 0,7 sekunder på å sende vital informasjon. Posisjon - MMSI - Type nød og kokkeslett (i UTC)

Da har man det man trenger for å starte en redningsaksjon.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Bent M skrev On 1.5.2018 at 8.29:

Hei

 

Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. 

 

Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-)

 

Har hatt denne i noen år nå, ukomlisert og funker bra, batteri varer lenge.

https://www.seasea.no/instrument/vhf-ais/vhf-bærbar/vhf-cobra-hh-350-flyter

Så har du penger til overs.

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 1 time siden:

 

Få. Veldig få. Mest fordi man ofte er for sen - tør ikke - bruke distressfuksjonen --det er mange VHF brukere som ikke kjenner til dette med DSC  - dessverre - og alt man ikke kan/kjenner til det er man redd for å bruke.
joda, man skal ikek melde nød i tide og utide, men om man MÅ, så er dette en unik mulighet.

Ett DSC signal bruker 0,7 sekunder på å sende vital informasjon. Posisjon - MMSI - Type nød og kokkeslett (i UTC)

Da har man det man trenger for å starte en redningsaksjon.

Viktigste grunnen min til å ha DSC er for at unga skal kunne melde nød ved behov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...