Jump to content

Håndholdt VHF - hvilken er å anbefale


Bent M

Recommended Posts

Etter du programert ditt MMSI nr på Icom M93D.....(det gjør du som Benji skriver !)

så kommer du få ett nytt spm

ATIS-nummer ?

der starter du med 9 + hele ditt MMSI nummer.......dvs 10 siffrer.......

 

ATIS er ett system som brukes på Europas kanaler og elver.

på M93D får du bare en sjanse, og kan ikke endres etterpå uten att radion må inn

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ATIS trenger du bare legge inn, hvis du noen gang skall gå på Europas innre vannveier.........du kan skippe det ved ‘start up’.......men du har ikke mulighet å legge det inn senere.......så det kan vare bra, å få det inn direkte.

 

Jeg har to håndholdte i tilegg til den faste VHFn......en IC- M93d og en IC-M1 EURO V

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 54 minutter siden:

Jeg har ikke fått VHF'n ennå, ligger i posten, følger det med info om dette? Det er ikke bare å trykke i vei forstår jeg. Fikk alle konsesonspapirene fra Telenor i dag, så da blir det spennende.

 

Ja det bruker å fælge med god informasjon om hvordan du skal legge inn MMSI nr - må gjøres to ganger. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 19 timer siden:

Du starter med ett 8 tall. Deretter ditt MMSI nr. Det siste sifferet blir da ikke med. 

825............

 

 

Hvorfor starter du med et 8 tall? Og 825? Så vidt jeg husker på min Icom la jeg inn MMSI nummeret med landkoden 257 653 140..... (som er mitt MMSI nummer).
Mulig jeg ikke husker hele prosedyren korrekt....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 46 minutter siden:

 

Hvorfor starter du med et 8 tall? Og 825? Så vidt jeg husker på min Icom la jeg inn MMSI nummeret med landkoden 257 653 140..... (som er mitt MMSI nummer).
Mulig jeg ikke husker hele prosedyren korrekt....

 

Nja husken din skal jeg ikke uttale meg om Erikda.

Håndholdt VHF skal programeres med 8 tall først, så "dropper" man det siste sifferet.

Stasjonær VHF 257/258/259 som erd e Norske MID numrene osv osv

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 2 minutter siden:

 

Nja husken din skal jeg ikke uttale meg om Erikda.

Håndholdt VHF skal programeres med 8 tall først, så "dropper" man det siste sifferet.

Stasjonær VHF 257/258/259 som erd e Norske MID numrene osv osv

 

Ja der var det! Husker det nå!!! Den ble programmert hos Seatronic! Så jeg gjorde jo ikke det selv.......
Så neste gang kan du trygt uttale deg om husken min @Benji :giggle::giggle::giggle:

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Altså...

MMSI skal ha 9 siffer etter brukermanualen og man skal starte med 8-tall og ta bort siste sifret i tildelt MMSI nr.

 

ATIS ID skal ha 10 siffer etter brukermanualen og man starter med 9-tall + hele MMSI nr

 

Rett?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 4 minutter siden:

Altså...

MMSI skal ha 9 siffer etter brukermanualen og man skal starte med 8-tall og ta bort siste sifret i tildelt MMSI nr.

 

ATIS ID skal ha 10 siffer etter brukermanualen og man starter med 9-tall + hele MMSI nr

 

Rett?

 

Helt korekt

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Fikk min ICOM i dag, har testet litt ...

 

Det som ble nevnt over angående ATIS ID er feil, det gjelder kun radioer som selges i Nederland og Tyskland (ref. instruksjonsmanualen).

Når det gjelder MMSI koden, den skal gjentaes 2 ganger.

 

Det er kun Engelsk meny, noe merkelig at man ikke selger radioer med Norsk meny, kan ikke forlange at alle kan engelsk.

Ser at det skal ta 3 timer å lade den opp til 100%, har stått på lading nå i 6 timer, fortsatt lyser ladelyset rødt.

 

Har ennå ikke rukket å teste rekkevidde, men hører Kystradioen godt. Lydkvaliteten variere fra gang til gang fra Kystradiosendingene, det varerer sikkert pga etter eller ennet.

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

ok, den er grei, det er vel litt forskjellige modeller ute å går vil jeg da anta. Jeg fikk software versjon 1002 med bare MMSI kode, bestilt hos Watski og sendt fra lager i Sverige. I brukermanualen så står det ATIS ID kun for NL og GR, jeg fikk ikke valget.

 

Blir ladelampa de grønn når den er ferdig ladet?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte også litt på den ladinga til å begynne med... 
Når man så ser i bruksanvisningen så står det at radioen skal være avslått under lading. 
Litt merkelig men da indikerte i alle fall ladelampa at den var ferdig oppladet etter 3 timer.

Jeg har 93d EURO og den har ikke ATIS

Link to post
Share on other sites

Du trenger forresten ikke noen dyr ladekabel, det passer helt fint med standard kabel fra sigarettennerplugg til den 12 v pluggen på ladestasjonen (typisk slike som f.eks følger med oppladbare led-lykter). Pass bare på at den gir 12v på senterpinnen.

 

F.eks en sånn: https://www.ebay.com/itm/New-3M-12V-DC-5-5mm-x-2-1mm-Car-Cigarette-Lighter-Power-Plug-Cord-Adapter-Cable/262778268893?epid=2133592535&hash=item3d2ece2cdd:g:6RwAAOSwnHZYYiD0

 

Redigert av Autofil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt offtopic, men dette begynner å bli en samletråd for håndholdte :)

 

Hvilken rekkevidde på mottak bør man forvente på en håndholdt? Jeg har en Standar Horizon HX870e som var med på Færderen.

Når vi låg og duppa mellom Oscarsborg og Filtvedt så kom det en Mayday Relay på kanal 16 fra kystradio sør.

På den håndholdte som var festet i brysthøyde på redningsvesten så var det bare støy og skurring. Mens på den fastmonterte med antenne i masta så hørte jeg meldingen krystallklart. 

Holdt jeg vhfen opp i lufta litt over bommen så mottok den håndholdte også med godt signal.

 

Nå vet jeg ikke hvor nærmeste sender er i forhold til der jeg var, men stemmer dette med andre sine erfaringer eller burde jeg fått godt mottak i det området?

Link to post
Share on other sites

Rekkevidde med håndholdt har vært et tema tidligere i en annen tråd, men det er en kjensgjerning at det vil være forskjell på fastmontert vs håndholdt. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor antenneparken er plassert til Telenor, dette for å beregne avstand fra sender til mottaker for å finne ut av om håndholdt holder eller om man må gå over på noe mer kraftigere saken. Slik jeg oppfatter det så er ikke Telenor villig til å informere om nøyaktig posisjon, sikkert pga sikkerhetsmessige årsaker. Da blir det gamling som de ikke tar ansvaret for ...

Tidligere når vi hadde XXXX - radio så kjente vi til hvor antenne var plassert, i dag er de fjernstyr og kan være hvor som helst. I mitt område er det blitt dårligere forhold etter at den lokale kystradioen er lagt ned, dette pga at antenneparken er flytter flere mil unna.

 

Når det gjelder håndholdt så kan man i visse tilfeller montere en ekstern antenne som bedrer situasjonen. Men jeg har en intrykk av at utstyret som laget til VHF og fritisflåten er veldig nært hobbyutstyr som det ikke lukter kvalitet av.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...