Jump to content

Håndholdt VHF - hvilken er å anbefale


Bent M

Recommended Posts

Barbaria skrev for 9 timer siden:

 

Har hatt denne i noen år nå, ukomlisert og funker bra, batteri varer lenge.

https://www.seasea.no/instrument/vhf-ais/vhf-bærbar/vhf-cobra-hh-350-flyter

 

Har denne radioen fritidsbåt kanalene L1, L2 ?

Er det noe programmerings muligheter på den, frekvenser eller kanaler ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev 5 minutter siden:

 

Har denne radioen fritidsbåt kanalene L1, L2 ?

Er det noe programmerings muligheter på den, frekvenser eller kanaler ?

 

Om den har L kanalene vet jeg ikke, men en godkjent Maritim VHF har ingen mulighet til å programere frekvenser. Den skal være satt opp med godkjente internasjonale/US og CA kanaler. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

 

Benji skrev 3 minutter siden:

Den skal være satt opp med godkjente internasjonale/US og CA kanaler. 

 

Lurte siden en US radio med internasjonale kanaler ikke har L kanalene, så om det gikk an å få de kanalene lagt inn.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev Just now:

 

 

Lurte siden en US radio med internasjonale kanaler ikke har L kanalene, så om det gikk an å få de kanalene lagt inn.

 

Om de ikke er der, er det trolig en enkel sak for din butikk/leverandør å få det gjort. Tipper at de ligger inne på den radioen her i Norge.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Duppe skrev On 1.5.2018 at 9.17:

Standard Horizon HX870E er en av de bedre modellene og kan fås for en grei pris her.

 

Og er vel på slag til under 2300,- akkurat nå, var det hos maritim, seatronic eller seasea?

 

 

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 12 timer siden:

 

Har denne radioen fritidsbåt kanalene L1, L2 ?

Er det noe programmerings muligheter på den, frekvenser eller kanaler ?

 

Ja den har L1, L2 kanalene. Den kan ikke programmeres om til noe annet hvis det er det du tenker på. 

Den har også ATIS funksjon som var en av grunnene til vi kjøpte denne for bruk på kanalene i Europa. 

 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 22 timer siden:

Først må man ha et gyldig VHF-sertifikat (etter bestått kurs), og med dette på baklomma søker man om lisens fra Telenor.  Med lisensen får man tildelt eget MMSI-nummer som legges inn i radioen.

Ok, da er det blitt gjort endring i regelverket jeg ikke visste om.

Tidligere så hadde ikke sertifikatet noe med lisensen å gjøre, lisens kunne man få uten å ha sertifikatet.

Kravet tidligere var at fartøy med VHF er forpliktet til å inneha lisens, samt at en ombord har sertifikatet.

 

Rart at det ikke står noe om dette på kystradio.no...?

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 45 minutter siden:

Ok, da er det blitt gjort endring i regelverket jeg ikke visste om.

Tidligere så hadde ikke sertifikatet noe med lisensen å gjøre, lisens kunne man få uten å ha sertifikatet.

Kravet tidligere var at fartøy med VHF er forpliktet til å inneha lisens, samt at en ombord har sertifikatet.

 

Rart at det ikke står noe om dette på kystradio.no...?

Det står på kystradio.no 

Du får lisens uten sertifikat, men har da ikke lov å bruke radioen om det ikke er andre ombord som har sertifikat 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

 

Barbaria skrev 1 time siden:

 

Ja den har L1, L2 kanalene. Den kan ikke programmeres om til noe annet hvis det er det du tenker på. 

Den har også ATIS funksjon som var en av grunnene til vi kjøpte denne for bruk på kanalene i Europa. 

 

 

jeg har sen gammelt en Icom M1 EuroV.....fantastisk fin liten radio.....føles mer gedigen en dagens plastradioer

men har i år komplettert med en Icom M93  for att få DSC og ATIS-funksjonen med tanke på elver/kanaler i Europa

fikk faktisk denne programmert med L1,L2,L3 + F1,F2,F3 uten att jeg egentlig har noen bruk for disse :smiley:

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Phoebe skrev On 2.5.2018 at 12.06:

Dersom trådstarter (eller andre ..) ikke har  mmsi-nummer (vhf-sertifikat)  hjelper det antagelig lite med distress-knapp og gps på vhf`en.

 

Har ikke det enda, men er halvveis i et webkurs via kystradio for å få det som trengs:-)

 

HX870 ser ut til å være det folk mener funker. 

 

http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/253/product/R_YAHX870E/samarbeidskampanje/standard-horizon-hx870e

Redigert av Bent M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 43 minutter siden:

Jeg skal drøye i det lengste å kjøpe ny VHF for å se om det kommer noen nye modeller med litt mere stasj. Får bruke min gamle Simrad HT-50 nå på våren, slik at jeg kan teste rekkevidden med håndholdt.

 

Har ikke problem med å skjønne hva du mener, vi gutta er glad i stasj/knapper og duppetidder, men er det det vi trenger på en VHF? Vi trenger vel kun basic, kanal 16 (hurtigknapp) arbeidskanaler og DSC. Alt annet hjelper oss ikke om problem oppstår, men joda skjønner deg. 

Det enkle er ofte det beste sier Rema 1000. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilkenmodell du velger, velg med GPS og DSC. Og at den flyter og blinker når den kommer i sjøen. Altså at den fortsatt vil være fullt operativ når du ligger i sjøen!

Og for Guds skyld husk at mobilen din ikke er verdt noe som helst når den er i sjøen! Ikke flyter den, ikke kan du betjene en touchskjerm og ikke kan du snakke med noen andre enn den ene du har på telefonen!

VHF er en en til mange kommunikasjon!

Telefonen er en en til en kommunikasjon!

 

VHF er det eneste riktige på sjøen! Ha telefonen din med deg! Men glem ikke VHF!

 

Og ta et skikkelig kurs og lær å bruke den! Og bruk den!

 

Det er en meget billig livsforsikring!

 

Selv liker jeg Icom best. De har en overlegen lydkvalitet!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On ‎2018‎-‎05‎-‎02 at 11.23:

Jeg kjøpte også nylig Standard Horizon HX870E. Virker som en ok sak, men skuffet over at det ikke går å lade med USB.

SH HX300E og Icom IC-M25 er visstnok de eneste med USB-lading, men disse har jo ikke DSC/GPS m.m.

Makan til sidrompa bransje, jeg må kjøpe og montere sigarettenneruttak (som jeg jo pælma ut for mange år siden).

 

Min HX870 har ihvertfall en USB-kontakt

Vipp opp et lite lokk over distressluken. Der er kontakten. Muligens kun for programmering ?

Redigert av Sirkus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 5/6/2018 at 10:39 AM, Erikda said:

VHF er en en til mange kommunikasjon!

Telefonen er en en til en kommunikasjon!

 

VHF er det eneste riktige på sjøen! Ha telefonen din med deg! Men glem ikke VHF!

 

Og ta et skikkelig kurs og lær å bruke den! Og bruk den!

 

Det er en meget billig livsforsikring!

 

Selv liker jeg Icom best. De har en overlegen lydkvalitet!


Enig i hvert eneste ord du skriver! Spør en hvilken som helst som driver med sjøredning, jobber på båt eller har et sertifikat høyere enn båtførerbevis - de aller, aller fleste støtter denne fullt ut!

Link to post
Share on other sites

Sirkus skrev 15 minutter siden:

 

Min HX870 har ihvertfall en USB-kontakt

Vipp opp et lite lokk over distressluken. Der er kontakten. Muligens kun for programmering ?

 

Kun til programmering også tror jeg man kan hente ut NMEA data der, har ikke prøvd sistnevnte.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
John_Kr skrev 15 minutter siden:

Jaja, da ble det endelig bestilt VHF, jeg har vært innom å vurdert ALT, havnet til slutt på ICOM IC-M93D, så får vi se hvordan dette blir. Den er på tilbud hos Watski nå, til kr.2799,- , bra avslag fra kr.3490,- (eller noe slikt).

 

Du blir knallfornøyd! Helt brennsikkert!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...