Jump to content

Håndholdt VHF - hvilken er å anbefale


Bent M

Recommended Posts

Dreuf skrev for 23 timer siden:

Litt offtopic, men dette begynner å bli en samletråd for håndholdte :)

 

Hvilken rekkevidde på mottak bør man forvente på en håndholdt? Jeg har en Standar Horizon HX870e som var med på Færderen.

Når vi låg og duppa mellom Oscarsborg og Filtvedt så kom det en Mayday Relay på kanal 16 fra kystradio sør.

På den håndholdte som var festet i brysthøyde på redningsvesten så var det bare støy og skurring. Mens på den fastmonterte med antenne i masta så hørte jeg meldingen krystallklart. 

Holdt jeg vhfen opp i lufta litt over bommen så mottok den håndholdte også med godt signal.

 

Nå vet jeg ikke hvor nærmeste sender er i forhold til der jeg var, men stemmer dette med andre sine erfaringer eller burde jeg fått godt mottak i det området?

 

Husk at når du har den feset til vesten, så skjermer også din kropp for mottak - regner med at dere da seilet søriver. Nærmeste basestasjon til detområdet står på Tryvann, så ja du er helt i utkanten av hva du kan forvente.

 

John_Kr skrev for 21 timer siden:

Rekkevidde med håndholdt har vært et tema tidligere i en annen tråd, men det er en kjensgjerning at det vil være forskjell på fastmontert vs håndholdt. Jeg har forsøkt å finne ut av hvor antenneparken er plassert til Telenor, dette for å beregne avstand fra sender til mottaker for å finne ut av om håndholdt holder eller om man må gå over på noe mer kraftigere saken.

 

 

 

 Vel så veldig hemmelig er det ikke

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=19EAWcSyNNRCiPKQ5x94Ix8__y4g&&ll=58.65469177966409%2C11.424615718750033&z=6

Får vel og merke med deg Sverige og Danmark også.

 

glek skrev for 3 timer siden:

Har 2 stk. Icom 35. Begge sender, men mottar ikke signaler. Ikke imponert av det. Noen som foresten vet hva som kan være feil ? Ikke mening å stjele tråden..

 

Merkelig. Er du sikker på at din radio står på internasjonale kanaler?

Hva er det den ikke tar i mot i fra? Kystradio eller ett annet fartøy. Kjøpt i Norge?

Har du testet mot en annen båt i havna på en skip til skip kanal?

Om det ikke virker, lever til reprasjon/kontroll

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Fikk testa ICOM'n på sjøen i dag, var noe spent da jeg mente jeg var utenfor rekkevidde til Kystradio sør, testet på laveste utgangseffekt. God kontakt begge veier, helt klar fin lyd. Vellykket. Da slipper jeg fastmontert denne gangen. Men, jeg har Evinrude G2 motor med ny type throttlecontroller, den forstyrrer litt mens motoren gikk, så jeg måtte skru opp squelch'n ett hakk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...