Bent M Startet 1.Mai.2018 Del på Facebook Startet 1.Mai.2018 Hei Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Standard Horizon HX870E er en av de bedre modellene og kan fås for en grei pris her. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Bent M skrev for 5 timer siden: Hei Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-) Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Jeg handlet Icom IC-M93D som har GPS/distress. Watski har tilbud på den nå: https://www.watski.no/VHF-IC-M93D-112d3 Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 jotto skrev for 1 time siden: Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er. Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Jeg ville valgt en vhf med gps. Her er en link til test av håndholdte VHF'er: http://www.pbo.co.uk/gear/pbo-tested-10-handheld-vhf-radios-44934 Selv har jeg en Simrad HH36 som fungerer godt. Den flyter! Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Jeg kjøpte nettopp denne Standard Horizon HX870E, jeg er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Jeg har brukt mye tid på dette og mener at Icom IC-M93D er den beste VHF, vurderingen er tatt med bakgrunn i ICOM radioer vi benytter på jobben. Men mener også at Standard Horizon HX870E er vel det mest fornuftige valget ift pris, utstyr. Denne har også en USB kabel for firmware oppgradering som jeg synes er svært viktig. Simrad, Cobra osv er bra de også, det er vel hva man føler for. Jeg kommer til å kjøpe Standard Horizon HX870E til kr.2500,- hos Telenor. GPS og DSC er er must. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Finn Thon Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Jeg valgte HX870. Det viktigste kriteriet var innebygget gps og distress. Nesten like viktig var at den har holder for vanlige batterier i tillegg til det oppladbare. Går båten i svart har du ubegrenset batterikapasitet hvis du bare har nok batterier ............ Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Jeg kjøpte også nylig Standard Horizon HX870E. Virker som en ok sak, men skuffet over at det ikke går å lade med USB. SH HX300E og Icom IC-M25 er visstnok de eneste med USB-lading, men disse har jo ikke DSC/GPS m.m. Makan til sidrompa bransje, jeg må kjøpe og montere sigarettenneruttak (som jeg jo pælma ut for mange år siden). Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 enig .... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
"Mathilde" Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 jotto skrev for 21 timer siden: Jeg synes innebygget GPS er et must. VHFen har en distress (nød)-knapp som sender posisjonen din til kystradioen og alle båter i nærheten. Om båten din brenner eller synker, så har du ikke lyst å bruke tid på å forklare hvor du er. Dette er jeg helt enig i. Likevel, for de som beveger seg innenfor mobildekning og ikke har VHF, vil jeg minne om muligheten man har via Luftambulansens 113-app. Er du i nød kan du ringe 113 via appen, som automatisk også viser posisjonen din med koordinater. Altså ikke som en erstatting for VHF, mobiltelefonen har begrensninger til sjøs, men kanskje for dem som holder seg langs kysten og som IKKE har planer om å skaffe seg VHF. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Dersom trådstarter (eller andre ..) ikke har mmsi-nummer (vhf-sertifikat) hjelper det antagelig lite med distress-knapp og gps på vhf`en. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Maika skrev for 2 timer siden: Jeg kjøpte også nylig Standard Horizon HX870E. Virker som en ok sak, men skuffet over at det ikke går å lade med USB. SH HX300E og Icom IC-M25 er visstnok de eneste med USB-lading, men disse har jo ikke DSC/GPS m.m. Makan til sidrompa bransje, jeg må kjøpe og montere sigarettenneruttak (som jeg jo pælma ut for mange år siden). Det er litt teit ja. Jeg monterte ladebraketten fast i konsollet og koblet den inn på 12V-anlegget. Da har jeg et sted å ha apparatet, og det er alltid oppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 "Mathilde" skrev for 7 timer siden: Dette er jeg helt enig i. Likevel, for de som beveger seg innenfor mobildekning og ikke har VHF, vil jeg minne om muligheten man har via Luftambulansens 113-app. Er du i nød kan du ringe 113 via appen, som automatisk også viser posisjonen din med koordinater. Altså ikke som en erstatting for VHF, mobiltelefonen har begrensninger til sjøs, men kanskje for dem som holder seg langs kysten og som IKKE har planer om å skaffe seg VHF. Da ville jeg heller laste ned RS sin app. Den gir også posisjon og setter deg i forbindelse med kystradiotjenesten som har alt med kommunikasjon ved redning etc til sjøss. Ring ev 120 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Astor Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Jeg har valgt denne, en Cobra HH600 med distressknapp og blåtann. Dermed kan du la telefonen din ligge tørt ombord og samtidig motta samtaler og tekstmeldinger håp VHFen. Kystradioen har gitt meg gode rapporter på denne. Hadde tidligere en Standard Horizon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars Hansen Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Phoebe skrev for 18 timer siden: Dersom trådstarter (eller andre ..) ikke har mmsi-nummer (vhf-sertifikat) hjelper det antagelig lite med distress-knapp og gps på vhf`en. Dette har ingenting med vhf-sertifikat å gjøre, men med lisensen. Den kan alle få... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 ... ja dersom du har utvidet sertifikat for DSC. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 larshans1 skrev for 2 timer siden: Dette har ingenting med vhf-sertifikat å gjøre, men med lisensen. Den kan alle få... John_Kr skrev for 2 timer siden: ... ja dersom du har utvidet sertifikat for DSC. Hvorvidt du har eller ikke har VHF/SRC sertifikat har overhode ingen innvirkning på Distressknappen. Det som derimot har det er om radioen har ett gyldig MMSI nr innprogramert. Ikke MMSI nr i radio, den sender ikke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
TideRace Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Vi kan sikkert spikke mange fliser, men det er vel så enkelt at et MMSI-nummer kommer ikke av seg selv. Og som Benji skriver over vil ikke "Distress"-funksjonen i en VHF-radio sende når MMSI-nummer ikke er innprogrammert. Først må man ha et gyldig VHF-sertifikat (etter bestått kurs), og med dette på baklomma søker man om lisens fra Telenor. Med lisensen får man tildelt eget MMSI-nummer som legges inn i radioen. Poenget mitt er bare at dersom man ikke har MMSI-nummer (som forutsetter gyldig sertifikat -> lisens), får man liten glede av den viktige funksjonaliteten som ligger i innebygget "Distress"-knappen. Jeg ser bort fra tilfeller hvor man har kjøpt brukt radio hvor forrige eiers mmsi-nummer fremdeles ligger inne, har "lånt" kompisens mmsi-nummer, osv. Jeg vet ingen ting om hvorvidt trådstarter er vhf-sertifisert, om han har lisens og mmsi-nummer eller ikke, men uten mmsi-nummer innprogrammert er "Distress"-funksjonen lite verdt. I en nødsituasjon kan man selvfølgelig ligge i vannet og kanskje klare å oppi koordinatene på stedet fra displayet via mikrofonen, men er man opptatt av sikkerhet om bord bør man heller ta et vhf-kurs slik at "Distress" fungerer automatisk slik det er ment i en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Jeg undres. Hvor mange redningsaksjoner har blitt satt i gang fordi noen har trykket på "Distress" knappen? Jeg mener aksjoner per år involvert fritidsfartøy. Noen som har et tall? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Mulligan skrev 1 minutt siden: Jeg undres. Hvor mange redningsaksjoner har blitt satt i gang fordi noen har trykket på "Distress" knappen? Jeg mener aksjoner per år involvert fritidsfartøy. Noen som har et tall? Få. Veldig få. Mest fordi man ofte er for sen - tør ikke - bruke distressfuksjonen --det er mange VHF brukere som ikke kjenner til dette med DSC - dessverre - og alt man ikke kan/kjenner til det er man redd for å bruke. joda, man skal ikek melde nød i tide og utide, men om man MÅ, så er dette en unik mulighet. Ett DSC signal bruker 0,7 sekunder på å sende vital informasjon. Posisjon - MMSI - Type nød og kokkeslett (i UTC) Da har man det man trenger for å starte en redningsaksjon. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
jotto Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Et viktig poeng er vel også at DSC-kallet har lengre rekkevidde enn tale. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Bent M skrev On 1.5.2018 at 8.29: Hei Skal kjøpe en håndholdt VHF. Noen som har noen å anbefale? Skal kun ha den i båten i tilfelle noe skjer, og kjører for det meste der det er mobildekning egentlig. Ser mange har GPS i seg. Trenger man det? Har egentlig ikke bruk for det siden jeg plotter, men så lenge det fins en større modell på markedet blir jeg automagisk dratt mot den;-) Har hatt denne i noen år nå, ukomlisert og funker bra, batteri varer lenge. https://www.seasea.no/instrument/vhf-ais/vhf-bærbar/vhf-cobra-hh-350-flyter Så har du penger til overs. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Maika Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Benji skrev for 1 time siden: Få. Veldig få. Mest fordi man ofte er for sen - tør ikke - bruke distressfuksjonen --det er mange VHF brukere som ikke kjenner til dette med DSC - dessverre - og alt man ikke kan/kjenner til det er man redd for å bruke. joda, man skal ikek melde nød i tide og utide, men om man MÅ, så er dette en unik mulighet. Ett DSC signal bruker 0,7 sekunder på å sende vital informasjon. Posisjon - MMSI - Type nød og kokkeslett (i UTC) Da har man det man trenger for å starte en redningsaksjon. Viktigste grunnen min til å ha DSC er for at unga skal kunne melde nød ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.